«Το Λύκειο σήμερα δεν λειτουργεί». «Οι πανελλαδικές εξετάσεις δημιουργούν στους νέους συναισθήματα, ήττας, ταπείνωσης και πικρίας, δημιουργεί απογοητευμένους και θυμωμένους νέους».
Οι διαπιστώσεις της επιτροπής του εθνικού διαλόγου για την παιδεία, υπό τον καθηγητή κ.Αντώνη Λιακό είναι ρηξικέλευθες και «σχεδιάζουν» στον εκπαιδευτικό «χάρτη» της χώρας από τη αρχή: μείωση διδακτέας και εξεταστέας ύλης στα σχολεία κατά 20% – 30%, περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών αντί βαθμών, αντικατάσταση των ωρών μαθήματος στα σχολεία με ώρες για προγράμματα και σχολικές δραστηριότητες, τετραετές Γυμνάσιο και διετές Λύκειο που θα οδηγεί σε ισχυρό Απολυτήριο, ένα νέο εξεταστικό σύστημα που θα βασίζεται σε «συντελεστές προτεραιότητας» (όσο λιγότερες οι επιλογές τόσο ισχυρότερος ο συντελεστής επιλογής), πτυχίο από συνδυασμούς επιστημών, και να αποκτούν πρωτεύουσα και δευτερεύουσα ειδικότητα, μείωση πανεπιστημιακών τμημάτων ή ομοσπονδιοποίηση των Ιδρυμάτων σ όλη τη χώρα και απομάκρυνση τους από τη κρατική χρηματοδότηση
Οι αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα μπορούν να εφαρμοστούν από τη επόμενη σχολική χρονιά, καθώς στο κείμενο των προτάσεων της επιτροπής Λιακού αναφέρεται ξεκάθαρα ότι «η υιοθέτηση του συντελεστή μπορεί να γίνει από τις επόμενες εισαγωγικές εξετάσεις».Αλλά και κατάργηση των παρελάσεων των μαθητών, του υποχρεωτικού εκκλησιασμού και της υποχρεωτικής προσευχής. Αλλά και σύγχρονες μικρές ηλεκτρονικές συσκευές – ταμπλέτες χαμηλού κόστους – για την μάθηση στα σχολεία (αυτό συνεπάγεται βέβαια ένα κόστος που είναι αναμφίβολο αν το ελληνικό κράτος μπορεί να σηκώσει).Και άνοιγμα των σχολείων στην κοινωνία, τοπικά προγράμματα και ισχυρή ηγεσία.
Προτάσεις για τις οποίες χρειάζεται ομολογουμένως πολιτική γενναιότητα για να εφαρμοστούν.
Στις προτάσεις αυτές μεταξύ άλλων αναφέρεται:
– Συγκρότηση μεγάλων περιφερειακών πόλων, οι οποίοι θα ομοσπονδοποιούν ΑΕΙ, ΤΕΙ και Ερευνητικά Ιδρύματα, αναλαμβάνοντας ευρύτερες εκπαιδευτικές λειτουργίες στην περιοχή ευθύνης τους, θα μπορέσει να εξασφαλίσει τη βιωσιμότητά τους και να τους προσδώσει διεθνή επιφάνεια
– Εξασφάλιση ισχυρής ηγεσίας στα σχολεία
– Εισαγωγή της οπτικοακουστικής εκπαίδευσης στο σχολείο
– Διετής υποχρεωτική εισαγωγική επιμόρφωση όσων πρωτο – διορίζονται στην εκπαίδευση μετά τις εξετάσεις του ΑΣΕΠ
– Ισχυρό διετές Λύκειο, αξιόπιστο Απολυτήριο, αποσύνδεση από τις εισαγωγικές εξετάσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Για να αποκτήσει ο μαθητής το Εθνικό Απολυτήριο θα πρέπει να ανταποκριθεί θετικά σε όλα τα μαθήματα που έχει παρακολουθήσει κατά τις δύο τελευταίες τάξεις, με δυνατότητες επιλογών και με ιδιαίτερη βαρύτητα στην ερευνητική εργασία
– Συντελεστής βαρύτητας για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ο υποψήφιος που δηλώνει λιγότερες επιλογές (εμφανίζεται επομένως με μεγαλύτερη βεβαιότητα για αυτές) θα έχει μεγαλύτερο συντελεστή από εκείνου που δηλώνει περισσότερες επιλογές και επομένως μικρότερη βεβαιότητα. Ακόμη και ο συντελεστής της δεύτερης επιλογής θα είναι ισχυρότερος για εκείνον που περιορίζει τις επιλογές του σε λίγα συγκεκριμένα τμήματα, από ότι ο συντελεστής πρώτης επιλογής κάποιου άλλου που προτείνει πλήθος επιλογών.
