Η φετινή χρονιά μάλιστα χαρακτηρίζεται ως η πλέον “ρευστή” των τελευταίων χρόνων, με την ζήτηση για τους ελληνικούς προορισμούς να εξακολουθεί να κινείται σε “δύο ταχύτητες”, γεγονός που καθιστά ακόμη δύσκολες τις προβλέψεις για την πορεία του Τουρισμού το επόμενο διάστημα. Είναι άλλωστε ενδεικτικό πως την περίοδο Ιανουάριος- Ιούνιος, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΤτΕ τα έσοδα υποχώρησαν κατά 5,8% σε σχέση με πέρσι και διαμορφώθηκαν στα 3,9 δισ. ευρώ, ενώ την ίδια ώρα οι αφίξεις ξένων τουριστών μειώθηκαν κατά 1,6%.
Τα αποτελέσματα του Ιουλίου βέβαια βελτιώνουν το κλίμα. Όπως αναφέρεται στην τελευταία επισκόπηση του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, τον προηγούμενο μήνα- κυρίως εξαιτίας της ανόδου που καταγράφηκε στις last minute κρατήσεις- οι αεροπορικές αφίξεις κατέγραψαν αύξηση 9% στα περιφερειακά αεροδρόμια και 9,6% στην Αθήνα. Για το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου οι αντίστοιχες μεταβολές ήταν 6,7% και 5,6%. Οι οδικές αφίξεις από την άλλη σημείωσαν αύξηση 1,6% έναντι του περσινού Ιουλίου -που όμως είχε επηρεαστεί αρνητικά από τα capital controls- όμως συνολικά για το τρέχον έτος η μείωση περιορίστηκε σε 4,8%.
Συγκεντρωτικά, σε απόλυτα νούμερα, η αύξηση των αεροπορικών αφίξεων για το επτάμηνο ανέρχεται σε +556 χιλ. και η μείωση των οδικών σε -307 χιλ. Εντούτοις οι διαφοροποιήσεις στους προορισμούς είναι ιδιαίτερα έντονες, με επίκεντρο την πολύ μεγάλη πτώση των αφίξεων στα νησιά που έχουν πληγεί από τις μεταναστευτικές ροές. Ειδικότερα το αεροδρόμιο της Μυτιλήνης εμφανίζει βουτιά 62,7% στις αφίξεις στο επτάμηνο, η Σάμος πτώση 29,7% και η Κως μείωση 15,9%.
Ήδη οι επιχειρηματίες στη Λέσβο κάνουν λόγο για μια “χαμένη χρονιά”. Χαρακτηριστικά είναι τα νούμερα για τον αριθμό των πτήσεων τσάρτερ που φθάνουν στο νησί: τον Ιούλιο οι αφίξεις με τσάρτερ ήταν 6.841, μειωμένες κατά 62% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρσι (16.745 αφίξεις), όταν την τελευταία δεκαετία οι αφίξεις με τσάρτερ για το συγκεκριμένο μήνα δεν έπεσαν κάτω από τις δέκα χιλιάδες. Πρόκειται για τον προορισμό που έχει πληγεί περισσότερο από όλους στην Ελλάδα από τις μεταναστευτικές ροές. Οι ζημιές είναι σημαντικές και για τα υπόλοιπα νησιά του ανατ. Αιγαίου, όπως επίσης και για την Κω, όπου όμως γίνεται αγώνας δρόμου για να περιοριστούν οι απώλειες, μέσω γενναίων προσφορών από τους ξενοδόχους. Ακόμη όμως και οι εκπτώσεις δεν φαίνεται να είναι αρκετές για να “σωθεί” η σεζόν.
Συνολικά, ο στόχος για την αύξηση των αφίξεων κατά 6% (25 εκατ. τουρίστες το 2016) όσον αφορά το σύνολο της χώρας δείχνει μεν εφικτός, αλλά δεν ισχύει το ίδιο για εκείνον (επίσης 6%, στα 15 δισ. ευρώ) όπως είχε ανακοινωθεί από τονΣΕΤΕ στην αρχή της χρονιάς) των εσόδων. Ακόμη κι αν ο Αύγουστος και ο Σεπτέμβριος πάει καλά από πλευράς εισπράξεων, αυτές δεν η αύξησή τους δεν αναμένεται να είναι μεγαλύτερη από 300 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με πέρσι. Και όλα αυτά, εφόσον δεν συμβεί κάποιο αναπάντεχο γεγονός που ανατρέψει τον παραπάνω προγραμματισμό.