Οπό τις αρχές Αυγούστου μέχρι σήμερα οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΓΕΕΘΑ έχουν καταγράψει 106 περιστατικά παραβάσεων του FIR Αθηνών από τουρκικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη και αεροπλάνα ναυτικής συνεργασίας. Η «Κ» είχε αναδείξει εγκαίρως τις συχνές «επισκέψεις» του τουρκικού drone «Aksungur» που ξεκίνησαν στα τέλη Ιουλίου ύστερα από το περιστατικό στην Κάσο, που οδήγησε, για πρώτη φορά έπειτα από πολλούς μήνες ηρεμίας, την Αθήνα και την Aγκυρα να αναπτύξουν ναυτικές μονάδες στην ίδια θαλάσσια περιοχή.
«Μόνιμος» επισκέπτης στο Αιγαίο το τουρκικό UAV Aksungur
Οι παραβάσεις του FIR Αθηνών δεν γίνονται από τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη, ωστόσο, η Πολεμική Αεροπορία απογειώνει σε καθημερινή βάση ένα ζευγάρι μαχητικών, συνήθως από την Κρήτη, για να αναγνωρίσουν τα πτητικά μέσα που εισέρχονται σε περιοχή ελληνικής δικαιοδοσίας χωρίς να καταθέσουν σχέδιο πτήσης. Αρμόδιες πηγές αναφέρουν στην «Κ» ότι οι καθημερινές παραβάσεις των Κανόνων Εναέριας Κυκλοφορίας όπως ορίζονται από τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) μπορεί να θέσουν σε κίνδυνο την ομαλή διεξαγωγή των πτήσεων.
Το παρασκήνιο
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, για κάθε πτήση μη επανδρωμένου αεροσκάφους, οι Τούρκοι ζητούν άδεια από τις ελληνικές αρχές. Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας τους χορηγεί την άδεια, με την υποσημείωση ότι, μεταξύ άλλων, θα πρέπει να υποβάλλουν σχέδιο πτήσης και να σεβαστούν τον Εθνικό Εναέριο Χώρο των 10 ναυτικών μιλίων. Η απάντηση, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, είναι πάντα αρνητική. Το τουρκικό επιτελείο δεν υποβάλλει σχέδιο πτήσης στην ΥΠΑ, ούτε δέχεται να αναγνωρίσει το εύρος του ΕΕΧ, με αποτέλεσμα η πτήση των τουρκικών UAV να καταγράφεται ως παράβαση του FIR Αθηνών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι ελληνικές ένοπλες δυνάμεις, οι πτήσεις των τουρκικών drones επικεντρώνονται στο νοτιοανατολικό Αιγαίο όπου πραγματοποιούν αποστολές επιτήρησης και συλλογής πληροφοριών ISR (Intelligence Surveillance and Reconnaissance). Στρατιωτικές πηγές με τις οποίες επικοινώνησε η «Κ», εκτιμούν ότι οι Τούρκοι, εκτός από την επιτήρηση, δοκιμάζουν και ορισμένα από τα συστήματα των νέων μη επανδρωμένων αεροσκαφών που αναπτύσσει η αμυντική τους βιομηχανία, όπως το «Aksungur» που βρίσκεται στο Αιγαίο σχεδόν σε καθημερινή βάση από τον περασμένο Ιούλιο.
Το drone που συνόδευε τα τουρκικά πλοία – Ενα άγνωστο παρασκήνιο από το περιστατικό της Κάσου
Ανάλογη είναι η τακτική της Αγκυρας για τα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας CN-235 και τα ανθυποβρυχιακά ATR-72 ASW. Χρησιμοποιώντας τον «μανδύα» της συμμαχίας, οι Τούρκοι βαπτίζουν «νατοϊκές» τις πτήσεις των αεροσκαφών τους, δηλώνοντας την παρουσία τους στο στρατηγείο αεροπορικών δυνάμεων (AIRCOM) και όχι στις ελληνικές αρχές.
Το Anadolu στο Ιόνιο
Στο Ιόνιο πρόκειται να βρεθεί, για δεύτερη φορά φέτος, το τουρκικό ελικοπτεροφόρο «Anadolu» προκειμένου να συμμετάσχει στη νατοϊκή άσκηση «Neptune Strike 24». Στην περιοχή θα αναπτυχθεί μεγάλος αριθμός πολεμικών πλοίων, από τα οποία ξεχωρίζουν το αμερικανικό αεροπλανοφόρο «USSHarry Truman», το ιταλικό ελικοπτεροφόρο «Cavour» και το πλοίο αμφίβιων επιχειρήσεων «USS MountWhitney» το οποίο θα έχει ρόλο πλωτού διοικητηρίου. Το Πολεμικό Ναυτικό θα συμμετέχει με τη φρεγάτα «Αιγαίον», ενώ στην άσκηση θα λάβουν μέρος και μαχητικά αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας, με ένα από τα σενάρια να περιλαμβάνει την κρούση της αρμάδας στην οποία ανήκει και το τουρκικό πλοίο. Σύμφωνα με πληροφορίες, το «Anadolu» θα λειτουργεί ως αμφίβια πλατφόρμα πολλαπλών χρήσεων για την απονήωση και προσνήωση μη επανδρωμένων αεροσκαφών UCAVBayraktar, ενώ θα μεταφέρει και ένα τάγμα πεζοναυτών.
Πηγή: kathimerini.gr