Πήγαμε στο Sterna Art Project στον Εμπορειό
Η Νίσυρος είναι η ανερχόμενη κυρία των Δωδεκανήσων. Το σεληνιακό τοπίο του ηφαιστείου και ταυτόχρονα οι πράσινες εκτάσεις της απέναντι από τις μικρασιατικές ακτές την καθιστούν τόπο ιδιαίτερου φυσικού και γεωλογικού ενδιαφέροντος.
Η ηφαιστειογενή της προέλευση την έχει προικίσει με πλούσια χλωρίδα και πανίδα, με σπάνιες φυσικές ομορφιές. Οι διάσημες ιαματικές θερμές πηγές της, γνωστές από την αρχαιότητα και αναγνωρισμένες από τον Ιπποκράτη, εξακολουθούν να θεραπεύουν.
Ο κρατήρας του ηφαιστείου, από τους μεγαλύτερους και πιο καλοσχηματισμένους στον κόσμο, κυριαρχεί στο κέντρο της Νισύρου ελκύοντας χιλιάδες επισκέπτες το καλοκαίρι -σχεδόν 100.000 τη σεζόν.
Ανέγγιχτη από την τουριστική επέλαση ωστόσο, με παραδοσιακά χωριά και εξαιρετικούς οικισμούς, με πλατείες κεντημένες με βότσαλο, η ακριτική Νίσυρος της άγονης γραμμής ελκύει διαρκώς όλο και περισσότερο επισκέπτες, που θέλουν να τη γνωρίσουν αληθινά.
Πρώτοι οι κινηματογραφιστές γοητεύτηκαν από την ομορφιά της Νισύρου (Ελένη Αλεξανδράκη, Πάνος Καρκανεβάτος κ.ά.) και μετά ήρθαν οι εικαστικοί.
Από το 2014 στην αετοφωλιά του Εμπορειού ιδρύθηκε από τον καλλιτέχνη Γρηγόρη Χατζηιωαννίδη το Sterna Art Project. Μέσα από προγράμματα φιλοξενίας και εκθέσεις έχει στόχο να προσελκύσει Ελληνες και διεθνείς καλλιτέχνες.
Με τίτλο «Πρωτόκολλο Πειραματικής Εκπαίδευσης», η φετινή, τρίτη διοργάνωση πραγματεύεται ένα νέο εναλλακτικό μοντέλο εκπαίδευσης, που βασίζεται στη βιωματική και κοινή δημόσια εκμάθηση.
Την επιμέλεια ανέλαβε ο βραβευμένος εικαστικός Αγγελος Πλέσσας, με την αναγνωρισμένη διεθνώς δουλειά του να εστιάζει σε ζητήματα ελευθερίας και ανθρώπινης συμπεριφοράς στο Διαδίκτυο.
«Ξεκινήσαμε με την ιδέα να δημιουργηθεί ένα σχολείο πέρα από την ιεραρχία και τους συμβατικούς ρόλους, ώστε οι μαθητές να γίνουν και εισηγητές. Προσκάλεσα έναν αρχικό πυρήνα δέκα καλλιτεχνών, όχι απαραίτητα εικαστικών, αλλά και μια ποιήτρια και μια ανθρωπολόγο, στους οποίους προστέθηκαν άλλοι δύο.
Εγώ έκανα έρευνα για τα φυλαχτά, αφού η Νίσυρος έχει μεγάλη παράδοση. Ανακάλυψα ότι το αγγλικό “talisman” έχει ελληνική ρίζα από το “τέλεσμα”. Ολοι οι συμμετέχοντες έκαναν έρευνα στο νησί πραγματευόμενοι είτε το ίδιο, είτε διαφορετικά θέματα», μας λέει ο Αγγελος Πλέσσας.
«Κάποιοι έφτιαξαν φυλαχτά, όπως ο Frederic Exnr Cartens, που δημιούργησε ένα από ελαφρόπετρες που επιπλέουν στο νερό. Καθημερινά η ποιήτρια Quinn Latimer έπαιρνε έναν από εμάς στις μπανιέρες στα Λουτρά και διαβάζαμε ποίηση με θέμα το νερό.
