Το “Rhodes Co-Lab”, μια δημιουργική συνεργασία του Ομίλου TUI και της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, φιλοδοξεί να μετατρέψει το «σμαραγδένιο νησί» στον πρώτο «βιώσιμο τουριστικό προορισμό» παγκοσμίως.
Η στρατηγική και το πλάνο υλοποίησης της παγκόσμιας πρωτοβουλίας, που έχει ξεκινήσει να εφαρμόζεται, παρουσιάστηκαν πριν από λίγες μέρες στο ξενοδοχείο Rodos Palace παρουσία του υπουργού Τουρισμού Βασίλη Κικίλια, ενώ το πρόγραμμα έχει φέρει τη Ρόδο στο προσκήνιο ως “καλό παράδειγμα” για το βιώσιμο τουρισμό από τη στιγμή που λανσαρίστηκε.
Για τους στόχους και τους βασικούς πυλώνες της στρατηγικής, μιλά σε συνέντευξή του στη «δ» ο κ. Δημήτρης Σακίπης, Επικεφαλής Υπηρεσιών Βιώσιμης Ανάπτυξης και Κλιματικής Αλλαγής της Price Waterhouse Coopers (PwC) Ελλάδας που ανέλαβε την κατάρτιση του business plan του Co-Lab.
• Κύριε Σακίπη, πριν από λίγες ημέρες πραγματοποιήθηκε η επίσημη παρουσίαση της στρατηγικής και του σχεδίου υλοποίησης του Co-Lab Project, της παγκόσμιας πρωτοβουλίας της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και του Ομίλου TUI για τον μετασχηματισμό της Ρόδου σε πρότυπο Βιώσιμο Τουριστικό Προορισμό. Θα θέλαμε να μας περιγράψετε ποιοι είναι οι βασικοί στόχοι/άξονες του προγράμματος και τι περιλαμβάνει το πενταετές business/implementation plan που σχεδιάστηκε από την PwC…
Η στρατηγική για τη μετάβαση της Ρόδου σε βιώσιμο τουριστικό προορισμό βασίζεται σε τρεις πυλώνες οι οποίοι περιλαμβάνουν έξι στρατηγικούς στόχους και ένα σύνολο δράσεων που θα επιφέρουν θετικά αποτελέσματα για την κοινωνία και το περιβάλλον. Πιο συγκεκριμένα:
Πυλώνας 1: Προστασία του φυσικού περιβάλλοντος
– Στρατηγικός Στόχος 1: Μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλού άνθρακα και σε κλιματική ουδετερότητα.
– Στρατηγικός Στόχος 2: Καθαρό κέρδος σε φυσικό κεφάλαιο και προώθηση πρακτικών κυκλικής οικονομίας.
Πυλώνας 2: Προώθηση της κοινωνικής ανάπτυξης και της πολιτιστικής κληρονομιάς
– Στρατηγικός Στόχος 1: Δίκαιη και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνική ανάπτυξη.
– Στρατηγικός Στόχος 2: Διατήρηση και προστασία του πολιτιστικού κεφαλαίου και διευκόλυνση της αλληλεπίδρασης κατοίκων και επισκεπτών με την πολιτιστική κληρονομιά της Ρόδου.
Πυλώνας 3: Διασφάλιση οικονομικής ανάπτυξης χωρίς αποκλεισμούς
– Στρατηγικός Στόχος 1: Βελτίωση της εμπειρίας του παραλήπτη των τοπικών υπηρεσιών και προϊόντων.
– Στρατηγικός Στόχος 2: Κινητοποίηση της τοπικής οικονομίας προς την ψηφιακή μετάβαση και τη βιωσιμότητα.
Οι τρεις πυλώνες της στρατηγικής περιέχουν συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους.
Ενδεικτικά αναφέρουμε:
1. Για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, έχουν τεθεί στόχοι όπως η σταδιακή κατάργηση της χρήσης πετρελαίου και η επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2030, το μηδενικό πλαστικό αποτύπωμα έως το 2027, η επίτευξη καθαρού κέρδος σε όρους βιοποικιλότητας έως το 2030 και η προώθηση πρακτικών κυκλικής οικονομίας στη διαχείριση αποβλήτων και νερού, με επιμέρους στόχους την εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης αποβλήτων έως το 2030, τη δημιουργία 5 κοινοτήτων μηδενικών αποβλήτων χωρίς απορρίψεις που να απειλούν το περιβάλλον ή την ανθρώπινη υγεία, τη μείωση μη καταλογιζόμενου νερού στο 20% έως το 2025 και την πρόσβαση του 100% του πληθυσμού σε δημόσια υποδομή ύδρευσης.
