Σας καλωσορίζουμε στη Ρόδο, στην Πρωτεύουσα των Δωδεκανήσων, σ’ ένα νησί με σπουδαία πολιτιστική κληρονομιά, αλλά και με δυναμικό παρόν σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας.
Η Ελλάδα και ιδιαίτερα η Ρόδος παρουσιάζει εδραιωμένη θέση στην παγκόσμια αγορά τουρισμού και αποτελεί έναν από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς για διακοπές. Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματά της, όπως η πλούσια πολιτισμική κληρονομιά, η φυσική ομορφιά του τοπίου και η γεωγραφική ποικιλομορφία προσελκύουν σημαντικό αριθμό τουριστών, ενισχύοντας την εικόνα της Ελλάδας και της Ρόδου αφενός ως τουριστικού προορισμού παγκόσμιου βεληνεκούς και αφετέρου ως τουριστική αγορά με εξαιρετικές επενδυτικές ευκαιρίες.
Ο όμιλος της Τui, ένα παγκόσμιος τουριστικός οργανισμός έχει αναβαθμίσει τον ρόλο της Ελλάδας και της Ρόδου στη διεθνή αγορά.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, σε ό,τι αφορά τα επιχειρησιακά σχέδια του ομίλου, ότι αγοράζει στην Ελλάδα τουριστικές υπηρεσίες οι οποίες ετησίως φθάνουν στο ύψος των 700 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, είναι γνωστό, ότι συνεργάζεται με περίπου 2.500 ξενοδοχειακά καταλύματα και διατηρεί προσωπικό περίπου 650 ατόμων για τις δραστηριότητες του στη χώρα μας. Πέραν της διακίνησης τουριστών ο όμιλος έχει αυξήσει την παρουσία του στη χώρα μας και σε επίπεδο ελεγχόμενων ξενοδοχείων μέσω των 4 βασικών ξενοδοχειακών αλυσίδων και των 3 ξενοδοχειακών σειρών που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιό του. Ο όμιλος της Tui ελέγχει 300 ξενοδοχεία με δυναμικότητα 210.000 κλινών, 140 αεροσκάφη και 13 κρουαζιερόπλοια. Συνολικά, απασχολεί 76.000 υπαλλήλους σε 130 χώρες. Σε ετήσια βάση εξυπηρετεί 30 εκατ. ταξιδιώτες σε 180 προορισμούς.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του (ομίλου), η Ελλάδα φέτος θα κερδίσει μία ακόμη καλύτερη θέση, συγκριτικά με πέρυσι, σε ό,τι αφορά τον αριθμό διακίνησης τουριστών μεταξύ των προορισμών που ασκεί δραστηριότητα. Η Ελλάδα και ιδιαίτερα η Ρόδος διεκδικεί ένα μεγάλο μερίδιο στην προσδοκώμενη αυτή αύξηση.
Κατά τις προβλέψεις, το 2018 θα είναι ένας χρόνος ανόδου για τον τουρισμό της χώρας μας και ιδιαίτερα για την Ρόδο η τουριστική κίνηση αναμένεται να εξελιχθεί πιο δυναμικά.
O επιχειρηματικός κόσμος της Ρόδου, με εμπειρία και γνώση, ενισχυμένος με τη νέα δυναμική γενιά παράγει έργο και προϊόν με υπεραξία. Δίδει έμφαση στην συνολική εμπειρία, στην προστιθέμενη αξία της φιλοξενίας, στην καινοτομία και στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής μας.
Το νέο πλαίσιο των θέσεων και των προτάσεων που θα ενισχύσει την τουριστική οικονομία αλλά και θα απαντήσει σε μια σειρά από προκλήσεις, με τρόπο προοδευτικό, πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις δυνατότητες της χώρας, το διεθνές περιβάλλον και θα εντάσσεται σε μια νέα και ανατρεπτική αναπτυξιακή λογική. Ο τουρισμός πρέπει να γίνει επιλογή καριέρας και όχι επιλογή ανάγκης.
Αναβάθμιση και αναδιάρθρωση της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Σύνδεση πρωτογενούς τομέα με τα ξενοδοχεία μέσω τοπικών συμφώνων ποιότητας και στοχευμένης χρηματοδότησης
Διασφάλιση συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού
καταπολέμηση τριτοκοσμικών συνθηκών εργασίας,\
ενδυνάμωση των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Αποκέντρωση Τουριστικού Σχεδιασμού,
Αλλαγή τουριστικής διακυβέρνησης.
Στήριξη, με παροχή κινήτρων, του εσωτερικού τουρισμού.
Στοχευμένη τουριστική προβολή,
συντονισμός φορέων του τουρισμού και τοπικής αυτοδιοίκησης.
12 μήνες τουρισμός: Νέα τουριστικά προϊόντα, νέες υπηρεσίες, νέες υποδομές (Συνεδριακός Τουρισμός στα εξαιρετικής ποιότητας συνεδριακά κέντρα μας, Αλιευτικός τουρισμός, Ιατρικές Υπηρεσίες, Αθλητικές υπηρεσίες, Θρησκευτικός τουρισμός).
Εξυγίανση προβληματικών χαρτοφυλακίων και προσέλκυση εγχώριων και ξένων επενδυτών
Εξορθολογισμός ΦΠΑ, αντισταθμιστικά μέτρα στις περιοχές που πλήττονται από τις μεταναστευτικές και προσφυγικές ροές.
