Προς: 1. Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, κ. Νικόλαο Φίλη
- Πρύτανη Πανεπιστημίου Αιγαίου, καθηγητή Στέφανο Γκρίτζαλη
Θέμα: «Ανάπτυξη πανεπιστημιακών σπουδών Τουρισμού στη Ρόδο»
Αξιότιμοι κύριοι,
Διαβάζουμε με επίταση την απώλεια της έδρας του (νέο)ιδρυθέντος Τμήματος Διοίκησης του Τουρισμού από τη Ρόδο, παρά τη δεσμευτική αρχική απόφαση της Συγκλήτου του Πανεπιστήμιου Αιγαίου το 2014. Αυτό αποτελεί για το νησί και τα Δωδεκάνησα καίριο πλήγμα, μιας και ο τουρισμός αποτελεί την κύρια προωθητική δύναμη της περιοχής μας.
Η βούληση ίδρυσης πανεπιστημιακής τουριστικής σχολής στη Ρόδο ξεκινάει από τις αρχές της δεκαετίας του 1990, λίγο μετά και την ίδρυση της Πανεπιστημιακής Μονάδας στη Ρόδο, η οποία σήμερα φιλοξενεί τη Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών, η οποία περιλαμβάνει τρείς κατευθύνσεις: Το Παιδαγωγικό Τμήμα, το Τμήμα Προσχολικής Αγωγής και Προσχολικού Σχεδιασμού και το Τμήμα των Μεσογειακών Σπουδών.
Η στόχευση και επιμονή της δημιουργία της ανώτατης Σχολής Τουρισμού στη Ρόδο ήταν η παραγωγή υψηλότατων στελεχών εκπαίδευσης σ’ ένα γόνιμο και συμβατό περιβάλλον όπου ο τουρισμός αποτελεί το θεμέλιο λίθο της ανάπτυξης των νησιών μας. Είναι το οξυγόνο όπου τροφοδοτείται η φιάλη της ζωής μας.
Η πρόσφατη Απόφαση της Συγκλήτου ανατρέπει τα όποια δεδομένα είχαν διαμορφωθεί και είχαν ωριμάσει στην τοπική κοινωνία της Ρόδου τα δύο τελευταία χρόνια. Η ξαφνική αλλαγή πλεύσης ως προς την έδρα του Τμήματος (από τη Ρόδο στη Χίο), δημιουργεί αρκετά εύλογα ερωτήματα στα Δωδεκάνησα, αφήνοντας μια απορία για τη σύντομη σε χρονική διάρκεια τροποποίηση (μέσα σε δύο μόνο χρόνια) της απόφασης της ίδιας της Συγκλήτου.
Η δικαιολογία ότι υπάρχουν στη Χίο εκπαιδευτικές τριτοβάθμιες δομές υποστήριξης της έδρας, ήτοι: προπτυχιακό στη Διοίκηση και μεταπτυχιακό στη Διοίκηση του Τουρισμού [ενώ στη Ρόδο δεν προβλέπονται ουδόλως προσλήψεις των ελαχίστων (9) μελών ειδικού Διδακτικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού – ΔΕΠ, αναγκαίου για την λειτουργία του αναφερόμενου Τμήματος (δηλ. μια οικονομίστικη προσέγγιση), άρα στη Ρόδο δεν υπάρχουν οι κατάλληλοι καθηγητές και συνεπώς το Τμήμα δεν μπορεί να λειτουργήσει], μπορεί να αποδυναμωθεί με:
- Τις προσλήψεις των ελαχίστων (9) μελών ειδικού Διδακτικού και Εκπαιδευτικού Προσωπικού, οι οποίες είναι πολιτική απόφαση και κρίνεται ότι μπορεί να γίνει για λόγους συνολικής ενδυνάμωσης των Τμημάτων της Ρόδου σε μια εθνική συνολική στρατηγική εκπαίδευσης.
- Το κατάλληλο τουριστικό περιβάλλον που υπάρχει στη Ρόδο (στο νησί υπάρχουν περίπου 130.000 ξενοδοχειακές κλίνες εκ των όποιων πάνω από το 35% είναι 4 και 5 αστέρων, έναντι των συνολικών 3.000 κλινών της Χίου). Το ανθρώπινο δυναμικό στη Ρόδο που απασχολείται με τον τουρισμό διαθέτει υψηλά στάνταρ και, να μην λησμονείτε, ότι στη Ρόδο λειτουργούν ήδη οι: α) Ανώτερη Σχολή Τουριστικών Επαγγελμάτων της Ρόδου (ΑΣΤΕΡ) και β) το ΙΕΚ Τουρισμού στο ξενοδοχείο «ΘΕΡΜΑΙ». Εκπαιδευτικές μονάδες οι οποίες έχουν αποδώσει με άριστο τρόπο πλήθος ανώτερων και μεσαίων στελεχών στο πεδίο της τουριστικής εκπαίδευσης εφαρμογής, σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις τουριστικής απασχόλησης, για σχεδόν πέντε δεκαετίες (εποπτεύονται από το Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού).
- Τα δύο εκατομμύρια περίπου αφίξεις αλλοδαπών τουριστών ετησίως και τις 650 χιλιάδες αφίξεις από την κρουαζιέρα, στη Ρόδο.
