Σε θάλασσα και στεριά κρίνεται το στοίχημα της κρουαζιέρας για την Ελλάδα. Τέσσερις ελληνικοί προορισμοί στους 18 δημοφιλέστερους της Γηραιάς Ηπείρου. Η ευρωπαϊκή «πίτα» και η συμβολή της κρουαζιέρας στην ελληνική οικονομία.
ο μέγεθος του στοιχήματος που συνιστά η αγορά κρουαζιέρας για την μεγέθυνση του ελληνικού τουρισμού τα επόμενα χρόνια αποτυπώνουν τα απολογιστικά στοιχεία της ευρωπαϊκής αγοράς κρουαζιέρας που δημοσιοποίησε η Διεθνής Ένωση Κρουαζιέρας για την Ευρώπη (CLIA).
Σύμφωνα με την CLIA τη χρονιά που έφυγε η Ελλάδα παρέμεινε ο τρίτος δημοφιλέστερος προορισμός της Ευρώπης για τους επιβάτες κρουαζιέρας. Μετρώντας συνολικά 4.176.500 επισκέψεις επιβατών κρουαζιέρας σε ελληνικούς προορισμούς, η χώρα απέσπασε μερίδιο αγοράς 13,3%.
Οι άμεσες δαπάνες που πραγματοποιούνται στην Ελλάδα και αφορούν την κρουαζιέρα έφθασαν τα 489 εκατ. ευρώ ενώ η συμβολή των 9.983 εργαζομένων του κλάδου στην εθνική οικονομία υπολογίζεται σε 180 εκατ. ευρώ.
Ανοιχτό στοίχημα, ωστόσο, παραμένει η ανάδειξη του Πειραιά (σε δεύτερο χρόνο και άλλων ελληνικών προορισμών) σε κέντρο της Μεσογειακής κρουαζιέρας.
Σύμφωνα με τη CLIA, στην κατάταξη των 18 Ευρωπαϊκών προορισμών της Μεσογείου που επισκέφθηκαν περισσότερο οι επιβάτες κρουαζιέρας κατά την τριετία 2013-2015, φιγουράρουν τέσσερις ελληνικοί προορισμοί.
Με δημοφιλέστερη όλων τη Σαντορίνη στην πέμπτη θέση (791.927 επισκέψεις το 2015), τη Μύκονο και τηνΚέρκυρα να ακολουθούν στη 10η και 11η θέση και το Κατάκολο (πύλη για την Ολυμπία) να βρίσκεται στην 16η θέση. Οι τρεις από τους τέσσερις ελληνικούς προορισμούς, μάλιστα, προσέλκυσαν περισσότερους επιβάτες από την Κωνσταντινούπολη αλλά και τη γαλλική Cote d’Azur.
Παρόλα αυτά, στην κατάταξη των βασικών λιμανιών της Ευρώπης που αποτελούν αφετηρία για τους επιβάτες κρουαζιέρας, συναντάμε μόλις ένα ελληνικό λιμάνι, τον Πειραιά, στην 9η θέση μεταξύ των 12 μεγαλύτερων Ευρωπαϊκών λιμανιών της Μεσογείου.
Την ίδια στιγμή η Ιταλία μετρούσε πέντε λιμάνια (Σιβιταβέκια-Ρώμη, Βενετία, Νάπολι, Σαβόνα, Γένοβα) και η Ισπανία τέσσερα (Βαρκελώνη, Μαγιόρκα, Λας Πάλμας, Τενερίφη).
Τα οφέλη από την ισχυροποίηση του ρόλου της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή αγορά κρουαζιέρας είναι προφανή αν ανατρέξει κανείς στα στοιχεία που περιγράφουν την ευρωπαϊκή «πίτα» κρουαζιέρας. Το 2015 ο κλάδος της κρουαζιέρας, σύμφωνα με τη CLIA, εισέφερε στην οικονομία της Ευρώπης 40,95 δισ. ευρώ (+2% σε σύγκριση με το 2014) ενώ οι άμεσες δαπάνες του κάδου έφθασαν τα 16,89 δισ. ευρώ έναντι 16,6 δισ. ευρώ το 2014. Οι εργαζόμενοι που απασχολούνται σε επιχειρήσεις κρουαζιέρες και άλλες που συνδέονται με τον κλάδο έφθασαν τους 360.571 (10.000 νέες θέσεις εντός του έτους) με τους μισθούς και τα επιδόματα να στους απασχολούμενους στον κλάδο να υπολογίζονται σε 11,05 δισ. ευρώ.
Το στοίχημα της κρουαζιέρας, ωστόσο, για την Ελλάδα δεν θα κριθεί στη θάλασσα αλλά στη στεριά! Κι αυτό καθώς ο τομέας ναυπήγησης νέων κρουαζιερόπλοιων αλλά και των εργασιών επισκευών και συντήρησης σε αυτά αποτελεί μια χρυσοφόρα αγορά από την οποία η Ελλάδα δεν καταφέρνει να αποσπάσει τίποτα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2015 οι εταιρείες κρουαζιέρας ξόδεψαν 4,6 δισ. ευρώ σε Ευρωπαϊκά ναυπηγεία αντιπροσωπεύοντας ένα σημαντικό μέρος του κύκλου εργασιών τους. Όμως, από τα 48 νέα κρουαζιερόπλοια που «χτίζονται» αυτή την περίοδο στην Ευρώπη, ούτε ένα δεν ναυπηγείται στην Ελλάδα.
Οι ανταγωνιστές της Ελλάδας, μάλιστα, φέρονται να έχουν σπεύσει, ήδη, να εξασφαλίσουν τη μερίδα του λέοντος των ενισχύσεων (υπό τη μορφή εγγυήσεων) που πρόκειται να δοθούν μέσω του πακέτου Γιούνκερ και θα αφορούν ναυπηγικά προγράμματα που θα υλοποιηθούν σε ναυπηγεία της Ε.Ε.