«Είναι βέβαιο ότι θα έρθουν και νέα μέτρα, αφού η Τρόικα ζητά συνέχεια νέα προαπαιτούμενα, εννέα αυτή τη φορά, για να εγκρίνει την καινούργια δόση. Η πραγματικότητα είναι ότι οι διατάξεις του πολυνομοσχεδίου, όπως και όλων των προηγούμενων, δεν πρόκειται να βελτιώσουν την κατάσταση και, πολύ περισσότερο, δεν πρόκειται να βελτιώσουν τη ζωή των Ελλήνων και των Ελληνίδων»
Αυτό δηλώνει σε συνέντευξή της προς την «δ» η ανεξάρτητη βουλευτής κ. Μίκα Ιατρίδη με αφορμή την κατάθεση ακόμη ενός πολυνομοσχεδίου στη Βουλή.
«Δεν συμμερίζομαι την άποψη ότι αντιμετωπίζεται το οικονομικό πρόβλημα της χώρας. Είμαστε πέντε χρόνια στο Μνημόνιο και, ουσιαστικά, παρά τις αιματηρές θυσίες των πολιτών, οι δανειστές και η συγκυβέρνηση που τους στηρίζει έχουν κάνει μια τρύπα στο νερό», δηλώνει η κ. Μίκα Ιατρίδη.
Σε ερώτηση σχετικά με την αξιοποίηση του Γκολφ Αφάντου και άλλων σημαντικών ακινήτων της Ρόδου, η κ. Ιατρίδη δηλώνει:
«Η δημόσια περιουσία, η γη μας και όσα έχουμε φτιάξει οι Έλληνες πάνω σε αυτήν δεν ανήκουν σε καμία κυβέρνηση. Ανήκουν στις γενιές των Ελλήνων, τόσο τις προηγούμενες όσο και τις επόμενες. Πιστεύω ότι, όπως τα κοινωνικά αγαθά, πρέπει να παραμένουν στο κράτος, έτσι επιβάλλεται να γίνει και με τη δημόσια περιουσία».
Η κ. Ιατρίδη αναφέρεται επίσης στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, στην παράνομη μετανάστευση αλλά και στο νομοσχέδιο για τον τουρισμό που ψηφίστηκε στη Βουλή.
Η συνέντευξη της κ. Ιατρίδη, αναλυτικά:
• Σαράντα χρόνια συμπληρώθηκαν από τη Μεταπολίτευση, την πτώση της δικτατορίας και την αποκατάσταση της δημοκρατίας στην Ελλάδα. Κατά πόσο εκπληρώθηκαν τα όνειρα όσων αντιτάχθηκαν στη χούντα των συνταγματαρχών και ποια είναι η κατάσταση σήμερα της πολιτικής στη χώρα;
Αν η ερώτηση αυτή γινόταν πριν πέντε χρόνια, πιθανότατα και η απάντηση θα ήταν τελείως διαφορετική. Σήμερα, όμως, ζούμε σε μια τραγική κατάσταση κατά την οποία οι συγκυβερνώντες έχουν παραδώσει την εθνική μας κυριαρχία, η οικονομία μας και η κοινωνία μας έχουν καταστραφεί, οι νέοι και οι νέες μας αναζητούν απελπισμένα τη διέξοδό τους στο εξωτερικό, η αδηφάγα ανεργία και η ύφεση οδηγούν σε μεγάλη φτωχοποίηση, ενώ δεν φαίνεται να υπάρχει ελπίδα πουθενά.Περαιτέρω, έχουμε σημαντική υποβάθμιση του έργου της Βουλής, όταν οι μνημονιακές κυβερνήσεις καταθέτουν μέσα στη νύχτα πολυνομοσχέδια, με αντισυνταγματικές διατάξεις, για να ψηφιστούν εκβιαστικά από τους κυβερνητικούς βουλευτές με τη διαδικασία του κατεπείγοντος. Έχουμε υποβάθμιση όταν οι συγκυβερνήσεις προχωρούν σε «βιομηχανική» παραγωγή πράξεων νομοθετικού περιεχομένου. Και όλη αυτήν την περίοδο, βέβαια, είχαμε έναν Πρόεδρο της Δημοκρατίας ο οποίος υπέγραφε ό,τι του έδιναν, χωρίς καμία αντίδραση. Παρά μόνο τώρα, στη λήξη της θητείας του, θυμήθηκε να μιλήσει για τους κινδύνους που αντιμετωπίζει δημοκρατία μας λόγω της οικονομικής κρίσης. Και το λέει αυτό, όταν ο ίδιος έχει ορκιστεί να την υπερασπίζεται.
