Με απόφαση, που αναρτήθηκε στην Διαύγεια, ο Συντονιστής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου ακύρωσε την με αριθ. 517/2018 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ρόδου με θέμα «Έγκριση απ’ ευθείας ανάθεσης για την συντήρηση του έργου “παροχή επιτόπιας συντήρησης του έργου ηλεκτρονικού εισιτηρίου Κοιλάδας Πεταλούδων» στην εταιρεία EASY NET IKE” και την διάθεση του ποσού των 21.080 ευρώ για ένα έτος.
Με την υπό κρίση απόφαση το Δημοτικό Συμβούλιο Ρόδου ενέκρινε κατά πλειοψηφία την απ’ ευθείας ανάθεση του έργου επιτόπια συντήρηση του έργου ηλεκτρονικού εισιτηρίου Κοιλάδας Πεταλούδων στην εταιρεία EASY NET IKE λόγω αποκλειστικών δικαιωμάτων σύμφωνα με το άρθρο 32 παρ. 2 περ. β υποπαρ. γγ) του Ν. 4412/2016.
Αναφορικά με την επίκληση της ύπαρξης αποκλειστικών δικαιωμάτων, αυτή αφορά στις περιπτώσεις εκείνες που για λόγους νομικούς μπορεί να ανατεθεί η σύμβαση σε έναν και μόνο οικονομικό φορέα.
Συγκεκριμένα, η εν λόγω προϋπόθεση ικανοποιείται όταν το αντικείμενο της προς ανάθεση σύμβασης προστατεύεται από δικαιώματα πνευματικής ή βιομηχανικής ιδιοκτησίας, όπως σήματα και δικαιώματα ευρεσιτεχνίας, ακόμα και εάν αυτά δεν είναι κατοχυρωμένα.
Παράλληλα, δεν αρκεί η αναθέτουσα αρχή να δείξει ότι επιθυμεί α αποκτήσει ένα αγαθό ή μια υπηρεσία που προστατεύεται από παρόμοια δικαιώματα αλλά πρέπει να αποδείξει ότι δεν υπάρχει άλλος υποψήφιος που θα μπορούσε να προσφέρει ισοδύναμα προϊόντα ή υπηρεσίες.
Περαιτέρω, δεν αρκεί τα είδη ή υπηρεσίες να είναι προστατευμένα από αποκλειστικά δικαιώματα, αλλά απαιτείται μόνο ένας οικονομικός φορέας να τα παρασκευάζει/παρέχει, χωρίς να υπάρχουν ανταγωνιστικοί οικονομικοί φορείς που παρέχουν ισοδύναμα ή παρόμοια προϊόντα ή υπηρεσίες.
Συνεπώς, εφόσον συντρέχουν οι ανωτέρω προϋποθέσεις, η αναθέτουσα αρχή δύναται να προβεί, σε απευθείας ανάθεση που αφορά δημόσιες συμβάσεις προμηθειών ή υπηρεσιών για λόγους προστασίας δικαιωμάτων αποκλειστικότητας, χωρίς προηγούμενη δημοσίευση προκήρυξης, έχοντας όμως προηγουμένως σταθμίσει όλες τις οικονομοτεχνικές παραμέτρους, που καθιστούν αναγκαία την προσφυγή σε αυτήν την εξαιρετική διαδικασία, με πλήρη και ειδική τεκμηρίωση που πρέπει να προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, για τους λόγους που επέβαλαν την απόφασή της αυτή, διαφορετικά η διαδικασία της απευθείας ανάθεσης δεν είναι νόμιμη.
Όπως αναφέρεται στην απόφαση, κατά την κρίση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ρόδου η συγκεκριμένη εταιρεία (EASY NET IKE), είναι η μοναδική στα Δωδεκάνησα που δύναται να αναλάβει με τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο το ζητούμενο έργο και να προβεί στην παροχή των υπηρεσιών συντήρησης/αναβάθμισης, με γνώμονα την ασφαλή λειτουργία του συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου Κοιλάδας Πεταλούδων του Δήμου Ρόδου, χωρίς ωστόσο η ως άνω κρίση να αποτελεί το επιστέγασμα μίας ανοικτής διαδικασίας, ως όφειλε και χωρίς να τεκμηριώνεται ότι η συγκεκριμένη εταιρεία είναι μοναδική έναντι οιουδήποτε άλλου προμηθευτή/ παρόχου.