– Διοικητική ανασυγκρότηση των σχολικών μονάδων, προς την κατεύθυνση της δημιουργίας τετρατάξιων Γυμνασίων (κατά 25% μεγαλύτερα), και τη δημιουργία λιγότερων αλλά πολυπληθέστερων Λυκείων, μερικά από τα οποία θα προέλθουν από συγχωνεύσεις, όπου θα καταστεί δυνατόν να δημιουργηθούν τάξεις με επιλογές μαθημάτων.
– Οι εξετάσεις για το Απολυτήριο θα διενεργούνται ενδοσχολικά – αλλά με εγγυήσεις εγκυρότητας και μηχανισμούς εξασφάλισης του αδιάβλητου.
– Ο σχεδιασμός του προγράμματος θα γίνεται, τόσο με βάση τις κλίσεις, τα ενδιαφέροντα και τις δεξιότητες των παιδιών, όσο και συνεκτιμώντας την πορεία που επιθυμούν να ακολουθήσουν μετά το λύκειο και τις σπουδές που θέλουν να κάνουν.
– Κατάργηση των βαθμών και αντικατάσταση τους από περιγραφές του προφίλ του μαθητή. Ανάγκη διαρκούς επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.
– Καθιέρωση ενός προγράμματος ενημερωτικών συναντήσεων για παιδαγωγικά θέματα, πρόγραμμα σεμιναρίων για τους γονείς.
Σχετικά με το «καυτό» θέμα της μείωσης της ύλης είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον το σκεπτικό που αναπτύσσει η Επιτροπή, η οποία μεταξύ άλλων αναφέρει ότι «οι εξαντλητικοί ρυθμοί διδασκαλίας και μάθησης που επιβάλλονται σήμερα για την κάλυψη της υπερφορτωμένης ύλης των σχολικών εγχειριδίων δεν επιτρέπουν τη σε βάθος προσέγγιση της σχολικής γνώσης, την ουσιαστική εμπέδωσή της αλλά και την ανάπτυξη της διδακτικής μεθοδολογίας που απαιτείται για την επίτευξη των διδακτικών στόχων κάθε γνωστικού αντικειμένου και την εφαρμογή των σύγχρονων παιδαγωγικών αρχών της σχολικής εκπαίδευσης. Ως αποτέλεσμα, η εκπαιδευτική διαδικασία μετατρέπεται από διαδικασία αποδοχής, ενθάρρυνσης, πειραματισμού και συμπερίληψης σε διαδικασία που προκαλεί «άγχος» και υπερβολική κούραση στον μαθητή αλλά και συνεπαγόμενη επιβάρυνση στην οικογένειά του. Σημαντικές είναι τέλος οι επιπτώσεις της υπερφορτωμένης ύλης των σχολικών εγχειριδίων στην ενίσχυση της παραπαιδείας».
