Ειδήσεις

Αλλάζει το ξενοδοχειακό τοπίο στην Ευρώπη: Επέλαση των διεθνών αλυσίδων

«Αλυσιδοποίηση» (chainification), «επωνυμοποίηση» (brandification) ή αλλιώς η επέλαση των μεγάλων διεθνών ξενοδοχειακών αλυσίδων στις τοπικές τουριστικές κοινότητες.

Αυτή είναι η σύγχρονη τάση του παγκόσμιου τουρισμού και ενισχύεται ιδιαίτερα από την άνοδο των ανθρώπων που ταξιδεύουν στο εξωτερικό. Αυτή η τάση, κυρίαρχη ήδη στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ασία του Ειρηνικού, έρχεται τώρα και στην Ευρώπη, όπως διαπιστώνει η μελέτη της εταιρείας στατιστικών ερευνών Statistica και της πλατφόρμας ενοικίασης καταλυμάτων Booking.com με τίτλο «The Titans of Travel: How small businesses shape Europe’s accommodation industry».

Η επέλαση των αλυσίδων
Τα τελευταία 20 χρόνια, υπήρξε μια σταθερή αύξηση του μεριδίου των ξενοδοχειακών αλυσίδων σε βάρος των ανεξάρτητων ξενοδοχείων στην Ευρώπη, σημειώνει η μελέτη.

Καθώς η ανάπτυξη των διεθνών ταξιδιών ξεπερνά τα εγχώρια ταξίδια, οι ξενοδοχειακές αλυσίδες επωφελούνται από το διαρθρωτικό τους πλεονέκτημα στην εξυπηρέτηση του παγκόσμιου κοινού. Οι πελάτες είναι πιο πιθανό να επιλέξουν τα καθιερωμένα ονόματα που αναγνωρίζουν και τα μεγαλύτερα ξενοδοχεία έχουν τους οικονομικούς πόρους για να εξασφαλίσουν παγκόσμια προβολή online και offline.

Η τάση αυτή αναμένεται να επηρεάσει καθοριστικά την Ελλάδα, η οποία βρίσκεται στην πέμπτη υψηλότερη θέση στο μερίδιο ξένων τουριστών (σε σχέση με τον εσωτερικό τουρισμό) στην Ευρώπη.

Μερίδιο των ξένων τουριστών σε συνολικές διανυκτερεύσεις σε τουριστικά καταλύματα της ΕΕ, 2022, πηγή: Eurostat
Η επικράτηση των αλυσίδων ξενοδοχείων αναμένεται να περιορίσει τις θετικές επιπτώσεις που δημιουργούν στην ελληνική οικονομία οι ανεξάρτητες μονάδες, τόσο σε επίπεδο απασχόλησης όσο και προστιθέμενης αξίας στις τοπικές κοινωνίες.

Απασχόληση ανά μέγεθος επιχείρησης ως ποσοστό της συνολικής απασχόλησης
Οι αλυσίδες ξενοδοχείων αντιπροσωπεύουν πλέον το 43% των ξενοδοχειακών δωματίων στην Ευρώπη, αλλοιώνοντας την παραδοσιακά ισχυρή θέση των ανεξάρτητων ξενοδοχείων, η συντριπτική πλειονότητα των οποίων είναι μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Η τάση αυτή αντικατοπτρίζει ανάλογη στις ΗΠΑ, όπου οι αλυσίδες ξενοδοχείων περιόρισαν το μερίδιο των ανεξάρτητων ξενοδοχείων από 75% το 1990 σε μόλις 28% το 2022.

Οι επενδύσεις που γίνονται στον κλάδο της φιλοξενίας προέρχονται κυρίως από τις ξενοδοχειακές αλυσίδες που επεκτείνονται με ταχύτερο ρυθμό την τελευταία δεκαετία και -εκτός από την κατασκευή νέων καταλυμάτων – επενδύουν σε εξαγορές μικρών τοπικών ξενοδοχειακών μονάδων.

Μερίδιο αγοράς και επενδύσεων των ανεξάρτητων ξενοδοχείων έναντι των ξενοδοχείων αλυσίδων στην Ευρώπη το 2021
Γαλλία και Ηνωμένο Βασίλειο είναι οι πρώτες ευρωπαϊκές χώρες που γνώρισαν την «αλυσιδοποίηση» (chainification) της ξενοδοχειακής τους βιομηχανίας.

Προκλήσεις και πτωχεύσεις
Παρότι ο τουρισμός παρουσιάζει ισχυρά ποσοστά ανάκαμψης και το μέλλον προδιαγράφεται εξίσου δυναμικό, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις ξενοδοχείων αντιμετωπίζουν πολλαπλές προκλήσεις, όπως το αυξημένο λειτουργικό κόστος (κυρίως σε τρόφιμα, μισθούς και ενέργεια) και η κρίση του κόστους διαβίωσης που συμπιέζει τις ταξιδιωτικές δαπάνες.
Παράλληλα, η ψηφιακή και πράσινη μετάβαση – αν και αναγκαίες για τη μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα, αποτελούν ένα δύσκολο έργο για τις μικρότερες επιχειρήσεις.

Οι παράγοντες αυτοί καθιστούν τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις των ξενοδοχείων ευάλωτες όχι μόνο σε εξαγορές, αλλά και σε πτωχεύσεις.

Προτεραιότητες εξαγοράς για τους Ευρωπαίους επενδυτές, ανά τύπο ακινήτου
Το 2023, το ποσοστό πτωχεύσεων στον τομέα της φιλοξενίας ήταν σχεδόν διπλάσιο σε σχέση με το 2015.

Η απάντηση των μικρών
Όπως σημειώνει η μελέτη, οι «μικροί» του κλάδου έχουν τρόπο να απαντήσουν στον ανταγωνισμό των αλυσίδων. «Οι αλυσίδες ξενοδοχείων προσφέρουν μια αξιόπιστη και συνεπή πρόταση αξίας, που σημαίνει ότι ο ταξιδιώτης ξέρει ακριβώς τι να περιμένει όταν φτάσει σε μια διαφορετική πόλη ή χώρα» σημειώνει η μελέτη. «Πολλοί καταναλωτές εκτιμούν αυτά τα χαρακτηριστικά. Όμως, τα ανεξάρτητα καταλύματα παρέχουν μια απαράμιλλη αίσθηση αυθεντικότητας και πρωτοτυπίας. Αντανακλούν την τοπική κουλτούρα γύρω τους, καθώς και μια ευκαιρία να δημιουργήσουν μια ιδιαίτερα εξατομικευμένη εμπειρία που δεν συναντάται συνήθως αλλού.»

Επίσης, όπως αναφέρει η μελέτη, και σε αντίθεση με τους περισσότερους κλάδους της οικονομίας, ο τουρισμός είναι ένας τομέας όπου οι πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (micro, small, and medium-sized enterprises, MSMEs) παρουσιάζουν υψηλότερη παραγωγικότητα.

Κατανομή των ξενοδοχείων στην Ευρώπη, Ανεξάρτητα- Αλυσίδες (καταχωρήσεις ακινήτων 25 δωματίων ή μεγαλύτερων στην Booking.com – 2023)
«Στον τομέα της φιλοξενίας, οι MSMEs επιτυγχάνουν περίπου τα τρία τέταρτα του επιπέδου παραγωγικότητας των μεγάλων επιχειρήσεων» αναφέρει. «Η εξειδίκευση είναι ζωτικής σημασίας για τα μικρότερα καταλύματα. Οι ισχυροί δεσμοί των ανεξάρτητων ξενοδοχείων με τις τοπικές κοινότητες τους επιτρέπουν να προσφέρουν εξατομικευμένες εμπειρίες που έχουν απήχηση στους ταξιδιώτες που αναζητούν την αυθεντικότητα.

Ο καταμερισμός της εργασίας είναι επίσης καθοριστικός: οι μικρότεροι παίκτες είναι έμπειροι στην αυτοματοποίηση και την εκχώρηση λειτουργιών όπως η διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού και η μισθοδοσία, η διαχείριση των καναλιών και η ψηφιακή διανομή, η τεχνική υποστήριξη και οι υπηρεσίες ασφαλείας. Οι MSMEs του τομέα υπερέχουν στην παροχή μοναδικών και ιδιαίτερα αυθεντικών εμπειριών, ανταποκρίνονται στις ιδιαίτερες ανάγκες των πελατών τους και ενσωματώνουν τις υπηρεσίες τους στο πλαίσιο της τοπικής και περιφερειακής οικονομίας.»

Η προσέλκυση πελατών είναι μία από τις πέντε μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα ανεξάρτητα ξενοδοχεία. Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Φιλοξενίας (European Accommodation Barometer) περίπου τα μισά ευρωπαϊκά ξενοδοχεία αναφέρουν ότι η συμμετοχή σε ψηφιακές πλατφόρμες αποτελεί αποτελεσματικό εργαλείο για την προσέλκυση επισκεπτών από μία παγκόσμια δεξαμενή. Αξιοποιώντας τις ψηφιακές πλατφόρμες, οι μικρές επιχειρήσεις μπορούν να προσεγγίσουν περισσότερους επισκέπτες, να μειώσουν το λειτουργικό κόστος και να ενισχύσουν την προβολή τους σε παγκόσμια κλίμακα.

Η προσφορά στοχευμένων εκπτώσεων αναδείχθηκε ως ένα άλλο στρατηγικό κλειδί, με το 49% των ξενοδόχων να την υποστηρίζει. Η προσέγγιση αυτή επιτρέπει στα ξενοδοχεία να απευθύνονται άμεσα στους δυνητικούς επισκέπτες με εξατομικευμένες προσφορές,
αξιοποιώντας τα κανάλια άμεσων πωλήσεων.

Επενδύσεις στο στυλ και την αισθητική είναι επίσης σημαντικές, με το 43% των ξενοδόχων να εστιάζουν στην αναβάθμιση και την αισθητική ελκυστικότητα ως τρόπο διαφοροποίησης των ξενοδοχείων τους.

Πηγή: newmoney.gr

 

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου