Ο πρόεδρος της Επιτροπής Περιφερειών, βουλευτής Δωδεκανήσου Δημήτρης Γάκης, μιλώντας στις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής επεσήμανε τη τριπλή – αναπτυξιακή, κοινωνική και ειδική «χωρική» – σημασία του «Μεταφορικού Ισοδύναμου».
Στη συνεδρίαση των Επιτροπών για το σχέδιο νόμου της εφαρμογής του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδύναμου τη Δευτέρα 25 Ιουνίου, ο Δημήτρης Γάκης αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα αυτής της παρέμβασης, που υλοποιείται από την Κυβέρνηση της Αριστεράς, αποδεικνύοντας τη συνέπεια με την οποία ανταποκρίνεται στις δεσμεύσεις της απέναντι στους νησιώτες για ισοτιμία, μείωση των ανισοτήτων και για βιώσιμη ανάπτυξη στη Νησιωτική Χώρα. Το «Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι ένα εργαλείο, που εντάσσεται σε ένα συνολικό σχεδιασμό για την ανασυγκρότηση της χώρας, φέρνοντας μια καινούργια αντίληψη στην επίλυση των όποιων προβλημάτων δημιουργεί η «Νησιωτικότητα», μετατρέποντας τα προβλήματα που έχει η χωρική ιδιαιτερότητα των νησιών μας σε πλεονεκτήματα», τόνισε ο βουλευτής.
***
Τα κύρια σημεία της ομιλίας του βουλευτή Δωδεκανήσου Δημήτρη Γάκη:
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΑΚΗΣ: «Σήμερα είναι μια γιορτινή μέρα για την Δωδεκάνησο. Ο
Τάσος Αλιφέρης σίγουρα θα ένοιωθε υπερήφανος αν έβλεπε να παίρνουν «σάρκα και οστά» οι προτάσεις και οι αγώνες για το Μεταφορικό Ισοδύναμο όπως επίσης και ο Μπενέτος Σπύρου, δυο σημαντικοί άνθρωποι της αυτοδιοίκησης στα νησιά μας για τους οποίους το Μεταφορικό Ισοδύναμο ήταν πολύ ψηλά στον πολιτικό τους οραματισμό. Από το 2012 ακόμα, που οι νησιώτες βουλευτές της τότε Αξιωματικής Αντιπολίτευσης ξεκινήσαμε τεκμηριωμένα και συντονισμένα, με φορείς και ειδικούς που γνώριζαν τα θέματα της χωρικής μας ιδιαιτερότητας, να «σηκώνουμε» σε θεσμικό επίπεδο την πολυσυζητημένη «Νησιωτικότητα», λίγοι πίστευαν ότι θα φτάναμε στο σημερινό θετικό σημείο για τα νησιά μας.
Το Μεταφορικό Ισοδύναμο, που είναι μια απαίτηση και ένα δικαίωμα των νησιωτών να ζουν ισότιμα με τους άλλους πολίτες της χώρας, αποτελεί ένα τμήμα ενός εθνικού σχεδίου νησιωτικής ανάπτυξης, ενός οδικού χάρτη για την ανάπτυξη της νησιωτικής χώρας, που στοχεύουμε να δημιουργήσουμε.
