Το 2020 θα περάσει στην ιστορία ως μία χρονιά μεγάλων προκλήσεων. Αποτέλεσε όμως για το Νότιο Αιγαίο μία χρονιά ευκαιριών, πρωτοπορίας και επιτυχιών, αδιαμφισβήτητα στον τομέα του τουρισμού.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «δ» ο κ. Κωνσταντίνος Χρυσοχοΐδης, Εντεταλμένος Περιφερειακός Σύμβουλος για την τουριστική ανάπτυξη, στο τέλος αυτής της πρωτόγνωρης τουριστικής περιόδου, το Νότιο Αιγαίο έγραψε τις δικές του σελίδες στο κεφάλαιο «Καλές Πρακτικές του Τουρισμού»…
Ο κ. Χρυσοχοΐδης αναλύει τους παράγοντες εκείνους που συνετέλεσαν στην επιτυχία. Αναφέρεται μεταξύ άλλων στην κοινή πρωτοβουλία Περιφέρειας Ν. Αιγαίου, Δήμου Ρόδου, και φορέων, για την ενιαία εκπροσώπηση στα διεθνή και εθνικά ΜΜΕ και τονίζει ότι λειτούργησε ως ένας Οργανισμός Διαχείρισης Προορισμού, και ότι πρέπει να παραμείνει έτσι, ανεξαρτήτως της πανδημίας και της όποιας εξέλιξης σε σχέση με αυτή.
«Η όποια απόφαση για τη διαχείριση του προορισμού, πρέπει να είναι μακριά από οποιαδήποτε συντεχνία, προσωπικά οφέλη και ματαιοδοξία, να λειτουργεί μόνο με γνώμονα την Αειφόρο Τουριστική Ανάπτυξη, για το καλό του λαού μας», δηλώνει εμφατικά ο κ. Χρυσοχοΐδης, συμπληρώνοντας ότι: «Στην Περιφέρεια Ν. Αιγαίου έχουμε μακροπρόθεσμο όραμα για τον τόπο μας, το οποίο μεταφράζεται σε σχέδιο. Σύντομα θα έχουμε να συζητάμε για αυτό».
Ακολουθεί αναλυτικά η συνέντευξη του Εντεταλμένου Περιφερειακού Συμβούλου Ν. Αιγαίου για την τουριστική ανάπτυξη, Κωνσταντίνου Χρυσοχοΐδη:
• Κύριε Χρυσοχοΐδη, ο περιφερειάρχης, Γ. Χατζημάρκος ανέφερε σε δηλώσεις του πώς δεν υπάρχει ιστορικό προηγούμενο να επιχειρείται τουρισμός σε καιρό πανδημίας. Το Νότιο Αιγαίο, ξεπέρασε το ένα εκατομμύριο αφίξεις-εκ των οποίων οι 600.000 περίπου στη Ρόδο-σε μία δύσκολη και απαιτητική σεζόν. Ποιοι ήταν οι παράγοντες που συνετέλεσαν στην επιτυχία αυτή κατά την άποψή σας;
Ξέραμε όλοι ότι η τουριστική περίοδος του 2020 ήταν ένα πρωτοφανές παγκόσμιο πείραμα. Ήταν ένα μεγάλο ρίσκο το άνοιγμα του τουρισμού στη χώρα μας. Η κυβέρνηση έριξε το γάντι της πρόκλησης και εμείς το σηκώσαμε πρώτοι. Ανοίξαμε στον κόσμο τα νησιά μας, με συγκροτημένο σχέδιο, που εκπονήσαμε εν μέσω πανδημίας χωρίς εγχειρίδιο οδηγιών. Στο τέλος αυτής της πρωτόγνωρης τουριστικής περιόδου, το Νότιο Αιγαίο έγραψε τις δικές του σελίδες στο κεφάλαιο «Καλές Πρακτικές του Τουρισμού».
Κατ’ αρχήν, ήδη από τον Μάρτιο, ξεκίνησε μια μαραθώνια προσπάθεια θωράκισης όλων των δομών του δημόσιου συστήματος υγείας, σε όλα τα νησιά, που συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Καταφέραμε έτσι να περιορίσουμε τη διάδοση του κορωνοϊού στα νησιά μας, αλλά και να εξασφαλίσουμε την εικόνα ενός ασφαλούς προορισμού.
Ακολούθησαν συμφωνίες με αεροπορικές εταιρείες και τουριστικούς οργανισμούς. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ένας τουριστικός προορισμός απέκτησε ενιαία φωνή και κοινή εκπροσώπηση διεθνώς. Η Πρωτοβουλία Νοτίου Αιγαίου για τον τουρισμό συνένωσε κοινωνικούς, παραγωγικούς και επιστημονικούς φορείς και απέδειξε τη δύναμη της συνεργασίας μέσα στη μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία του Τουρισμού. Οι συνεργασίες με τεχνοκράτες που έχουν αποδεδειγμένη εμπειρία πάνω σε αυτό που λέμε επικοινωνία και μάρκετινγκ υπήρξαν επίσης κυρίαρχες στην στρατηγική μας.
