Ας ακολουθήσουν τα όνειρά τους. Πρόκειται για συμβουλή που ακούγεται κάθε χρόνο προς τους υποψηφίους των Πανελλαδικών Εξετάσεων για την κατάταξη των σχολών κατά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού τους δελτίου, η οποία φέτος αποδεικνύεται… μονόδρομος. Και αυτό διότι τα ύδατα των φετινών Πανελλαδικών είναι αχαρτογράφητα.
Με το προηγούμενο σύστημα σε κάθε επιστημονικό πεδίο υπήρχαν δύο μαθήματα βαρύτητας, οι βαθμοί στα οποία πολλαπλασιάζονταν με 1,3 και 0,7, ενώ στα άλλα δύο δεν υπήρχαν συντελεστές. Φέτος κάθε πανεπιστημιακό τμήμα όρισε τους συντελεστές σε καθένα από τα τέσσερα μαθήματα. Το σύνολο των 461 τμημάτων όρισε συνολικά 5.611 συντελεστές, χωρίς αυτούς των ειδικών μαθημάτων. Ετσι, ένας υποψήφιος μπορεί να έχει έως και 249 διαφορετικές βαθμολογίες για να διεκδικήσει μια θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση φέτος.
Ειδικότερα, η βαθμολόγηση των υποχρεωτικών μαθημάτων έχει ολοκληρωθεί, με την ανακοίνωση των επιδόσεων να αναμένεται πιθανότατα την Τρίτη.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», στη Νεοελληνική Γλώσσα υπήρχαν σημεία, όπως το θέμα αλλά και ο τρόπος βιωματικής μάθησης που ζητήθηκε, που δυσκόλεψαν αρκετούς υποψηφίους.
Ανά πεδίο
Στα υπόλοιπα μαθήματα ανά επιστημονικό πεδίο, σε σύγκριση με το 2021 η εικόνα εκτιμάται:
• Στο 1ο πεδίο: Στα Αρχαία Ελληνικά αναμένεται να βρεθούν κάτω από τη βάση περισσότεροι υποψήφιοι από πέρυσι, καθώς τα θέματα ήταν δυσκολότερα. Στα Λατινικά τα θέματα ήταν εύκολα, αλλά το μάθημα αντικαθιστά την Κοινωνιολογία και οι αριστούχοι θα είναι λιγότεροι από το 27,55%, που ήταν πέρυσι στην Κοινωνιολογία. Στην Ιστορία τα θέματα ήταν αναμενόμενα. Πρόκειται ωστόσο για το μάθημα με τον μεγαλύτερο αριθμό υποψηφίων του πεδίου με βαθμολογία κάτω από 10.
Το βασικό κριτήριο για τους υποψηφίους πρέπει να είναι να τους ελκύουν οι σπουδές που επιλέγουν.
• Στο 2ο πεδίο: Τα Μαθηματικά ήταν πιο δύσκολα και αναμένονται χειρότερες επιδόσεις. Στη Φυσική, παράλληλα, αναμένουμε ελαφρώς χαμηλότερες επιδόσεις. Αντίθετα, στη Χημεία τα θέματα ήταν ευκολότερα, οπότε αναμένουμε αύξηση του αριθμού των αριστούχων.
• Στο 3ο πεδίο: Στη Βιολογία τα θέματα ήταν δυσκολότερα, συνεπώς αναμένουμε χαμηλότερες βαθμολογίες, αλλά το αντίστροφο ισχύει για τη Χημεία.
• Στο 4ο πεδίο: Τα Μαθηματικά ετησίως παρουσιάζουν τις χειρότερες επιδόσεις από όλα τα μαθήματα όλων των πεδίων. Κάθε χρόνο το 72% έως 85% γράφει κάτω από τη βάση. Ο μέσος όρος πέρυσι ήταν 6,9. Φέτος προβλέπεται να είναι κακή χρονιά και οι επιδόσεις αναμένονται ιδιαίτερα χαμηλές. Στην Οικονομία τα θέματα δεν δυσκόλεψαν τους υποψηφίους, όμως στην Πληροφορική αναμένουμε χειρότερες επιδόσεις, λόγω των δυσκολότερων από το 2021 θεμάτων.
