«Η εκπαίδευση ήταν και παραμένει ένα κορυφαίο ζητούμενο για όλους. Σήμερα έχουμε στη διάθεσή μας πολλά επιστημονικά εργαλεία. Καλούμαστε να διαπρέψουμε στην εφαρμογή αυτού του πολύτιμου υλικού, διατηρώντας, τον ανθρωποκεντρικό μας ρόλο, καλλιεργώντας τις συνεργατικές και προσθετικές σχέσεις στην τάξη και διατηρώντας την αισιοδοξία ως δάσκαλοι απέναντι στους νέους μας».
Αυτό υπογραμμίζει, σε συνέντευξή της στη «δ», η Επίκουρη Καθηγήτρια Γλωσσολογίας και Ελληνικής Γλώσσας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και μέλος της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων κ. Νικολέττα Τσιτσανούδη – Μαλλίδη.
«Σίγουρα τα δεδομένα είναι πάρα πολύ δύσκολα και κανείς καλείται σε μία διαρκή διεκδίκηση βελτίωσης της υπάρχουσας κατάστασης η οποία, όπως πολύ σωστά λέτε, έχει επιδεινωθεί λόγω της κρίσης και της μείωσης των κονδυλίων. Πιστεύω όμως και στον ανθρώπινο παράγοντα. Ειδικά όσοι μπαίνουμε μέσα στο αμφιθέατρο ή στην τάξη είμαστε καταδικασμένοι να είμαστε αισιόδοξοι!», δηλώνει η κ. Νικολέττα Τσιτσανούδη – Μαλλίδη.
Η κ. Τσιτσανούδη έχει τιμηθεί με τα βραβεία του «Διακεκριμένου Ερευνητή» και του «Διακεκριμένου Κριτή» στην Αμερική για το έργο της από το ερευνητικό ίδρυμα Untested Ideas Research Center μαζί με 7 ακαδημαϊκούς από την Αμερική, την Ιαπωνία και την Ευρώπη. Ως δημοσιογράφος εργάστηκε σε πολλά ΜΜΕ και συνεχίζει να αρθρογραφεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, Διετέλεσε υπεύθυνη Τύπου-Δημοσίων Σχέσεων Τμήματος Αντιπροεδρίας στη Βουλή των Ελλήνων.
Η συνέντευξη της κ. Τσιτσανούδη- Μαλλίδη, αναλυτικά:
• Ποιά ήταν τα συμπεράσματα του διεθνούς συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στη Ρόδο και στο οποίο είχατε ενεργό ρόλο ως πρόεδρος;
Το συνέδριο του αμερικανικού ερευνητικού κέντρου Untested Ideas Research Center που σημαίνει κέντρο έρευνας αδοκίμαστων ιδεών κόμισε κατά τη γνώμη μου ένα σημαντικό μήνυμα. Ότι οι άνθρωποι που εργάζονται και θεραπεύουν τις ανθρωπιστικές επιστήμες καλούνται να συνεργάζονται διεπιστημονικά και να παράγουν κείμενα και ιδέες τα οποία ρίχνουν γέφυρες μεταξύ των επιστημών. Ταυτόχρονα, ο ανθρωποκεντρικός χαρακτήρας αυτών των διοργανώσεων έρχεται κάθε φορά να μας θυμίσει ότι οι συνεργασίες δεν μπορεί παρά να είναι και διακρατικές, διαπανεπιστημιακές και γιατί όχι και διηπειρωτικές.
• Ποιός είναι ο ρόλος που διαδραματίζει το Ερευνητικό Ίδρυμα Untested Ideas Research Center;
Το συγκεκριμένο ερευνητικό κέντρο ενθαρρύνει την επιστημονική έρευνα μεταξύ των νέων ερευνητών αλλά και ακαδημαϊκών με μεγάλη εμπειρία και διεθνή αναγνώριση. Επιπλέον οργανώνει συνέδρια και μια σειρά ποικίλων επιστημονικών δράσεων, ενώ πάρα πολύ σημαντικό και ταυτόχρονα ευρύ είναι το εκδοτικό πρόγραμμα το οποίο δίδει ευκαιρίες για δημοσιεύσεις εργασιών και ερευνών στον τομέα πάντοτε των ανθρωπιστικών επιστημών.
