«Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με ακρίβεια πως μπορεί να εξελιχθεί η επόμενη τουριστική σεζόν», τονίζει σε συνέντευξή της προς την «δ», η αντ/ρχης Τουρισμού κ. Μαριέτα Παπαβασιλείου και προσθέτει ότι όπως εκτιμά, θα έχουμε «μείωση των early bookings και αύξηση των last minute κρατήσεων».
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κυρία Παπαβασιλείου πώς πιστεύετε ότι θα εξελιχθεί η νέα τουριστική σεζόν;
Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με ακρίβεια πώς θα εξελιχθεί η επόμενη τουριστική σεζόν. Εκτιμώ ότι αυτή τη φορά θα έχουμε μείωση των earlybookingsκαι αύξηση των last minute κρατήσεων, ενώ το 2018 συνέβη ακριβώς το αντίθετο.
Μπορεί να φαίνεται αυτή τη στιγμή ότι υπάρχει μείωση στις παρακρατήσεις, αυτό όμως δεν ανταποκρίνεται απολύτως στην πραγματικότητα. Από τη στιγμή που άνοιξαν και άλλες αγορές, είναι λογικό να μοιραστεί η πίτα των earlybookings. Η πορεία της σαιζόν θα κριθεί από τις προσφορές. Τον Μάρτιο στη διεθνή έκθεση τουρισμού στο Βερολίνο (ΙΤΒ), θα έχουμε μια καλύτερη εικόνα.
Τώρα είναι η σωστή στιγμή να κάνει η κυβέρνηση την κίνηση ματ και να επαναφέρει τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά. Ο Τουρισμός είναι ο μόνος κλάδος που αντιστέκεται όλα αυτά τα χρόνια της κρίσης, στηρίζοντας την εθνική μας οικονομία. Οφείλει και το Κράτος να στηρίξει αυτό τον τόσο σημαντικό παραγωγικό κλάδο και να μη ναρκοθετεί την ανάπτυξή του. Όσο επιφορτίζεται το τουριστικό μας προϊόν με νέα βάρη, οι ανταγωνιστές επιδοτούν αεροπορικές εταιρείες, στηρίζουν οικονομικά το ξενοδοχειακό στόλο και πάνω απ’ όλα διαθέτουν τραπεζικό σύστημα. Η Ελλάδα τι κίνητρα προσφέρει;
• Ποια είναι η αποτίμηση της φετινής σεζόν; Τα στοιχεία δείχνουν ότι έκλεισε με αύξηση για την περιοχή μας. Είστε ικανοποιημένη και σε τι οφείλεται αυτό, κατά την άποψή σας;
Μπορούμε να μιλάμε για μία σεζόν ρεκόρ, καθώς οι αφίξεις ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο, γεγονός το οποίο μεταφράζεται και σε αύξηση των εσόδων. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, στη Ρόδο, διακινήθηκαν τους πρώτους δέκα μήνες του 2018 μέσω του αεροδρομίου της Ρόδου 4.725.506 ξένοι επιβάτες, αριθμός που παρουσιάζει αύξηση 7% περίπου σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά. Αυτή η άνοδος χάρισε ώθηση και στους υπόλοιπους δείκτες. Άλλες επιχειρήσεις είχαν μεγαλύτερα οφέλη και άλλες μικρότερα. Εάν το φορολογικό πλαίσιο δεν ήταν τόσο εχθρικό, θα ζούσαμε μία χρυσή χρονιά.
Γενικότερα το Νότιο Αιγαίο αναδείχθηκε για μία ακόμη φορά ο αδιαφιλονίκητος πρωταθλητής του τουρισμού. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας κατέκτησε το πρώτο εξάμηνο του 2018, την πρωτιά μεταξύ όλων των ελληνικών Περιφερειών, από πλευράς εισπράξεων.
Σίγουρα, όλη αυτή η επιτυχία δεν ήρθε τυχαία. Οφείλεται σε πολύ μεγάλο βαθμό και στις στοχευμένες δράσεις προβολής και προώθησης που ακολουθούμε. Επιμένοντας στην εξωστρέφεια και χρησιμοποιώντας τις πλέον σύγχρονες μεθόδους προβολής και διαφήμισης, καταφέραμε να εδραιώσουμε το προορισμό Νότιο Αιγαίο στον διεθνή τουριστικό χάρτη!
