Ρεπορτάζ

Υπόλογος για παράβαση καθήκοντος… λόγω κενού σε νόμο ο τ. δήμαρχος Ρόδου κ. Αντώνης Καμπουράκης

• Το καθεστώς της λήψεως μέτρων σφράγισης καταστημάτων στον αιγιαλό αποκαταστάθηκε μόλις πρόσφατα με νέο νομοθέτημα

Υπόλογος για παράβαση καθήκοντος βρίσκεται ο τέως δήμαρχος Ρόδου κ. Αντώνης Καμπουράκης, στο πλαίσιο προκαταρκτικής εξέτασης που διενεργείται για την έκδοση απόφασης αποσφράγισης καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος σε παραλία, μετά από γνωμοδότηση της νομικής υπηρεσίας του Δήμου Ρόδου, που ακολούθησε, καθώς υφίστατο «κενό νόμου» ως προς τις αρμοδιότητες για τη λήψη διοικητικών μέτρων σε καταστήματα του είδους την επίμαχη περίοδο, γεγονός που αναγνώρισε με έγγραφό της και η Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου και που ήρθε ο νομοθέτης μόλις πρόσφατα να αποκαταστήσει!
Ο κ. Καμπουράκης, κλήθηκε ειδικότερα χθες σε ανωμοτί κατάθεση για ένα αδίκημα που δεν μπορεί να υφίσταται όταν από το νόμο που ίσχυε δεν απόρρεε ευθύνη του θεσμού που υπηρετούσε!
Πιο συγκεκριμένα δυνάμει της από 31 Μαρτίου 2023 αιτήσεως μιας επιχειρηματία ζητήθηκε η ακύρωση, άλλως ανάκληση των δύο αποφάσεων του πρώην αντιδημάρχου κ. Γεωργίου Πόκκια και των επακόλουθων δύο αποφάσεων του αντιδημάρχου Πολιτιστικών Μνημείων και Υπηρεσίας Δόμησης, καθώς και οποιοσδήποτε άλλης συναφούς πράξης, η οποία οδήγησε στην οριστική διακοπή λειτουργίας του καταστήματός της και την σφράγιση αυτού.
Η επιχείρηση της αιτούσας λειτουργούσε ως «Καφετέρια – Εστιατόριο» σε παραλία, χωρίς την προβλεπόμενη γνωστοποίηση έναρξης λειτουργίας και χωρίς βεβαίωση εγκατάστασης, που αποτελεί προϋπόθεση για τη λειτουργία της.
Για τον λόγο αυτό το 2018 η Υ.ΔΟΜ. Ρόδου διαπίστωσε την έλλειψη βεβαίωσης εγκατάστασης (έλλειψη συμφωνητικού μίσθωσης- άδειας απλής χρήσης αγιαιαλού) και το έγγραφο αυτό διαβιβάστηκε στον τότε αρμόδιο αντιδήμαρχο. Ο τελευταίος προέβη στην έκδοση απόφασης για προσωρινή διακοπή λειτουργίας επιχείρησης υγειονομικού ενδιαφέροντος και στην έκδοση απόφασης περί σφράγισής του.
Εν συνεχεία λόγω παράνομης αποσφράγισης του καταστήματος ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Πολιτιστικών Μνημείων και Υπηρεσίας Δόμησης εξέδωσε δύο αποφάσεις για την εκ νέου οριστική διακοπή της λειτουργίας της επιχείρησης της αιτούσας και σφράγισης αυτής.
Από τη μελέτη της νομοθεσίας που ίσχυε τότε, διαπιστώθηκε κι επιβεβαιώθηκε και από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου πως σε όλα τα νομοθετήματα που αφορούν σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος γίνεται πάντοτε σαφής αναφορά περί της εδαφικής περιφέρειας και της χωρικής αρμοδιότητας, περιορίζοντας σαφώς το ευρύτερο «εδαφικό πλαίσιο» δράσης του Δήμου Ρόδου.
