Γράφει ο
Νεκτάριος Καλογήρου
«Είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρεθεί πιο εύκολος τρόπος διακοπών από εκείνο που οργανώνουν οι tour operators, γι’ αυτό και δεν πιστεύω ότι η κατάρρευση του Thomas Cook θα οδηγήσει σε πρόβλημα το tour operating».
Τη δήλωση αυτή έκανε χθες προς τη «δημοκρατική» κα. Nina Hornewall, γενική εμπορική διευθύντρια του Apollo Tours, θυγατρική εταιρεία του κολοσσιαίου tour operator DER Touristik, που από χθες 25 Σεπτεμβρίου 2019, μαζί με την TUI, αποτελούν τις πιο ισχυρές δυνάμεις του ευρωπαϊκού τουρισμού. Στο ρεπορτάζ που ακολουθεί η κα. Nina Hornewall, ο κ. Λευτέρης Τσουκαλάς γενικός διευθυντής του ξενοδοχείου Alila και ο κ. Γιώργος Ματσίγκος, πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου αποκαλύπτουν τα όσα ξημερώνουν.
Μόνο με αυτά τα μέτρα θα σωθούν τα ελληνικά ξενοδοχεία και
οι προμηθευτές τους
Σύμφωνα με τουριστικούς παράγοντες τα απαραίτητα και άμεσα μέτρα που πρέπει να ληφθούν είναι τα ακόλουθα:
Μέτρο 1ο: Για όλα τα απλήρωτα τιμολόγια να γίνει συμψηφισμός του ΦΠΑ που χρεώθηκε και δεν θα εισπραχθεί ποτέ.
Μέτρο 2ο: Τα ανείσπρακτα τιμολόγια να αναγνωριστούν ως ζημίες στους ισολογισμούς των επιχειρήσεων και να μη φορολογηθούν
Μέτρο 3ο: Να υπάρξει άμεση μέριμνα για τις δόσεις των δανείων που θα μείνουν απλήρωτες και οι τράπεζες θα πιέζουν με δικαστικούς επιμελητές και απειλές κατασχέσεων για την πληρωμή τους.
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου ήδη χθες ενημέρωσε προφορικά τον υφυπουργό Τουρισμού Μάνο Κόνσολα, ώστε αυτά να δρομολογηθούν. «Είναι απαραίτητο να ληφθούν αμέσως αυτά τα μέτρα. Ως διευθυντής και ως πρόεδρος του Συλλόγου μας έχω ζήσει πολλές πτωχεύσεις πρακτορείων. Οι εκκαθαρίσεις πάντα διαρκούν πολλά χρόνια και στο τέλος οι ξενοδόχοι παίρνουν μόνο ένα μικρό μέρος από εκείνα που τους οφείλονται. Αυτή τη στιγμή είμαστε σε δύσκολη θέση, διότι χάνονται τεράστια έσοδα, χάνονται χιλιάδες αφίξεις του Οκτωβρίου και η επόμενη σεζόν ξεκινά με μείον 10% στις κρατήσεις».
«Η αγορά δεν ήταν καλή φέτος» εξήγησε προς τη ‘δ’ ο κ. Λευτέρης Τσουκαλάς και περιέγραψε: «είχαμε 19 πτωχευμένες εταιρείες και παρά τις μεγάλες δυσκολίες από παντού, εμείς τα καταφέρναμε». Εκείνο που δεν είπε ο κ. Τσουκαλάς είναι πως η πτώχευση του βρετανικού γίγαντα ήταν ένα χτύπημα κάτω από τη μέση, από εκείνα που δεν περιμένεις πως θα έρθουν και είναι τα πιο επώδυνα. «Ο Thomas Cook ήταν από τους οργανισμούς που πλήρωνε 60 ημέρες μετά την αναχώρηση του πελάτη. Μετά απ’ όλα αυτά η αγορά θα πρέπει να κάνει υπομονή».
Τον βαφτίζουν
Neckermann και
επιστρέφουν καθαροί
Οσο χθες γραφόταν αυτό το ρεπορτάζ, έγινε γνωστό ότι κήρυξε πτώχευση ο γερμανικός βραχίονας του Thomas Cook. Ωστόσο οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν για δύο λόγους: Ο ένας αφορά στη διάσωση της Condor που εξακολουθεί να πετά και ο δεύτερος στη δημιουργία ενός νέου, υγιούς σχήματος τύπου Neckermann, γερμανικών συμφερόντων που θα καλύψει το κενό που θα μείνει στην κεντρική Ευρώπη (Γερμανία, Βέλγιο, Αυστρία, Πολωνία κλπ).
«Οι εξελίξεις τρέχουν πάρα πολύ γρήγορα γι’ αυτό και είναι αδύνατο να εκτιμήσουμε με βεβαιότητα για το πότε θα δούμε τον νέο φορέα, αποκλείω πάντως κάτι τέτοιο να είναι απλώς θέμα ημερών» δήλωσε χθες ο γενικός διευθυντής του ξενοδοχείου Alila, μέλος του ομίλου Mitsis Hotels.
«Δεν θα τους εμπιστευτεί κανένας» δήλωσε προς τη ‘δ’ ο κ. Γιώργος Ματσίγκος. «Είναι δυνατόν να φτιάξουν από το μηδέν μια καινούρια εταιρεία και να έρθουν να μας ζητήσουν συμβόλαια και κρατήσεις από το μηδέν; Και τις παλιές υποχρεώσεις ποιος θα τις πληρώσει; Το τίμιο θα ήταν να ζητούσαν ένα καλό διακανονισμό και εμείς θα βάζαμε πλάτη. Τώρα έτσι, ο καινούργιος φορέας που θα έρθει θα πρέπει να προπληρώσει για να πάρει δωμάτια».
Από τον πάλαι ποτέ Thomas Cook έχει διασωθεί μόνο το Vinggrupen, δηλαδή το Σκανδιναβικό κομμάτι που κατείχε περίπου το 1/3 του ομίλου.
Αυτό ήταν και το πιο κερδοφόρο του τμήμα και στο οποίο ανήκει και το ξενοδοχείο Sunwing Ρόδου. Η διάσωση στηρίχθηκε κατά βάση στις πλάτες των ξενοδόχων που έχουν αποδεχθεί περικοπή των απαιτήσεών τους σε ποσοστό 20%, έναντι κάποιων ανταλλαγμάτων με αμφίβολη απόδοση και απροσδιόριστο ακόμα τον χρονικό ορίζοντα αποπληρωμής των οφειλομένων. Κατά τον ίδιο τρόπο (με ταυτόχρονη υποστήριξη από Τουρκία και Ισπανία) επιχειρήθηκε μέχρι χθες η διάσωση και του Γερμανικού τμήματος, χωρίς όμως να επιτευχθεί το πολυπόθητο αποτέλεσμα.
«Αν οι απώλειες περιοριστούν μόνο στη βρετανική αγορά είναι διαχειρίσιμες» είχε δηλώσει την Τρίτη προς τη «δημοκρατική» ο κ. Λευτέρης Τσουκαλάς, γενικός διευθυντής του ξενοδοχείου Alila, του ομίλου Mitsis Hotels. Ωστόσο, η ευχή του δεν έπιασε.
Η πτώχευση του Thomas Cook πέρασε και στην κεντρική Ευρώπη. Αυτό σημαίνει πως πια επαφίεται στα ίδια τα κράτη με ειδικούς Νόμους να διασώσουν την ξενοδοχία και να αποτρέψουν έτσι τη μετακύληση προβλημάτων σε όλη την οικονομία.
«Γενικά η αγορά φάνηκε εξαιρετικά ψύχραιμη, ώριμη και φιλόξενη. Οι παραμένοντες στα ξενοδοχεία μας επισκέπτες του Thomas Cook συνεχίζουν απρόσκοπτα τις διακοπές τους. Εμείς από τη δική μας πλευρά δεν έχουμε προχωρήσει σε οποιαδήποτε οικονομική απαίτηση έστω κι αν γνωρίζουμε ότι θα αργήσουμε πολύ να εισπράξουμε τα οφειλόμενα ή ακόμα και να τα χάσουμε».
Οι δηλώσεις αυτές του κ. Τσουκαλά, αντικατοπτρίζουν το σύνολο των πρακτικών που έχουν υιοθετήσει οι ξενοδόχοι της Ρόδου, αλλά και γενικότερα της Ελλάδας και έρχονται να αποδείξουν ότι το ελληνικό τουριστικό προϊόν είναι διαμάντι πολλών καρατίων στη βιτρίνα της παγκόσμιας τουριστικής βιομηχανίας. Αυτές τις ημέρες, οι Έλληνες επιχειρηματίες και επαγγελματίες γράφουν ιστορία και εγγράφουν σπουδαία κληρονομιά για το μέλλον.