Γιατί, ιδιαίτερα στα μικρά νησιά του Αιγαίου, το πρόβλημα της συγκοινωνιακής τους σύνδεσης, η προσβασιμότητα με άλλα νησιά, αποτελεί ένα κρίσιμο παράγοντα για την βιωσιμότητά τους. Είναι γνωστό ότι ακόμα και για τη μετάβαση ακτοπλοϊκώς, να φέρω ως παράδειγμα το νομό μας, στην πρωτεύουσα Ρόδο, οι κάτοικοι των απομακρυσμένων νησιών θα χρειαστούν να διανύσουν απόσταση, «χρονική απόσταση», πέντε φορές μεγαλύτερη από την πραγματική. Σαν παράδειγμα, είχαμε καταθέσει από τις πρώτες ομιλίες μου στη Βουλή, τους Λειψούς και καταθέτω στην Επιτροπή ένα σχετικό χάρτη όπου φαίνεται αυτή η «χρονική απόσταση»: Η μετακίνηση ενός κατοίκου των Λειψών μέχρι τη Ρόδο είναι σαν να μετακινείται ένας Ροδίτης για να φτάσει περίπου … στην Κύπρο. Χρονικά, η απόσταση είναι σαν ένας κάτοικος της Αθήνας στον ίδιο χρόνο, των πέντε ωρών που χρειάζεται για να μετακινηθεί κανείς από τους Λειψούς στην Ρόδο, να πηγαίνει στην Θεσσαλονίκη.<…> Μέσα σε αυτή την πραγματικότητα, έρχεται να συμβάλει ο μηχανισμός εφαρμογής του Μεταφορικού Ισοδύναμου που συζητάμε σήμερα. Είναι μια θεσμική παρέμβαση που ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των κατοίκων των νησιών μας από δεκαετίες τώρα. Ταυτόχρονα, η υλοποίηση του προγράμματος δείχνει το πόσο αποφασισμένοι είμαστε να προχωρήσουμε με συνέπεια σε όσα έχουμε δεσμευτεί για ένα σχεδιασμό με βάση το «νησιωτικό μέτρο», ειδικά στις συγκοινωνίες, δυναμικά προσαρμοσμένες στην αντίληψη που έχουν οι νησιώτες για τις ανάγκες τους.<…> Γιατί το Μεταφορικό Ισοδύναμο δεν αποτελεί απλά ένα ακόμη μέτρο στήριξης των νησιών μας, αφορά πρωτίστως τη στρατηγική για την αποτελεσματική εφαρμογή καινοτόμων αναπτυξιακών και κοινωνικών έργων στη νησιωτική χώρα, αλλά και την ανταπόκριση των τοπικών κοινωνιών στις προκλήσεις που συνεπάγονται οι αναπτυξιακοί στόχοι και δράσεις. Που πρέπει να συνδυαστούν και να συνδυάζουν την οικονομική ευημερία, την κοινωνική συνοχή και την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος των ευαίσθητων νησιωτικών περιοχών.
Συνεπώς, το πρόγραμμα του Μεταφορικού Ισοδύναμου δεν το βλέπουμε ξεκομμένο από τις άλλες παρεμβάσεις μας για τη στήριξη των νησιών, αλλά με μια έννοια το θεωρούμε ως πρότυπο για μια σειρά μέτρων, που έχουν στόχο την ανάπτυξη της νησιωτικής χώρας, συνυπολογίζοντας στα κριτήρια, για οποιοδήποτε μέτρο δράσης ή έργο, τα χωρικά χαρακτηριστικά και όχι μόνο το Α.Ε.Π.
Η εξάλειψη των κοινωνικών και περιφερειακών ανισοτήτων δεν γίνεται αυτόματα, ούτε οι νέοι θα μείνουν στον τόπο τους, εάν δεν καταφέρουμε να βελτιώσουμε τις συνθήκες ζωής τους με συγκεκριμένα μέτρα, γι’ αυτό η πρωτοβουλία με το μηχανισμό εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου θέλουμε να αποτελέσει ένα σημείο καμπής για την άσκηση συνολικής νησιωτικής πολιτικής με ουσία, περιεχόμενο και προοπτική για τους κατοίκους των νησιών μας.
Να γίνει το πρόγραμμα, που θα συμβάλλει καταλυτικά στην ενδυνάμωση της κοινωνικής και εδαφικής συνοχής στα νησιά μας, να αποτελέσει ένα ακόμα βήμα στην ολοκλήρωση του «νησιωτικού χάρτη», που θα μας επιτρέψει να δίνουμε άμεσα και ευέλικτα λύσεις σε κάθε νέα αναπτυξιακή πρόκληση και σε θέματα κοινωνικής συνοχής, όπως είναι η υγεία, η παιδεία, οι υπηρεσίες, η ποιότητα ζωής κ.λπ..Έχουμε την πολιτική βούληση να δούμε τη Νησιωτικότητα με θετικό πνεύμα, αρμονικά συνδυασμένη με τις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας. Και σε αυτό συμβάλλει αποφασιστικά το σχέδιο νόμου για την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου».