Την απαξίωση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας έφερε στην επιφάνεια το περιστατικό που σημειώθηκε το περασμένο Σάββατο και οδήγησε σε κλείσιμο το αεροδρόμιο της Μυκόνου για τέσσερις ώρες, εν μέσω τουριστικής περιόδου. Με την αποκρατικοποίησή τους –η οποία περιλαμβάνει και αναπτυξιακά έργα σε όσα παραχωρηθούν– να παραμένει «στον πάγο» από τη νέα κυβέρνηση, παρά το γεγονός ότι ο διαγωνισμός ολοκληρώθηκε, οι επενδύσεις του Δημοσίου (στο οποίο ακόμη ανήκουν) είναι περιορισμένες. Λίγο έλειψε να γίνει το κακό το περασμένο Σάββατο όταν κατά τη διάρκεια απογείωσης αεροσκάφους της EasyJet, αποκολλήθηκε τμήμα της ασφάλτου που καλύπτει τον διάδρομο απο-προσγειώσεων του αεροδρομίου της Μυκόνου. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το πρόβλημα στον διάδρομο της Μυκόνου παρατηρείται εδώ και καιρό, καθώς θα έπρεπε να έχει συντηρηθεί εδώ και δύο χρόνια. Ελλείψει κονδυλίων, όμως, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας δεν μπορούσε να προχωρήσει στις απαραίτητες εργασίες συντήρησης. Οι επισκευές αντιμετωπίζονται μέχρι σήμερα με «μπαλώματα», όπως ακριβώς συνέβη και το περασμένο Σαββατοκύριακο. Ο διάδρομος παρέμεινε κλειστός για τέσσερις ώρες, επισκευάστηκε η βλάβη, ενώ ακυρώθηκαν δύο πτήσεις, στο απόγειο, μάλιστα, της τουριστικής περιόδου. Στο μεταξύ, στο αεροδρόμιο της Μυκόνου, εκτός από τα προβλήματα της ασφάλτου στον διάδρομο απογείωσης – προσγείωσης παρατηρείται συνωστισμός στον χώρο ελέγχου διαβατηρίων και στο check-in.
Από την πλευρά του, ο αρμόδιος αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης χαρακτήρισε τραγική την κατάσταση των περιφερειακών αεροδρομίων τη χώρας, απαντώντας σε σχετική ερώτηση στη Βουλή παρά το γεγονός ότι ο ίδιος δεν είχε προχωρήσει εδώ και πέντε μήνες στην αντικατάσταση της διοίκησης της Υπηρεσίας. Μόλις την περασμένη Τρίτη (και αμέσως μετά το περιστατικό στη Μύκονο) ανακοίνωσε την τοποθέτηση του νέου διοικητή της ΥΠΑ (Κωνσταντίνος Λιτζεράκος), παρά το γεγονός ότι επέρριψε δριμύτατες ευθύνες στην προηγούμενη κυβέρνηση για την κατάσταση στην Υπηρεσία.
Τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας που υποδέχονται μεγάλο όγκο τουριστών κάθε χρόνο παρουσιάζουν αποκαρδιωτική εικόνα. Το τρίτο μεγαλύτερο σε επιβατική κίνηση αεροδρόμιο, αυτό της Θεσσαλονίκης, αδυνατεί να καλύψει τις ανάγκες του όγκου των επιβατών που διακινεί, λόγω περιορισμένης έκτασης. Εκτιμάται ότι του «λείπουν» περίπου 13.000 έως 23.000 τ.μ. τερματικών σταθμών. Παρατηρείται έντονος συνωστισμός κατά τον έλεγχο διαβατηρίων, ενώ τα λεωφορεία που μεταφέρουν επιβάτες από και προς τα αεροσκάφη μποτιλιάρουν μέσα στην πίστα του αεροδρομίου. Αδυναμία κάλυψης των αναγκών του εμφανίζει και το αεροδρόμιο των Χανίων. Συγκεκριμένα, ο τερματικός σταθμός και το σημείο στάθμευσης των αεροσκαφών είναι πολύ μικρά και θα πρέπει να επεκταθούν, ενώ στελέχη της ΥΠΑ επισημαίνουν ότι πρέπει να αντικατασταθεί και ο πύργος ελέγχου.
Στο Ηράκλειο
Σοβαρότατα προβλήματα παρατηρούνται στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου το οποίο το καλοκαίρι βουλιάζει από τουρίστες, ενώ τον χειμώνα παραμένει σχεδόν άδειο. Το Ηράκλειο έχει μείνει εκτός πακέτου αεροδρομίων προς παραχώρηση, καθώς αναμένεται η κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι, γεγονός το οποίο όμως έχει αφήσει σχεδόν γυμνό από επενδύσεις το υφιστάμενο αεροδρόμιο. Με άγνωστο τον ορίζοντα ολοκλήρωσης (και έναρξης) του αεροδρομίου στο Καστέλι, οι παρεμβάσεις στο «Νίκος Καζατζάκης» είναι περιορισμένες. Η αίθουσα αφίξεων είναι πολύ μικρότερη των αναγκών των επιβατών, ο χώρος του check-in είναι μικρός, ενώ και οι χώροι στάθμευσης των αεροσκαφών δεν επαρκούν για την εξυπηρέτηση του όγκου των πτήσεων. Ελλιπείς κτιριακές εγκαταστάσεις εμφανίζει και το αεροδρόμιο της Σαντορίνης, ο επιβατικός σταθμός του οποίου δεν ξεπερνάει τα 1.000 τ.μ. Αποτέλεσμα είναι η αναλογία επιβατών και εμβαδού τερματικών σταθμών να είναι δέκα προς ένα.
Μια παγκόσμια πρωτοτυπία παρατηρείται στο αεροδρόμιο «Ιωάννης Καποδίστριας» στην Κέρκυρα, η λειτουργία του οποίου επηρεάζει την κυκλοφορία των οχημάτων. Κάθε απογείωση και προσγείωση αεροσκάφους συνεπάγεται αυτόματη διακοπή της κυκλοφορίας στον δρόμο ο οποίος γειτνιάζει με τον διάδρομο απο-προσγειώσεων. Αποτέλεσμα είναι ο διάδρομος να μη διαθέτει τις απαιτούμενες πιστοποιήσεις από τους διεθνείς οργανισμούς, γεγονός το οποίο αντιμετωπίζεται με ένα… φανάρι, το οποίο ανάβει κόκκινο όταν πρόκειται να προσεγγίσει ή να αναχωρήσει κάποιο αεροσκάφος. Παρά τις διάφορες εργασίες αναβάθμισης που έχουν γίνει στον τερματικό σταθμό της Κέρκυρας, ο χώρος είναι μικρός και η επέκτασή του θεωρείται απαραίτητη.
Θετική εξέλιξη των τελευταίων ημερών αποτελεί το γεγονός ότι ξεκινάει σταδιακά η αποκατάσταση των ραδιοβοηθημάτων τα οποία δεν είχαν πιστοποιηθεί, με αποτέλεσμα να μη λειτουργούν και να κλείνουν τα αεροδρόμια μετά τη δύση του ηλίου. Τα ραδιοβοηθήματα δεν μπορούσαν να πιστοποιηθούν γιατί τα δύο αεροσκάφη που εκτελούσαν τις πτήσεις ελέγχου των ραδιοβοηθημάτων ήταν καθηλωμένα ελλείψει κονδυλίων συντήρησης.
Καθημερινή