Σε «ελεύθερη πτώση» εξακολουθεί να βρίσκεται ο θαλάσσιος τουρισμός στην χώρα μας, δημιουργώντας πολλά προβλήματα στον Τουρισμό και στις περιοχές που στηρίζονται από την κρουαζιέρα. Αυτό δήλωσε στην «δημοκρατική» ο κ. Θεόδωρος Κόντες, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, εκφράζοντας την ανησυχία του πως αν δεν βελτιωθεί το κλίμα στο Αιγαίο, δεν πρόκειται να ανακάμψει η κρουαζιέρα ούτε από το 2020 κι έπειτα.
«Από την αρχή της δεκαετίας έως και το 2015, η κρουαζιέρα κατέγραψε μια σταθερή ανοδική πορεία χρόνο με το χρόνο. Το 2016, υπήρξε μια αλματώδης αύξηση, η οποία όμως ήταν πλασματική και συγκυριακή. Κι αυτό γιατί σημειώθηκε η απόπειρα πραξικοπήματος στην Τουρκία και οι εξελίξεις στην περιοχή, επηρέασαν τον θαλάσσιο τουρισμό. Τα κρουαζιερόπλοια επέλεξαν την Ελλάδα, λόγω έκτακτης κατάστασης. Ωστόσο, το 2017 οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον θαλάσσιο τουρισμό, άλλαξαν δρομολόγια και επέλεξαν άλλους προορισμούς, όπως η βόρεια θάλασσα, ενώ μια παρτίδα νέων πλοίων, προωθήθηκαν προς την Ασία. Από εκεί και πέρα, χάσαμε πολύ έδαφος. Επειδή το κλίμα με τις εξελίξεις στην περιοχή, την τουρκική προκλητικότητα και τις εντάσεις στην Αίγυπτο, Συρία κ.λπ. συνεχίζεται, η πτώση είναι μεγάλη. Το 2017, ο θαλάσσιος τουρισμός σημείωσε πτώση της τάξης του 20% σε προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων και 15% μείωση στις αφίξεις επιβατών. Στα ίδια επίπεδα θα κυμανθεί και το 2018. Ενδεχομένως, να σημειωθεί μια πολύ μικρή βελτίωση της τάξης του 1 – 2% αλλά αυτό δεν σημαίνει πως θα μπορέσουν να καλυφθούν οι απώλειες».
Πριν από μία εβδομάδα, ο Διεθνής Οργανισμός Κρουαζιέρας σε σχετική ανακοίνωσή του, προβλέπει πως με αυτές τις συνθήκες που επικρατούν στην νοτιοανατολική Μεσόγειο, και το 2019 θα συνεχιστεί η πτώση στην κρουαζιέρα. «Ακόμη και να ηρεμήσουν τα πράγματα με την Τουρκία, υπάρχουν εντάσεις στην γύρω περιοχή. Με τα σημερινά δεδομένα πρέπει να περιμένουμε βελτίωση από το 2020 κι έπειτα, και εφόσον εξομαλυνθούν οι καταστάσεις. Οι μικρές αυξήσεις του 1-2% μπορεί απλά να βοηθήσουν μερικές καταστάσεις», δήλωσε ο κ. Κόντες.
Ανεβαίνει το Yachting
στην Ελλάδα
Την ίδια ώρα, και παρά το πολύ κακό κλίμα που κυριαρχεί στην κρουαζιέρα, το «Yachting» δείχνει να κερδίζει έδαφος στην Ελλάδα, καταγράφοντας ανοδικές τάσεις.
«Το Yachting πάει αρκετά καλύτερα, αφού πρόκειται για σκάφη που προέρχονται από διάφορες περιοχές όπως π.χ. η Τουρκία και δεν έχουν πρόβλημα να προσεγγίσουν τα ελληνικά νησιά. Πολλά από αυτά ναυλώνονται από την χώρα μας και ταξιδεύουν σε χώρες, όπως η Κροατία. Αυτή η τάση δείχνει να έχει ανοδική πορεία και ζήτηση –αλλά βέβαια, μιλάμε για μικρά νούμερα. Ωστόσο, οι πελάτες είναι υψηλού επιπέδου, έρχονται μεμονωμένα στα νησιά μας, αφήνουν περισσότερα χρήματα (ανά επιβαίνοντα) και αναζητούν πολλές εμπειρίες. Απλά, δεν είναι μαζικός τουρισμός. Μην ξεχνάτε όμως, πως το Yachting έχει και άλλα πλεονεκτήματα. Επειδή τα σκάφη είναι μικρότερα από ό,τι τα κρουαζιερόπλοια, μπορούν να επισκεφτούν περισσότερα λιμάνια και δεν έχουν να εκτελέσουν δρομολόγια με συγκεκριμένες προσεγγίσεις. Έτσι, έχουν περισσότερα οφέλη οι τοπικές κοινωνίες και οι ντόπιες αγορές. Επίσης, με το Yachting εξελίσσεται και ο εναλλακτικός τουρισμός αφού όποιοι το επιλέξουν, μπορούν να επιδοθούν και σε άλλες δραστηριότητες στα νησιά ή όπου προσεγγίζουν, όπως το diving, ο αναρριχητικός τουρισμός κ.λπ.», τόνισε ο κ. Κόντες.
Σε κάθε περίπτωση, η κατάσταση που κυριαρχεί στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου, με τις εξελίξεις σε πολιτικό επίπεδο, έχει άμεσες συνέπειες στην κρουαζιέρα. Και οι αρμόδιοι που έχουν να κάνουν με τον θαλάσσιο τουρισμό στην Ελλάδα, εκφράζουν τον έντονο προβληματισμό τους για την επόμενη μέρα, καθώς οι προβλέψεις είναι πολύ άσχημες και θα πρέπει να περιμένουμε εξελίξεις μετά το 2020 –εάν και εφόσον εξομαλυνθεί η δημιουργηθείσα κατάσταση σε γεωπολιτικό επίπεδο.