Επιπλέον, έχουν προβλεφθεί ειδικότεροι φορείς αδειοδότησης για ΚΥΕ, όπως για παράδειγμα αρμόδια αρχή για τα ΚΥΕ εντός τουριστικών καταλυμάτων είναι η οικεία Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού του τόπου εγκατάστασης και λειτουργίας του τουριστικού καταλύματος, καθώς επίσης αρμόδιος φορέας για έκδοση απόφασης σφράγισης είναι ο Φορέας Διαχείρισης και Εκμετάλλευσης Λιμένα, για τις περιπτώσεις λειτουργίας των καταστημάτων ή επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος σε χερσαία ζώνη λιμένα, είτε ο προϊστάμενος της Λιμενικής Αρχής, για τις περιπτώσεις λειτουργίας των καταστημάτων ή επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος επί θαλασσοπλοούντων πλοίων ή πλωτών ναυπηγημάτων ή μονίμως αγκυροβολημένων πλοίων κ.λ.π..
Ωστόσο, δεν υπήρχε ρητή νομοθετική πρόβλεψη για τα ΚΥΕ εντός αιγιαλού και παραλίας, δεδομένου ότι οποιαδήποτε παράνομη και αυθαίρετη κατασκευή εντός του χώρου αιγιαλού- παραλίας, θα έπρεπε άμεσα να κατεδαφιστεί και απομακρυνθεί αποτρέποντας τη λειτουργία καταστημάτων στο χώρο αυτό.
Ερμηνευτικά λοιπόν και με αναλογική εφαρμογή των λοιπών νομοθετημάτων, αφού ο αιγιαλός και η παραλία ανήκουν κατά κυριότητα στο Δημόσιο, το οποίο τα προστατεύει και τα διαχειρίζεται, θα πρέπει το Ελληνικό Δημόσιο και δη οι αρμόδιες Κτηματικές Υπηρεσίες, να προβούν σε οποιαδήποτε νόμιμη ενέργεια, συμπεριλαμβανομένης και της σφράγισης ΚΥΕ.
Ως εκ τούτου δεν δύναται να συσταθεί νομίμως αυτοτελές ΚΥΕ σε αιγιαλό-παραλία, πλην των τροχήλατων καντινών, που προβλέπονται εκ του νόμου.
Αφετέρου λόγω της νέας τάξης πραγμάτων, η οποία δεν ήταν δυνατό να προβλεφθεί από τον νομοθέτη, δεν υπάρχει ρητή νομοθετική πρόβλεψη για τα αυθαιρέτως λειτουργούντα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος σε αιγιαλό-παραλία, τα οποία και όπως ανωτέρω αναφέρθηκε αποτελούν ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου και προστατεύονται από τις κατά τόπον Κτηματικές Υπηρεσίες.
Ωστόσο, η χωρική αρμοδιότητα του Δήμου Ρόδου, εκ του νόμου περιορίζεται και δεν συμπεριλαμβάνει τις εκτάσεις αιγιαλού και παραλίας, με αποτέλεσμα να καθίσταται αναρμόδιος για την οιαδήποτε ανάκληση ή αφαίρεση αδείας καταστήματος ή για τη διακοπή λειτουργίας αυτών, εφόσον φυσικά δεν υφίσταται παραχώρηση απλής χρήσης.
Αποκλειστικά αρμόδιο επί αιγιαλού και παραλίας για αυθαίρετες κατασκευές ή εγκαταστάσεις αυθαίρετης χρήσης είναι το Ελληνικό Δημόσιο και η Κτηματική Υπηρεσία Δωδεκανήσου, η οποία και οφείλει να μεριμνήσει για τις νόμιμες ενέργειές της, προκειμένου να διακόψει τη λειτουργία του καταστήματος και να εκδώσει απόφαση σφράγισης.
Η Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου, επεσήμανε με έγγραφό της την 16η Ιουνίου 2023 ότι δεν απορρέει από καμία διάταξη της κείμενης νομοθεσίας και ιδίως του Ν. 2971/01 η αρμοδιότητα της ως προς την έκδοση απόφασης σφράγισης των υπό κρίση επιχειρήσεων αντιθέτως εκ του νόμου αυτού απορρέει ρητά η αρμοδιότητα της Κτηματικής ως προς την έκδοση μέτρων προστασίας του κοινοχρήστου χώρου ιδιοκτησίας Ελληνικού Δημοσίου, λόγω αυθαίρετων κατασκευών επ’ αυτού.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου