Να μη γίνει κατηγορία σε βάρος του πρώην διοικητή του νοσοκομείου Ρόδου κ. Μιχάλη Κόκκινου κι ενός υπαλλήλου για απιστία, που ανάγεται σε προμήθειες υλικών στο νοσηλευτικό ίδρυμα, αποφάσισε με το υπ’ αρίθμ. 3/2023 βούλευμα που εξέδωσε το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών Ρόδου.
Το δικαστικό συμβούλιο υιοθέτησε αυτούσια την σχετική απαλλακτική εισήγηση της Αντεισαγγελέως Πλημμελειοδικών Ρόδου.
Οπως απεκάλυψε η «δημοκρατική», το έτος 2010 διενεργήθηκε διαγωνισμός για την αγορά αντιδραστηρίων και υπεγράφησαν συμβάσεις άνω του 1.000.000€.
Ο επίτροπος Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν ενέκρινε την πληρωμή τους γιατί ο διαγωνισμός θα έπρεπε να είχε εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο πριν την υπογραφή των συμβάσεων (προσυμβατικός έλεγχος) λόγω του μεγάλου ποσού σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 19 του ΠΔ 774/1980.
Στη συνέχεια, οι εταιρείες κινήθηκαν δικαστικά με αποτέλεσμα το νοσοκομείο να υποχρεωθεί να πληρώσει με αποφάσεις εκτός από το κεφάλαιο επιπλέον τόκους που ξεπερνούσαν τα 150.000€.
Αξίζει να σημειωθεί πως την περίοδο 2008-2009 δεν είχαν εγκριθεί τα προγράμματα προμηθειών από το Υπουργείο Υγείας και έτσι δεν μπορούσαν να διενεργηθούν διαγωνισμοί, οι δε προηγούμενες συμβάσεις έληξαν στα μέσα του 2010 με αποτέλεσμα το καλοκαίρι του ίδιου έτους το ΓΝΡ να μην έχει σε ισχύ συμβάσεις για κανένα είδος από τα χιλιάδες αναλώσιμα που χρησιμοποιεί.
Λόγω της πολύ σοβαρής κατάστασης, η Επιτροπή Προμηθειών του Υπουργείου έδωσε έγκριση διενέργειας διαπραγμάτευσης με τους ίδιους προμηθευτές, με τους οποίους είχαν υπογραφεί οι προηγούμενες συμβάσεις.
Από τη διαπραγμάτευση αυτή προέκυψαν συμβάσεις χωρίς καμία απολύτως οικονομική επιβάρυνση σε σχέση με τις αντίστοιχες προηγούμενες συμβάσεις.
Λόγω όμως του υψηλού προϋπολογισμού της διαπραγμάτευσης υπήρχε υποχρέωση σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 27 του άρθρου 12 του Ν. 3310/2005 (ΦΕΚ 30α) να σταλεί ο φάκελος του διαγωνισμού για προσυμβατικό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Η διαδικασία αυτή δυστυχώς δεν τηρήθηκε, καθώς ήταν η περίοδος που η προϊσταμένη του τμήματος είχε παραιτηθεί στις αρχές του 2010 και μαζί με εκείνη παραιτήθηκε μια ακόμη υπάλληλος του γραφείου προμηθειών, ενώ στο ίδιο διάστημα μια ακόμη υπάλληλος που διενεργούσε τους μεγάλους διαγωνισμούς αποχώρησε με μακροχρόνια άδεια, με αποτέλεσμα το αρμόδιο γραφείο να είναι υποστελεχωμένο και κανείς από τους εναπομείναντες υπαλλήλους να μη γνωρίζει την ύπαρξη των διατάξεων αυτών.
Άλλωστε, τη δεδομένη στιγμή πρώτη προτεραιότητα ήταν η προμήθεια των απαραίτητων αναλωσίμων για να μη τεθεί σε κίνδυνο η υγεία των ασθενών.
Απολογούμενος ο κ. Κόκκινος αρνήθηκε τις κατηγορίες τονίζοντας ότι κατά την διάρκεια της θητείας του ως διοικητή του Γ.Ν. Ρόδου «Ανδρέας Παπανδρέου», είχε αναλάβει το βαρύ και κρίσιμο φορτίο υπεράσπισης του εννόμου αγαθού της δημόσιας υγείας σε καθεστώς κατά κανόνα εκτάκτων αναγκών.
Μεταξύ των δαπανών που έγιναν ήταν και αυτός των αντιδραστηρίων για την προμήθεια των οποίων εγκρίθηκε η διενέργεια διαπραγμάτευσης, προϋπολογισμού 1.650.000 € για έξι μήνες.
Τόνισε ότι την περίοδο εκείνη δεν ήταν ξεκάθαρο με ποιες διαδικασίες θα διενεργείται η διαπραγμάτευση, αφού δεν υπήρχε νομικό πλαίσιο που να ορίζει τα στάδια, όπως υπάρχει αντιστοίχως για τους δημόσιους διαγωνισμούς.
Στην πορεία οι προμήθειες αυτές δεν εγκρίθηκαν από το Ελ.Σ., καθώς οι συμβάσεις που υπογράφηκαν, ξεπερνούσαν το 1.000.000€ και σύμφωνα με αυτό θα έπρεπε να είχε προηγηθεί προσυμβατικός έλεγχος, κάτι το οποίο όπως τόνισε δεν γνώριζε ούτε είχε ενημερωθεί από κάποιον ότι έπρεπε να συμβεί.
Το δικαστικό συμβούλιο και η Αντεισαγγελέας Πλημμελειοδικών έκριναν μεταξύ άλλων ότι ακόμη κι εάν ήθελε θεωρηθεί ότι σε προληπτικό έλεγχο υποβαλόταν η πρόσκληση σε διαπραγμάτευση πρόδηλα αυτή δεν συνιστά διαχειριστική ενέργεια, καθόσον δεν εκινείτο πέραν της δέσμιας αρμοδιότητας, ούτε άγει σε ανάληψη υποχρέωσης.
Την υπόθεση χειρίστηκαν οι δικηγόροι κ.κ. Στέλιος Κιουρτζής και Σπύρος Σαλαμαστράκης.