Εξαρχής, εμπιστευθήκαμε τους ειδικούς και στηρίξαμε τη ζήτηση μέσω μιας σύγχρονης ψηφιακής διαφημιστικής καμπάνιας με αρκετή ευελιξία για να ανταποκριθεί στις προκλήσεις των καιρών. Συνεργαστήκαμε με κεντρική κυβέρνηση και άλλους φορείς για μια σειρά ζητημάτων, όπως τα ξενοδοχεία καραντίνας, που υπήρξε πρόταση του Περιφερειάρχη. Και παρά το γεγονός ότι φέτος χάσαμε πολλά σε έσοδα και σε αφίξεις, κερδίσαμε σε επαγγελματισμό και σε αξιοπιστία.
Οι εμπλεκόμενοι στον χώρο του τουρισμού γνωρίζουν πλέον ότι υπάρχει ενας αξιόπιστος εταίρος που μπορούν να εμπιστευθούν και να στηρίξουν στο μέλλον κάθε προσπάθεια για το αμοιβαίο συμφέρον τόσο δικό τους όσο φυσικά και της Περιφέρειας μας.
• Τα κρούσματα Covid στη Ρόδο και στα υπόλοιπα νησιά ήταν περιορισμένα-έως ανύπαρκτα-καθ’ όλη τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου. Μπορεί να «αποενοχοποιηθεί» εκ του αποτελέσματος ο τουρισμός για την εξάπλωση της πανδημίας;
Δεν υπάρχει οικονομία χωρίς υγεία, δεν υπάρχει υγεία χωρίς οικονομία. Αυτό ήταν και παραμένει το μεγάλο στοίχημα. Για μια Περιφέρεια που βασίζεται σχεδόν κατ’ αποκλειστικότητα στον τουρισμό, η αγωνία και η ευθύνη ήταν ακόμη μεγαλύτερη.
Είναι μια αστήρικτη και επιπόλαιη προσέγγιση η ενοχοποίηση του Τουρισμού, που δείχνει ότι ο λαϊκισμός καλά κρατεί. Ωστόσο, από πουθενά δεν προκύπτει αυτός ο ισχυρισμός. Αν όντως αιτία για το δεύτερο κύμα ήταν ο τουρισμός, τότε οι τουριστικές περιοχές της χώρας θα είχαν γονατίσει. Αυτό δεν συμβαίνει. Οι κατ’ εξοχήν τουριστικές περιοχές, όπως η Περιφέρειά μας, που άνοιξε τα 118 λιμάνια της και τα 14 αεροδρόμια της, εκ των οποίων τα 5 διεθνή, και έφερε υπέροχα αποτελέσματα, με εκατομμύρια διακινούμενους επιβάτες, εξακολουθεί να έχει πολύ χαμηλό επιδημιολογικό φορτίο, όταν περιοχές που δεν έχουν καμία σχέση με τουρισμό, σήμερα δοκιμάζονται. Αυτό σημαίνει ότι κάτι κάναμε σωστά εδώ στο Νότιο Αιγαίο.
• Προφανώς έπαιξε ρόλο στην επιτυχή έκβαση της σεζόν και το υψηλό επίπεδο επαγγελματισμού. Ως ξενοδόχος θα ήθελα να μου απαντήσετε πόσο εύκολη ή δύσκολη ήταν η εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων; Και για να πάμε το ερώτημα ένα βήμα παραπέρα… Πόσο αναλλοίωτη-αυθεντική έμεινε η τουριστική εμπειρία ακριβώς λόγω της εφαρμογής των περιορισμών που έθεταν τα υγειονομικά πρωτόκολλα;
Πριν σας μιλήσω σαν ξενοδόχος, θα σας μιλήσω ως Εντεταλμένος Περιφερειακός Σύμβουλος για την τουριστική ανάπτυξη, γιατί η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου πρωτοπόρησε στο κρίσιμο ζήτημα των Υγειονομικών Πρωτοκόλλων. Πριν καν εκπονηθεί το πρόγραμμα εκπαίδευσης από το Υπουργείο , περισσότεροι από 30.000 επαγγελματίες του Τουρισμού εκπαιδεύτηκαν δωρεάν και εγκαίρως πάνω στα Υγειονομικά Πρωτόκολλα από το Κ.Ε.Κ. της Περιφέρειας, με τη χρηματοδότηση της Περιφέρειας. Μια πρωτοβουλία, που υιοθέτησαν στη συνέχεια η μία μετά την άλλη και άλλες περιφέρειες της χώρας.
