‘Επειτα από πολλές (λογικές) αντιδράσεις το υπουργείο Οικονομικών αναγκάζεται να διορθώσει τον φόρο που είχε αποφασίσει αρχικά να επιβάλλει στους ιδιοκτήτες βάρκας έως 7 μέτρα μήκος.
Το υπουργείο είχε αποφασίσε να επιβάλλει φόρο 100 ευρώ σε όλους τους ιδιοκτήτες μικρής βάρκας, ανεξαρτήτως χρήσης και μάλιστα με αναδρομική ισχύ.
Στην αρχική απόφαση οριζόταν δηλαδή για οποιονδήποτε άνθρωπο είχε μια μικρή βαρκούλα αναδρομική καταβολή του φόρου για 4 χρόνια (2020-2023).
Ο φόρος είχε αρχικά “δικαιολογηθεί” ως υποχρεωτικός από την ΕΕ. Τελικά το πλαίσιο για το φόρο στα ιδιωτικά πλοία αναψυχής και τις “βαρκούλες” αλλάζει με τροπολογία κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών”«Νέο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και συμπληρωματικές διατάξεις».
Συγκεκριμένα με τροπολογία που πέρασε στη Βουλή «τα σκάφη αναψυχής β΄ κατηγορίας κάτω των 7 μέτρων απαλλάσσονται από τον ειδικό φόρο πλοίων καθώς και από τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης.
Η απαλλαγή από τον ειδικό φόρο πλοίων έχει αναδρομικό χαρακτήρα, επομένως οι κάτοχοι σκαφών β΄ κατηγορίας μέχρι 7 μέτρα δεν θα καταβάλλουν φόρο για τα έτη 2020, 2021, 2022 και 2023 και όσοι έχουν ήδη καταβάλλει (ο αριθμός τους είναι περιορισμένος) δικαιούνται επιστροφή φόρου».
Το καθεστώς “ante”
Σημειώνεται ότι φέτος δεκάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες μικρών σκαφών (βαρκών) κλήθηκαν να πληρώσουν 100 ευρώ φόρο για σκάφη μέχρι 5 μέτρα μήκος, καθώς και επιπλέον αναδρομικά από το 2020, 100 ευρώ ετησίως.
Ουσιαστικά με βάση το νόμο 5036/2023, που “έπιασε” το νήμα από νόμο του 1975, επιβάρυνε οικονομικά τους ιδιοκτήτες σκαφών, ανεξαρτήτως αν αυτά χρησιμοποιούνται για επαγγελματικούς ή προσωπικούς σκοπούς.
Ιδιαίτερα ήταν επαχθής για 45.000 περίπου ιδιοκτήτες μικρών σκαφών που κυρίως τα χρησιμοποιούν για ψαρέματα και μικρές “διαφυγές”. Ο νέος φόρος αφορούσε άλλωστε όλα τα μικρά και μεσαία θαλάσσια σκάφη, με εξαίρεση τα αλιευτικά και τα ρυμουλκά που δεν χρησιμοποιούνται κυρίως για μεταφορές.
Γιώργος Αλεξάκης
Πηγή: Reporter.gr