Την εισαγωγή στα δηµόσια Πανεπιστήµια µε το ∆ιεθνές Απολυτήριο µελετά το υπουργείο Παιδείας. Το σχέδιο που συζητείται αφορά την πρόσβαση στα Πανεπιστήµια της χώρας, σε µικρό ποσοστό που θα καθορίζεται, των κατόχων του ∆ιεθνούς Απολυτηρίου, γνωστού και ως International Baccalaureate (Ι.Β.), εκτός από τη δυνατότητα που θα έχουν να σπουδάσουν στα µη κρατικά Πανεπιστήµια και σε ΑΕΙ χωρών του εξωτερικού.
Η εισαγωγή θα επιτυγχάνεται ανάλογα µε τον βαθµό του Ι.Β., χωρίς δηλαδή οι υποψήφιοι να δίνουν Πανελλαδικές Εξετάσεις, ενώ οι συζητήσεις εστιάζονται και στη συνεννόηση που πρέπει να υπάρχει µε τα δηµόσια Πανεπιστήµια, ως προς τον αριθµό των επιπλέον θέσεων που θα δίνονται σε αυτό το σύστηµα και οι οποίες θα είναι πολύ λίγες (όπως µία ή δύο θέσεις, επί παραδείγµατι, ανά σχολή).
Να σηµειωθεί ότι το Ι.Β. αναγνωρίζεται από Πανεπιστήµια και ακαδηµαϊκά ιδρύµατα σε όλο τον κόσµο. Το πρώτο βήµα για τη θέσπιση του ∆ιεθνούς Απολυτηρίου στην Εκπαίδευση θα γίνει τον Σεπτέµβριο του 2026, σύµφωνα µε τον υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη, και θα υλοποιηθεί αρχικά σε περισσότερα από έξι Πρότυπα Σχολεία, προκειµένου από εκεί να επεκταθεί στο σύνολο των Πρότυπων Σχολείων και στη συνέχεια να προσφέρεται ως δυνατότητα στη δηµόσια Εκπαίδευση για όσους το επιθυµούν.
Σύµφωνα µε πληροφορίες, τα πρώτα σχολεία που θα επιλεγούν θα βρίσκονται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ η φοίτηση θα είναι δωρεάν. Στο τραπέζι των συζητήσεων του υπουργείου Παιδείας υπάρχει η διάθεση αλλαγής του συστήµατος των Πανελλαδικών Εξετάσεων, ενσωµατώνοντας στοιχεία του ∆ιεθνούς Απολυτηρίου, χωρίς ωστόσο να έχει προσδιοριστεί ο χρόνος αλλαγών.
Οι πρώτοι απόφοιτοι πάντως στην Ελλάδα µε το σύστηµα του Ι.Β. θα είναι το 2028, καθώς το πρόγραµµα είναι διετές. Οπως επεσήµανε στη Βουλή πριν από µερικές ημέρες ο υπουργός Παιδείας: «Το ∆ιεθνές Baccalaureate είναι ένα βήµα. Στο βήµα αυτό, φυσικά, θα πρέπει να κάνουµε και άλλες αλλαγές. Θα πρέπει να εξετάσουµε, εφόσον το εφαρµόζουµε και αφού εφαρµοστεί στα δηµόσια σχολεία, και το πώς θα µπορεί κανείς -γιατί όχι- να εισάγεται και στη δηµόσια Τριτοβάθµια Εκπαίδευση. Σε πολύ µικρούς αριθµούς για αρχή. Γενικότερα πρέπει να µπορέσουµε να κάνουµε και άλλες αλλαγές». Στην Ελλάδα το ∆ιεθνές Απολυτήριο παρουσιάστηκε πρώτη φορά το 1995, µε ρύθµιση του τότε υπουργού Παιδείας Γιώργου Παπανδρέου, χωρίς να εισαχθεί τελικά στη δηµόσια Εκπαίδευση.
