Μιλώντας στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ως εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ κατά την συζήτηση του Ν/Σ για το Μεταφορικό Ισοδύναμο, ο βουλευτής Δωδεκανήσου Ηλίας Καματερός ανέπτυξε όλες τις πτυχές της νησιωτικής πολιτικής.
«Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά της νησιωτικότητας είναι η περιφερειακότητα και η απομόνωση. Στο στοιχείο της περιφερειακότητας προστίθεται και εκείνο του μικρού μεγέθους και του ιδιόμορφου και εύθραυστου φυσικού περιβάλλοντος καθώς και η ιδιαίτερη πολιτισμική και βιωματική ταυτότητα του τοπίου» υπογράμμισε ο Ηλίας Καματερός συμπληρώνοντας πως «Στην περίπτωση των νησιωτικών συμπλεγμάτων παρατηρείται το φαινόμενο της «διπλής νησιωτικότητας» ακόμα και τριπλής πολλές φορές, δηλαδή κάποια μικρά νησιά αναπτύσσουν επιπλέον σχέσεις εξάρτησης από κάποιο γειτονικό μεγαλύτερο νησί που λειτουργεί ως τοπικό κέντρο».
Για να γίνει κατανοητή η έννοια της νησιωτικότητας αναφέρθηκε σε παραδείγματα της καθημερινότητας των κατοίκων στα απομακρυσμένα νησιά όπως:
- η δυσκολία που έρχεται αντιμέτωπος ένας μαθητής Δημοτικού Σχολείου, π.χ. στους Αρκιούς, ο οποίος τελειώνοντας το Δημοτικό για να πάει γυμνάσιο πρέπει να «ξενιτευτεί».
- όταν ο νησιώτης που αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα υγείας και δεν έχει γιατρό που να μπορεί να επισκεφθεί δωρεάν, πρέπει να φύγει από το νησί και να ταξιδέψει.
- Όταν στο όνομα της μνημονιακής πολιτικής για εξοικονόμηση πόρων έκλεισαν δημόσιες υπηρεσίες σε αρκετά νησιά με αποτέλεσμα ακόμα και για ένα απλό έγγραφο από μια Υπηρεσία πρέπει να ταξιδέψει και μπορεί και για μέρες ιδιαίτερα εάν είναι από απομακρυσμένο νησί και εάν φυσικά και ο καιρός το επιτρέψει.
Το γεγονός επίσης των ενιαίων κανόνων συνέχισε ο Δωδεκανήσιος βουλευτής που απαιτεί η Ε.Ε., όταν εφαρμόζονται οριζόντια, χωρίς να λαμβάνονται υπόψην οι ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής, όχι μόνο δε συμβάλλει στη συνοχή αλλά μεγεθύνουν τις ανισότητες και οδηγεί στην εγκατάλειψη και κατ΄ επέκταση στην ερημοποίηση των νησιών της χώρας μας.
Το μεταφορικό ισοδύναμο συνέχισε ο Ηλίας Καματερός είναι το κατεξοχήν μέτρο νησιωτικότητας που έρχεται να καλύψει τη διαφορά του αυξημένου κόστους μεταφορών από και προς τα νησιά λόγω του θαλάσσιου αποκλεισμού τους από την ενδοχώρα.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται επίσης η ίδρυση Σχολής Εμποροπλοιάρχων στην Κάλυμνο, σημαντική εξέλιξη για την ανάπτυξη του νησιού που συνάδει με την παράδοση στα ναυτιλιακά επαγγέλματα.