• Με ποιες αγορές κινήθηκε ο Τουρισμός στα νησιά μας και σε ποιες στοχεύετε εσείς ως Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου;
Οι παραδοσιακές αγορές εξακολουθούν να αποτελούν σταθερή αξία με αυτή της Γερμανίας να παρουσιάζει μία αυξημένη δυναμική. Επίσης, η αγορά της Πολωνίας φανερώνει ιδιαίτερα καλές προοπτικές με τις αφίξεις να είναι σταθερά αυξανόμενες τα τελευταία χρόνια.
Αποτελεί βασικό μας μέλημα η ενίσχυση των αφίξεων από όλες τις τουριστικές αγορές. Επιδιώκουμε να αυξήσουμε τις ροές από τις παραδοσιακές αλλά και να ενθαρρύνουμε την προσέλευση από τις αναδυόμενες.
Η προσέγγιση και το «ξεκλείδωμα» της τουριστικής αγοράς των ΗΠΑ, αποτελεί στρατηγικό στόχο για την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Ήδη έχουν αρχίσει να φαίνονται τα αποτελέσματα των στοχευμένων προς αυτή την κατεύθυνση ενεργειών. Η Ρόδος θα φιλοξενήσει στις 12-16 Μαΐου 2019 το διεθνές συνέδριο “ASTA Ιnternational Showcase”. Θα συνεργαστούμε για τη διοργάνωση με την Ένωση Αμερικανών Ταξιδιωτικών Πρακτόρων, το Υπουργείο Τουρισμού, τον ΕΟΤ και τον Σύνδεσμο των εν Ελλάδι Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Γραφείων (ΗΑΤΤΑ) και θα υποδεχθούμε 400 μέλη της ASTA.
Επίσης στη Μύκονο και στη Σαντορίνη θα φιλοξενηθεί το 2019 το ετήσιο συνέδριο του Collette Tours (annual sales meeting), από τους μακροβιότερους και μεγαλύτερους τουρ οπερέιτορς των ΗΠΑ. Πρόκειται για μία μεγάλη επιτυχία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, καθώς πολλοί προορισμοί ανά τον κόσμο διεκδικούσαν τα συνέδρια αυτά τα οποία καταφέραμε να κερδίσουμε εμείς!
Στο κάδρο των επιδιώξεών μας, θέτουμε επίσης την αγορά της Ιορδανίας και της Κίνας.
• Εξ αρχής, η Περιφερειακή Αρχή Νοτίου Αιγαίου θέλησε να δώσει ιδιαίτερο βάρος στον τομέα του Τουρισμού. Μάλιστα κατάρτισε και ένα ολοκληρωμένο πλάνο. Έχει ολοκληρωθεί αυτό;
Είναι αυταπόδεικτο ότι η Περιφερειακή μας αρχή, δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στον Τουρισμό. Την τριετία 2016-2018 εφαρμόσαμε σε συνεργασία με τον ΣΕΤΕ, τη Marketing Greece και τον ΕΟΤ ένα στρατηγικό πλάνο για την τουριστική προβολή, με στόχο την καθιέρωση του brand “Aegean Islands-Cyclades.Dodecanese”. Χρησιμοποιήσαμε ως κεντρικό σύνθημα μας το “Aegean Islands-Like No Other”, θέλοντας να επικοινωνήσουμε τη μοναδικότητα του Αιγαίου (ασύγκριτο Αιγαίο). Κύριο μας όπλο το ψηφιακό μάρκετινγκ. Παρείχαμε σε αρχές και φορείς ένα πολύτιμο interactive εργαλείο, μια δυναμική e-πλατφόρμα, μέσω της οποίας τους δόθηκε η δυνατότητα να αλληλεπιδρούν, να διαμορφώνουν και να συμβάλλουν στην περαιτέρω ανάπτυξη της καμπάνιας.
Αξιοποιώντας τα πλέον σύγχρονα εργαλεία του τουριστικού marketing, για πρώτη φορά στα χρονικά χαρίσαμε σε κάθε προορισμό των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου, από το πιο μικρό μέχρι το πιο μεγάλο νησί, οι ίδιες ευκαιρίες προβολής. Αναδείξαμε τη μοναδικότητα του κάθε νησιού ξεχωριστά, τις εμπειρίες που προσφέρει στον επισκέπτη, δημιουργώντας το ψηφιακό άλμπουμ του προορισμού Νότιο Αιγαίο με τεράστια απήχηση στο διεθνές κοινό.
