«Κύριο χαρακτηριστικό κάθε σύγχρονης πόλης, που εφαρμόζει προηγμένες τεχνολογίες, και ανελίσσεται με ταχύτητα φωτός, είναι οι σωστές συγκοινωνίες. Η Ρόδος, έχει τη δυνατότητα να ακολουθήσει στον τομέα αυτό την Αθήνα, το Παρίσι, το Λονδίνο. Φτάνει να αλλάξουμε εμείς ως δήμος τις συγκοινωνίες και η κοινωνία μας, τη μέχρι τώρα λανθασμένη νοοτροπία μας», δήλωσε μεταξύ άλλων σε συνέντευξή του στη «δημοκρατική» ο πρόεδρος Δ.Ε.Σ. ΡΟΔΑ κ. Γιάννης Καμπούρης.
Ο ίδιος, επισημαίνει ότι στη Ρόδο, υπάρχουν απτά παραδείγματα ανισοτήτων, καθώς, ως προορισμός, έχει εκτοξευθεί σε κλάδους, όπως, στον ξενοδοχειακό, ή σε αυτόν της εστίασης, εν τούτοις, στον συγκοινωνιακό τομέα εφαρμόζονται ακόμα, δρομολόγια παλαιών δεκαετιών. Και όπως τόνισε: «Οι δρόμοι στο νησί μας άλλαξαν, δημιουργήθηκαν καινούργιοι, παρόλα αυτά, τα δρομολόγια παραμένουν τα ίδια”.
Συνέντευξη στη Χαρά Κουτούζη
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κε Καμπούρη, είναι γεγονός, ότι, όπου και αν έχετε τοποθετηθεί από τον δήμαρχο κ. Καμπουράκη, έχετε αλλάξει πολλά δεδομένα. Είσαστε σχετικά καινούργιος στη θέση του προέδρου Δ.Ε.Σ. ΡΟΔΑ. Πώς σκοπεύετε να παρέμβετε στον τομέα αυτό;
Οι συγκοινωνίες είναι oι «ζωντανοί οργανισμοί» μιας πόλης, που μεταβολίζουν υλικά και πόρους. Επί πλέον, είναι αναγκαία η σωστή εκτίμηση των πραγματικών κοινωνικών αναγκών, που αφορούν στις συγκοινωνίες. Συμβάλλουν στην προώθηση της βιώσιμης, αστικής κινητικότητας. Επομένως, οι σωστές συγκοινωνίες, αποτελούν μείζον θέμα κοινωνικό και οικονομικό για τον τόπο μας. Σε αυτή λοιπόν την κατεύθυνση, σκοπεύουμε να κινηθούμε. Προς τον σκοπό αυτό, ξεκίνησα αρχικά με γενική απογραφή της υπηρεσίας, ώστε να έχω εικόνα σχετικά με το τι παραλαμβάνω και έχω μελετήσει τη σχετική αναφορά, που ήδη παρέλαβα από τον διευθυντή κ. Καραμανώλη.
Οι ενστάσεις μου, αφορούν σε θέματα εκσυγχρονισμού των δρομολογίων και εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού. Ο δήμαρχος έχει δείξει την πρόθεσή του να αποτελέσει η Ρόδος σύγχρονη πόλη και καθώς μπαίνουμε στην εποχή της ηλεκτροκίνησης, ήδη έχει ήδη οριστεί ανάδοχος για ηλεκτροκίνητα mini bus, ώστε να προστατευθούν ειδικότερα οι περιοχές που έχουν μνημεία.
Αυτό ήταν και ο πρώτος στόχος του δημάρχου, μετά τα σχολεία. Όμως, επειδή, αναγνωρίζω το ότι, οι πολιτικοί δεν είναι δυνατόν να είμαστε ειδικοί επί των πάντων, αναθέσαμε σε μια εξειδικευμένη εταιρεία στην Αθήνα, να συντάξει μελέτη, που αφορά στο πώς θα πρέπει να είναι οργανωμένο το δίκτυο της επιχείρησης.