2. Σχετικά με την προώθηση της κοινωνικής ανάπτυξης και της πολιτιστικής κληρονομιάς, έχουν τεθεί ως στόχοι να γίνει η Ρόδος το πρώτο νησί το οποίο θα είναι πλήρως προσβάσιμο στα άτομα με αναπηρία έως το 2025, η εξασφάλιση καλών συνθηκών διαβίωσης έως το 2030, η διασφάλιση καλών συνθηκών εργασίας στον τουρισμό έως το 2024 και η αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων της πολιτιστικής κληρονομιάς και η ενίσχυση της συμβολής της στη βιώσιμη ανάπτυξη.
3. Τέλος, η διασφάλιση της οικονομικής ανάπτυξης χωρίς αποκλεισμούς, θα επιτευχθεί μέσω της δημιουργίας ενός κεντρικού φορέα (DMMO) για το συντονισμό των δραστηριοτήτων τουριστικής ανάπτυξης στο νησί, της διαφοροποίησης και αναβάθμισης των τοπικών προϊόντων και υπηρεσιών και τον διπλασιασμό των επισκεπτών του ταξιδιού εμπειρίας μέχρι το 2025, την εφαρμογή μιας στρατηγικής διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας με στόχο την αύξηση της παραγωγής του πρωτογενούς τομέα και την ενσωμάτωση των τοπικών προϊόντων στην εφοδιαστική αλυσίδα του τουρισμού και της ψηφιοποίηση των υπηρεσιών τουρισμού έως το 2025.
• Γνωρίζουμε ότι προηγήθηκε εκτεταμένη διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς. Ποια είναι τα συμπεράσματα που εξήχθησαν από τη διαδικασία αυτή; Καθόρισαν την ιεράρχηση των προτεραιοτήτων/στόχων;
Η εκπόνηση της στρατηγικής στηρίχθηκε σε διευρυμένες διαβουλεύσεις με την τοπική κοινωνία. Συγκεκριμένα, πραγματοποιήθηκαν συνολικά τριάντα τέσσερις συναντήσεις, με συνολικά τριάντα εννέα εκπροσώπους των ενδιαφερομένων μερών και εμπλεκόμενων φορέων τοπικού, περιφερειακού και εθνικού βεληνεκούς.
Στις συναντήσεις που διεξήχθησαν οι εκπρόσωποι των φορέων έδωσαν πληροφορίες σχετικά με την υφιστάμενη κατάσταση του νησιού, τις προκλήσεις, τα προβλήματα και πρότειναν παρεμβάσεις, ενώ εξειδίκευσαν τις ευρείες θεματικές κατηγορίες που σχετίζονται με τον βιώσιμο τουρισμό, σε επιμέρους σχετικές δράσεις και προχώρησαν σε μία πρώτη προτεραιοποίηση τους.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε σε θέματα, όπως η ανάπτυξη του εναλλακτικού τουρισμού, η επέκταση της τουριστικής σεζόν, η αναβάθμιση των υποδομών ύδρευσης, αποχέτευσης και αποβλήτων, η αναβάθμιση του οδικού δικτύου και του τουριστικού λιμένα, η βελτίωση των συνθηκών εργασίας του εργαζόμενου πληθυσμού, η ενεργειακή αναβάθμιση των κτηρίων, η διαμόρφωση χώρων στάθμευσης και η πρόσβαση σε δημόσιους χώρους.
Επιπλέον, καταγράφηκαν ως προτεραιότητες η συντήρηση των μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς και η ενίσχυση της προσβασιμότητας σε αυτά, καθώς και η ενδυνάμωση του πρωτογενούς τομέα του νησιού.
Αξίζει να σημειωθεί ότι o κοινός παρονομαστής όλων των συναντήσεων ήταν η πεποίθηση των εμπλεκομένων ότι η πρωτοβουλία Rhodes Co-Lab αποτελεί μια μεγάλη ευκαιρία για τη Ρόδο να γίνει παγκόσμιο παράδειγμα βιώσιμου τουριστικού προορισμού και κατ’ επέκταση να επιταχυνθεί η κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη στο νησί.
Τα αποτελέσματα της διαβούλευσης αξιοποιήθηκαν κατά τον σχεδιασμό της στρατηγικής και αποτέλεσαν τη βάση για τη διαμόρφωση των στόχων της μετάβασης της Ρόδου σε βιώσιμο τουριστικό προορισμό.
• Πώς μπορεί η τοπική κοινωνία να υποστηρίξει την πρωτοβουλία αυτή και ποια θα είναι τα άμεσα οφέλη για τους stakeholders και – κυρίως – τον ιδιωτικό τομέα;
Μια ολιστική στρατηγική λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες όλων των ενδιαφερομένων μερών, περιλαμβάνει την τοπική οικονομία στο σύνολό της και επιδιώκει την αναβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών και την ευθυγράμμιση του τοπικού οικοσυστήματος με τα πρότυπα βιωσιμότητας και τις νέες τεχνολογίες. Η υλοποίηση του σχεδίου δράσης προϋποθέτει τη συμμετοχή όλων των ενδιαφερόμενων μερών.