Πιο αναλυτικά το πόρισμα προτείνει τις εξής αλλαγές ξεκινώντας από τη νέα σχολική χρονιά και με ορίζοντα το 2022:
ΒΡΑΧΥΠΡΟΘΕΣΜΑ: ΙΟΥΝΙΟΣ – ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2016
• Ενίσχυση της παιδαγωγικής αυτονομίας των σχολικών μονάδων. • Ενίσχυση του ρόλου των Συλλόγων Διδασκόντων ή και των Σχολικών Συμβουλίων στη διοίκηση των σχολικών μονάδων. • Επαναπροσδιορισμός πλαισίου-νομοθεσίας για την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας. • Μείωση-αναδιαμόρφωση της ύλης των υπαρχόντων σχολικών εγχειριδίων. • Ενθάρρυνση της αυτενέργειας από εκπαιδευτικούς και μαθητές. • Καθιέρωση της πιστοποίησης της γλωσσομάθειας στο σχολείο. • Πρόβλεψη για τη διαμόρφωση μέσα στο σχολείο χώρου ειδικά διαμορφωμένου για τα μαθήματα τέχνης. • Εισαγωγή στο σχολικό πρόγραμμα και άλλων τεχνών, όπως θέατρο/οπτικοακουστική παιδεία, χορός, δημιουργική ανάγνωση, γραφή. • Πιστοποίηση βασικών γνώσεων πληροφορικής στο σχολείο (Κρατικό Πιστοποιητικό βασικής Πληροφορικής). • Γενίκευση του ολοήμερου σχολείου. • Αναδιαμόρφωση της ύλης σε σχέση με τα Προγράμματα Σπουδών.
ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΑ: ΔΕΚΕΜΒΡ. 2016 – ΜΑΪΟΣ 2018
• Ενίσχυση της διοικητικής αυτονομίας των σχολικών μονάδων. • Υλοποίηση διαδικασιών αξιολόγησης της σχολικής μονάδας. • Ανανέωση-ριζική αναμόρφωση σχολικών εγχειριδίων. • Επιμόρφωση εκπαιδευτικών με βιωματικές μεθόδους. • Δημιουργία πιλοτικού προγράμματος σε σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στις οποίες τα Καλλιτεχνικά Μαθήματα θα διδάσκονται περισσότερες ώρες από τις προβλεπόμενες και επιπλέον θα ενταχθούν στο σχολικό πρόγραμμα και άλλες Τέχνες, όπως θέατρο / πολυμέσα, οπτικοακουστική έκφραση, χορός, δημιουργική ανάγνωση/γραφή. • Ιδρυση καλλιτεχνικών σχολείων και σε περιοχές μη προνομιούχες. • Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στα νέα Προγράμματα Σπουδών και στις νέες διδακτικές προσεγγίσεις. • Ενίσχυση των εκπαιδευτικών των Λυκείων με επιμόρφωση. • Διαμόρφωση νέου συστήματος εισαγωγής, αρχικά με χρήση των συμπερασμάτων του εθνικού και κοινωνικού διαλόγου. • Διαμόρφωση Πρότασης για Πειραματικά Επαγγελματικά Λύκεια. • Επαναφορά της προετοιμασίας των εκπαιδευτικών για το τουρκόφωνο πρόγραμμα των μειονοτικών σχολείων στο ΑΠΘ με τη δημιουργία Τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης
ΜΑΚΡΟΠΡΟΘΕΣΜΑ: ΙΟΥΝΙΟΣ 2018 – ΜΑΪΟΣ 2022
• Διοικητική αυτονομία των σχολικών μονάδων. • Σταθερή και επαναλαμβανόμενη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. • Ανάδειξη καλών πρακτικών των σχολείων. • Εγκαιρη ολοκλήρωση του συνόλου των υπηρεσιακών μεταβολών (μεταθέσεις και αποσπάσεις) των μόνιμων εκπαιδευτικών, βάσει των ανωτέρω. • Εγκαιρος επανυπολογισμός και επικαιροποίηση δεδομένων του Πληροφοριακού Συστήματος σχετικά με τα οργανικά και λειτουργικά κενά και προσδιορισμός του βέλτιστου δυνατού τρόπου κάλυψης των αναγκών με αναπληρωτές (ή και μόνιμους εφόσον είναι δημοσιονομικά εφικτό) εκπαιδευτικούς βάσει των διαθεσίμων πόρων/ πιστώσεων. • Θέσπιση νέου συστήματος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και υλοποίησή του με διαδικασίες που δεν θα εξαρτώνται αποκλειστικά από την απομνημόνευση και θα εγγυώνται ότι οι μαθητές θα σπουδάζουν τα γνωστικά αντικείμενα που τους ενδιαφέρουν.
Με πληροφορίες από ΒΗΜΑ /dikaiologitika.gr