Ημερίδα για τη Βιώσιμη Ναυτιλία πραγματοποιήθηκε στα γραφεία του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου στην Ελλάδα
Η θέσπιση ενός νομικά δεσμευτικού πλαισίου σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο για την πρόληψη της επιβάρυνσης στο θαλάσσιο περιβάλλον, αλλά και ο περιορισμός των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, με στόχο μία βιώσιμη ναυτιλία αναδείχθηκαν μέσα από την ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στα γραφεία του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου στην Ελλάδα, παρουσία του αναπληρωτή υπουργού ΠΑΠΕΝ Γιάννη Τσιρώνη.
«Η ποιότητα των θαλασσών και των ακτών αποτελεί τη θεμέλιο λίθο στην οποία στηρίζουμε την οικονομία μας», δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός ΠΑΠΕΝ Γιάννης Τσιρώνης, χαρακτηρίζοντας ως βασικούς πυλώνες τον τουρισμό και τη ναυτιλία. Οι περιβαλλοντικοί στόχοι που έχουν τεθεί από την ΕΕ μπορούν να αποτελέσουν, σύμφωνα με τον κ. Τσιρώνη την κινητήρια δύναμη για τη βιωσιμότητα της ναυτιλίας.
Ο κ. Τσιρώνης αναφέρθηκε στην ανάγκη πρόληψης των ατυχημάτων στη ναυτιλία, τα οποία δημιουργούν σοβαρά περιβαλλοντικά προβλήματα, καθώς επίσης και την πρόληψη της ρύπανσης, κάνοντας λόγο για πληθώρα νομικών «εργαλείων» σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο.
Παραδεχόμενος την ανάγκη για τον απαιτούμενο σεβασμό στην αυτοτέλεια της ναυτιλίας, ο κ. Τσιρώνης επεσήμανε επίσης την ανάγκη θέσπισης σκληρών και αυστηρών προτύπων που θα αφορούν την προστασία του περιβάλλοντος.
Στο ίδιο πλαίσιο, για την «ανάγκη να μπουν κανόνες με έναν ορθολογικό τρόπο, έτσι ώστε να εξυπηρετηθεί ο στόχος της ΕΕ στο να παραμείνει στην πρωτοπορία για την προστασία του περιβάλλοντος» μίλησε ο κ. Κώστας Τσουτσοπλίδης εκπρόσωπος τύπου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα, καθώς όπως εκτιμάται, το 2,1% των ρύπων στην ατμόσφαιρα προέρχεται από τα πλοία.
Απ΄ την πλευρά του ο αξιωματικός Αγησίλαος Αναστασάκος, εκπροσωπώντας τον αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας κ. Θεόδωρο Δρίτσα, υπενθυμίζοντας ότι το 50% του ευρωπαϊκού στόλου κατέχει την Ελληνική σημαία ανέφερε ότι για κάθε ένα εκατομμύριο που επενδύεται, μοχλεύεται άλλο 1,6 εκατομμύριο, ενώ η συνεισφορά στο εθνικό ΑΕΠ για το 2014 ανήλθε σε 13,2 δισεκατομμύρια σε επίπεδα εισροής κεφαλαίων, ενώ μίλησε και για την ανάγκη εφαρμογής των διεθνών κανονισμών, επισημαίνοντας ότι απαιτείται να εφαρμόζονται καθολικά, άμεσα και με αναλογικότητα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις 50-250% αναμένεται η αύξηση των ρύπων της ναυτιλίας μέχρι το 2050, ποσό που θα συμβάλει σε επίπεδο της τάξης του 6-15% των ρύπων παγκοσμίως όπως επεσήμανε ο κ. Σωτήρης Ράπτης από την ευρωπαϊκή ομοσπονδία 45 περιβαλλοντικών οργανώσεων Transport and Environment. «Δεν είναι απόφαση των ειδικών για το αν η ναυτιλία θα μειώσει τους ρύπους της. Είναι μία δημοκρατική απόφαση», ανέφερε χαρακτηριστικά, προτείνοντας η ναυτιλία να αποτελέσει κομμάτι της πρότασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μείωση των εκπομπών κατά 40%, μέχρι το 2030.
Για σοβαρή περιβαλλοντική επιβάρυνση των υδάτων και του αέρα, με άμεσες συνέπειες όχι μόνο στο οικοσύστημα, αλλά και στον τουρισμό, την οικονομία και τον άνθρωπο εξαιτίας της ναυτιλίας έκανε λόγο η κα ‘Αντζελα Λάζου από την Greenpeace. «Η ναυτιλία να αναλάβει τις ανάλογες ευθύνες για την προστασία και την αποκατάσταση του περιβάλλοντος» ανέφερε χαρακτηριστικά, προτείνοντας ότι απαιτείται ένα πλαίσιο στη λογική της πρόληψης της μόλυνσης και όχι της ρύθμισης. Η κα Λάζου ανέφερε ότι απαιτείται η εφαρμογή της έκθεσης Transport White Paper, η οποία προβλέπει μείωση κατά 40% των ρύπων της ναυτιλίας μέχρι το 2050, έτσι ώστε να επιστρέψουμε στα επίπεδα του 2005.
«Υπάρχουν δυνάμεις για μία πράσινη ναυτιλία. Οφέλη για την ίδια την ναυτιλία, την οικονομία, την κοινωνία και το περιβάλλον, την απασχόληση, ακόμα και την έρευνα και την καινοτομία», διαπίστωσε ο Νίκος Χρυσόγελος εκπρόσωπος του Δικτύου Μεσόγειος SOS και πρόεδρος ΚΟΙΝΟΣΕΠ.
Η ανακύκλωση σκαφών και όχι η διάλυσή τους μπορεί να ενισχύσει οικονομικά τη βιομηχανία, αλλά και να δημιουργήσει σημαντικό αριθμό θέσεων εργασίας στα ναυπηγία, όπως είπε, γεγονός που θα δώσει στην Ελλάδα την ευκαιρία να αλλάξει στρατηγική και να παίξει έναν πρωταγωνιστικό ρόλο για τα θέματα ναυτιλίας, μέσω του «πράσινων» λιμανιών και των υποδομών. Τέλος, επεσήμανε την ανάγκη εφαρμογής καινοτόμων επιστημονικών πρακτικών για τις μετατροπές των πλοίων, αλλά και την χρήση καθαρότερων καυσίμων.
Η ημερίδα διοργανώθηκε από το Δίκτυο Μεσόγειος SOS και Transport and Environment.
ΑΠΕ-ΜΠΕ