Για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου, όπως λέει στην «Κ» ο μαθηματικός – αναλυτής Στράτος Στρατηγάκης, ένα σημαντικό λάθος που κάνουν ετησίως οι υποψήφιοι είναι ότι συγκρίνουν τις μονάδες που συγκέντρωσαν με τις βάσεις των σχολών του προηγούμενου έτους. Ομως φέτος υπάρχει μια πολύ σημαντική διαφορά: αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού των μορίων, με την εισαγωγή ξεχωριστών συντελεστών βαρύτητας για κάθε μάθημα σε κάθε τμήμα, οπότε οι βάσεις του 2021 δεν έχουν αντιστοιχία με τα φετινά μόρια των υποψηφίων.
Επίσης, πολλοί υποψήφιοι στην αγωνία τους να μην κάνουν λάθος και μείνουν εκτός ΑΕΙ δηλώνουν δεκάδες σχολές. Ομως, όταν δηλώσουν 70-80 τμήματα χάνουν τον έλεγχο. Οπως τονίζει ο κ. Στρατηγάκης, «το βασικό κριτήριο επιλογής πρέπει να είναι να τους αρέσουν οι σπουδές που επιλέγουν. Είναι πολύ σημαντικό, λοιπόν, να δουν τον οδηγό σπουδών με τα μαθήματα ανά εξάμηνο των τμημάτων που σκέφτονται να δηλώσουν στο μηχανογραφικό».
Η ομάδα των «35» που «τρέχει» τις εξετάσεις
Μια ομάδα περίπου 35 ατόμων «τρέχει» τη διαδικασία των Πανελλαδικών Εξετάσεων, η οποία φέτος αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από τον Δεκαπενταύγουστο, με την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής. Πρόκειται για μία ακόμη αλλαγή στη διαδικασία, καθώς μέχρι πέρυσι η ανακοίνωση των βάσεων γινόταν το τρίτο δεκαήμερο του Αυγούστου.
Μία ακόμη αλλαγή είναι ότι η θεσμοθέτηση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής (ΕΒΕ) επηρεάζει και τις διαδικασίες συμπλήρωσης των μηχανογραφικών δελτίων. Συγκεκριμένα, μέσα στην επόμενη εβδομάδα –πιθανότατα την Τρίτη– θα ανακοινωθούν οι βαθμολογίες των φετινών υποψηφίων. Εως το 2020 και πριν από τη θεσμοθέτηση της ΕΒΕ το 2021, η ανακοίνωση των βαθμών «άνοιγε» τη διαδικασία συμπλήρωσης των μηχανογραφικών δελτίων. Δηλαδή, οι υποψήφιοι μπορούσαν να μελετήσουν τις σχολές (προγράμματα σπουδών, κατευθύνσεις, επαγγελματικά δικαιώματα) του μηχανογραφικού δελτίου, οι οποίες περιλαμβάνονται στο επιστημονικό πεδίο που έχουν επιλέξει.
Ωστόσο, μετά την καθιέρωση της ΕΒΕ θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η βαθμολόγηση όλων των μαθημάτων –υποχρεωτικών και ειδικών–, ώστε να προκύψουν οι ελάχιστες βάσεις εισαγωγής για τα τμήματα και, κατόπιν τούτου, να ξεκαθαριστεί ποιος υποψήφιος περνάει την ΕΒΕ κάθε τμήματος και άρα μπορεί να το δηλώσει. Υπό τις προϋποθέσεις αυτές, φέτος πρέπει να ολοκληρωθούν οι εξετάσεις στα ιταλικά, την Πέμπτη 30 Ιουνίου, να ακολουθήσει η βαθμολόγηση των γραπτών και έτσι εκτιμάται πως η προθεσμία για την κατάθεση των μηχανογραφικών θα ξεκινήσει περί τις 5 Ιουλίου.
Προσωπικός κωδικός
Οι υποψήφιοι γενικών και επαγγελματικών λυκείων που ενδιαφέρονται να υποβάλουν μηχανογραφικό δελτίο για τα ΑΕΙ ή και παράλληλο μηχανογραφικό δελτίο (ΠΜΔ) για τα ΙΕΚ θα μπορούν να απευθύνονται στο λύκειό τους μέχρι και τις 30/6 για να αποκτήσουν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password). Τις ίδιες ημερομηνίες μπορούν να απευθύνονται στο λύκειό τους και οι φετινοί τελειόφοιτοι που δεν έχουν υποβάλει αίτηση – δήλωση για συμμετοχή στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, προκειμένου να δημιουργήσουν κωδικό ασφαλείας για την υποβολή ΠΜΔ για μία θέση σε δημόσιο Ινστιτούτο Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ).
Μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου, το αργότερο, αναμένεται να ανακοινωθούν οι βάσεις εισαγωγής, νωρίτερα από την έως και πέρυσι «παράδοση», στα τέλη Αυγούστου. Τούτο συμβαίνει διότι οι πρακτικές εξετάσεις για την εισαγωγή στις στρατιωτικές σχολές ολοκληρώθηκαν μέσα στην άνοιξη (έως πέρυσι τον Ιούλιο), και άρα είναι γνωστό ποιοι υποψήφιοι μπορούν να τις δηλώσουν.
Η ταχύτερη ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ θα δώσει την ευκαιρία στο προσωπικό του υπουργείου Παιδείας για μεγαλύτερη ανάπαυλα μέχρι τον Σεπτέμβριο, οπότε αρχίζουν οι επαναληπτικές Πανελλαδικές Εξετάσεις. Πρόκειται για περίπου 35 άτομα, που είναι επιφορτισμένα να οργανώνουν όχι μόνο τις Πανελλαδικές Εξετάσεις αλλά και κάθε άλλη εξεταστική διαδικασία είτε του υπ. Παιδείας είτε άλλων. Ενδεικτικά αυτές τις ημέρες θα γίνουν οι εξετάσεις για το κρατικό πιστοποιητικό πληροφορικής, ενώ η ίδια ομάδα οργανώνει τις εξετάσεις για το κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας και για την απόκτηση ιθαγένειας.
Το παζλ των σχολών, οι ειδικότητες και η αγορά εργασίας
Η μεγάλη πλειονότητα των υποψηφίων –και των γονιών τους– προσπαθεί να επιλέξει σπουδές που θα οδηγούν σε πτυχίο με αντίκρισμα στην αγορά εργασίας. «Σεβαστή η επιθυμία τους, αλλά πρέπει να γνωρίζουν ότι οι επαγγελματικές προοπτικές των πτυχίων είναι κάτι που αλλάζει γρήγορα και το πτυχίο που σήμερα μοιάζει εξαιρετική επιλογή, σε λίγα χρόνια μπορεί να χάσει τις προοπτικές του στην αγορά εργασίας. Πολλά παραδείγματα είχαμε στο παρελθόν. Χαρακτηριστικά, τα παιδαγωγικά τμήματα που ήταν υψηλής ζήτησης στα τέλη της δεκαετίας του 2000, έχασαν τη λάμψη τους όταν σταμάτησαν οι διορισμοί στη δημόσια εκπαίδευση λόγω της οικονομικής κρίσης. Οι σπουδές στα τμήματα πολιτικών μηχανικών επίσης θεωρούνταν καλή και ασφαλής επιλογή για δεκαετίες, αλλά είδαν τη ζήτηση να περιορίζεται όταν ο κατασκευαστικός τομέας κατέρρευσε μετά το 2010», λέει στην «Κ» ο μαθηματικός αναλυτής Στράτος Στρατηγάκης.
Την ίδια στιγμή, όπως σημειώνουν η Στέλλα Ραλλιά και η Ελένη Αλπανίδου, σύμβουλοι της εταιρείας Orientum-Σύμβουλοι Σταδιοδρομίας, «πολλές φορές ο τίτλος μιας σχολής δεν φανερώνει τα επαγγελματικά δικαιώματα που δίνει στους αποφοίτους της, ενώ κάποιες φορές σχολές με το ίδιο όνομα μπορεί να οδηγούν σε διαφορετικά επαγγελματικά δικαιώματα». Ενδεικτικά είναι τα παραδείγματα που παρουσιάζονται στην έκδοση «Πάμε Πανεπιστήμιο 2022» και την ηλεκτρονική πλατφόρμα e-pamepanepistimio.gr της Orientum:
• Οι απόφοιτοι του τμήματος Γλώσσας, Φιλολογίας, Πολιτισμού και Παρευξείνιων χωρών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης δεν αποκτούν τα επαγγελματικά δικαιώματα του φιλολόγου, όπως και οι απόφοιτοι του τμήματος Ιστορίας – Αρχαιολογίας Πανεπιστημίου Πατρών στο Αγρίνιο.