»Η Agnieska Gratza μάς πήγε για ένα μπάνιο workshop στο Γυαλί. Ο Arvo Leo βρήκε μελισσοκόμους και έκανε εργαστήριο για τις μέλισσες», λέει ο Αγγελος Πλέσσας. Οι καλλιτέχνες έμειναν στο εξαιρετικό διατηρητέο κτίριο των Λουτρών, στο Μανδράκι. Ορισμένα από τα έργα που δημιούργησαν θα εκτίθενται έως τις 20 Αυγούστου στο παραπλεύρως εγκαταλελειμμένο, αλλά εξίσου ατμοσφαιρικό κτίριο.
Δεν θα έλεγα ότι πρόκειται για έργα, αλλά για ίχνη, αποτυπώματα αυτών που συνέβησαν
Πώς μεταφέρεται, ωστόσο, όλο αυτό στο κοινό; «Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για μια εμπειρία για όσους συμμετέχουν στα workshops, τα οποία είναι όμως είναι ανοιχτά σε όλους. Η συνολική δουλειά θα δημοσιευτεί σε ένα σάιτ και θα εκδοθεί βιβλίο σε 24 αντίτυπα.
»Κάθε καλλιτέχνης θα πάρει δύο. Ενα για τον εαυτό του και ένα για να δωρίσει. Πολλά βέβαια από αυτά που ζήσαμε θα μείνουν μεταξύ μας, αλλά φαντάζομαι ότι θα διαχυθούν στο μέλλον μέσα από τα έργα τους», καταλήγει ο Αγγελος Πλέσσας.
Στο πλαίσιο της διοργάνωσης ο Πάνος Κοκκινιάς παρουσίασε στο Sterna Residence το καινούργιο του έργο «Νίσυρος», φωτογραφία που σε πρώτη εντύπωση είναι σαν ιμπρεσιονιστικός πίνακας. Ξεκίνησε το 2014 και του πήρε αρκετό χρόνο μέχρι να ολοκληρωθεί, αφού στη δουλειά του κυριαρχούν η λεπτομερής σκηνοθεσία της σύνθεσης, το χρώμα, η καθαρή φόρμα, ενώ στο βάθος πάντα κρύβεται ένα αίνιγμα.
«Ξεκίνησα να φωτογραφίζω τον κρατήρα του ηφαιστείου και είδα ότι οι άνθρωποι που έρχονται, στα λίγα λεπτά που μπορούν να αντέξουν τη ζέστη και τη μυρωδιά, τραβούν φωτογραφίες. Επί οκτώ ημέρες, από το πρωί έως το μεσημέρι, την ίδια πάντα ώρα, τραβούσα ανθρωπάκια που φωτογράφιζε ο ένας τον άλλον με τάμπλετ, κινητά, φωτογραφικές μηχανές.
Από τις 2.000 φωτογραφίες διάλεξα τις καλύτερες και τις τοποθέτησα επάνω στον καμβά, το τοπίο του ηφαιστείου. Το αποτέλεσμα μου φαίνεται ακόμα αστείο, γιατί βλέπουμε πως το πάλαι ποτέ προνόμιο των Γιαπωνέζων με τις φωτογραφικές μηχανές έχει κατακλύσει τις κοινωνίες.
Το έργο μπορεί να έχει αυτό σαν δεύτερη σκέψη, αλλά το βγάζει με ελαφρύ, αστείο τρόπο», μας είπε ο Πάνος Κοκκινιάς, από τους πιο προικισμένους φωτογράφους μας, με εκθέσεις στο εξωτερικό και καθηγητής στην έδρα της Φωτογραφίας στην ΑΣΚΤ. Ελπίζουμε να κάνει σύντομα έκθεση, ώστε να δει το κοινό τη δική του Νίσυρο.
Sterna Art Project, έως 20 Αυγούστου (18.00 – 21.00)
Λουτρά Μανδρακίου
efsyn.gr