«Η Αστυπάλαια μέχρι στιγμής έχει παραμείνει Covid-free!»! Αυτό δηλώνει στην «δ» ο κ. Νίκος Κομηνέας, δήμαρχος Αστυπάλαιας.
Επίσης μιλάει για τις δράσεις που ανέδειξαν την Αστυπάλαια σε «πράσινο νησί» και αποτελεί παράδειγμα προώθησης νέων project, όπως αυτό της ηλεκτροκίνησης.
• Kύριε Κομηνέα πώς είναι η επιδημιολογική κατάσταση στο νησί; Η Αστυπάλαια είναι σε θέση να αντιμετωπίσει την κατάσταση; Γίνονται τεστ, οι δομές υγείας και το προσωπικό επαρκούν;
Η Αστυπάλαια μέχρι στιγμής έχει παραμείνει Covid-free. Ο λόγος είναι ότι προσέχαμε πάρα πολύ στην αρχή της πανδημίας και αποτρέψαμε την ανεξέλεγκτη άφιξη και γενικά τις άσκοπες μετακινήσεις όλων των κατοίκων – επισκεπτών «υποχρεώνοντας» όλους να παραμένουν σε οικειοθελή καραντίνα επί 15μερο. Στη δεύτερη φάση λόγω της ύπαρξης rapidtests που μας προμήθευσε η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (και τους ευχαριστούμε γι’ αυτό) υποβάλλουμε σε test όλους όσους φθάνουν στο νησί αμέσως μετά την άφιξή τους. Όλα τα tests μέχρι στιγμής έχουν βγει καθαρά. Τα μέτρα πάντα τηρούνται απαρέγκλιτα απ’ όλους. Το Πολυδύναμο Περιφερειακό Ιατρείο Αστυπάλαιας διαθέτει 2 γενικούς ιατρούς, 1 καρδιολόγο, 3 νοσηλευτές, βοηθό μικροβιολόγο και οδηγό. Χρειαζόμαστε απαραίτητα έναν παιδίατρο. Λείπει, επίσης, ακτινολογικό μηχάνημα. Ευελπιστούμε, σύντομα, να το έχουμε (δέσμευση της 2ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πειραιώς & Αιγαίου). Είναι εντελώς απαραίτητο και θα περιορίσει δραστικά τις όποιες μετακινήσεις που απαιτούνται εκ του λόγου αυτού. Γενικά η πρωτοβάθμια υγεία είναι πολύ σημαντικός παράγοντας και πρέπει να προσεχθεί να ενδυναμωθεί, ώστε να παρέχει ουσιαστικές υπηρεσίες και ασφάλεια σε κατοίκους και επισκέπτες και να αποτελεί καθοριστικό παράγοντα ανάπτυξης ενός τόπου και ταυτόχρονα να εξοικονομεί πόρους λόγω μείωσης των αεροδιακομιδών.
• Η Αστυπάλαια, εξελίσσεται σε παγκόσμιο πρότυπο, σ’ ένα «πράσινο νησί» που αποτελεί παράδειγμα υλοποίησης οικολογικών δράσεων και προώθησης νέων project, όπως αυτό της ηλεκτροκίνησης. Μιλήστε μας γι’ αυτό.
Με την συμφωνία WV και Ελληνικού Δημοσίου στην Αστυπάλαια θα δρομολογηθούν οι εξής δράσεις:
α) Προσφορά δωρεάν από τη WV πάσης φύσεως οχημάτων του Δήμου επιβατικών φορτηγών κ.λπ., καθώς και του Δημοσίου (Αστυνομία, κ.λπ.).
β) Διάθεση σε εργοστασιακές τιμές από την WV ηλεκτροκίνητων οχημάτων κάθε μορφής σε ιδιώτες. Το Ελληνικό Δημόσιο θα χρηματοδοτήσει με διπλάσιο ποσοστό επιδότησης την αγορά τους.
γ) Επιδότηση οικιακών φορτιστών και τοποθέτηση σε δημοτικά parking φορτιστών με όλες τις απαραίτητες υποδομές.
δ) Δημιουργία αστικής συγκοινωνίας “on demand” με ηλεκτρικά vans, τα οποία θα παραλαμβάνουν και θα μεταφέρουν τους επιβάτες στον τόπο προορισμού, με εφαρμογή από κινητό, shuttleservice (χώρος εγκατάστασης φόρτισης των οχημάτων) και την παροχή της απαραίτητης τεχνογνωσίας – software.
ε) Car sharing (διαμοιρασμός αυτοκινήτων), με ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Για να αντιμετωπιστούν οι αυξημένες ανάγκες σε ηλεκτρική ενέργεια, θα κατασκευασθεί υβριδικός σταθμός παραγωγής με Α.Π.Ε., μία ανεμογεννήτρια, φωτοβολταϊκό πάρκο και μπαταρίες αποθήκευσης που θα παρέχουν ρεύμα όλο το 24ωρο, μειώνοντας στο ελάχιστο την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος από τον υπάρχοντα θερμικό σταθμό. Εννοείται ότι η Αστυπάλαια παραμένει εκτός διασύνδεσης από ηλεκτρικά καλώδια που θα διατρέχουν τα νησιά. Θέση μας είναι τα μικρά νησιά να καθίστανται αυτόνομα ενεργειακά με την εγκατάσταση μόνο των απαραίτητων Α.Π.Ε που θα καλύπτουν αποκλειστικά και μόνο τις ανάγκες τους διαφυλάσσοντας έτσι το μοναδικό τους τοπίο και την βιοποικιλότητα τους. Ο σταθμός θα λειτουργεί και θα καλύπτει αποκλειστικά τις ανάγκες και μόνο της Αστυπάλαιας και καλό θα ήταν να δημιουργηθεί μέσα από τη σύσταση ενεργειακής κοινότητας του νησιού. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται το 2024 και έως το 2026 θα εφαρμοσθεί για πρώτη φορά και η αυτόνομη οδήγηση σε όλο το νησί.
Το πρόγραμμα της ηλεκτροκίνησης συμπληρώνουν αξιόπιστο οδικό δίκτυο με σημαντική κατασκευή νέων δρόμων και βελτίωση των υπαρχόντων, η αξιοποίηση των λυμάτων του βιολογικού για αρδευτικούς λόγους, πλήρης ανακύκλωση στερεών αποβλήτων και επανάχρηση βιοαποβλήτων για τροφή ζώων και παρασκευή λιπασμάτων και άλλες σχετικές δράσεις (π.χ 5G) που θα ολοκληρώνουν την οικολογική ταυτότητα του νησιού.
• Στοχεύετε στον οικολογικό τουρισμό; Όπως γνωρίζουμε, δεν είναι ευρέως διαδομένος, ωστόσο, η Αστυπάλαια θέλει να μετατραπεί σ’ έναν τουριστικό προορισμό, για ανθρώπους με «πράσινη» κουλτούρα» και οικολογική συνείδηση;
Με βάση τα παραπάνω η Αστυπάλαια σκοπεύουμε να καταστεί ένας τόπος που θα ακολουθεί αποκλειστικά τις αρχές της βιώσιμης αειφορικής ανάπτυξης και της κυκλικής οικονομίας. Ένας τόπος που στοχεύει στην προσέγγιση τουριστών υψηλής οικολογικής συνείδησης που τους απασχολούν τα θέματα της βιωσιμότητας του πλανήτη. Ένας τόπος όπου τόσο ο επισκέπτης όσο και ο κάτοικος θα απολαμβάνει ένα παραδοσιακό – ανόθευτο περιβάλλον με συνθήκες πραγματικά ανθρώπινης ζωής, όπου οι νέες τεχνολογίες θα την υποστηρίζουν. Ένας τρόπος ζωής που όλος ο πλανήτης γη πρέπει να ακολουθήσει αν θέλουμε να υπάρχει στο διηνεκές, μειώνοντας όμως δραστικά και την κατανάλωση. Η φιλοδοξία μας είναι η Αστυπάλαια να γίνει ένα πρότυπο, ένας τόπος στον οποίο θα επιθυμεί ο οποιοδήποτε να ζει βιώνοντας μία μοναδική εμπειρία. Το μέλλον θα έρθει στην Αστυπάλαια πιο γρήγορα και πρέπει να είναι ανθρώπινο και οικολογικό.
