Συνέντευξη στην
Πέγκυ Ντόκου
Την πεποίθηση ότι η φετινή θα είναι μια «δύσκολη» χρονιά για τον τουρισμό στο νησί της Ρόδου, λόγω του μεγάλου ανταγωνισμού που δέχεται από τις γειτονικές χώρες της Τουρκίας και της Αιγύπτου –συν της εισόδου της Τυνησίας στο παιχνίδι του τουρισμού- εκφράζει σήμερα σε συνέντευξή του στην «δημοκρατική» ο πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου κ. Γιώργος Ματσίγκος.
Επιπροσθέτως, μιλάει για τις αγορές με τις οποίες συνεχίζει να δουλεύει το νησί μας, ως τουριστικός προορισμός ενώ όσον αφορά το Brexit, ο κ. Ματσίγκος δηλώνει πως δεν θα προκαλέσει μεγάλες συνέπειες στον τουρισμό αφού δεν διαφαίνεται κάτι ανησυχητικό στις προκρατήσεις, στις πτήσεις από την Μεγάλη Βρετανία και στις συνεργασίες με τα ξενοδοχεία, μέχρι στιγμής. Η μόνη «προβληματική» αγορά παραμένει και φέτος –όπως όλα δείχνουν- η ρωσική, καθώς όπως δηλώνει ο πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου, οι Ρώσοι τουρ οπερέιτορ έχουν στραφεί στην Τουρκία που πουλάει πολύ φτηνά πακέτα. Τέλος, δηλώνει πως φέτος η τουριστική σεζόν θα ανοίξει γύρω στις 11 Απριλίου αφού όπως είναι γνωστό, η τουριστική σεζόν για την Ρόδο, εξαρτάται πάντα μετά την ημερομηνία που πέφτει το Πάσχα των Ρωμαιοκαθολικών που είναι στις 21 Απριλίου 2019 και οι πρώτες πτήσεις έχουν προγραμματιστεί για το τέλος Μαρτίου.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Ματσίγκο, είστε ικανοποιημένος από την σεζόν του 2018;
Ήταν μια πάρα πολύ καλή χρονιά. Καταγράφτηκε μια σημαντική αύξηση της τάξης του 7% περίπου. Το αν ακούγεται κάποια… γκρίνια οφείλεται στην αυξημένη φορολογία, στον ΦΠΑ και φυσικά λόγω του ανταγωνισμού που έχει δημιουργήσει το Airbnb. Γενικότερα, όμως, νομίζω πως η Ρόδος, ως τουριστικός προορισμός πήγε πολύ καλά και ήρθε περισσότερος κόσμος.
• Τελικά, το πρόβλημα που δημιουργήθηκε με τον φόρο διανυκτέρευσης καταφέρατε να το ελέγξετε;
Κοιτάξτε, μπορεί να «ελέγχθηκε» αλλά φάνηκε η έλλειψή του από την αγορά. Διότι αυτά τα χρήματα βγήκαν από το πορτοφόλι του πελάτη, ο οποίος μπορούσε να τα ξοδέψει στην αγορά. Τελικώς, τα πλήρωσε στο ξενοδοχείο για τον φόρο διανυκτέρευσης. Τα ξενοδοχεία προσπάθησαν και το διαχειρίστηκαν αλλά η έλλειψη φάνηκε από την τοπική αγορά. Γι αυτό και η «γκρίνια» από τους επιχειρηματίες, που λένε ότι ενώ ήρθε κόσμος δεν άφησε χρήματα.
• Τελικώς, πόσο επηρεάζει την λειτουργία και τα έσοδα των ξενοδοχείων η δυναμική είσοδος στην αγορά του Airbnb;
Η δυναμική είσοδος της Airbnb στην αγορά της φιλοξενίας έχει επηρεάσει πολύ τα οικονομικά των ξενοδοχείων, αφού υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός, αφορολόγητα έσοδα και απόκρυψη εσόδων. Μην ξεχνάτε ότι μιλάμε για αμφιβόλου ποιότητας παροχή υπηρεσιών. Από πληροφορίες και έρευνες που έχουν γίνει πέρσι, το νησί της Ρόδου διαθέτει περίπου 3.000 καταλύματα στο Airbnb, περίπου 15.000 κλίνες που αναλογικά σημαίνει ότι χρειάζεται η Ρόδος επιπλέον 300.000 αφίξεις για κάλυψη των κλινών λόγω του Airbnb. Έτσι εξηγείται και το γεγονός ότι παρά την αύξηση των αφίξεων στο νησί, η πληρότητα στα ξενοδοχεία είναι μειωμένη και ανάλογα και τα έσοδα σε συνδυασμό με όλα τα ανωτέρω.
