Με 200 περισσότερες εξόδους μαχητικών στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο από όσες πραγματοποίησε η Τουρκική πολεμική αεροπορία τον τελευταίο μήνα, τα Ελληνικά «γεράκια» στέλνουν ένα πολύ ξεκάθαρο μήνυμα στους γείτονες ότι τα «μπλε φτερά» εξακολουθούν να «Υψικρατούν» στην περιοχή.
Να κυριαρχούν όχι μόνο ποιοτικά αλλά και ποσοτικά αν χρειαστεί παρά το γεγονός ότι η Τουρκία διαθέτει μεγαλύτερο αριθμό μαχητικών στο οπλοστάσιό της.
Κι ενώ για την υπεροχή των Ελλήνων πιλότων στον αέρα, ειδικά όταν καλούνται να εμπλακούν και να αντιμετωπίσουν τους «παραβάτες» Τούρκους συναδέλφους τους δεν τίθεται θέμα αμφισβήτησης, οι 200 περισσότερες πτήσεις που πραγματοποίησαν τα Ελληνικά «φτερά» έναντι της Τουρκικής πολεμικής αεροπορίας τις τελευταίες εβδομάδες αποτελούν σημαντική ένδειξη τόσο για τις επιχειρησιακές δυνατότητες της πολεμικής μας αεροπορίας αλλά κυρίως για τις διαθεσιμότητες που έχουν οι γείτονες, ειδικά σε χειριστές.
Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο που βρίσκεται στο μικροσκόπιο των Ελλήνων επιτελών είναι και το γεγονός ότι η Τουρκική πολεμική αεροπορία αν και διαθέτει διασκορπισμένες πολεμικές μοίρες σε ολόκληρη σχεδόν την επικράτεια της χώρας, συχνά αναγκάζεται να προχωρά σε μετασταθμεύσεις αεροσκαφών για να καλύψει- πιθανότατα- κενά και ανάγκες.
Όπως εκτιμάται οι πληγές από τη μαζική απώλεια Τούρκων πιλότων μετά το πραξικόπημα δεν έχουν ακόμα επουλωθεί ενώ αντίστοιχο πρόβλημα φαίνεται να υπάρχει και στο τεχνικό προσωπικό.
Και όλα αυτά την ώρα που οι δαπάνες για τις Τουρκικές ένοπλες δυνάμεις συνεχώς αυξάνονται.
Ανεβάζει στροφές
Χαρακτηριστικό είναι αυτό που συνέβη την περασμένη εβδομάδα όταν τα 3 Ελληνικά F16 και το C-130 πέταξαν κάτω από τη «μύτη» των Τουρκικών ραντάρ και χωρίς να γίνουν αντιληπτά έφτασαν στην Κύπρο για να λάβουν μέρος στην άσκηση «Ατσάλινο Βέλος». Τουρκικά μαχητικά είτε δεν υπήρχαν, είτε δεν ήταν διαθέσιμα στο κοντινό Ντάλαμαν ή δεν βρέθηκαν χειριστές με αποτέλεσμα το Τουρκικό αρχηγείο να αναγκαστεί να απογειώσει μαχητικά από βάση κοντά στην βορειοδυτική Τουρκία.
Την ίδια ώρα και παρά την οικονομική πίεση η Ελληνική αεροπορία τις τελευταίες εβδομάδες «φορτσάρει» και ανεβάζει στροφές, με συνεχείς και σύνθετες εκπαιδευτικές δραστηριότητες και ταυτόχρονα απογειώνει πάντα όταν παραβιάζεται ο εθνικός εναέριος χώρος αντίστοιχο αριθμό μαχητικών με αυτόν που στέλνουν οι γείτονες.
Δεκάδες πτήσεις υψηλής δυσκολίας και σε μεγάλους σχηματισμούς(COMAO) πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του «Παρμενίωνα».
Ακολούθησε το «χουνέρι» στην Κύπρο που εξόργισε τους Τούρκους με τα Ελληνικά μαχητικά μάλιστα να περνούν κοντά από τα Τουρκικά ερευνητικά σκάφη και γεωτρύπανα.
Η εντυπωσιακή εκπαιδευτική δραστηριότητα των «μπλε» συνεχίστηκε με πλήθος Ελληνικών αεροσκαφών να εκτελούν άσκηση εναέριου ανεφοδιασμού σε συνεργασία με το Ισραηλινό ιπτάμενο τάνκερ Boeing 707-300.
Την ερχόμενη εβδομάδα μάλιστα μαχητικά F-16 block 52 adv, πιλότοι και τεχνικοί από τις «Τίγρεις» της 335 αναχωρούν από τον Άραξο για να λάβουν μέρος στην «Blue Flag» του Ισραήλ μαζί με κάποιες από τις καλύτερες αεροπορίες του κόσμου.
Την ίδια ώρα σε κατάσταση ετοιμότητας (Readiness) τίθεται κάθε μέρα σημαντικός αριθμός F16 και Mirage 2000-5 τόσο στα αεροδρόμια επιφυλακής όσο και στις μητρικές βάσεις για να απογειωθούν και να αναχαιτίσουν τα Τουρκικά αεροσκάφη όταν παραβίαζαν τον εθνικό εναέριο χώρο.
Στόχος του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας είναι τους επόμενους μήνες να «φουλάρει» ακόμη περισσότερο αφού μέσα στον ερχόμενο χρόνο αναμένεται να ξεκινήσει η αναβάθμιση των 85 F16 σε Viper με αποτέλεσμα να «χάνει» μαχητικά τα οποία σταδιακά θα μπαίνουν στη σειρά για να εκσυγχρονιστούν. Παράλληλα ο αγώνας δρόμου για ν’ ανέβουν οι διαθεσιμότητες των Mirage 2000 και των δυο τύπων θα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.
Και όλα αυτά την ώρα που η οικονομική στενότητα της τελευταίας δεκαετίας με τα μειωμένα κονδύλια για τις Ένοπλες Δυνάμεις αναγκάζει τους επιτελείς με λιγότερα χρήματα να βγάζουν και από «τη μύγα ξύγκι» για να κρατήσουν σε ικανοποιητικό επίπεδο τη διαθεσιμότητα σε μέσα αλλά και το πτητικό έργο σε υψηλά στάνταρ.
Χαρακτηριστικό είναι το πρόβλημα με την έλλειψη ανταλλακτικών στις δύο μοίρες Mirage της Τανάγρας που ταλανίζει τα «Δελταπτέρυγα», πρόβλημα που έχει πάρει το δρόμο της επίλυσης. «Ο αγώνας δεν δίνεται μόνο στον αέρα» όπως λέγεται χαρακτηριστικά αλλά και στα υπόστεγα συντήρησης με τους τεχνικούς να παλεύουν για να βγούνε νικητές στις δικές τους «εμπλοκές».
του Κώστα Σαρικά