• Το 2020 ήταν μια πολύ δύσκολη χρονιά για όλους. Τι προσδοκάτε για το 2021 και ποιοι είναι οι στόχοι σας;
Η Αστυπάλαια τα κατάφερε πολύ καλά το 2020 χάρις και στο πρόγραμμα 5νθήμερης δωρεάν διαμονής που παρείχαμε σε όλους τους υγειονομικούς τον Ιούνιο σε ένδειξη αναγνώρισης και ευγνωμοσύνης για τις υπεράνθρωπες προσπάθειες που κατέβαλλαν για να κρατήσουν το σύστημα όρθιο. Οι αφίξεις μας ήταν 72% τον Ιούνιο, 50% τον Ιούλιο και 72% τον Αύγουστο σε σχέση με το 2019, ενώ και ο Σεπτέμβριος χάρη και το οικολογικό συνέδριο που διοργανώσαμε κυμάνθηκε στα ίδια περίπου επίπεδα. Ξέρουμε ότι και το 2021 θα είναι δύσκολη χρονιά. Η Αστυπάλαια επί 1 χρόνο είναι στο προσκήνιο της επικαιρότητας και θα είναι διαρκώς όλο το επόμενο διάστημα. Μέσα σε ένα χρόνο έχουν γίνει χιλιάδες αναρτήσεις στα Μ.Μ.Ε. και κοινωνικά δίκτυα. Έχουμε δώσει πολλές, δεκάδες συνεντεύξεις σε τηλεόραση και ραδιόφωνα τόσο στην Ελλάδα όσο και σε όλον τον κόσμο. Η Αστυπάλαια ταξιδεύει πλέον παντού. Η αγορά που απευθυνόμαστε είναι κυρίως η ελληνική, περίπου 65% και το υπόλοιπο 35% είναι αλλοδαποί. Αναλόγως των μέτρων που θα ληφθούν στις μετακινήσεις από το εξωτερικό ευελπιστούμε ότι θα έχουμε αύξηση σε σχέση με το 2020. Σε κάθε περίπτωση όπως και το 2020 θα τηρήσουμε όλα τα προβλεπόμενα μέτρα και ακόμα περισσότερο, ώστε να διαφυλάξουμε τους κατοίκους και τους επισκέπτες του νησιού μας. Θα πάμε πολύ καλά, θα παραμείνουμε Covid-free προορισμός είμαι απόλυτα σίγουρος ότι θα τα καταφέρουμε. Η Αστυπάλαια είναι τόπος που παρέχει ασφάλεια, αφού εκτός από τα μέτρα που λαμβάνουν όλες οι επιχειρήσεις, δεν παρουσιάζεται συνωστισμός, ενώ τα καταλύματα μας είναι μικρής τάξης μεγέθους παρέχοντας ιδιωτικότητα και αυτονομία των ενοίκων και δεν υπάρχει συγχρωτισμός.
