Πρωταγωνιστής του σκανδάλου υπάλληλος του υπ. Ανάπτυξης. Ελέγχεται και προϊστάμενος. Εστηναν μελέτες και κοινοτικά προγράμματα με κέρδη – μαμούθ.
Σκάνδαλο εκατομμυρίων ευρώ σε δημοτικές επιχειρήσεις που δεν έχουν απογραφεί με στημένες μελέτες και κοινοτικά προγράμματα είναι το μεγάλο κόλπο στο οποίο εμπλέκονται δημοτικές επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης που ανήκουν στις 131 εταιρείες φαντάσματα των δήμων, σύμφωνα με δημοσίευμα του Εθνους της Κυριακής.
Εμπλέκονται δημοτικές επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης που ανήκουν στις 131 εταιρείες φαντάσματα των δήμων
Τα πορίσματα-φωτιά των κλιμακίων του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης για το μεγάλο κόλπο με τα συστήματα ελέγχου διαρροών που προμηθεύονταν οι δημοτικές επιχειρήσεις κινητοποίησαν τις εισαγγελικές αρχές και οι οποίες ερευνούν την υπόθεση και σε αρκετές περιπτώσεις έχει ξεκινήσει και η δικαστική διαδικασία.
Το σκάνδαλο που αφορά τον τηλεχειρισμό συστημάτων ύδρευσης έχει πρωταγωνιστή ένα υπάλληλο του υπουργείου Ανάπτυξης, 15 ΔΕΥΑ εκ των οποίων οι 4 (Καβάλα, Άρτα , Χαλκίδα και Χανιά) δεν έχουν απογραφεί στην βάση δεδομένων του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και ελέγχονται από τις εισαγγελικές και δικαστικές αρχές για την νομιμότητα των αναθέσεων των μελετών, αλλά και των έργων που κοστίζουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
Πέτρα του σκανδάλου στο μεγάλο κόλπο με τα τηλεσυστήματα ύδρευσης είναι προϊστάμενος στην Ειδική Υπηρεσία Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του υπουργείου Ανάπτυξης, ο οποίος «προμήθευε» μελέτες για έργα τηλεχειρισμού των συστημάτων σε 15 δημοτικές επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης και τέσσερις δήμους ανά την επικράτεια την τελευταία δεκαετία προβάλλοντας τη θέση του στο υπουργείο Ανάπτυξης, από την οποία ελέγχεται εάν εξασφάλιζε ή επιτάχυνε τη διαδικασία χρηματοδότησης των έργων.
Οι εισαγγελικές αρχές διερευνούν το ενδεχόμενο να εμπλέκεται ο συγκεκριμένος δημόσιος υπάλληλος με εταιρείες που προμήθευαν τα συγκεκριμένα συστήματα
Η υπόθεση αποκαλύφθηκε από έλεγχο των υπηρεσιών του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης το 2013 και οι εισαγγελικές αρχές διερευνούν το ενδεχόμενο να εμπλέκεται ο συγκεκριμένος δημόσιος υπάλληλος με εταιρείες που προμήθευαν τα συγκεκριμένα συστήματα, καθώς υπάρχουν καταγγελίες ανταγωνιστριών ότι αποκλείονταν από τους διαγωνισμούς με έντεχνο τρόπο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το νόμιμο οικονομικό όφελος μόνο από την πληρωμή των μελετών ανέρχεται από το 2004 μέχρι σήμερα στις 400.000 ευρώ, ενώ η Εφορία έχει ξεκινήσει ελέγχους στους τραπεζικούς λογαριασμούς του υπαλλήλου και της συζύγου του για ποσά που δεν μπορούν να δικαιολογηθούν από τα εισοδήματά τους.
Μελέτες χωρίς άδεια
Ο υπάλληλος του υπουργείου Ανάπτυξης δεν ήταν πιστοποιημένος ως «μελετητής» αντίστοιχων έργων και γι’ αυτόν τον λόγο οι επιθεωρητές διαπίστωσαν ότι οι εισηγήσεις του δεν πρωτοκολλούνταν και μετά από λίγες ημέρες αποτελούσαν μελέτες που έφεραν τις υπογραφές των τεχνικών υπηρεσιών των επιχειρήσεων βάσει των οποίων γίνονταν οι αναθέσεις.