• Έχετε μια εικόνα για την νέα σεζόν;
Έχουμε μια εικόνα μέχρι στιγμής –παρ όλο που είναι πολύ νωρίς. Φαίνεται ότι θα είναι μια «δύσκολη» χρονιά. Κι αυτό γιατί ο ανταγωνισμός θα είναι πολύ μεγάλος. Κατ’ αρχήν σημειώνεται σημαντική αύξηση στις προκρατήσεις από την γείτονα Τουρκία. Επιπλέον, έχουν μπει δυναμικά στο παιχνίδι η Αίγυπτος και η Τυνησία, επομένως θα έχουμε έναν πολύ μεγάλο ανταγωνισμό στην περιοχή της Μεσογείου καθώς αυτές οι τρεις χώρες, πουλάνε περίπου τα πακέτα «ήλιος – θάλασσα». Οι προορισμοί είναι φτηνοί (λόγω προϊόντων και φτηνών υπηρεσιών, φτηνών εργατικών χεριών κ.λπ.) οπότε έχουμε πολύ μεγάλο ανταγωνισμό. Όπως καταλαβαίνετε, εμείς δεν μπορούμε να παίξουμε πολύ με τις τιμές λόγω του αυξημένου ΦΠΑ: στην εστίαση είναι στο 24%, στην διανυκτέρευση στο 13%, συν τον φόρο διανυκτέρευσης και άλλες επιβαρύνσεις που λειτουργούν συγκεντρωτικά. Σε αυτές τις χώρες δεν υπάρχει τόση φορολόγηση ενώ είναι πιο φτηνοί ως προορισμοί. Η Τουρκία κάνει πολύ ανταγωνιστικά πακέτα και πουλάει πάρα πολύ φτηνά ενώ η Αίγυπτος έχει επανέλθει δυναμικά στην αγορά του τουρισμού μετά από αρκετά χρόνια απουσίας. Συνεπώς, οι τιμές είναι πολύ ελκυστικές για να τις ανταγωνιστούμε εμείς στην Ελλάδα.
• Όσον αφορά στις αγορές με τις οποίες δουλεύει η Ρόδος, βλέπετε να αλλάζει κάτι;
Οι καλοί μας πελάτες, παραμένουν σταθεροί. Νούμερο ένα, στις αγορές είναι η Βρετανική, στην δεύτερη θέση η Γερμανική και στην τρίτη θέση είναι τα Σκανδιναβικά κράτη -με την Σουηδία να κρατά τα σκήπτρα. Από πέρσι, εμφανίσθηκε και η Πολωνία που είναι επίσης μια δυναμική αγορά ενώ μπήκε δυνατά και το Ισραήλ. Αυτές είναι ως επί το πλείστον οι μεγάλες μας αγορές που παραμένουν σταθερές και αφορούν πάνω από 100.000 αφίξεις στο νησί της Ρόδου. Προσδοκούμε και πιστεύουμε ότι από αυτές τις αγορές θα έχουμε και την φετινή τουριστική σεζόν έστω και τα ίδια νούμερα με το 2018 –με κάποιες τάσεις ανόδου. Από την Βρετανία πάντως, θα εξαρτηθεί τι θα γίνει με το Brexit.
• Μιας και αναφερθήκατε στο Brexit, υπάρχει ανησυχία για τον τουρισμό; Οι ειδήσεις αναφέρουν πως πρόκειται για μια μεγάλη διαδικασία που θα επιφέρει πλήγματα στην οικονομία της Μεγάλης Βρετανίας ενώ πολλές ευρωπαϊκές χώρες έχουν ξεκινήσει ετοιμασίες για την έξοδο και τις συνέπειες. Σας ανησυχεί αυτό με δεδομένο ότι παραμένει ο βασικός μας «πελάτης» στην Ρόδο;
Δεν μπορώ να πω ότι δεν μας ανησυχεί το Brexit. Ωστόσο δεν θα επηρεάσει και τόσο πολύ τον τουρισμό. Είναι κυρίως το ψυχολογικό στοιχείο που επηρεάζει το κλίμα. Ωστόσο, δεν φαίνεται να υπάρχει πρόβλημα από πλευράς πτήσεων, κρατήσεων, πακέτων και συνεργασίας.
• Να περάσουμε στην αγορά της Ρωσίας. Τι γίνεται με την ρωσική αγορά; Παρουσιάζει πτώση τα τελευταία χρόνια για την περιοχή μας.
Είναι αλήθεια αυτό. Εύχομαι και πιστεύω να πάμε στα περσινά επίπεδα της κίνησης από την ρωσική αγορά για την Ρόδο, αν και εκτιμώ πως είναι πολύ δύσκολο. Κι αυτό γιατί η αγορά της Τουρκίας, άνοιξε για τα καλά από την Ρωσία. Τα πακέτα είναι πάρα πολύ φτηνά και επιπλέον, οι τουρ οπερέιτορ που δραστηριοποιούνται από την Ρωσία –οι περισσότεροι, για να μην πω όλοι- είναι τουρκικών συμφερόντων. Επομένως, θα στρέψουν και πάλι το βλέμμα σ’ εκείνον τον προορισμό. Γι αυτό πολύ φοβούμαι ότι θα έχουμε τον ίδιο κόσμο με το 2018 για την Ρόδο –στην καλύτερη περίπτωση. Στην χειρότερη, θα σημειωθεί και πάλι μείωση.
• Εκτιμάτε πως η φετινή τουριστική σεζόν θα ανοίξει νωρίτερα για την Ρόδο;
Όπως είναι γνωστό, η τουριστική σεζόν για την Ρόδο, εξαρτάται πάντα μετά την ημερομηνία που πέφτει το Πάσχα των Ρωμαιοκαθολικών. Φέτος, το Πάσχα των Ρωμαιοκαθολικών είναι στις 21 Απριλίου 2019. Συνεπώς, δύο ή και τρεις εβδομάδες πριν, προγραμματίζονται οι πρώτες πτήσεις. Φέτος έχουν προγραμματιστεί ελάχιστες πτήσεις για το τέλος Μαρτίου. Στις 30 ή 31 Μαρτίου 2019, υπολογίζουμε ότι θα είναι η πρώτη πτήση. Και από εκεί και πέρα, αρχίζουν να αυξάνονται από τις 11 Απριλίου κι έπειτα. Επομένως, η σεζόν θα ξεκινήσει κανονικά τον Απρίλιο.