Ενδεικτικά οφέλη για την τοπική κοινωνία είναι η προώθηση των τοπικών προϊόντων και η ενσωμάτωσή τους στην εφοδιαστική αλυσίδα του τουρισμού, η ανάπτυξη και η αναβάθμιση των δεξιοτήτων των εργαζομένων στον τουριστικό κλάδο και η ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών για την πράσινη μετάβαση. Επιπλέον οφέλη που συμβάλλουν σημαντικά στη δίκαιη και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνική ανάπτυξη, είναι η διασφάλιση καλών συνθηκών διαβίωσης και εργασίας, με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα, πρόσβαση όλων σε υγειονομική περίθαλψη, υπηρεσίες παιδικής μέριμνας και εκπαίδευσης, καθώς και σε υπηρεσίες στέγασης.
• Θα μπορούσε λοιπόν το πρόγραμμα της Ρόδου να λειτουργήσει ως οδηγός-πρότυπο και για άλλους τουριστικούς προορισμούς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό; Μπορεί η Ρόδος να αποτελέσει παράδειγμα βέλτιστης πρακτικής σε επίπεδο βιωσιμότητας;
Η ανάπτυξη του ολιστικού μοντέλου για την μετάβαση της Ρόδου σε προορισμό βιώσιμης ανάπτυξης, στοχεύει να αναδείξει τη Ρόδο σε παγκόσμιο παράδειγμα και πρότυπο μεταφοράς τεχνογνωσίας βιώσιμου τουρισμού.
Τα σχέδια δράσης και υλοποίησης, τα οποία έχουν σχεδιαστεί λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες του νησιού της Ρόδου, έχουν τη δυνατότητα να προσαρμοστούν και να εφαρμοστούν και σε άλλους τουριστικούς προορισμούς, επιφέροντας σημαντικά οφέλη στην προστασία του οικιστικού και φυσικού περιβάλλοντος, στην τοπική οικονομία, στην ποιότητα ζωής των κατοίκων και στην ποιότητα εμπειρίας των επισκεπτών.
• Ανακοινώθηκε η δημιουργία ενός SUSTAINABILΙTY HUB της PwC στη Ρόδο… Ποιος θα είναι ο ρόλος του γραφείου αυτού και πότε πρόκειται να ξεκινήσει η λειτουργία του;
Ως PwC Ελλάδας είμαστε υπερήφανοι που συνεργαζόμενοι με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου συμβάλαμε στο σχεδιασμό της στρατηγικής για την ανάδειξη της Ρόδου σε πρότυπο μοντέλο βιώσιμου τουριστικού προορισμού παγκοσμίως. Με στόχο την ενίσχυση της προσπάθειας αυτής, η PwC Ελλάδας αναλαμβάνει ακόμη πιο ενεργό ρόλο δημιουργώντας το νέο Sustainability Hub το οποίο στοχεύει να συμβάλει στην ευρύτερη αναβάθμιση του προφίλ βιωσιμότητας της περιοχής, συνεπικουρώντας στην αξία που ήδη προσφέρουν κορυφαίες εταιρείες του κλάδου του τουρισμού.
Η πρωτοβουλία αυτή ενδυναμώνει περαιτέρω τη στρατηγική μας να αποτελέσουμε αρωγό στην υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών αλλά και στην επέκταση των δράσεων ESG σε όλο το φάσμα του επιχειρείν και κυρίως στον τομέα της παροχής τουριστικών υπηρεσιών. Αποστολή μας είναι να διευκολύνουμε τη μετάβαση των ελληνικών νησιών με βάση τα κριτήρια ESG λειτουργώντας, παράλληλα, ως πανελλήνιο κέντρο αριστείας για θέματα περιβάλλοντος, κοινωνίας και εταιρικής διακυβέρνησης.
Την ίδια στιγμή εστιάζουμε σταθερά στην ανάπτυξη συνεργειών με τις τοπικές επιχειρήσεις και την ακαδημαϊκή κοινότητα του νησιού, αντλώντας ταλέντο και τεχνογνωσία από ολόκληρη την περιοχή του Νοτίου Αιγαίου.
Η παρουσία μας στη Ρόδο αποτελεί ένα ακόμα βήμα της στρατηγικής μας για την ανάπτυξη γραφείων-δορυφόρων ανά την Ελλάδα. Ξεκινήσαμε δυναμικά με το Digital Hub στην Πάτρα πριν ένα χρόνο, σε λίγες ημέρες ανοίγουμε το Digital Center στα Ιωάννινα και η Ρόδος αποτελεί τον επόμενο σταθμό. Στόχος μας είναι να έχουμε δυναμικό ρόλο στις τοπικές κοινωνίες που δραστηριοποιούμαστε συμβάλλοντας ενεργά στην ανάπτυξη της περιφέρειας.