Η συνεισφορά του κλάδου της κρουαζιέρας στην ελληνική οικονομία κατά το 2014 υπολογίζεται ότι ανήλθε στα 506 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας πτώση της τάξεως του 11,8%, έναντι του 2013, κυρίως λόγω της υποχώρησης του αριθμού των επιβατών που επισκέφτηκαν τη χώρα μέσω κρουαζιερόπλοιου. Αυτό προκύπτει από την ετήσια έρευνα του ευρωπαϊκού σκέλους της Διεθνούς Ενωσης Κρουαζιέρας (CLIA Europe), η οποία παρουσιάστηκε χθες. Σε αυτήν τονίζεται, επίσης, ότι οι άμεσες δαπάνες για την πληρωμή των εργαζομένων στον κλάδο της κρουαζιέρας στην Ελλάδα ανήλθαν σε 190 εκατ. ευρώ κατά το 2014, ενώ η συνεισφορά του κλάδου στην απασχόληση διαμορφώθηκε σε 10.136 νέες θέσεις εργασίας.
Ασφαλώς τα μεγέθη αυτά ωχριούν σε σχέση με το πόσο μεγαλύτερη θα μπορούσε να είναι η οικονομική συνεισφορά της κρουαζιέρας, ιδίως αν συνυπολογιστεί και ο αριθμός των επιβατών που προσεγγίζουν τα ελληνικά νησιά. Είναι χαρακτηριστικό ότι η συνεισφορά των 506 εκατ. ευρώ αντιστοιχεί σε μερίδιο μόλις 3% του συνόλου, τη στιγμή που η Ελλάδα αποτελεί τον τρίτο δημοφιλέστερο προορισμό κρουαζιέρας στην Ευρώπη, προσελκύοντας συνολικά 4.075.700 επιβάτες το 2014, μέγεθος που αντιστοιχεί σε μερίδιο αγοράς της τάξεως του 14,1%. Στην πρώτη θέση βρέθηκε η Ιταλία με 6.174.100 επιβάτες και μερίδιο 21,3%, ενώ ακολούθησε η Ισπανία με 4.890.700 επιβάτες και μερίδιο 16,9%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα ελληνικά λιμάνια του Πειραιά, της Σαντορίνης, της Μυκόνου, της Κέρκυρας και του Κατάκολου (Ηλεία) ήταν μεταξύ των δημοφιλέστερων. Σε ό,τι αφορά τα λιμάνια προορισμού κρουαζιέρας μάλιστα (όχι αφετηρίας δρομολογίων), η Σαντορίνη βρέθηκε στην τρίτη θέση πανευρωπαϊκά το 2014, με 679.000 επιβάτες, πίσω μόνο από τη Μασσαλία (1,3 εκατ. επιβάτες) και τη Νάπολη (1,11 εκατ. επιβάτες).
Αντίστοιχα, η Κέρκυρα βρέθηκε στην τέταρτη θέση με 672.368 επιβάτες, ενώ στην έκτη θέση φιγουράρει η Μύκονος με 610.207 επιβάτες.
Σε σχετικές δηλώσεις του, ο κ. Κυριάκος Αναστασιάδης, διευθύνων σύμβουλος της Celestyal Cruises (πρώην Louis Cruises) και εκτελεστικό μέλος της CLIA Ευρώπης, επισήμανε ότι η Ελλάδα, ως ένας από τους κορυφαίους προορισμούς κρουαζιέρας παγκοσμίως, έχει μεν πολλές δυνατότητες για εξέλιξη, αλλά μόνο αν θέσει σε άμεση εφαρμογή ένα εθνικό στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης, που να περιλαμβάνει ένα δίκτυο 6-7 λιμανιών.
Ο κ. Αναστασιάδης αναφέρεται στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών και των προσφερόμενων υπηρεσιών στα δημοφιλέστερα και σημαντικότερα για την κρουαζιέρα ελληνικά λιμάνια, ώστε να μεγιστοποιήσει τα οικονομικά οφέλη για τη χώρα. Αυτό, μάλιστα, μπορεί να γίνει και με τη συμμετοχή της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και δη των ίδιων των εταιρειών κρουαζιέρας, που σε πολλές περιπτώσεις χρηματοδοτούν οι ίδιες τα απαιτούμενα έργα υποδομής για τα λιμάνια κρουαζιέρας, με αντάλλαγμα τη διαχείρισή τους (μόνο του σκέλους της κρουαζιέρας) για μερικά χρόνια, συνήθως όχι περισσότερο από 10 χρόνια. Σύμφωνα με τον κ. Αναστασιάδη, «για να επιτευχθεί αυτό θα πρέπει να συγκληθεί –όπως έχει επίσημα εξαγγελθεί– η Εθνική Συντονιστική Επιτροπή για την Κρουαζιέρα, προκειμένου να τεθούν οι στόχοι και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και να μη χαθεί άλλος πολύτιμος χρόνος».
Καθημερινή