• Επειδή η βάση της συζήτησής μας, αφορά ακριβώς, στον τρόπο με τον οποίο οι συγκοινωνίες του νησιού θα διαμορφωθούν, ώστε να ακολουθούν τις μεταβολές στους δρόμους, αλλά και τις ανάγκες της κοινωνίας μας, πείτε μας, ποιο είναι το σχέδιο που θα ακολουθήσετε;
Είναι επισήμανση δεκάδων συμπολιτών μας αυτό. Ο σχεδιασμός λοιπόν επί της Βίβλου της Δ.Ε.Σ. ΡΟΔΑ, θα έχει αυτό τον στόχο. Η εταιρεία, ήδη βρίσκεται σε επαφή με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και με συγκοινωνιολόγους, προκειμένου να σχεδιαστούν λύσεις, για το πώς θα έπρεπε να είναι σήμερα, τα δρομολόγια της Δ.Ε.Σ. ΡΟΔΑ. Κακώς, επί τόσα χρόνια, όλα αυτά, παρέμεναν τα ίδια. Επί πλέον, η επιχείρηση, θα πρέπει να εξυπηρετεί το κοινωνικό σύνολο και ταυτόχρονα, να είναι κερδοφόρα. Για να γίνει κερδοφόρα, ΘΑ πρέπει πρώτα να γίνει ελκυστική στον κόσμο. Να εξυπηρετεί σωστά.
Οι συγκοινωνίες είναι «ζωντανοί οργανισμοί» μιας πόλης, που μεταβολίζουν υλικά και πόρους. Επί πλέον, είναι αναγκαία η σωστή εκτίμηση των πραγματικών κοινωνικών αναγκών, που αφορούν στις συγκοινωνίες. Συμβάλλουν στην προώθηση της βιώσιμης, αστικής κινητικότητας. Επομένως, οι σωστές συγκοινωνίες, αποτελούν μείζον θέμα κοινωνικό και οικονομικό για τον τόπο μας. Προς αυτή λοιπόν την κατεύθυνση, σκοπεύουμε να κινηθούμε. Το όλο σχέδιο, η Βίβλος, θα μου παραδοθεί στις 15 Δεκεμβρίου, για να την παραδώσω στη συνέχεια στον δήμαρχο.
Επί πλέον, ο Δημήτρης Τσίκης, είχε ετοιμάσει μια διαφημιστική καμπάνια επί του θέματος, πραγματικά πολύ χρήσιμη. Με τον αντιδήμαρχο Μεσαιωνικής Πόλης, τον Στέφανο Δράκο, έχουμε σκοπό να διαγραμμιστεί μια στάση στο Πανεπιστήμιο και μια προς τα σφαγεία, προκειμένου, από εκεί, να μεταφέρεται ο κόσμος με συγκοινωνία στο κέντρο της πόλης. Υπάρχουν λεωφόροι π.χ. στο Τσαΐρι, χωρίς καθόλου δρομολόγια. Για την Κοιλάδα των Πεταλούδων, υπάρχει μόνο ένα δρομολόγιο. Η αιτία είναι ότι, υπάρχουν μόνο 13 οδηγοί μόνιμοι. Η επιχείρηση έχει τεράστιες οικονομικές απώλειες εξαιτίας αυτού του γεγονότος. Σήμερα, έχω συνάντηση για το θέμα αυτό, με τον υπουργό Εσωτερικών κ. Βορίδη, στον οποίο, παραδίδω τεκμηριωμένα στοιχεία για την οικονομική ζημιά που υφίσταται η υπηρεσία.
Θα του ζητήσουμε να γίνει προκήρυξη για 20 μόνιμους οδηγούς και 2 μηχανικούς, προκειμένου να γίνει βιώσιμη η επιχείρηση, η οποία θα πρέπει κάποια στιγμή, να φθάσει στο σημείο, να χρηματοδοτεί δράσεις του δήμου. Θα δημιουργηθούν ακτινωτά δρομολόγια εξυπηρέτησης. Μόνιμες προσλήψεις στη Δ.Ε.Σ. ΡΟΔΑ έχουν να γίνουν από το 2002. Είκοσι χρόνια!
• Εκτός από οικονομικό, το θέμα είναι, βαθειά κοινωνικό. Υπάρχει ωστόσο ζήτημα χρόνιας, λανθασμένης νοοτροπίας των συμπολιτών μας, που εκτιμούν ότι οι συγκοινωνίες, είναι χρήσιμες για ορισμένης κοινωνικής τάξης ανθρώπους. Την ίδια στιγμή, οι επισκέπτες που προέρχονται από μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, Αθήνα, Λονδίνο, Παρίσι, με σύγχρονες συγκοινωνίες, μας θεωρούν υποβαθμισμένη κοινωνία, λόγω των ελλιπών συγκοινωνιών.
Συμφωνώ μαζί τους. Ποια πόλη στον κόσμο, που στερείται συγκοινωνιών, θέλει να λέγεται σύγχρονη;
• Υπάρχει τρόπος να αλλάξει η νοοτροπία μας αυτή;
Υπάρχει πάντα τρόπος να λυθεί ένα τέτοιο ζήτημα. Άλλωστε, αποτελεί χρέος των πολιτικών η εξεύρεση λύσεων. Βιώνουμε δύσκολες οικονομικά εποχές. Για να μετακινηθεί σήμερα ένα αυτοκίνητο, το κόστος είναι υψηλό. Θα δώσουμε λοιπόν στους συμπολίτες μας να καταλάβουν τι προσφέρουν οι συγκοινωνίες. Εξυπηρέτηση, λιγότερο κόστος και αποσυμφόρηση συγκοινωνιακή.
