Σταθεροποιητικές τάσεις κατέγραψε κατά το φετινό καλοκαίρι η κρουαζιέρα στην Ελλάδα, παρά τις αντίξοες οικονομικές και πολιτικές συνθήκες που επικράτησαν. Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει η Ενωση Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), η οποία εκτιμά ότι εάν δεν επιδεινωθεί η κατάσταση, η κρουαζιέρα θα εισέλθει σε νέο κύκλο σταθερότητας και πιθανώς και ανάπτυξης από την καλοκαιρινή περίοδο του 2016 και μετά.
Στην ανάλυσή της η Ενωση τονίζει ότι η κίνηση της θερινής περιόδου του 2015, από πλευράς αριθμού προσεγγίσεων πλοίων στα ελληνικά λιμάνια, δεν υπέστη σοβαρές απώλειες και δεν χάθηκε σημαντικό έδαφος από τις αρχικές προβλέψεις, παρά την πολιτική αστάθεια και την επιβολή κεφαλαιακών ελέγχων, παράγοντες που δυσχεραίνουν την ομαλή διαχείριση του τουριστικού προϊόντος. Πρόκειται για σαφές δείγμα της ανθεκτικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και της υψηλής δημοφιλίας που συνεχίζει να απολαμβάνει μεταξύ των ξένων επισκεπτών. Στο πλαίσιο αυτό, προκειμένου να επιμηκυνθεί η χρονική περίοδος της κρουαζιέρας, ώστε να διαρκεί περισσότερο από λίγους μήνες τον χρόνο και να αναπτυχθεί περισσότερο ο κλάδος, η ΕΕΚΦΝ επισημαίνει ότι απαιτείται επαρκής και κατάλληλη λιμενική πολιτική, που να εξασφαλίζει όρους ανταγωνισμού με τα γειτονικά λιμάνια άλλων χωρών. Εν ολίγοις, οι εταιρείες κρουαζιέρας ζητούν ανταγωνιστικά τιμολόγια σε σχέση με γειτονικές χώρες. Επίσης, κρίσιμη παράμετρος θεωρείται η μείωση της γραφειοκρατίας και οι απλοποιημένες διαδικασίες στους ελέγχους των πλοίων, καθώς και των ταξιδιωτικών εγγράφων των επιβατών στα λιμάνια. Ζητείται, επίσης, η κατάλληλη διαφήμιση του προϊόντος και η αναθεώρηση του καθεστώτος έκδοσης βίζας για τους επισκέπτες από χώρες εκτός Σένγκεν.
Στο πλαίσιο αυτό, η Ενωση επαναλαμβάνει την αναγκαιότητα για την συγκρότηση μιας Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας, προκειμένου να διευκολύνεται και να επιλύεται άμεσα κάθε πρόβλημα που αφορά την κρουαζιέρα. Στην επιτροπή αυτή θα υπάρχουν εκπρόσωποι από κρατικούς φορείς – υπουργεία που έχουν αρμοδιότητα (π.χ. Ναυτιλίας, Τουρισμού κ.τ.λ.), καθώς και εκπρόσωποι της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιέρας.
Αντίστοιχα, μεγάλη έμφαση πρέπει να δοθεί και στον σχεδιασμό που απαιτείται για την ανάπτυξη του home porting στα ελληνικά λιμάνια, δηλαδή της χρήσης του λιμανιού για την έναρξη κρουαζιέρας. Αυτή ακριβώς η δραστηριότητα προσφέρει πολλαπλάσια έσοδα στη χώρα, αλλά και τις τοπικές κοινωνίες της ευρύτερης περιοχής των λιμανιών τα οποία προσεγγίζουν τα κρουαζιερόπλοια. Τα οφέλη αυτά προκύπτουν από τη μεγαλύτερη διάρκεια παραμονής του επισκέπτη στον τόπο. Σημειωτέον, άλλωστε, ότι περίπου 20%-25% των επιβατών αυτών επαναλαμβάνουν τις επισκέψεις στην Ελλάδα σε διάφορους προορισμούς και συνήθως με περισσότερα μέλη της οικογενείας τους ή φίλους.
Σε κάθε περίπτωση, οι εκπρόσωποι του κλάδου εκφράζουν την ελπίδα για ταχεία σταθεροποίηση της κατάστασης στη χώρα, ώστε να αποκατασταθεί η πολιτική και οικονομική ομαλότητα, καθώς «διανύουμε το δεύτερο σκέλος της τουριστικής περιόδου και οι μεγάλοι τουριστικού οργανισμοί ήδη καταρτίζουν τα σχέδια και τα προγράμματά τους και γίνονται οι διαδικασίες προκρατήσεων για το 2016».
Καθημερινή