Είναι αναμενόμενο, λοιπόν, η κατάσταση αυτή να έχει οδηγήσει την πλειοψηφία του ελληνικού λαού, να θεωρεί ότι δεν εκπληρώθηκαν τα όνειρα όσων αντιτάχθηκαν στη δικτατορία, ούτε το όραμα του Κωνσταντίνου Καραμανλή, που με την πολιτική του κατάφερε να αποκαταστήσει τη δημοκρατία στη χώρα μας, χωρίς ιδιαίτερους κραδασμούς.Όμως, είναι ιστορικό γεγονός ότι η Μεταπολίτευση είναι μια περίοδος πολιτικής σταθερότητας που δεν υπήρχε στη χώρα πριν την εκδήλωση του πραξικοπήματος. Περαιτέρω, από το 1974 και μετά, ο ελληνικός λαός είχε την απεριόριστη δυνατότητα να εκφράζεται όπως ήθελε και το πολίτευμα μας λειτούργησε, πιστεύω, ικανοποιητικά.
Συνεπώς, αυτή τη στιγμή έχουμε μια μεγάλη πρόκληση μπροστά μας. Να μπορέσουμε όλοι μαζί να ξεπεράσουμε αυτήν τη μεγάλη κρίση, να ανακτήσουμε την κυριαρχία μας και το πολιτικό σύστημα να προχωρήσει μπροστά, έχοντας όμως μάθει από τα τεράστια λάθη του παρελθόντος. Η δημοκρατία, με τα προβλήματα της, είναι ό,τι καλύτερο διαθέτουμε, και δεν πρέπει να την αφήσουμε σε ακραίες φωνές και κόμματα, που τη χρησιμοποιούν για να είναι σε θέση να την καταργήσουν αργότερα.
• Ετοιμάζεται νέο πολυνομοσχέδιο με αφορμή την εκταμίευση της νέας δόσης. Θεωρείτε πως θα συνοδευθεί και από νέα μέτρα; Έχει αντιμετωπιστεί το οικονομικό πρόβλημα της χώρας; Αισιοδοξείτε για την πορεία της;
Από τότε που ψηφίστηκε το Μνημόνιο, κάθε φορά πριν την εκταμίευση των δόσεων, έρχονταν η εκάστοτε κυβέρνηση και συγκυβέρνηση και κατέθετε ένα πολυνομοσχέδιο με εκατοντάδες διατάξεις, το οποίο, μάλιστα, ψηφιζόταν ως ένα άρθρο. Πρόκειται για μια φαιδρή, εκβιαστική πολιτική, η οποία, όπως σας είπα, μαζί με τις πράξεις νομοθετικού περιεχομένου έχει υποβαθμίσει σημαντικά το ρόλο του Κοινοβουλίου.
Τώρα που μιλάμε, δεν έχει κατατεθεί το πολυνομοσχέδιο, όμως είναι βέβαιο ότι θα έρθουν και νέα μέτρα, αφού η Τρόικα ζητά συνέχεια νέα προαπαιτούμενα, εννέα αυτή τη φορά, για να εγκρίνει τη δόση. Η πραγματικότητα είναι ότι οι διατάξεις του, όπως και όλων των προηγούμενων δεν πρόκειται να βελτιώσουν την κατάσταση και, πολύ περισσότερο, δεν πρόκειται να βελτιώσουν τη ζωή των Ελλήνων και των Ελληνίδων.
Περαιτέρω, εγώ δεν συμμερίζομαι την άποψη ότι αντιμετωπίζεται το οικονομικό πρόβλημα της χώρας. Είμαστε πέντε χρόνια στο Μνημόνιο και, ουσιαστικά, παρά τις αιματηρές θυσίες των πολιτών, οι δανειστές και η συγκυβέρνηση που τους στηρίζει έχουν κάνει μια τρύπα στο νερό.
Όταν έρχεται η Eurostat, προσέξτε, η αρμόδια υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και ανακοινώνει ότι το χρέος μας κινείται στα επίπεδα του 170% του ΑΕΠ, θυμίζω ότι το 2009 ήταν στο 120%, αντιλαμβάνεστε ότι η κατάσταση πάει από το κακό στο χειρότερο. Η οικονομία μας έχει πάθει καθίζηση. Όσο η οικονομία μας είναι σε αυτήν την κατάσταση το χρέος θα μας πνίγει, όπως ακριβώς μας πνίγουν και οι δανειστές, για να εξυπηρετήσουν τα δικά τους συμφέροντα.
