Σε εφιάλτη διαρκείας εξελίσσονται οι υψηλές τιμές των καυσίμων για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, αλλά και για τα συναρμόδια οικονομικά επιτελεία, που λόγω δημοσιονομικής στενότητας δυσκολεύονται να βρουν μέτρα στήριξης. Η αγωνία επικεντρώνεται κυρίως στα νησιά, όπου οι τιμές της αμόλυβδης σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα διαμορφώνονται ήδη σε πάνω από 2,4 ευρώ το λίτρο και σε Κρήτη, Κέρκυρα, Λευκάδα και Κεφαλονιά πάνω από 2,3 ευρώ το λίτρο, ενώ η τουριστική περίοδος είναι μπροστά και η αβεβαιότητα στη διεθνή αγορά παρούσα.
Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης αναζητεί απεγνωσμένα μέτρα παρέμβασης για τη συγκράτηση των τιμών, πράγμα ωστόσο εξαιρετικά δύσκολο εφόσον έχει αποκλειστεί οποιοδήποτε μέτρο με δημοσιονομική επίπτωση. Στο τραπέζι φαίνεται να είναι η παροχή fuel pass στα νησιά και μόνο για τους Ελληνες που θα ταξιδέψουν σε αυτά για διακοπές κατά την τουριστική περίοδο, αλλά και η οριζόντια μείωση του ΦΠΑ ή και του ΕΦΚ σε κάποια πολύ μικρά νησιά, μέτρο που εξετάζεται συνδυαστικά με την επιδότηση των πρατηριούχων ώστε να μη μειωθεί το περιθώριο κέρδους τους.
Το αρμόδιο οικονομικό επιτελείο φέρεται να προσδοκά τη δημιουργία δημοσιονομικού χώρου που θα επιτρέψει μια πιο δραστική παρέμβαση για την ανακούφιση νοικοκυριών και επιχειρήσεων από τις υψηλές τιμές καυσίμων. Εάν η τουριστική κίνηση ξεπεράσει το 80% σε σχέση με το 2019 ή η τιμή του φυσικού αερίου υποχωρήσει κάτω από τα 100 ευρώ η μεγαβατώρα, θα μπορούσε να δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος, σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις.
Οι τιμές της αμόλυβδης σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα διαμορφώνονται ήδη σε πάνω από 2,4 ευρώ το λίτρο.
Στο κενό φαίνεται να έχουν πέσει, στο μεταξύ, προσπάθειες επίτευξης μιας συμφωνίας κυρίων με εταιρείες εμπορίας και πρατήρια για απορρόφηση μέρους των αυξήσεων, με τους δύο κλάδους να δηλώνουν ότι πωλούν ήδη με πλαφόν που δεν λαμβάνει υπόψη του το αυξημένο χρηματοοικονομικό κόστος. Στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης βρίσκονται εξάλλου από προχθές τα στοιχεία τιμολόγησης που παρέδωσαν δύο διυλιστήρια, στο πλαίσιο ελέγχων που διενεργούνται σε όλη την αλυσίδα καυσίμων. Στον κλάδο των πρατηρίων, τα συνεργεία του υπουργείου Ανάπτυξης, σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό Αδωνι Γεωργιάδη, έχουν καταγράψει παραβάσεις που αναλογούν στο 26%, δηλαδή ένα στα τέσσερα πρατήρια.
Η πλευρά της αγοράς, πάντως, επαναφέρει στο τραπέζι των συζητήσεων τη μείωση της φορολογίας, η οποία αντιπροσωπεύει το 51,7% της τιμής της βενζίνης στην αντλία. Παραθέτει μάλιστα στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία μέσα στο πρώτο τετράμηνο του έτους έχουν αυξηθεί σημαντικά τόσο τα δημόσια έσοδα από τον ΕΦΚ, που είναι συνάρτηση των πωλήσεων, οι οποίες έχουν αυξηθεί, όσο και από τον ΦΠΑ λόγω των υψηλών τιμών.
Η συνολική ζήτηση καυσίμων αυξήθηκε το τετράμηνο κατά 13%, με τις βενζίνες να εμφανίζουν τη μεγαλύτερη αύξηση, 24%, το πετρέλαιο κίνησης 14% και το θέρμανσης 3,5%. Ο Μάιος, σύμφωνα με τα στοιχεία της αγοράς, δείχνει μια αύξηση 6% στις βενζίνες και 8% στο πετρέλαιο κίνησης. Συγκρινόμενες ωστόσο με την προ COVID περίοδο, οι πωλήσεις καυσίμων ήταν μειωμένες κατά περίπου 20% στο τετράμηνο. Η αγορά εμφάνισε μια μεγάλη δυναμική το πρώτο δίμηνο του έτους, η οποία ανακόπηκε ελαφρώς τον Μάρτιο και τον Μάιο, σε αντίθεση με τον Απρίλιο που πήγε πολύ καλά λόγω Πάσχα.
Πηγή kathimerini.gr