Τώρα, ως προς την εμπειρία, οι ίδιες οι μαρτυρίες των επισκεπτών, όπως αποτυπώθηκαν σε εγχώρια και διεθνή ΜΜΕ, μας δίνουν τα εύσημα, καθώς πετύχαμε τη χρυσή ισορροπία. Σύμφωνα με τους ίδιους, οι επισκέπτες μας ένιωθαν ασφαλείς, χωρίς ωστόσο να αλλοιώνεται η εμπειρία του ταξιδιού τους. Και αυτό είναι μια μεγάλη επιτυχία.
Πρέπει εδώ βέβαια να επισημάνω ότι η τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων επιβάρυνε κοστολογικά όλες τις επιχειρήσεις από τις μαζικές μεταφορές έως την εστίαση και τη διαμονή.
• Να σταθούμε όμως στην κοινή πρωτοβουλία Περιφέρειας Ν. Αιγαίου, Δήμου Ρόδου, και φορέων, για την ενιαία εκπροσώπηση στα διεθνή και εθνικά ΜΜΕ… Έτυχε ευρείας αποδοχής και αναγνώρισης ως προς την πρωτοπορία της. Ποια είναι τα αποτελέσματα της πρωτοβουλίας αυτής και ποια τα σχέδια για το μέλλον;
Αυτή η πρωτοβουλία, λειτούργησε ως ένας Οργανισμός Διαχείρισης Προορισμού, και ως τέτοιος πρέπει να παραμείνει, ανεξαρτήτως της πανδημίας και της όποιας εξέλιξης σε σχέση με αυτή. Όλοι μαζί ενωμένοι κερδίσαμε την εμπιστοσύνη των ξένων τουριστών και βάλαμε σπουδαία παρακαταθήκη για τις επόμενες χρονιές. Τα media από το εξωτερικό, παρακολουθούσαν συνεχώς τα νησιά μας και εμείς ήμασταν σταθερά, παρόντες για να δώσουμε την σωστή εικόνα για αυτά. Δείξαμε πώς δουλεύει ένας σοβαρός προορισμός. Στείλαμε σε όλο τον κόσμο το μήνυμα της ωριμότητας, του επαγγελματισμού, της υπευθυνότητας. Κερδίσαμε την εμπιστοσύνη και αυτή η νίκη ανήκει σε όλους τους νησιώτες. Αυτός ο κόσμος, των νησιών μας, απέδειξε ότι κανένα αποτέλεσμα δεν έρχεται μόνο του αλλά μόνο μέσα από πολύ σκληρή δουλειά. Διαπιστώσαμε ότι ο Οκτώβριος του 2020 ήταν καλύτερος από αυτόν του 2019 και όλοι αναρωτιούνται γιατί. Η απάντηση είναι πολύ απλή: Η περιφέρεια ήταν που άδραξε την ευκαιρία και έπεισε τους tour operator να κάνουν πρόγραμμα για πρώτη φορά μέσα στο Νοέμβριο, με άμεση συνέπεια να έχουμε «πλήρη» τον Οκτώβριο.
Προσωπικά πιστεύω ότι το εγχείρημα της φετινής χρονιάς απέδειξε ότι ο τόπος μας χρειάζεται έναν ευέλικτο, αυτοχρηματοδοτούμενο, ολιγομελούς διοίκησης, ανεξάρτητα δομημένο οργανισμό, στελεχωμένο από τεχνοκράτες και γνώστες της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς. Τα χρόνια πέρασαν και οι ανάγκες μας άλλαξαν και τολμώ να πω δραματικά. Σήμερα πρέπει να οργανωθούμε σε καινούρια, μοντέρνα και φρέσκια βάση γιατί ο ανταγωνισμός είναι οξύς αλλά και οι ευκαιρίες περισσότερες.
Κύριε Γκαρτζώνη, ότι αποφασίσουμε να φτιάξουμε για τη διαχείριση του προορισμού πρέπει να είναι μακριά από οποιαδήποτε συντεχνία, προσωπικά οφέλη και ματαιοδοξία.
Πρέπει να λειτουργεί μόνο με γνώμονα την Αειφόρο Τουριστική Ανάπτυξη.
Για το καλό του λαού μας.
Και πιστέψτε με, στην Περιφέρεια έχουμε μακροπρόθεσμο όραμα για τον τόπο μας. Το οποίο μεταφράζεται σε σχέδιο. Σύντομα θα έχουμε να συζητάμε για αυτό.