• Νομοθετική ρύθμιση που στόχο έχει να διασφαλίσει την απρόσκοπτη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των νησιών κατατέθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής με πρωτοβουλία του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη. Αισιοδοξείτε πως θα λύσει το πρόβλημα;
Στη συζήτηση που είχε γίνει για το νομοσχέδιο για τα τουριστικά πλοία, είχα πει στον κ. Βαρβιτσιώτη, όπως είχα πει και παλαιότερα στον κ. Μουσουρούλη, ότι πρέπει να αντιμετωπίσουν συνολικά το πρόβλημα.Συνολική αντιμετώπιση σημαίνει ότι πρέπει να δεις τι μπορείς να κάνεις με το κόστος των καυσίμων, πώς να αυξήσεις τα κονδύλια για τις γραμμές δημόσιας υπηρεσίας και πώς να κατανείμεις καλύτερα τα δρομολόγια. Επιπλέον, και αυτό είναι πολύ σημαντικό, τι συνεννόηση θα κάνεις με την τράπεζα που έχει στο χαρτοφυλάκιο της, στη μεγάλη του πλειοψηφία, το χρέος των ακτοπλοϊκών εταιρειών, το οποίο, αν θυμάμαι καλά, είναι κοντά στα 900 εκατ. ευρώ.Σε σχέση με την τροπολογία του κ. Βαρβιτσιώτη, θα σας πω ότι έτσι όπως έχουν τα πράγματα, ενδεχομένως η ρύθμιση αυτή, με τις τροποποιήσεις που έγιναν, να είναι μια λύση, προσωρινού κυρίως χαρακτήρα, η οποία δίνει την απαραίτητη ευελιξία στον αρμόδιο Υπουργό να χειριστεί δύσκολες καταστάσεις, οι οποίες θα είναι ακόμα πιο δύσκολες κατά τη χειμερινή περίοδο. Πρέπει όμως το πρόβλημα να αντιμετωπιστεί συνολικά. Είχα πει, όταν ήμουν εισηγήτρια στα νομοσχέδια του Υπουργείου Ναυτιλίας, ότι μπορούν με συγκεκριμένη φορολογική πολιτική να μειώσουν το κόστος των καυσίμων, ότι μπορούν, μεταξύ άλλων, να εφαρμόσουν το μοντέλο της Σκωτίας για τις άγονες γραμμές και, τέλος, μέρος από τις εισπράξεις των διοδίων να κατευθύνονται στη χρηματοδότηση των λεγόμενων άγονων γραμμών. Αλλά, για να προχωρήσουν σε τέτοιες πολιτικές θα πρέπει να πάρουν πρώτα την άδεια της Τρόικας και από ότι φαίνεται, η Τρόικα δεν δίνει τέτοια άδεια.Αλλά, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε στην κυβέρνηση και τους δανειστές ότι οι νησιώτες διεκδικούμε την απρόσκοπτη σύνδεση με την ηπειρωτική Ελλάδα και τα νησιά μεταξύ τους, όλο το χρόνο. Πρέπει, επιτέλους, να εφαρμοστεί το μεταφορικό ισοδύναμο. Δεν ζητούμε να μας χαριστεί τίποτα, ζητούμε να εφαρμόζονται οι αυτονόητες διατάξεις που ορίζει το ίδιο το Σύνταγμα.
• Ποια είναι η άποψή σας για το νομοσχέδιο για τον τουρισμό καθώς και για το σχέδιο νόμου για τον αιγιαλό; Δίνουν λύσεις ή όχι;
Σχέδιο νόμου για τον αιγιαλό τελικά δεν έχουμε δει ακόμη. Το αρχικό κείμενο που δόθηκε στη δημοσιότητα, η συγκυβέρνηση το έχει πάρει πίσω, συνεπώς θα πρέπει να περιμένουμε να δούμε την τελική μορφή του νομοσχεδίου, όταν κατατεθεί στη Βουλή. Δεν μου αρέσει να μιλάω για κάτι που δεν έχουμε με συγκεκριμένη μορφή στα χέρια μας.