Περισσότεροι από 150 εκατομμύρια άνθρωποι ανά τον κόσμο ήρθαν σε επαφή με το περιεχόμενο της καμπάνιας. Το πρόγραμμα βραβεύτηκε με τα Bousias communications και με τα Ermis Awards (έλαβε και άλλες διακρίσεις) καθώς είχε ένα πολύ μικρό κόστος σε σχέση με το αποτέλεσμα. Όλα αυτά τα καταφέραμε με ένα ιδιαίτερο σχεδιασμό και συγκεκριμένη στόχευση. Όπως αντιλαμβάνεστε, μιλάμε για ένα μεγάλο και φιλόδοξο master plan.
Η επικοινωνιακή μας στρατηγική στηρίχθηκε παραπέρα, στη συμμετοχή στις τουριστικές εκθέσεις στο εξωτερικό και στην Ελλάδα, όπου παίρνουμε μέρος με δικά μας περίπτερα, έχοντας μαζί μας όλα τα νησιά μας που ανταποκρίνονται κάθε φορά στο κάλεσμά μας.
Τα περίπτερά μας, κυρίως στις εκθέσεις του Λονδίνου, του Βερολίνου και της Μόσχας, έχουν ιδιαίτερο, εντυπωσιακό σχεδιασμό και κατασκευή και έχουν διακριθεί αρκετές φορές. Πρόσφατο παράδειγμα, το βραβείο που πήρε η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου στην WTM για το καλύτερο σχεδιασμό (design) περιπτέρου.
Επιπρόσθετα, οι φιλοξενίες δημοσιογράφων και bloggers, σε συνεργασία με τους δήμους, αποδείχθηκαν ιδιαίτερα επωφελείς εξασφαλίζοντας με το χαμηλότερο δυνατό κόστος την προβολή των νησιών. Το ίδιο ισχύει και για τις φιλοξενίες Tour Operators. Με τον τρόπο αυτό, οι προσκεκλημένοι γνωρίζουν εκ του σύνεγγυς το τουριστικό προϊόν των νησιών και έρχονται σε απευθείας επαφή με τους κατά τόπους τουριστικούς επαγγελματίες.
Δεν θα πρέπει να παραλείψω να αναφέρω ότι συνδέουμε τον τουρισμό με τους τομείς του αθλητισμού, του πολιτισμού και της γαστρονομίας. Διοργανώνουμε μεγάλα γεγονότα στην αρχή και στο τέλος της σαιζόν μέσα από τα οποία έχουμε επιτύχει την επέκταση της διάρκειας της τουριστικής περιόδου. Ξεκινήσαμε με τον μαραθώνιο ρόδου, τη μεγαλύτερη αθλητική διοργάνωση στο Νότιο Αιγαίο με διεθνή ακτινοβολία και προσθέσαμε σταδιακά άλλα μεγάλα events στο αθλητικό μας καλεντάρι, τα οποία στηρίζουμε οικονομικά.
Σας διαβεβαιώ ότι θα μπορούσαμε να είχαμε καταφέρει πολλά περισσότερα σε επίπεδο μεγάλων διοργανώσεων, είτε πρόκειται για αθλητικές, είτε πρόκειται για πολιτιστικές κλπ. Δεν είχαμε όμως την απαιτούμενη συνεργασία με κάποιους δήμους. Υπάρχουν δήμοι που μας έχουν εκθέσει ουκ ολίγες φορές, καθώς δεν τηρούν οικονομικές υποσχέσεις που δίνουν.
Δυστυχώς, κάποιοι θέλουν μόνο να παίρνουν προβολή, αδιαφορώντας για το αποτέλεσμα. Νοιάζονται μόνο να αναδειχθούν μέσα από τις όποιες δράσεις στις οποίες τους προτείνουμε να συμμετέχουν χωρίς να κρατούν καν τα προσχήματα.
Όπως αντιλαμβάνεστε, δεν μπορεί να στεριώσει συνεργασία σε τέτοια βάση και αυτό λειτουργεί βέβαια σε βάρος του τόπου και των πολιτών, πράγμα που μας λυπεί και μας θυμώνει, καθώς απέχει έτη φωτός από τη δική μας λογική!
