Συνέντευξη στη
Μαρία Χονδρογιάννη
«Είναι γνωστό σε όλο τον τουριστικό κλάδο, ότι φέτος «απολαύσαμε» μια χρονιά τουριστικών επιδόσεων ρεκόρ, με σημαντικά οφέλη σε όλους τους δείκτες που προσδιορίζουν την τουριστική απόδοσή μας. Το σημαντικό όμως είναι, η φετινή χρονιά ορόσημο, να αποτελέσει την αφετηρία μιας περαιτέρω πορείας ανάπτυξης και εμπλουτισμού του Ελληνικού τουρισμού, μέσα από την βελτίωση των υπηρεσιών, υποδομών και της βιωσιμότητας των Ελληνικών επιχειρήσεων και ξενοδοχείων».
Στο γεγονός ότι η φετινή καλή τουριστική σεζόν θα πρέπει να αποτελέσει την αφετηρία μιας περαιτέρω πορείας ανάπτυξης αναφέρεται σε συνέντευξή του στη «δ» ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Γιώργος Τσακίρης.
«Για το 2015 οι προβλέψεις δείχνουν ότι θα συνεχίσουμε στην δυναμική του 2014. Αναμφισβήτητα οτιδήποτε επηρεάζει την καλή εικόνα ενός προορισμού αποτελεί μια ανεπιθύμητη, τουριστικά, παρενέργεια. Θεωρώ ότι η εκλογολογία από μόνη της δεν αποτελεί πρόβλημα στον βαθμό που δεν επηρεάζει την εικόνα της χώρας μας ως προορισμού που εγγυάται την απρόσκοπτη και απροβλημάτιστη ολοκλήρωση των διακοπών των επισκεπτών μας», δηλώνει ο κ. Γιώργος Τσακίρης.
Ο πρόεδρος του ΞΕΕ αναφέρεται και στην εποχικότητα, που είναι ένα πρόβλημα βαθύτατα διαρθρωτικό, για το οποίο όλοι είναι εξίσου υπεύθυνοι και υποχρεωμένοι να αντιμετωπίσουν.
«Σύμφωνα με την μελέτη του ΞΕΕ, που πραγματοποίησε για λογαριασμό του το ΙΤΕΠ, απαραίτητη προϋπόθεση επιτυχίας είναι η σύναψη τοπικών συμφώνων εποχικότητας, που θα εξασφαλίζουν μέσα από ένα κινητροδοτικό πλέγμα , την πραγματική τουριστική λειτουργία των προορισμών σε επίπεδο υπηρεσιών και παράλληλα, η αναζήτηση στρατηγικών και κινήτρων για την αεροπορική σύνδεση με τις αγορές στόχους του εξωτερικού», δηλώνει ο κ. Γιώργος Τσακίρης.
Η συνέντευξη του κ. Γιώργου Τσακίρη, αναλυτικά:
• Εξελίχθηκε καλά και σε αφίξεις και σε έσοδα η φετινή σεζόν για τα ξενοδοχεία;
Θα έλεγα ότι είναι χιλιοειπωμένη οποιαδήποτε αναφορά στην φετινή επιτυχημένη τουριστική χρονιά. Είναι γνωστό σε όλο τον τουριστικό κλάδο, ότι φέτος «απολαύσαμε» μια χρονιά τουριστικών επιδόσεων ρεκόρ, με σημαντικά οφέλη σε όλους τους δείκτες που προσδιορίζουν την τουριστική απόδοσή μας. Το σημαντικό όμως είναι, η φετινή χρονιά ορόσημο, να αποτελέσει την αφετηρία μιας περαιτέρω πορείας ανάπτυξης και εμπλουτισμού του ελληνικού τουρισμού, μέσα από την βελτίωση των υπηρεσιών, υποδομών και της βιωσιμότητας των Ελληνικών επιχειρήσεων και ξενοδοχείων.