Πάντως, το σχετικό νομοσχέδιο όταν έρθει στη Βουλή θα μπορούσε να δώσει και λύσεις σε χρονίζοντα προβλήματα, όπως αυτό με τα ακίνητα στη Δωδεκάνησο και εδώ στη Ρόδο, σε γνωστές τουριστικές περιοχές του νησιού μας, τουλάχιστον δεκαπενταετίας, τα οποία δεν έχουν ενταχθεί στους κτηματολογικούς τόμους και βρίσκονται εντός των περιοχών που περιλαμβάνονται στο επικείμενο νομοσχέδιο για τον αιγιαλό, όταν δηλαδή η παραλία φθάνει ως τον προαύλιο χώρο των κτισμάτων αυτών. Είναι μια χρονίζουσα κατάσταση, όπως είπα, και θα μπορούσε μια ρύθμιση του νομοσχεδίου να λύσει το πρόβλημα αυτό, να δοθεί μια ανάσα στους ιδιοκτήτες με τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί και να υπάρξει μια δίκαιη και ρεαλιστική τακτοποίηση και για τα ακίνητα αυτά. Για το νομοσχέδιο του τουρισμού τα είπα και από το βήμα της Βουλής. Είναι ένα νομοσχέδιο με σαφή προσανατολισμό προς τις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες. Δεν είμαι αντίθετη στις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες, αλλά είμαι της γνώμης ότι πρέπει να υπάρξει ισόρροπη ανάπτυξη για όλα τα καταλύματα και όλες τις μορφές διαμονής.
Είπα ακόμη στην ολομέλεια, ότι δεν μπορούμε να είμαστε προσανατολισμένοι μόνο στο «all inclusive», στο λεγόμενο «βραχιολάκι». Δεν αποδίδει έσοδα στην τοπική οικονομία και κοινωνία, μια και οι τουρίστες μένουν μέσα στο ξενοδοχείο. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις του τόπου μας, αλλά και αλλού, δεν βλέπουν κανέναν τουρίστα, δεν έχουν κανένα έσοδο.
Έπειτα, είναι και το θέμα της τιμής που προσφέρεται το «all inclusive», η οποία ενδεχομένως να δημιουργήσει πρόβλημα και στις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες. Πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι βλέπουν και οι μονάδες αυτές τα έσοδα τους να περιορίζονται, αφού οι τουρίστες είναι εξαιρετικά προσεκτικοί στο να προβαίνουν σε αγορές και καταναλώσεις που δεν περιλαμβάνονται στο καθεστώς του «all inclusive».
Πάντως, το γεγονός ότι υπάρχουν ρυθμίσεις για τις ειδικές μορφές τουρισμού είναι θετικό, είναι ένα θέμα που δεν έχουμε εκμεταλλευτεί ως χώρα όσο θα έπρεπε. Αυτό που θα ήθελα να δει καλύτερα η κυρία Υπουργός είναι η ρύθμιση που προβλέπει ότι και οι νησιωτικές επιχειρήσεις καταλυμάτων πρέπει να απευθύνονται στο Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο για την κατάταξη τους. Πιστεύω ότι δεν θα βοηθήσει η ρύθμιση αυτή και θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα. Εκεί, πρότεινα το ρόλο αυτό να αναλάβουν τα νησιωτικά επιμελητήρια.
Θα έπρεπε ακόμη να δει η συγκυβέρνηση το ζήτημα της ΑΣΤΕΡ. Το τόνισα αυτό και, τουλάχιστον, προς το τέλος της συνεδρίασης στην Ολομέλεια, η κυρία Υπουργός είπε ότι ενδιαφέρει το Υπουργείο η αναβάθμιση των τουριστικών σχολών. Πρέπει να αντιληφθούν ότι η ΑΣΤΕΡ μπορεί να ξαναγίνει το «διαμάντι» της τουριστικής εκπαίδευσης και να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο σε όλη την ανατολική Μεσόγειο.
• Ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση του Γκολφ Αφάντου μπήκε στην τελική ευθεία και σε λίγο καιρό θα επιλεγεί η ανάδοχος εταιρεία. Ποια είναι η άποψη σας καθώς έχει δρομολογηθεί και η αξιοποίηση και άλλων ακινήτων;
Η δημόσια περιουσία, η γη μας και όσα έχουμε φτιάξει οι Έλληνες πάνω σε αυτήν δεν ανήκουν σε καμία κυβέρνηση. Ανήκουν στις γενιές των Ελλήνων, τόσο τις προηγούμενες όσο και τις επόμενες. Πιστεύω ότι, όπως τα κοινωνικά αγαθά, για παράδειγμα το νερό, η ενέργεια με τον ορυκτό πλούτο που τη συνοδεύει, πρέπει να παραμένουν στο κράτος, έτσι πρέπει να γίνει και με τη δημόσια περιουσία. Δεν είναι δυνατόν να έχει βγει γενικό πωλητήριο, όπως βλέπουμε ότι έχει γίνει εντός της χώρας αλλά και με πολλά ακίνητα του δημοσίου ανά τον κόσμο.