• Οι απόφοιτοι στο Παιδαγωγικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ΕΚΠΑ αποκτούν τα επαγγελματικά δικαιώματα του φιλολόγου.
• Οι απόφοιτοι του τμήματος Βιοϊατρικών Επιστημών Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, ανάλογα με την κατεύθυνση που θα επιλέξουν, αποκτούν τα επαγγελματικά δικαιώματα του πτυχιούχου είτε αισθητικής και κοσμητολογίας είτε ακτινολογίας ακτινοθεραπείας είτε ιατρικών εργαστηρίων είτε οδοντικής τεχνολογίας είτε οπτικής και οπτομετρίας. Αντίθετα από το τμήμα Βιοϊατρικών επιστημών Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος οι απόφοιτοι αποκτούν τα επαγγελματικά δικαιώματα του πτυχιούχου ιατρικών εργαστηρίων.
• Οι απόφοιτοι του τμήματος Βιοχημείας και Βιοτεχνολογίας Πανεπιστημίου Θεσσαλίας αποκτούν τα επαγγελματικά δικαιώματα του βιολόγου, ενώ από το τμήμα Βιοτεχνολογίας Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθήνας του γεωπόνου.
• Από τα τμήματα Διεθνών Ευρωπαϊκών Σπουδών Πανεπιστημίου Πειραιά και Πανεπιστημίου Μακεδονίας οι απόφοιτοι αποκτούν επαγγελματικά δικαιώματα οικονομολόγου, καθώς και από το τμήμα Διεθνών, Ευρωπαϊκών και Περιφερειακών Σπουδών του Παντείου εάν έχουν παρακολουθήσει μαθήματα οικονομικής κατεύθυνσης.
• Από το τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Εργασίας Παν. Πατρών οι απόφοιτοι αποκτούν τα επαγγελματικά δικαιώματα του δασκάλου ή του κοινωνικού λειτουργού, ανάλογα με την κατεύθυνση που θα επιλέξουν.
• Το τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής Παν. Μακεδονίας εντάσσει τους αποφοίτους του στην κατηγορία ΠΕ 71 Δασκάλων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, αν επιλέξουν την κατεύθυνση Εκπαίδευση Ατόμων με ειδικές ανάγκες. Αντίθετα το τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Παν. Πελοποννήσου δεν έχει αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα.
• Από τα τμήματα Κοινωνικής Εργασίας οι απόφοιτοι αποκτούν επαγγελματικά δικαιώματα κοινωνικού λειτουργού, ενώ από τα τμήματα Κοινωνικής Πολιτικής του κοινωνιολόγου.
• Τα τμήματα Μηχανολόγων Μηχανικών ΕΜΠ και Παν. Δυτικής Αττικής, με έδρα την Αθήνα δεν έχουν προς το παρόν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα. Το ίδιο συμβαίνει με το τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Παν. Πατρών και το τμήμα Πολιτικών Μηχανικών Παν. Πελοποννήσου, με έδρα την Πάτρα.
• Οι απόφοιτοι του τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος Δημοκρίτειου Θράκης εγγράφονται στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, ενώ οι απόφοιτοι του αντίστοιχου τμήματος του Διεθνούς Παν. Ελλάδος προς το παρόν όχι.
• Οι απόφοιτοι του τμήματος Αγροτικής Οικονομίας και Ανάπτυξης Γεωπονικού Παν. Αθήνας αποκτούν επαγγελματικά δικαιώματα γεωπόνου, ωστόσο ανάλογα τον αριθμό των οικονομικών μαθημάτων, μπορούν να εγγραφούν και στο Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος ως οικονομολόγοι.
• Οι απόφοιτοι του τμήματος Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης Χαροκόπειου Πανεπιστημίου (πρώην Οικιακής Οικονομίας και Οικολογίας) εγγράφονται στο Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδας ως οικονομολόγοι.
• Οι απόφοιτοι των δύο τμημάτων Εφαρμοσμένης Πληροφορικής Παν. Μακεδονίας, καθώς και των δύο τμημάτων Πληροφορικής του Οικονομικού Παν. Αθηνών και του Παν. Πειραιά, εκτός από την ένταξή τους στον κλάδο ΠΕ 86 καθηγητών Πληροφορικής, εγγράφονται και στο Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδας ως οικονομολόγοι.
Πηγή kathimerini.gr