Αξιοποιούσε τη γυναίκα του για να καταθέσει αντίστοιχες προτάσεις, η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, είχε καταγωγή από την Ολλανδία
Σε αρκετές περιπτώσεις και για φορολογικούς λόγους αξιοποιούσε τη γυναίκα του για να καταθέσει αντίστοιχες προτάσεις, η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, είχε καταγωγή από την Ολλανδία, δήλωνε σύμβουλος μάρκετινγκ και διατηρούσε ηλεκτρονικό κατάστημα παιδικών ρούχων!
Ο υπάλληλος του υπουργείου Ανάπτυξης προέβαλλε τη θέση του προκειμένου να αναλάβει τη μελέτη και κατόπιν τη διαμόρφωση των όρων του διαγωνισμού για τον τηλεχειρισμό συστημάτων ύδρευσης.
Τόσο ο ελεγχόμενος υπάλληλος όσο και η σύζυγός του δεσμεύονταν προς τις ΔΕΥΑ ότι θα παρείχαν «ενημέρωση για ευκαιρίες που παρουσιάζονταν σχετικά με τη χρηματοδότηση έργων εγκατάστασης και εκσυχρονισμού δικτύων, καθώς και τη συμπλήρωση όλων των απαιτούμενων εντύπων για υποβολή προτάσεων για χρηματοδότηση».
Με υποσχετική τα κονδύλια της χρηματοδότησης
Με αυτόν τον τρόπο χρησιμοποιούσε τη θέση του στην Ειδική Υπηρεσία Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του υπ. Ανάπτυξης, απ’ όπου μπορούσε να παρακολουθήσει, αν όχι να επηρεάσει, τη χρηματοδότηση των ΔΕΥΑ με τα συγκεκριμένα προγράμματα.
Οπως ο ίδιος ομολόγησε στους ελεγκτές του Γενικού Επιθεωρητή, είχε ενημερώσει μόνο προφορικά για την παράλληλη εργασία του τόσο τη ΜΟΔ ΑΕ, από την οποία αποσπάστηκε, όσο και την υπηρεσία του στο υπουργείο Ανάπτυξης.
Το πόρισμα του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης αναφέρει ότι με την παράνομη διαδικασία σύνταξης μελετών που ακολουθήθηκε ο συγκεκριμένος υπάλληλος μπορούσε να διαμορφώσει τους όρους του διαγωνισμού και της εκτέλεσης του έργου υπέρ συγκεκριμένων εταιρειών.
Οι δημοτικές επιχειρήσεις δεν είχαν τεχνική κατάρτιση
Ο υπάλληλος του Ανάπτυξης κατέθεσε στους ελεγκτές του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης ότι ο ίδιος ερχόταν σε επαφή με τις 50 Δημοτικές Επιχειρήσεις Υδρευσης και Αποχέτευσης και πρότεινε την εκπόνηση των μελετών, για τις οποίες λάμβανε κατά μέσον όρο 5.000 ευρώ. Τα στελέχη των τεχνικών υπηρεσιών των ΔΕΥΑ (πολιτικοί μηχανικοί, μηχανολόγοι κ.ά.), για να υποστηρίξουν την ανάθεση μελέτης, στις εισηγήσεις τους ανέφεραν ότι το έργο που καλείται να περιγράψει είναι υψηλού επιπέδου και δεν μπορεί να υλοποιηθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα παραδοχής της ανεπάρκειας των υπηρεσιών των δήμων αποτελεί η εισήγηση της τεχνικής υπηρεσίας της ΔΕΥΑ Κομοτηνής που αναφέρεται στην πρόταση του συγκεκριμένου υπαλλήλου: «Ολα τα παραπάνω είναι μεγάλου βαθμού δυσκολίας που η τεχνική υπηρεσία της ΔΕΥΑΚ αδυνατεί να προβεί στην υλοποίησή τους, λόγω του γεγονότος ότι απαιτείται ειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό, υψηλής τεχνολογίας και πανάκριβη υλικοτεχνική υποδομή και εξειδικευμένη γνώση σε αντικείμενα άγνωστα στην επιχείρησή μας, τα οποία δεν γνωρίζει και ούτε υπάρχει προοπτική σε προσωπικό επιχειρήσεων ή υπηρεσιών τέτοιου είδους να μεταφερθεί…».
Πηγή thetoc