• Σχετικά με τον ΦΟΔΣΑ, θεωρείτε ότι είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για την περιοχή μας ή θα έπρεπε να έχει άλλη μορφή και λειτουργία;
Ο Φ.Ο.Δ.Σ.Α. είναι αντικειμενικά ένα πολύ δύσκολο και μεγάλο εγχείρημα. Πρέπει να πετύχει για το καλό όλων μας. Ο Περιφερειάρχης μας Γ. Χατζημάρκος (συμμέτοχος και υποστηρικτής στο πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης) έχει επωμισθεί μεγάλο φορτίο. Εύχομαι για το καλό όλων μας και ιδιαίτερα των μικρών νησιών να ακολουθηθούν οι βέλτιστες επιλογές, ώστε πραγματικά τα νησιά μας να είναι πρότυπα και στον τομέα αυτό, της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων, ανακυκλώσιμων, κ.λπ. Από την πλευρά μας θα υποστηρίξουμε με κάθε τρόπο τη λειτουργία του κι αν θέλετε θα είμαστε από εκείνους που θα «πιέζουμε» την όσο πιο γρήγορη εφαρμογή σε πρακτικό επίπεδο των όσων προβλέπονται. Δεν έχει νόημα νομίζω η περαιτέρω συζήτηση άλλου τρόπου λειτουργίας του από τη στιγμή που είναι νόμος του κράτους. Νομίζω ότι ο Φ.Ο.Δ.Σ.Α. επηρεάζει περισσότερο τα μεγάλα νησιά – Δήμους της Περιφέρειας μας. Για τα μικρότερα νησιά με δεδομένη την υποστελέχωση σε όλα τα επίπεδα υπαλλήλων, μηχανικών κ.λπ. που έχουμε, τους περιορισμένους πόρους που διαθέτουμε, η διαχείριση είναι πιο δύσκολη και για την υλοποίηση μελετών – έργων, αλλά και για την ήδη λειτουργία τους. Αν είχαμε προσωπικό και εξοπλισμό, θα μπορούσαμε να διαχειριστούμε σαν νησί την κατάσταση ανεξάρτητα, όπως το κάνουμε σε ένα βαθμό μόνο (το τονίζω) και τώρα. Πάντως πιστεύω ότι το όλο εγχείρημα για να στεφθεί από επιτυχία, θα πρέπει να δοθεί μεγάλη βαρύτητα, στη δημιουργία οικολογικής συνείδησης πρώτα στους κατοίκους των νησιών μας και η οποία φυσικά θα καθορίσει με τη σειρά της και τη συμπεριφορά των επισκεπτών. Αυτό πρέπει να αρχίσει να τρέχει ήδη με μεγάλη φροντίδα και ένταση, με σωστά επιχειρήματα αλλά και με επιβράβευση των ευσυνείδητων πολιτών. Ο Δήμος μας ήδη έχει συνάψει συμβάσεις με τις ανάλογες εταιρείες και έχει στείλει στην Αθήνα σε 1 χρόνο: πάνω από 200.000 πλαστικά μπουκάλια νερού, περίπου 1.800 ελαστικά αυτοκινήτων, πάνω από 3,5 τόνους λευκών συσκευών, υπολογιστές, μηχανήματα γραφείου και μπαταρίες. Ενώ το αμέσως επόμενο διάστημα θα αναχωρήσουν από το νησί 2-3 νταλίκες με εγκαταλελειμμένα αυτοκίνητα, παλιοσίδερα κ.λπ. Για όλα τα παραπάνω ευχαριστώ και την εταιρεία Blue StarFerries για τη δωρεάν μεταφορά που μας παρέχει. Παρεμπιπτόντως, αναφέρω ότι με τα έργα που έχουμε ήδη μελετήσει και θα ξεκινήσουμε πιστεύω, μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου, να κάνουμε και το νερό του δικτύου ύδρευσης απολύτως πόσιμο , ώστε να «απελευθερωθούμε» σχεδόν εντελώς από την κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού απαλύνοντας και τους δημότες μας από ένα σημαντικό έξοδο ενώ θα «ανακουφίσουμε» και τον υπάρχοντα Χ.Υ.Τ.Α. από αυτό το μεγάλο φορτίο.