Αιφνιδιαστικά και με πρόφαση την πανδημία, το Υπουργείο Ναυτιλίας επιχειρεί, με αιφνιδιαστική τροπολογία, την έκπτωση στην ασφάλεια των, υπό ελληνική σημαία, πλοίων.
Συγκεκριμένα στην κατατεθείσα τροπολογία, στο πλαίσιο του υπό συζήτηση νομοσχεδίου του Υπουργείου Υποδομών, προβλέπεται η, αρχικά, 4μηνη, και στη συνέχεια για αόριστο διάστημα, παράταση των πιστοποιητικών αξιοπλοΐας που εκδίδονται από την Επιθεώρηση Πλοίων (ΚΕΠ και ΤΚΕΠ). Η πρόβλεψη αφορά τόσο στα πλοία ποντοπόρου ναυτιλίας, όσο και στα πλοία της ακτοπλοΐας. Ενώ, για να «θολώσει» τα νερά, το Υπουργείο Ναυτιλίας προβλέπει την διαδικασία απομακρυσμένης επιθεώρησης, η οποία όμως σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποκαταστήσει τον επιτόπιο έλεγχο και την επιθεώρηση των πλοίων.
Η ρύθμιση αυτή εγείρει σοβαρά ερωτήματα, ιδιαίτερα λόγω του γεγονότος, ότι η παράταση των πιστοποιητικών αποκτά μόνιμα χαρακτηριστικά, αφού όχι μόνο με αφορμή την πανδημία, αλλά και για άλλους ασαφείς και αδιευκρίνιστους λόγους ανωτέρας βίας (πχ. λοιμός, πανδημία, επιδημία- ακόμη και γαστρεντερίτιδας αναρωτιόμαστε, ασθένεια- ποιου;, πλημμύρες, τυφώνες, ταραχές ή πόλεμο), μπορεί να εκφεύγει κάποιος από την υποχρέωση για επιθεώρηση.
Περαιτέρω η δεύτερη παράγραφος της τροπολογίας είναι ακόμα πιο προκλητική και επικίνδυνη για την ασφάλεια της Ναυσιπλοΐας, αφού προβλέπει ότι όσα πλοία έχουν υποστεί βλάβη και ελέγχονται από τον ΚΕΠ, η αποκατάσταση της βλάβης θα πιστοποιείται με πιστοποίηση από την διαχειρίστρια εταιρεία!
Τα ερωτήματα που τίθενται από την ρύθμιση αυτή είναι:
1. Ενώ είναι κατανοητό ότι δεν μπορεί να γίνει επιτόπιος έλεγχος, λόγω πανδημίας, σε πλοία εκτός της Επικράτειας, για ποιο λόγο δεν μπορεί να γίνει επιθεώρηση στα πλοία ακτοπλοΐας, που κατά τεκμήριο ελέγχονται στον Πειραιά ή σε μεγάλα λιμάνια της χώρας όπου υπάρχουν Τοπικά Κλιμάκια Ελέγχου;
2. Για ποιο λόγο η τροπολογία δεν καταλαμβάνει μόνο την παρούσα έκτακτη κατάσταση της πανδημίας και επεκτείνει αόριστα την περίοδο εφαρμογής της με τον ασαφή όρο «ανωτέρα βία»;
3. Για ποιο λόγο η παράταση που μπορεί να δίνει ο Υπουργός δεν ορίζεται χρονικά; Θα υπάρχουν πλοία που δεν έχουν λάβει τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας επ’ αόριστο;
4. Για ποιο λόγο για τα πλοία που ελέγχονται από τον ΚΕΠ μπορούν να πιστοποιούν την αποκατάσταση βλάβης οι διαχειρίστριες εταιρείες, ενώ- ορθά- όσα ελέγχονται από εξουσιοδοτημένο οργανισμό (νηογνώμονα) απαιτείται η βεβαίωση αυτού;
Για μια ακόμα φορά η κυβέρνηση δείχνει ότι αξιοποιεί κυνικά την πανδημία για να νομοθετήσει ακόμα και σε βάρος της ασφάλειας των πλοίων και των επιβατών. Καλούμε το Υπουργείο να αποσύρει την εν λόγω τροπολογία.