• Ποια είναι τα επόμενα βήματα για την τουριστική προβολή;
Το 2019 οι δράσεις μας βασίζονται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Νότιο Αιγαίο 2014-2020». Οι κυριότερες εξ αυτών έχουν να κάνουν με τη παραγωγή διαφημιστικών videos, τη δημιουργία τράπεζας φωτογραφικού υλικού της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, την εικαστική & δομική αναβάθμιση του τουριστικού μας portal aegeanislands.gr, τη δημιουργική απεικόνιση (creative brand story telling, την επικαιροποίηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης της ΠΝΑΙ καθώς επίσης τη δημιουργία και διαχείριση του περιεχομένου τους.
Σε ό,τι αφορά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, έγινε σημαντικό έργο μέχρι σήμερα το οποίο θα συνεχίσουμε με νέο περιεχόμενο, στοχεύοντας κυρίως στο εξωτερικό.
Επενδύουμε σε συνεργασίες προβολής με δίκτυα όπως το CNN, το BBC ή το Tripadvisor και η Google. Ήδη έχει σημειώσει μεγάλη επιτυχία η νέα μας συνεργασία με το CNN! Διαφημιζόμαστε τέλος μέσα από τα δίκτυα επικοινωνίας και προβολής των αεροπορικών εταιρειών.
Παράλληλα θα συνεχίσουμε την αξιοποίηση των bloggers-vloggers. Θα προχωρήσουμε στη δημιουργία ενός ψηφιακού λευκώματος, όπου θα παρουσιάζεται με αυθεντικό τρόπο το κάθε νησί ξεχωριστά. Όπως είναι αυτονόητο, εξακολουθούμε να έχουμε παρουσία σε τουριστικές εκθέσεις, workshops και roadshows.
Όπως προανέφερα, δίνουμε έμφαση στα εναλλακτικά τουριστικά προϊόντα.
Δεν είναι μόνο ο ήλιος και η θάλασσα, υπάρχουν πολλά άλλα προϊόντα, όπως ο πολιτιστικός, ο αθλητικός, ο συνεδριακός τουρισμός… Προτάσεις, όπως η γαστρονομία, η φύση και η ευεξία, ενδυναμώνουν τον προορισμό.
Δημιουργούμε εν ολίγοις ένα εμπειριολόγιο για κάθε τμήμα αγοράς. Με την εξειδίκευση αυξάνουμε τις πιθανότητες επιτυχίας. Όσο πιο στοχευμένη είναι η επικοινωνία μας, προσεγγίζουμε αποτελεσματικότερα το κατάλληλο τμήμα αγοράς έχοντας καλύτερη ανταπόκριση των υποψήφιων επισκεπτών και είναι έτσι ευκολότερο να προσελκύσουμε τουρίστες καλύτερου εισοδηματικού επιπέδου.
Και για να σας προλάβω, το branding του κάθε νησιού ανήκει στον κάθε δήμο. Δεν μπορούμε να επέμβουμε στη διαδικασία αυτή, παρά μόνο να συνδράμουμε εάν μας ζητηθεί.
• Πολύς λόγος γίνεται διαρκώς για τον ΠΡΟΤΟΥΡ. Ποια η άποψή σας για το ρόλο και το μέλλον του;
Όταν το 2016 προέκυψε πρόβλημα με τη χρηματοδότηση του ΠΡΟΤΟΥΡ, η Περιφερειακή μας Αρχή δεσμεύθηκε ότι θα καλύψει ουσιαστικά και αποτελεσματικά το κενό που έχει δημιουργηθεί στην τουριστική προβολή του νησιού της Ρόδου. Από τότε μέχρι σήμερα η Περιφέρεια βάζει πλάτη για την τουριστική προβολή της Ρόδου. Αναλάβαμε το καθήκον αυτό και πιστέψτε με, δεν ήταν καθόλου εύκολο. Αντιμετωπίσαμε τεράστιες δυσκολίες για να υλοποιήσουμε όλες αυτές τις δράσεις προβολής του προορισμού.
Σαφώς και ήταν μεγάλο πλήγμα για το νησί της Ρόδου και για τον δήμο η αδυναμία χρηματοδότησης και λειτουργίας του οργανισμού. Θα πρέπει όμως να αναλογιστεί κανείς πόσο μεγαλύτερο θα ήταν το πλήγμα, εάν δεν αναλάμβανε η Περιφέρεια την προβολή της Ρόδου. Κατά καιρούς κάποιοι προσπαθούν να απαξιώσουν όλη αυτή την μεγάλη και ουσιαστική συνδρομή. Θα έπρεπε όμως τουλάχιστον να αναλογιστούν και να σεβαστούν την προσπάθεια και τον κόπο μας.
Η Περιφέρεια θα μπορούσε να συμμετέχει στις τουριστικές εκθέσεις, στα road shows ή οπουδήποτε αλλού χωρίς να προσκαλεί τους δήμους, έχοντας μαζί της μόνο τους παραγωγικούς φορείς και τους επιχειρηματίες. Καλούμε όμως πάντα όλους τους δήμους των νησιών μας να πάρουν μέρος δωρεάν κάτω από την ομπρέλα της ΠΝΑΙ. Αν δεν το κάναμε αυτό, ακόμη και ο δήμος της Ρόδου που έχει μεγαλύτερη οικονομική ευχέρεια ως ο μεγαλύτερος δήμος της Δωδεκανήσου, δεν θα μπορούσε να πάρει μέρος σε μεγάλες εκθέσεις όπως αυτή της WTM!
Πριν αναλάβουμε καθήκοντα, η ΠΝΑι συμμετείχε στις τουριστικές εκθέσεις μέσω του ΕΟΤ. Όλοι οι προορισμοί και οι επιχειρηματίες μοιράζονταν ένα γραφειάκι στο περίπτερο του ΕΟΤ. Εμείς συμμετέχουμε με μεγάλα και εντυπωσιακά περίπτερα που ξεχωρίζουν ανάμεσα στον ανταγωνισμό, εξασφαλίζοντας στα μεγάλα νησιά και στα δυνατά μας τουριστικά brand, όπως αυτό της Ρόδου, ξεχωριστή θέση.
Αποδεικνύουμε διαρκώς ότι μέσα από την συνεργασία και την συνένωση των δυνάμεων, μπορούμε να εγγυηθούμε την προοπτική του τουρισμού και ολόκληρης της παραγωγικής μηχανής που στηρίζεται σε αυτόν.
Το κενό του ΠΡΟΤΟΥΡ το έχουμε καλύψει με το παραπάνω. Η Ρόδος δεν έμεινε χωρίς τουριστική προβολή, το αντίθετο μάλιστα. Είχε και έχει μία ολοκληρωμένη, σύγχρονη, στοχευμένη και αποτελεσματική προβολή μέσα από τις δράσεις της ΠΝΑι.
Ειλικρινά πιστεύω ότι ο ΠΡΟΤΟΥΡ-και ειδικά με τον τρόπο που λειτουργούσε μέχρι πρότινος-δεν έχει πλέον πολλά να προσφέρει…
• Παρόλα αυτά, υπάρχουν κάποιοι που θέλουν να διαδίδουν ότι η Περιφέρεια δεν συνεργάζεται για την τουριστική προώθηση των νησιών. Κάποιοι λένε ότι δεν προβάλλονται επαρκώς μεμονωμένα νησιά.
Νομίζω ότι έχω τοποθετηθεί ήδη. Εάν συνεργαζόμαστε ή όχι αποδεικνύεται από τις πράξεις και τις ενέργειές μας και από τα αποτελέσματα αυτών. Λάβετε υπόψη ότι το τουριστικό μας master plan συγκροτήθηκε έπειτα από διαβούλευση με όλους τους ΟΤΑ των νησιών και τους κατά τόπους φορείς.
Δώσαμε σε όλους νέα, σύγχρονα εργαλεία για να αναδιαμορφώνουν αυτή τη στρατηγική. Από την πρώτη στιγμή ήμασταν ανοιχτοί στις συνέργειες και στις συνεργασίες και εξακολουθούμε να τις επιδιώκουμε.
Είναι γεγονός ότι κάποιοι δήμοι συμμετέχουν πιο ενεργά σε όλη την προσπάθεια, ενώ άλλοι αδιαφορούν. Επιμένουν να ακολουθούν μοναχικό δρόμο. Κάνουν τις δικές τους δράσεις, όποιες και αν είναι αυτές, ή δεν κάνουν απολύτως τίποτε. Όλοι όσοι διαδίδουν ότι δεν συνεργαζόμαστε, είναι αυτοί που δεν θέλουν να συνεργαστούν.