DER Touristik
προς “δημοκρατική”:
«Είμαστε έτοιμοι να
καλύψουμε το κενό»
Η κα. Nina Hornewall είναι σημαντική και απαστράπτουσα προσωπικότητα της τουριστικής βιομηχανίας. Ηταν εκείνη που πρώτη έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για τις επιπτώσεις στον τουρισμό από την κλιματική αλλαγή και η μέχρι τώρα ζωή της είναι αφιερωμένη ολόκληρη σε αυτό τον κλάδο. Για τους λόγους αυτούς και πολλούς άλλους και οι Nordics την εμπιστεύονται απόλυτα. Η ‘δημοκρατική’ την εντόπισε στη Στοκχόλμη κι εκείνη δεν έκρυψε λόγια:
«Ο τουρισμός στηρίζεται στην ειλικρίνεια και ο Thomas Cook είπε ένα μεγάλο ψέμα: Μέχρι την περασμένη Κυριακή το βράδυ τα στελέχη του επέμεναν πως δεν υπάρχει πρόβλημα και οδήγησαν 20.000 κόσμο να πάει στα Σκανδιναβικά αεροδρόμια και να περιμένει την πτήση για τις διακοπές του. Στην πράξη αφήσανε μια κατάσταση να επιδεινωθεί, ενώ θα έπρεπε να μεριμνήσουν ώστε να μην υπάρξει ταλαιπωρία για κανέναν. Αυτό το ψέμα ήταν μεγάλο, όλος ο τουρισμός από δω και πέρα θα ζει με αυτό και θα περάσει χρόνος μέχρι να ξεχαστεί».
Μήπως όμως αυτό θα είναι η απαρχή για να αλλάξει το tour operating όπως το γνωρίζουμε; Το ερώτημα της ‘δ’ προς την κα. Hornewall έγινε με την επισήμανση πως από την περασμένη Δευτέρα η σκέψη αυτή αποτελεί βεβαιότητα για σημαντικούς παράγοντες του τουρισμού.
«Κοιτάξτε. Το tour operating στα τελευταία χρόνια έχει περιέλθει σε μια στασιμότητα. Αυτή τη στιγμή αντιπροσωπεύει το 20% των ταξιδιών που γίνονται στην Ευρώπη και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει και σας εξηγώ αμέσως το λόγο. Βλέπετε, ο πελάτης πια γνωρίζει. Εχει ταξιδέψει μόνος του, έχει έρθει αντιμέτωπος με τα προβλήματα αυτής της επιλογής και έχει δει τη διαφορά. Εχει στη διάθεσή του επτά πολύτιμες ημέρες για να ξεκουραστεί με την οικογένειά του και για να το κάνει θέλει να νιώσει τη σιγουριά ενός οργανωμένου πακέτου. Είναι διαφορετικό να μιλάμε για ένα ταξίδι από τη Στοκχόλμη στο Παρίσι και είναι άλλο ένα ταξίδι διακοπών στη Μεσόγειο. Γι’ αυτές τις επτά πολύτιμες μέρες δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος οικογενειακών διακοπών από ένα οργανωμένο πακέτο που περιλαμβάνει τα πάντα (πτήσεις, μεταφορές, διαμονή)».
Μα είναι αρκετό το 20% της αγοράς για να στηριχθούν τόσοι τουριστικοί οργανισμοί;
«Είναι αρκετό αυτό το ποσοστό, ναι. Άλλωστε τώρα πια έχουμε προσθέσει στα πακέτα μας τις αθλητικές δραστηριότητες. Αυτό το segment εμπλουτίζει το τουριστικό προϊόν και ανοίγει ένα εξαιρετικά λαμπρό μέλλον για τους tour operators. Είναι ένα πακέτο που έχει πολύ μεγάλη ζήτηση».
Ποιες είναι οι σκέψεις για το κενό που αφήνει πίσω του ο Thomas Cook;
«Οι προορισμοί δεν θα πρέπει να ανησυχούν. Αν μείνει κενό στην αγορά, εμείς είμαστε έτοιμοι να το καλύψουμε».