• Η περιφερειακή αρχή έχει δώσει έμφαση στον τομέα του τουρισμού από την πρώτη στιγμή, εφαρμόζοντας πάντα καινοτόμες και στοχευμένα στρατηγικά πλάνα με απτό και μετρήσιμο αποτέλεσμα. Ποια είναι τα σχέδια για την τουριστική προβολή για το μέλλον; Πού θα επικεντρωθεί η στρατηγική τουριστικής προβολής της ΠΝΑΙ από το 2021;
Στα θετικά της πανδημίας, καταγράφω ότι με έναν βίαιο, ομολογουμένως, τρόπο μας έσπρωξε ανεπιστρεπτί στο ψηφιακό περιβάλλον και αυξήσαμε κατακόρυφα το ποσοστό της τουριστικής προβολής, που διεξάγεται μέσα από τα νέα ψηφιακά κανάλια. Συνεχίζουμε λοιπόν με ψηφιακή καμπάνια και σύγχρονα διαδικτυακά εργαλεία, που μας εξασφαλίζουν τη διαρκή αναπροσαρμογή στα διαρκώς μεταβαλλόμενα δεδομένα, που φέρνει η μετά covid-19 εποχή.
Το τουριστικό προϊόν είναι εξαιρετικά ευάλωτο. Και επειδή στον Τουρισμό ως κρίση δεν νοείται μόνο αυτό που πραγματικά έχει συμβεί, αλλά αυτό που ο κόσμος πιστεύει ότι έχει συμβεί, η στρατηγική της επικοινωνίας μας βασίζεται και στην αντιμετώπιση των fake news στο διεθνές media περιβάλλον με άμεσα αντανακλαστικά.
• Θα συνεχισθούν οι συνεργασίες με αεροπορικές εταιρείες με στόχο την επέκταση της χρονικής διάρκειας της σεζόν;
Oι συνεργασίες με τουριστικούς οργανισμούς και τις αεροπορικές εταιρίες θα συνεχισθούν, γιατί οι αεροπορικές εταιρίες είναι στρατηγικός μας σύμμαχος στον τουρισμό, ως μια αμιγώς νησιωτική Περιφέρεια που είμαστε. Ήδη ο χρόνος του lock down είναι χρόνος δουλειάς και σε αυτό το κομμάτι. Θεωρώ μεγάλη επιτυχία την καταρχήν απόφαση της Aegean να δημιουργήσει βάση στο αεροδρόμιο της Ρόδου.
• Ποια είναι λοιπόν η εικόνα που έχετε για το 2021; Θα είναι μία πιο βατή χρονιά για τον τουρισμό, εφόσον και οι εμβολιασμοί εξελιχθούν ομαλά; Η φετινή επιτυχία χαρίζει ένα κάποιο προβάδισμα στη Ρόδο και στο Νότιο Αιγαίο;
Σίγουρα η φετινή επιτυχία είναι η σημαντικότερη παρακαταθήκη και το καλύτερο εισιτήριο για μια επόμενη επιτυχία. Εμείς ήδη εργαζόμαστε δυναμικά για το 2021 Γνωρίζουμε πως θα είναι πολύ δύσκολο. Δεν έχουμε ψευδαισθήσεις. Γνωρίζουμε επίσης ότι η φετινή επίδοση των νησιών μας, δεν φτάνει για να επουλώσει όλες τις πληγές μας. Όπως γνωρίζουμε ακόμα ότι το 2021 θα είναι μια πολύ ανταγωνιστική χρονιά. Χρειάζεται καινοτομία και δημιουργικότητα, προκειμένου το Νότιο Αιγαίο να διατηρήσει τον ηγετικό ρόλο τον οποίο κατέκτησε το 2020. Σε αυτό το σημείο, θα ήθελα με την ευκαιρία, να συγχαρώ και να ευχαριστήσω μια ακόμη φορά τους ανθρώπους του τουρισμού, από τον οδηγό του λεωφορείου και τον ταξιτζή, τους σερβιτόρους και τους μάγειρες, τους τολμηρούς ξενοδόχους που άνοιξαν τα ξενοδοχεία τους ως και τους εστιάτορες, τους τοπικούς πράκτορες και τους ξεναγούς για τον επαγγελματισμό τους, τα αποτελέσματα του οποίου αποτυπώνονται στη διεθνή αναγνώριση της προσπάθειας των νησιών της Δωδεκανήσου.
• Σας ευχαριστώ πολύ. Εύχομαι καλές γιορτές.
Καλές γιορτές σε όλες και σε όλους με Υγεία!
https://www.dimokratiki.gr/25-12-2020/k-chrysocho-dis-to-2020-tha-perasei-stin-istoria-os-mia-chronia-megalon-prokliseon/
Σχολιασμός Άρθρου
Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
Σχολιασμός άρθρου
Υπενθύμιση:
Για την μερική αναπαραγωγή της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η χρήση του παρακάτω παρεχόμενου συνδέσμου παραπομπής προς το άρθρο της Δημοκρατικής.