Η Δ.Ε.Σ. ΡΟΔΑ έχει ετοιμάσει μια καμπάνια που θα δοθεί σε όλα τα τοπικά ΜΜΕ. Μέσα από την καμπάνια, ο πολίτης θα κατανοήσει πόσο πολύ τον συμφέρουν οι συγκοινωνίες. Όπου και αν θέλει να πάει κανείς, τον πάει η Δ.Ε.Σ. ΡΟΔΑ με οικονομικό τρόπο. Οικονομία στο πορτοφόλι και στον χρόνο. Εξυπηρέτηση. Η μελέτη θα προηγηθεί, με τη χάραξη των σωστότερων δρομολογίων, για να ακολουθήσει η καμπάνια με το σύνθημα: «όπου και αν θέλεις να πας, εμείς σε πάμε».
• Βάσει ποιού σχεδίου και πώς θα κινηθείτε χρονικά;
Μέχρι τον Δεκέμβρη θα έχουν έρθει τα ηλεκτροκίνητα. Στη συνέχεια θα πραγματοποιηθεί η καμπάνια, με βάση τα βελτιωμένα δρομολόγια που θα αποτυπωθούν στη μελέτη, για την πόλη και τα χωριά.
Θα διαμορφωθούν οι δύο νέοι χώροι στάθμευσης από τη Διεύθυνση Μεσαιωνικής Πόλης, θα προβληθεί η καμπάνια, θα γίνουν δοκιμαστικά δρομολόγια και θα διατεθούν τα mini bus, προκειμένου να μεταφέρουν τον κόσμο στην πόλη ανά 5-10 λεπτά από τα πάρκινγκ. Επίσης, θα ανακοινωθεί στους πολίτες, για να γίνει κατανοητό, όλο το σχέδιο για την εξυπηρέτησή τους. Εφόσον το σχέδιο εξυπηρέτησης και μεταφοράς του πολίτη εφαρμοσθεί, θα γίνουν και κάποιες αλλαγές στον τρόπο κυκλοφορίας των Ι.Χ. αυτοκινήτων.
• Θα μπορούσε ίσως να εφαρμοσθεί το μέτρο με τα μονά – ζυγά στην πόλη;
Είναι και αυτό υπό συζήτηση. Είναι μεγάλη πόλη η Ρόδος. Έχει μεγάλο περιθώριο συγκοινωνιακών βελτιώσεων. Επίσης, εκτιμώ, ότι είναι αναγκαία η αγορά ενός ακόμα μικρού τραίνου, αφού αυτό που έχουμε, έχει κλείσει εικοσαετία. Όπως υπολογίζουμε, θα γίνει απόσβεση σε 14 μήνες, εξυπηρετώντας δρομολόγια γύρω από τη Μεσαιωνική Πόλη.
• Για να έχει επιτυχία το αποτέλεσμα, θα πρέπει ίσως το λεωφορείο στη Ρόδο να γίνει μόδα. Αυτό που λέμε «must”.
Μα είναι ο νέος τρόπος ζωής. Ο σύγχρονος τρόπος μετακίνησης. Στις σύγχρονες και πολιτισμένες πόλεις, ο πολίτης, ανεξαρτήτως εισοδηματικής τάξης, χρησιμοποιεί τις συγκοινωνίες. Αποφεύγει έτσι, την ταλαιπωρία της στάθμευσης, το υψηλό κόστος μετακίνησης και το χάσιμο χρόνου. Αν θέλουμε να λέμε ότι σεβόμαστε τους επισκέπτες, από τους οποίους ζει το 90% των επιχειρηματιών της Ρόδου, πρέπει να δώσουμε λύσεις και επιλογές.
• Και στους συνεχίζοντες το «ταμπού» της άποψης κυριών και κυρίων που επιμένουν στο ότι «πάω οπουδήποτε με το δικό μου αυτοκίνητο», τι απαντάτε;
Κυρίες και κύριοι, στο Λονδίνο και στο Παρίσι που πάτε για διακοπές, οι πολίτες χρησιμοποιούν τις δημόσιες συγκοινωνίες. Η Αθήνα επίσης, δεν νοείται χωρίς συγκοινωνίες! Η Ρόδος, γιατί να μείνει στάσιμη;