Επιπλέον, οι τιμές που δίνονται είναι εξαιρετικά χαμηλές. Το είδαμε με το Ελληνικό, το είδαμε με τη ΔΕΗ, το βλέπουμε με την πώληση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, είναι αμέτρητα τα παραδείγματα ξεπουλήματος της περιουσίας του ελληνικού λαού. Αυτή είναι η πραγματικότητα και προκύπτει από τις τιμές που το ίδιο το ΤΑΙΠΕΔ και η κυβέρνηση κατά καιρούς ανακοινώνουν.
Για το Γκολφ Αφάντου δεν βλέπω να εφαρμόζεται διαφορετική προσέγγιση. Το θέμα είναι, θα είναι προσβάσιμη η παραλία στους Ροδίτες και τους επισκέπτες του νησιού; Πως ακριβώς θα γίνει η αξιοποίηση, ποιες δεσμεύσεις θα αναλάβουν οι επενδυτές; Πως θα γίνει ο έλεγχος για το αν οι δεσμεύσεις θα τηρηθούν; Και, βέβαια, και εδώ έχουμε το θέμα της τιμής, η οποία είναι, επίσης, πολύ χαμηλή.
• Το υπουργείο Ναυτιλίας επιδιώκει τη δημιουργία χώρου προσωρινής υποδοχής και φιλοξενίας των λαθρομεταναστών. Ποια είναι η άποψή σας;
Είμαι κατηγορηματικά αντίθετη στη δημιουργία τέτοιων χώρων. Έχω πει ότι χρειάζονται ενίσχυση με προσωπικό το Λιμενικό Σώμα και η Αστυνομία, να δούμε και το ζήτημα των συνοριοφυλάκων, ώστε η προώθηση των παράνομων μεταναστών να γίνεται άμεσα στα αντίστοιχα κέντρα της ηπειρωτικής Ελλάδας.
Τα νησιά μας δεν έχουν τη δυνατότητα να ανταπεξέλθουν στο κύμα της παράνομης μετανάστευσης, πολύ περισσότερο να φιλοξενούν τους παράνομους μετανάστες. Εδώ εμείς δεν έχουμε τη δυνατότητα για περίθαλψη και βλέπετε τι γίνεται με τις υπηρεσίες υγείας στα νησιά μας. Πως λοιπόν, θα μπούμε στη διαδικασία να φιλοξενούμε, έστω και προσωρινά, τους παράνομους μετανάστες;
Τελικά, φαίνεται ότι επιφυλάσσουν στα Δωδεκάνησα, τη ναυαρχίδα του τουρισμού μας, ένα μέλλον που θα θέσει σε κίνδυνο ακόμα και αυτό το πλεονέκτημα που έχουμε ως τουριστική περιοχή. Από εκεί και πέρα, θα πρέπει και οι αιρετοί άρχοντες της αυτοδιοίκησης να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να πουν ξεκάθαρα στους Δωδεκανήσιους τι θέλουν και τι επιδιώκουν για το ζήτημα αυτό.
Πρέπει, όμως να λάβουν σοβαρά υπόψη τους, τόσο την μεγάλη κινητοποίηση των Ροδιτών που έγινε πριν ένα περίπου χρόνο, όσο και τις ομόφωνες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου της Ρόδου, με την οποία συμπολίτευση και αντιπολίτευση είχαν εκφράσει την ξεκάθαρη αντίθεση τους στη δημιουργία κέντρου παράνομων μεταναστών.
• Με αφορμή την απόφαση σας αποχωρήσετε από τους ΑΝΕΛ και να ανεξαρτητοποιηθείτε έχουν προκληθεί σχόλια και δεν είναι λίγοι εκείνοι που φοβούνται επιστροφή σας στη ΝΔ; Σας έχει γίνει πρόταση επανένταξης και τι απαντάτε;
Θέλω να είμαι ξεκάθαρη, για μία ακόμη φορά. Δεν έχω αλλάξει απόψεις, δεν έχω αλλάξει πολιτική. Δεν θα συμμετάσχω στη συνέχιση μιας αδιέξοδης πολιτικής. Το έχω δείξει, πιστεύω, πολλές φορές. Τιμώ τις αποφάσεις μου, οι οποίες είναι συνειδητές και έχουν γνώμονα το συμφέρον των συμπολιτών μου και της χώρας μου, τουλάχιστον όπως εγώ το αντιλαμβάνομαι. Δεν σκοπεύω να γίνω το δεκανίκι κανενός. Μου αρκεί η εμπιστοσύνη και η αγάπη των συμπολιτών μου, την οποία έχω τη χαρά να διαπιστώνω σε κάθε μου βήμα στα νησιά μας και τους ευχαριστώ για αυτό.