Πιθανή έξοδος της Ελλάδας από την Ευρωζώνη, με την προϋπόθεση ότι αυτή θα γίνει με λεπτούς χειρισμούς και όχι κάτω από τις χειρότερες προϋποθέσεις, μπορεί να ωθήσει τον κλάδο των ευρωπαϊκών αερομεταφορών μέσα στην ερχόμενη πενταετία σε ανάπτυξη που υπερβαίνει την αντίστοιχη που προβλέπεται για την περίπτωση αποφυγής του Grexit.
Αλλά ακόμη και το έτερο σενάριο που μπορεί να ισχύσει σε περίπτωση που η Ελλάδα βγει από την ευρωζώνη με μη ελεγχόμενες κινήσεις, προβλέπει ίδιους ρυθμούς ανάπτυξης με τα επίπεδα που προβλέπονται αν η χώρα παραμείνει στην Ευρώπη.
Αυτό προκύπτει από έκθεση της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών, ΙΑΤΑ, η οποία διερευνά δύο εναλλακτικά σενάρια, που μπορεί να ισχύσουν σε περίπτωση Grexit καθώς και τις εξελίξεις στο χώρο των ευρωπαϊκών αερομεταφορών σε περίπτωση που επιτευχθεί συμφωνια της χώρας μας με τους ευρωπαίους εταίρους. Ως σημείο αναφοράς για τον υπολογισμό του αντίκτυπου που θα έχει πιθανό Grexit, λαμβάνεται η επίδραση που είχε η Παγκόσμια Οικονομική Κρίση στις αερομεταφορές.
Για την περίπτωση Grexit, το δεύτερο και πιο ευνοϊκό σενάριο προβλέπει ότι οι διακυμάνσεις που θα παρατηρηθούν στις επιδόσεις του κλάδου, θα είναι μειωμένες στο μισό βαθμό συγκριτικά με τις απώλειες που καταγράφηκαν στην περίοδο που ακολούθησε της Παγκόσμιας Οικονομικής Κρίσης. Οι προβλέψεις της ΙΑΤΑ, στο σενάριο αυτό, αναφέρουν ότι οι επιδόσεις των ευρωπαϊκών αερομεταφορών θα επανέλθουν στα επίπεδα προ κρίσης στο μισό χρόνο που χρειάστηκε για να επανέλθουν οι αερομεταφορές στα χρόνια μετά την Παγκόσμια Οικονομική Κρίση.
Σημειώνεται ότι, κατά την περίοδο μετά την Παγκόσμια Οικονομική Κρίση, οι επιδόσεις της αγοράς αερομεταφορών στην Ευρώπη ήταν μειωμένες από 8% έως 15%, και χρειάστηκαν από 9 έως 22 μήνες για να επιστρέψει η αγορά στα επίπεδα προ κρίσης.
Συγκεκριμένα, στο σενάριο αυτό προβλέπεται ήπια διαχείριση Grexit, απώλειες στις μεσοπρόθεσμες επιδόσεις, πιθανότητα ταχύτερης ανάπτυξης που θα συμβάλλει στη διαμόρφωση επιβατικής κίνησης εντός ευρωζώνης μέχρι το 2017 που υπερβαίνει τις εκτιμήσεις για το σενάριο παραμονής της Ελλάδας στην ευρωζώνη.
O ρυθμός ανάπτυξης σε ετήσια βάση για την ερχόμενα πενταετία προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 3,75% μέσα στην ερχόμενη πενταετία, ενώ οι σωρευτικές ροές επιβατών είναι μόλις 0,6% κάτω από τα επίπεδα που προβλέπει η ΙΑΤΑ σε περιπτωση παραμονής της Ελλάδας στην ευρωζώνη.
Σε αυτό το σενάριο, προβλέπει η ΙΑΤΑ, οι βραχυπρόθεσμες απώλειες θα οδηγήσουν σε κέρδη μακροπρόθεσμα.
Στο 1ο και χειρότερο σενάριο, κατά το οποίο οι χειρισμοί του Grexit θα γίνουν με λιγότερο προσεκτικό τρόπο, προβλέπεται αντίστοιχος αρνητικός αντίκτυπος – τόσο σε μέγεθος, όσο και σε χρονική διάρκεια – με εκείνον της περιόδου που ακολούθησε της Παγκόσμιας Οικονομικής Κρίσης. Ωστόσο, ο αντίκτυπος αυτός φαίνεται ότι θα οδηγήσει στο ίδιο αποτέλεσμα επιδόσεων με την περίπτωση παραμονής της Ελλάδας στην ευρωζώνη, καθότι ο ρυθμός ανάπτυξης σε ετήσια βάση για την ερχόμενη πενταετία προβλέπεται ότι θα παραμείνει ο ίδιος και στις δύο περιπτώσεις, στο συν 2,75%, με τη διαφορά όμως ότι στο σενάριο 1 του Grexit, οι αθροιστικές ροές επιβατών θα διαμορφωθούν σε επίπεδα κατά 6,5% χαμηλότερα.
tornosnews.gr