• Τι δείχνουν τα μηνύματα για την τουριστική σεζόν του 2015; Θεωρείτε πως η συνεχιζόμενη εκλογολογία μπορεί να λειτουργήσει ως τροχοπέδη για τις κρατήσεις του επόμενου καλοκαιριού;
Για το 2015 οι προβλέψεις δείχνουν ότι θα συνεχίσουμε στην δυναμική του 2014. Αναμφισβήτητα οτιδήποτε επηρεάζει την καλή εικόνα ενός προορισμού αποτελεί μια ανεπιθύμητη, τουριστικά, παρενέργεια. Θεωρώ ότι η εκλογολογία από μόνη της δεν αποτελεί πρόβλημα στον βαθμό που δεν επηρεάζει την εικόνα της χώρας μας ως προορισμού που εγγυάται την απρόσκοπτη και απροβλημάτιστη ολοκλήρωση των διακοπών των επισκεπτών μας.
• Έχουν δημιουργηθεί τώρα οι προϋποθέσεις για την επιμήκυνση της σεζόν και σε ποιες ειδικές μορφές τουρισμού θα πρέπει να δοθεί βαρύτητα;
Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου δεν είναι θέμα απόφασης κάποιων παραγόντων, σε κεντρικό ή ακόμη τοπικό επίπεδο. Η υψηλή εποχικότητα αποτελεί μια σημαντική και κρίσιμη για την αποτελεσματικότητα της τουριστικής λειτουργίας μας παθογένεια και έχει αντιμετωπισθεί για πολλά χρόνια, από όλους, ως ένα έλλειμμα στρατηγικής της πολιτείας και των αυτοδιοικητικών αρχών. Επειδή όμως πρέπει όλοι να αναλαμβάνουμε τις ευθύνες μας, η εποχικότητα είναι ένα πρόβλημα βαθύτατα διαρθρωτικό, για το οποίο όλοι είμαστε εξίσου υπεύθυνοι και υποχρεωμένοι να αντιμετωπίσουμε
H αντιμετώπιση του μέχρι τώρα, ήταν πάντοτε προς την κατεύθυνση της προσέλκυσης περισσοτέρων, εκτός εποχής, επισκεπτών αντί να προσπαθούμε να οργανώσουμε πρώτα το προϊόν μας και παράλληλα να κυνηγήσουμε τους επισκέπτες. Δηλαδή ουσιαστικά θέλαμε να φέρουμε πρώτα την πελατεία και μετά να δούμε τι θα τους κάνουμε ή τι θα γίνει με το πραγματικό προϊόν. Η στρατηγική αυτή, που μάλιστα επιχειρήθηκε πιλοτικά στις περιοχές της Ρόδου και της Κρήτης, την δεκαετία του 1990 , αποδείχθηκε εσφαλμένη και φυσικά απέτυχε. Σύμφωνα με την μελέτη του ΞΕΕ, που πραγματοποίησε για λογαριασμό του το ΙΤΕΠ, απαραίτητη προϋπόθεση επιτυχίας είναι η σύναψη τοπικών συμφώνων εποχικότητας που θα εξασφαλίζουν μέσα από ένα κινητροδοτικό πλέγμα, την πραγματική τουριστική λειτουργία των προορισμών σε επίπεδο υπηρεσιών και παράλληλα, η αναζήτηση στρατηγικών και κινήτρων για την αεροπορική σύνδεση με τις αγορές στόχους του εξωτερικού.
• Σε ποιες νέες αγορές θα πρέπει τώρα να κάνει άνοιγμα η Ελλάδα και γενικά οι τουριστικοί προορισμοί, όπως η Ρόδος;
Οι βασικές αγορές χαμηλής εποχικότητας, όπως περιγράφονται στην μελέτη του ΙΤΕΠ, είναι οι μακρινές αγορές της Κίνας, ΗΠΑ, Κορέας κ.α. Αλλιώς, οφείλουμε να κινηθούμε παραδοσιακά στις συνήθεις αγορές στόχους της Ρόδου, που είναι γνωστές σε όλους μας.