• Ποιά είναι τα νεότερα στοιχεία που ανέκυψαν από τις έρευνες που παρουσιάστηκαν στο συνέδριο για την εκπαίδευση;
Η εκπαίδευση ήταν και παραμένει ένα κορυφαίο ζητούμενο για όλους. Σήμερα έχουμε στη διάθεσή μας πολλά επιστημονικά εργαλεία, παιδαγωγικές θεωρίες, πολλές επιστημονικές έρευνες, μελέτες περιπτώσεων και γενικότερα ευρύτατο συγγραφικό επιστημονικό έργο . Έχω την πεποίθηση ότι καλούμαστε να διαπρέψουμε στην εφαρμογή αυτού του πολύτιμου υλικού, διατηρώντας, θα το ξανατονίσω, τον ανθρωποκεντρικό μας ρόλο, καλλιεργώντας τις συνεργατικές και προσθετικές σχέσεις στην τάξη και διατηρώντας την αισιοδοξία μας ως δάσκαλοι απέναντι στους νέους μας.
• Υπάρχουν σημάδια που δείχνουν πως θα υπάρξει βελτίωση στον τομέα της Παιδείας γιατί η οικονομική κρίση στην Ελλάδα έχει προκαλέσει μείωση των κονδυλίων για την εκπαίδευση;
Σίγουρα τα δεδομένα είναι πάρα πολύ δύσκολα και κανείς καλείται σε μία διαρκή διεκδίκηση βελτίωσης της υπάρχουσας κατάστασης η οποία όπως πολύ σωστά λέτε έχει επιδεινωθεί λόγω της κρίσης και της μείωσης των κονδυλίων. Πιστεύω όμως και στον ανθρώπινο παράγοντα. Όλοι μας καλούμαστε να δώσουμε περισσότερο από τον εαυτό μας και τις δυνάμεις του, όλοι μας έχουμε ευθύνη και υποχρέωση να μην απογοητεύσουμε τους νέους μας, τους φοιτητές μας, το έμψυχο δυναμικό της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ειδικά όσοι μπαίνουμε μέσα στο αμφιθέατρο ή στην τάξη είμαστε καταδικασμένοι να είμαστε αισιόδοξοι!
• Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος των ΜΜΕ στην αντιμετώπιση της κρίσης και τι δεν έχει γίνει μέχρι τώρα;
Έχω εργαστεί για πολλά χρόνια ως δημοσιογράφος και έχω διατελέσει μέλος της Ένωσης Συντακτών Θεσσαλίας, Εύβοιας και Στερεάς Ελλάδος. Είχα όμως και το προνόμιο να μελετήσω αυτόν τον χώρο και σε επιστημονικό επίπεδο, δεδομένου ότι η διδακτορική μου διατριβή έχει ως θέμα της τη δημοσιογραφική γλώσσα και τις ιδεολογικές της λειτουργίες. Είναι κοινός τόπος ότι τα ΜΜΕ έχουν τρομακτική δύναμη και η παρουσία τους είναι ιμπεριαλιστική. Αυτό το δεδομένο ειδικά σε εποχές κρίσης αποκτά μία ιδιαίτερη σημασία. Θαρρώ πως ζητούμενο είναι η «απελευθέρωση» του δημοσιογράφου από τον δεσμευτικό ρόλο του καθοδηγητή της κοινής γνώμης. Πιστεύω πως είναι ώρα να μειωθεί η προπαγανδιστική λειτουργία του σύγχρονου δημοσιογραφικού λόγου. Από την άλλη, και όλοι εμείς, ως αποδέκτες και καταναλωτές των δημοσιογραφικών «προϊόντων» – ας μην μας σοκάρει αυτό – οφείλουμε να αναναλαμβάνουμε τη δική μας ευθύνη. Η εποχή των καλών και ηθικών, πλην όμως παθητικών αποδεκτών, έχει παρέλθει. Τώρα διεκδικούμε αφενός τους κριτικούς αναγνώστες των λόγων της πολιτικής και της δημοσιογραφίας, και αφετέρου τους ενεργούς διαμορφωτές της επικοινωνίας, τους έξυπνους παίκτες…