Όσο γι΄ αυτούς που υποστηρίζουν ότι δεν αναδεικνύονται επαρκώς τα μεμονωμένα νησιά, ας μας απαντήσουν εάν ποτέ στο παρελθόν είχαν προβληθεί σε ηλεκτρονική οθόνη στην είσοδο της WTM. Ας μας απαντήσουν εάν κάθε νησί είχε το δικό του χώρο δωρεάν σε εντυπωσιακά περίπτερα της Περιφέρειας στις τουριστικές εκθέσεις, εάν είχαν προβολή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με ένα τεράστιο αριθμό ακολούθων, εάν δέχονταν συστηματικά δημοσιογραφικές αποστολές, bloggers και τουριστικούς πράκτορες. Ποτέ δεν αρνηθήκαμε κάποιο αίτημα από δήμους. Κάναμε ειδικές καμπάνιες στο πλαίσιο των γενικότερων δράσεών μας για αρκετά νησιά και είμαστε πάντα εδώ να στηρίξουμε την κάθε τους πρωτοβουλία!
Λάβετε υπόψη ότι μιλάμε για 49 νησιά, 49 μοναδικούς προορισμούς με ξεχωριστές ομορφιές και δυνατότητες αλλά και απαιτήσεις. Για κάθε ένα από αυτά τα νησιά έχουμε κάνει πράγματα και μπορούμε να το αποδείξουμε. Αυτή η προσπάθειά μας αναγνωρίζεται από την πλειονότητα των νησιωτών. Θυμάμαι χαρακτηριστικά την πρώτη φορά που συμμετείχαμε στην WTM το 2014, αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων μας. Η Περιφέρεια διέθετε τρία γραφειάκια στο περίπτερο του ΕΟΤ καταλαμβάνοντας ένα χώρο 15 τμ. φιλοξενώντας εκεί 7-8 νησιά. Στο Λονδίνο νοικιάζουμε περίπτερο 350 τετραγωνικών και φιλοξενούμε όλα μας τα νησιά! Θυμάμαι επίσης όταν συμμετείχαμε στην αρχή σε θεματικές εκθέσεις, όπως η Marathon Expo. Φιλοξενούσαμε στο περίπτερό μας 3-4 αγώνες και φθάσαμε σε σημείο να συμμετέχουν περισσότεροι από 20! Κάτι αντίστοιχο έχει συμβεί με όλες τις υπόλοιπες εκθέσεις στις οποίες παίρνουμε μέρος.
• Κλείνοντας, θέλω να μας πείτε πώς εξελίσσεται η συνεργασία σας με τις αεροπορικές εταιρείες; Γνωρίζουμε ότι κάνετε μία μεγάλη προσπάθεια για την ενίσχυση των αεροπορικών συνδέσεων των νησιών.
Οι αερομεταφορές είναι αλληλένδετες με την τουριστική ανάπτυξη και ευημερία των νησιών και δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα αυτό. Καλλιεργώντας το έδαφος, προκειμένου να εξασφαλίσουμε για τα αεροδρόμια των νησιών μας, ένα διευρυμένο δίκτυο αεροπορικών συνδέσεων με τις παραδοσιακές αλλά και τις νέες αγορές του εξωτερικού, έχουμε συνάψει συνεργασία προβολής με την Ellinair, την Aegean, την Ryanair.
Πιστέψτε με δεν είναι μία εύκολη διαδικασία. Συνεργαζόμαστε με εξειδικευμένους συμβούλους και πληρώνουμε για την προβολή των νησιών μας μέσω των καναλιών επικοινωνίας των αεροπορικών εταιρειών σημαντικά ποσά. Χτίζουμε βήμα-βήμα τη στρατηγική αυτή συνεργασία. Πιέζουμε δε και το υπουργείο να χρηματοδοτήσει τις αεροπορικές εταιρείες.
Με ένα απλό τηλεφώνημα ή με μία επιστολή δεν γίνεται τίποτε. Απορώ πώς κάποιοι έχουν το θράσος να δηλώνουν ότι έφεραν αεροπορικές εταιρείες επειδή συνομίλησαν 5 λεπτά με στελέχη της όποιας αεροπορικής εταιρείας…