- Την ιστορία της Ρόδου, τον πολιτισμό της, τις δύο μαρίνες της, τις συνεχόμενες τουριστικές επενδύσεις (πρόσφατα ενεκρίθησαν δυο μεγάλα ξενοδοχεία 5 αστέρων στη Ρόδο), με το Γκολφ. Επίσης, με την τουριστική συνείδηση, τον επαγγελματισμό, το υψηλής εξειδίκευσης ανθρώπινο δυναμικό, το διεθνές αεροδρόμιο και το διεθνές λιμάνι της Ρόδου.
ΟΛΑ τα παραπάνω οδηγούν άνετα στο συμπέρασμα, ότι Η ΡΟΔΟΣ μπορεί να υφάνει με περίσσια δεξιότητα την ΤΕΧΝΗ του ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ μέσα από το Τμήμα της Τουριστικής Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Τα μεταπτυχιακά προγράμματα των τριών υφισταμένων Τμημάτων στην Πανεπιστημιακή Εκπαιδευτική Μονάδα της Ρόδου, εμπεριέχουν πολλές φορές έρευνες μέσα από τον τουριστικό χώρο-δράση. Όπως επίσης τα δύο μεταδιδακτορικά προγράμματα στο Τμήμα των Μεσογειακών Σπουδών, που αναπτύσσονται γύρω από τον Τουρισμό και τις Διεθνείς Σχέσεις. Γατί Τουρισμός σημαίνει πολλά και ο Τουρισμός – είναι για όλους μας. Είναι μια διεπιστημονική, διαθεματική, διατμηματική προσέγγιση σ’ ένα κόσμο που ο άνθρωπος δεν ταξιδεύει μόνο για ψυχαγωγία, αλλά και για την ανθρώπινη του ευεξία, για εκπαίδευση, για αγωγή κ.ά.
Εναλλακτική Πρόταση: Σε περίπτωση που υπάρχει επιμονή για την υλοποίηση της απόφασης της Συγκλήτου (για την έδρα στη Χίο), προτείνεται συμπληρωματικά και εναλλακτικά, η υποχρέωση του ερευνητικού πεδίου του Τμήματος να διεξάγεται στη Ρόδο (π.χ. 3 ή και 4 εξάμηνα) σύμφωνα με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Τμήματος, ώστε η εφαρμογή της Διοίκησης να γίνεται πάνω σε πολλές εναλλακτικές θέσεις-δείγματα (λόγω του πλήθους των case studies που εμφανίζονται στη Ρόδο). Επίσης, επειδή, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, με τον τρόπο αυτό μπορεί να εκφράσει παράλληλα τη σύγχρονη αντίληψη της διάχυσης της εκπαίδευσης με τη μορφή Δικτύου (κύριος στόχος) και της χρήσης του e-learning. Αποτυπώνοντας με τον καλύτερο τρόπο τον κύριο σκοπό του Πανεπιστημίου Αιγαίου, που είναι η ανάπτυξη νέων γνωστικών αντικειμένων, συνήθως διεπιστημονικών, τα οποία ανταποκρίνονται τόσο στις ανάγκες της σύγχρονης ελληνικής και παγκόσμιας κοινωνίας, όσο και στις απαιτήσεις και προσδοκίες των φοιτητών του για σπουδές υψηλής επιστημονικής αξίας, σε συνδυασμό με άριστες προοπτικές επαγγελματικής ανάδειξης.
Κύριοι,
Όπως αναφέρεται στο σκοπό του Ιδρύματος, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου αναπτύσσεται με μεθοδικότητα, επιμονή και υπομονή, σύμφωνα με τα Στρατηγικά Σχέδια και τα Πενταετή Προγράμματα Ανάπτυξής του. Στα προγράμματα αυτά αποτυπώνονται οι αποκτημένες εμπειρίες τόσο για τις δυσκολίες λειτουργίας Πανεπιστημιακών Τμημάτων σε ακριτικά νησιά, όσο και για την επικοινωνία μέσα σε ένα Πανεπιστήμιο – Δίκτυο που λειτουργεί κάτω από τις ιδιαίτερες συνθήκες του Αρχιπελάγους.
Σε αυτό το κοινό μας εκπαιδευτικό σκοπό, συστρατευόμαστε και καλούμε όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς να συνεργαστούμε. Με συνέργειες και με στρατηγική στόχευση που ενώνει και δεν χωρίζει τα νησιά και τους θεσμούς στην συλλογική προσπάθεια. Μόνο έτσι θα αναδειχθεί σωστά και κατάλληλα η εκπαιδευτική και η αναπτυξιακή προοπτική στο Ανατολικό Αιγαίο. Έτσι, θα είμαστε πραγματικά αποτελεσματικοί και χρήσιμοι στην εκπαιδευτική κοινότητα και στην νησιωτική κοινωνία.
Με εκτίμηση,
Δημήτρης Γάκης
Βουλευτής Δωδεκανήσου – ΣΥΡΙΖΑ
|
Δρ. Αγαπητός Ξάνθης
Μεταδιδακτορικός Ερευνητής σε θέματα Τουρισμού και Διεθνών Σχέσεων
|