Επικαιροποιημένος Χωροταξικός Σχεδιασμός
Ο τουριστικός τομέας έχει πολλά περιθώρια ανάπτυξης, τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά. Ποσοτικά, είναι δεδομένο, ότι υπάρχουν περιθώρια αύξησης της τουριστικής κίνησης, των εσόδων και των πληροτήτων. Τι γίνεται όμως με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του τουριστικού μας προϊόντος; Ποιες είναι πολιτικές που θα ωφελήσουν συνολικά τις τοπικές κοινωνίες, τους εργαζόμενους, τους επιχειρηματίες, το περιβάλλον, τη χώρα στο σύνολο της; Ποιες νέες υπηρεσίες μπορούμε να αναπτύξουμε (συνεδριακός τουρισμός, ιατρικές υπηρεσίες, αθλητικός τουρισμός, ιαματικός τουρισμός κ.α.); Πως και κυρίως με τι αναπτυξιακή αντίληψη θα πορευτούμε στο μέλλον;
Τρεις πυλώνες πρέπει συνδυάσουμε για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας: Τον τουρισμό, τις υποδομές και τον πρωτογενή τομέα. Η σύνδεση του τουρισμού με τις τοπικές κοινωνίες, με την τοπική αγορά εργασίας, με την τουριστική εκπαίδευση, με τον πρωτογενή τομέα, με την προστασία του περιβάλλοντος και με την πολιτιστική μας κληρονομιά είναι το κρίσιμο στοίχημα που πρέπει να κερδίσουμε. Ένα μοντέλο ,δηλαδή, αναβαθμισμένο ποιοτικά που αφενός θα βελτιώνει την εμπειρία του επισκέπτη, προσφέροντας του ποιοτικότερες και πιο αυθεντικές υπηρεσίες και προϊόντα, και αφετέρου θα δίνει τη δυνατότητα στις τοπικές κοινωνίες να συνδεθούν με βιώσιμο τρόπο με τα ξενοδοχεία, τα οποία μέσα από όλη αυτή τη νέα διαδικασία ισχυροποιούνται και διαφοροποιούνται ακόμη περισσότερο σε σχέση με τον διεθνή ανταγωνισμό.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια καθώς μπορεί να συντονίσει, να οργανώσει, να πιστοποιήσει και μέσω ολοκληρωμένων προγραμμάτων να συνδέσει τον πρωτογενή τομέα και τον πολιτισμό με τα ξενοδοχεία της εκάστοτε περιοχής. Ο Δήμος Ρόδου σήμερα στέκεται μαζί με τους Δήμους Κω και Ηρακλείου, καταξιωμένους τουριστικούς προορισμούς, με στόχο τη δημιουργία των απαραίτητων συνεργειών σε υπερτοπικό επίπεδο.
Δεν είναι μόνο υπόθεση όμως της τοπικής αυτοδιοίκησης. Χρειάζονται συνέργειες και συντονισμός μεταξύ των ξενοδοχείων, των επαγγελματικών φορέων (πχ. ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ), των ομάδων-πιστοποιημένων παραγωγών, των τοπικών πιστοποιημένων(!) επιχειρήσεων, πολιτισμικών φορέων και σίγουρα ειδικά σχεδιασμένα χρηματοδοτικά σχήματα που θα στηρίξουν αυτές τις συνέργειες και θα δώσουν κίνητρα σε ξενοδοχεία, παραγωγούς και επιχειρήσεις για τη μετάβαση σε ένα βιώσιμο και αειφόρο μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης.
Παράλληλα όπως προέκυψε και από τις εργασίες του συνεδρίου απαιτούνται βήματα στη βελτίωση της ποιότητας της μεταφοράς των επισκεπτών στους προορισμούς. Οι επισκέπτες πρέπει να φτάνουν με ασφάλεια, χωρίς καθυστερήσεις, σε σύγχρονα και μοντέρνα αεροδρόμια. Χαιρόμαστε που βρίσκονται εδώ εκπρόσωποι της ΥΠΑ, των Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, αλλά και της Fraport. Η τελευταία, έχοντας το μάνατζμεντ των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας μπορεί να συμβάλει στην αναπτυξιακή δυναμική του τουριστικού πακέτου, όχι μόνο αναβαθμίζοντας την ποιότητα των αεροδρομίων, αλλά βοηθώντας ενεργά σε προωθητικές καμπάνιες και ενέργειες με στόχο την περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη των προορισμών που διαχειρίζεται.
Ο μετασχηματισμός του all inclusive σε ένα μοντέλο που θα βάζει στο επίκεντρο τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των επιμέρους περιοχών, μπορεί πέρα από τα εμφανή και αυτονόητα οφέλη να στηρίξει και ακόμη ένα μεγάλο στόχο. Αυτόν της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, με την εφαρμογή προγράμματος «12 μήνες τουρισμού», μια φιλόδοξη πρόταση την οποία ο Δήμο Ρόδου στηρίζει ένθερμα εδώ και πολλά χρόνια
Στο επίκεντρο μπαίνει πλέον, εκτός του ήλιου και της θάλασσας, και κάτι ακόμη. Περνάμε στη φάση του τουρισμού εμπειρίας, του βιωματικού τουρισμού που μπορεί να στηριχθεί και πέρα από τους έξι μήνες της παραδοσιακής τουριστικής περιόδου. Αυτό είναι το μέλλον στον τουρισμό και εμείς ζούμε σε μια περιοχή του κόσμου που όλες τις εποχές του χρόνου πάντα κάτι υπάρχει για να μας συναρπάσει.
Ως Δήμος Ρόδου, σε συνεργασία και με τους Δήμους Κω και Ηρακλείου είμαστε βέβαιοι, ότι μαζί θα προχωρήσουμε, θα αναπτυχθούμε, θα προσφέρουμε για την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του προορισμού μας και την ανάδειξη της Ρόδου ενός από τους πιο όμορφους, σύγχρονους και ασφαλείς τόπους.
Σας ευχαριστώ