Σε κάθε περίπτωση, από τα στοιχεία του φακέλου, όπως αναφέρεται στην απόφαση, δεν προκύπτει ότι η αναθέτουσα, προέβη σε οποιαδήποτε έρευνα αγοράς ή τεχνικο-οικονομική μελέτη η οποία θα υποστήριζε την ανυπαρξία τελικά άλλου ενδιαφερομένου, φυσικού ή νομικού προσώπου, δυνάμενου να προσφέρει το εν λόγω εξοπλισμό και τις ανάλογες υπηρεσίες.
Η αναθέτουσα αρχή περιοριστικά υπογραμμίζει τα πλεονεκτήματα της προσφέρουσας εταιρείας προσκομίζοντας προς τεκμηρίωση αυτού, ένα αντίγραφο βεβαίωσης με ημερομηνία 18/4/2018, της εταιρείας AMCO ΑΒΕΕ σύμφωνα με το οποίο βεβαιώνεται «ότι η εταιρεία EASY NET IKE είναι ο αποκλειστικός εξουσιοδοτημένος συνεργάτης της AMCO ΑΕΒΕΕ στα Δωδεκάνησα» με ισχύ ενός έτους, γεγονός που δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αποτελέσει αποδεικτικό στοιχείο για την ακαταλληλότητα ή και την ανυπαρξία άλλων εν δυνάμει αναδοχών.
Επισημαίνεται παραπέρα ως προς τους προβαλλόμενους ισχυρισμούς της αναθέτουσας αρχής, ότι η επιλογή από την αναθέτουσα αρχή της εξαιρετικής διαδικασίας της απευθείας ανάθεσης της εξεταζόμενης υπόθεσης στην προσφέρουσα εταιρεία δεν μπορεί να υπαγορεύεται μονοσήμαντα από την πολυπλοκότητα του αντικειμένου σύμβασης και την ακολουθούμενη από αυτήν εμπορική της πολιτική, ακόμα και στην περίπτωση που η εν λόγω εταιρεία είναι, ο αποκλειστικός εξουσιοδοτημένος συνεργάτης της AMCO ΑΒΕΕ που ήταν η αρχικώς προμηθεύτρια του συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Αυτό, διότι σε μία τέτοια περίπτωση θα ετίθετο θέμα υποκρυπτόμενης πάγιας εμπορικής δέσμευσης της αναθέτουσας αρχής προς την εν λόγω εταιρεία προκειμένου να της αναθέτει στο διηνεκές, απευθείας εργασίες συντήρησης, τεχνικής υποστήριξης και αναβάθμισης του Λογισμικού του συστήματος του ηλεκτρονικού εισιτηρίου με την σχετική προμήθεια νέου Λογισμικού και εξοπλισμού.
Από τα υποβληθέντα στοιχεία του φακέλου, όπως επισημαίνεται παραπέρα, δεν θεμελιώνεται ούτε κατ’ ελάχιστον ότι οι εν λόγω υπηρεσίες προστατεύονται από αποκλειστικά δικαιώματα, ούτε ότι δεν υφίσταται κανένας άλλος οικονομικός φορέας που θα μπορούσε να προσφέρει ισοδύναμες υπηρεσίες
Κατά της απόφασης αυτής μπορεί να ασκηθεί προσφυγή εντός ενός μηνός από την έκδοση, κοινοποίηση αυτής, στην Ειδική Επιτροπή του άρθρου 152 Ν. 3463/2006, που εδρεύει στα γραφεία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου στην Πλατεία Ελευθερίας στη Ρόδο, και εξακολουθεί να υφίσταται μέχρι την έναρξη λειτουργίας της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Ελέγχου των ΟΤΑ.