• Έχουν ξεπεραστεί τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν με τη Ρωσική τουριστική αγορά και πως θα πρέπει να χειριστούν το θέμα οι φορείς του τουρισμού το επόμενο καλοκαίρι;
Το πρόβλημα με την Ρωσική αγορά δεν είναι Ελληνικό τουριστικό πρόβλημα αλλά δομικό πρόβλημα της Ρωσικής οικονομίας. Μιας οικονομίας που εδώ και 2-3 χρόνια ακολουθεί υφεσιακή πορεία και από εκεί ξεκινούν και τα πολλά προβλήματα. Πιστεύω ότι τις επιδόσεις της Ρωσικής αγοράς προς την Ελλάδα το 2013, δύσκολα θα τις ξαναζήσουμε τα επόμενα 1-2 χρόνια. Οι φορείς του τουρισμού δεν πρέπει να απογοητευτούμε αλλά να συνεχίσουμε την στρατηγική διείσδυσης και καθιέρωσης μας στην Ρωσική αγορά , έχοντας όμως πάντα στο μυαλό μας, ότι η συγκεκριμένη αγορά εξαρτάται από πολλούς παράγοντες και χρειάζεται υπομονή αντίστοιχη της δυνητικής απόδοσής της.
• Με αφορμή την μελέτη για την εποχικότητα που παρουσιάστηκε πρόσφατα τι θα πρέπει να κάνουν τουριστικοί προορισμοί όπως η Ρόδος για την άμβλυνσή της;
Οι προτάσεις της μελέτης για την εποχικότητα του ΞΕΕ κατατείνουν στο ό,τι θα πρέπει σε τοπικό επίπεδο να αποφασιστούν όλες οι δράσεις για την «εκτός εποχής» λειτουργία του προορισμού. Είναι προφανές ότι όλα όσα θα συμφωνούνται, θα αποτελούν το περιεχόμενο των Ειδικών Τοπικών Συμφωνιών Εποχικότητας, ως διακριτές δράσεις για κάθε συμβαλλόμενο φορέα του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα: Δήμος, Περιφέρεια, Υπουργείο Τουρισμού, Υπουργείο Πολιτισμού, Υπουργείο Μεταφορών, Ξ.Ε.Ε., τοπικοί συνδικαλιστικοί φορείς των εμπλεκομένων στον τουρισμό, τοπικοί πολιτιστικοί σύλλογοι, τοπικά επιμελητήρια και όσες μεμονωμένες επιχειρήσεις επιθυμούν να έχουν την ειδική μεταχείριση που θα τους διασφαλίζουν αυτές οι συμφωνίες.
Η Ρόδος, στο παρελθόν, μέσω του τοπικού εμπορικού επιμελητηρίου, έχει αποδείξει την αποτελεσματικότητά της στην προσέλκυση πτήσεων και αεροπορικών συνδέσεων, κάτι που αποτελεί το επόμενο βήμα στην προσπάθεια επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου. Είναι δε ιδιαίτερα σημαντικό, ο όποιος στόχος τεθεί να είναι λελογισμένος και να στοχεύει κατ’ αρχάς, σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και όχι μαξιμαλιστικά σε π.χ. την λειτουργία του προορισμού όλο τον χειμώνα.
• Πώς θα αντιμετωπίσει το ΞΕΕ το θέμα του ΕΝΦΙΑ; Υπήρξε ανταπόκριση στην επιστολή που στείλατε στον αρμόδιο υπουργό;
Κατ’ αρχάς θεωρούμε τον ΕΝΦΙΑ έναν παράλογο φόρο στο μέτρο που επιβάλλεται στα ξενοδοχειακά ακίνητα, καθόσον αυτά, ως γνωστόν, αποτελούν μέσα παραγωγής και όχι ακίνητα προσπορισμού εσόδου. Στα πλαίσια της άκριτης εφαρμογής της υποχρέωσης ΕΝΦΙΑ και στα ξενοδοχεία, πιστεύουμε ότι η εξαίρεση από τον συμπληρωματικό φόρο των ξενοδοχειακών ακινήτων, ανεξαρτήτως νομικής μορφής των, αποτελεί μια τουλάχιστον «αυτονόητα δίκαιη» ρύθμιση η οποία επιβαρύνει μεν την ανταγωνιστικότητα του Ελληνικού τουριστικού προϊόντος και των επιχειρήσεων αλλά δεν είναι καταδικαστική για την βιωσιμότητα των Ελληνικών ξενοδοχείων.