Τη δυνατότητα διδασκαλίας του Ι.Β. αξιοποίησαν έκτοτε 16 ιδιωτικά σχολεία. Τρεις δεκαετίες µετά θα γίνει πραγµατικότητα και όπως λέει χαρακτηριστικά ο κ. Πιερρακάκης: «Είχαµε δεσµευθεί ότι θα προχωρήσουµε µε γρήγορα βήµατα στις αλλαγές που άλλα ευρωπαϊκά κράτη έχουν κατοχυρώσει εδώ και χρόνια. Θα καλύψουµε τον χαµένο χρόνο µε τολµηρές κινήσεις, µε εξωστρέφεια και αυτοπεποίθηση προς όφελος της εκπαιδευτικής κοινότητας και µε ίσες ευκαιρίες για όλους».
Το Ι.Β. είναι ένα απαιτητικό πρόγραµµα σπουδών που βοηθά τους µαθητές να αναπτύξουν κριτική σκέψη, καθώς και δεξιότητες ανάλυσης και επίλυσης προβληµάτων. Η δυνατότητα λήψης Ι.Β. στην Ελλάδα και από τη δηµόσια Εκπαίδευση, σύµφωνα µε τα ισχύοντα, σηµαίνει ότι ο κάτοχος του International Baccalaureate θα µπορεί να σπουδάσει σε κάποιο Πανεπιστήµιο του εξωτερικού, ανάλογα µε τη βαθµολογία, καθώς και στα µη κρατικά Πανεπιστήµια που θα λειτουργήσουν στη χώρα τον Σεπτέµβριο του 2025.
Πώς λειτουργεί
Ο International Baccalaureate Organization είναι ένας µη κερδοσκοπικός εκπαιδευτικός οργανισµός που ιδρύθηκε το 1968 στη Γενεύη. Το πρόγραµµα σπουδών του I.B. Diploma Programme αποτελείται από τον κορµό που είναι υποχρεωτικός για όλους τους µαθητές και από έξι οµάδες µαθηµάτων: Μητρική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Ξένες Γλώσσες, Ανθρωπιστικές Επιστήµες, Μαθηµατικά και Τέχνες.
Ο µαθητής επιλέγει 6 µαθήµατα, ένα από καθεµία από τις πέντε πρώτες οµάδες, και ακόµη ένα µάθηµα που µπορεί να είναι από οποιαδήποτε οµάδα. Ο κορµός περιλαµβάνει µια προφορική παρουσίαση και µια εργασία 1.600 λέξεων, µια εκτενή πραγµατεία 4.000 λέξεων και τη συµµετοχή σε προγράµµατα δηµιουργικότητας και δραστηριότητας.
Εκτός από το πρόγραµµα του I.B. Dilpoma, οι µαθητές διδάσκονται το µάθηµα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας και της Ιστορίας των τάξεων Β’ και Γ’ Λυκείου, σύµφωνα µε το ισχύον πρόγραµµα των δηµόσιων σχολείων.
Ο µαθητής για κάθε µάθηµα που επιλέγει βαθµολογείται µε άριστα τις 7 µονάδες. Επίσης, παίρνει µονάδες και από τις άλλες εργασίες του και η τελική βαθµολογία διαµορφώνεται µε άριστα τις 45 µονάδες.
Η αξιολόγηση του µαθητή γίνεται µέσα από εργασίες και εξετάσεις, προφορικές και γραπτές. Η βάση για την απόκτηση του I.B. Diploma είναι οι 24 µονάδες, µε την προϋπόθεση ελάχιστης επίδοσης στα επιµέρους µαθήµατα. Στο τέλος της διετίας οι µαθητές συµµετέχουν σε διεθνείς γραπτές εξετάσεις για τα έξι µαθήµατα της επιλογής τους.
Τα θέµατα είναι κοινά για όλους και ορίζονται από τον οργανισµό I.B. Οι εξετάσεις γίνονται δύο φορές τον χρόνο, Μάιο και Νοέµβριο, σε ηµεροµηνία που είναι κοινή για όλους. Η αξιολόγηση γίνεται από το I.B. Global Center στο Ηνωµένο Βασίλειο, ενώ η επίδοση του µαθητή στις τελικές εξετάσεις έχει τη µεγαλύτερη βαρύτητα στη συνολική βαθµολογία.
Πηγή: parapolitika.gr