Πρόστιμα και φόρους που τους επιβλήθηκαν αδίκως και καταχρηστικώς από εφορίες ή εφοριακούς γλιτώνει σχεδόν ο ένας στους δύο φορολογούμενους που προσφεύγει με αίτηση ενδικοφανούς προσφυγής στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών που αποτελεί αποκεντρωμένη υπηρεσία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, προκειμένου να λύσει τη διαφορά του με τις φορολογικές αρχές.
Αυτό προκύπτει με βάση στοιχεία για το β’ τρίμηνο του 2018 (Απρίλιος-Ιούνιος) που δημοσιοποίησε η ΑΑΔΕ.
Σύμφωνα με αυτά, μόνο το β’ τρίμηνο του 2018 δικαιώθηκαν και έτσι γλιτώνουν την καταβολή προστίμων και φόρων που τους βεβαιώθηκαν από εφορίες η κλιμάκια εφοριακών 966 φορολογούμενοι (φυσικά πρόσωπα η εταιρείες) σε σύνολο 2.012 φορολογουμένων που προσέφυγαν στην Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) διεκδικώντας το δίκιο τους.
Μόνο το α’ εξάμηνο του έτους υποβλήθηκαν 5.049 αιτήσεις ενδικοφανούς προσφυγής και από αυτές διεκπεραιώθηκε για τους αιτούντες φορολογούμενους, θετικά ή αρνητικά εντός της προθεσμίας των 4 μηνών το 62% από αυτές, ενώ το υπόλοιπο 38,6% των φορολογουμένων των οποίων οι αιτήσεις ακύρωσης φόρων η προστίμων απορρίφθηκαν από την Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών κατέφυγαν στο δεύτερο στάδιο δηλαδή στην προσφυγή στα διοικητικά δικαστήρια.
Σύμφωνα με τον νόμο, προκειμένου οι φορολογούμενοι να προσφύγουν για φορολογικές διαφορές στα διοικητικά δικαστήρια είναι υποχρεωμένοι να προσφύγουν πρώτα στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, αφού καταβάλλουν στην αρχή ή στο τέλος της εξέτασης του αιτήματός τους το 50% της βεβαιωμένης οφειλής τους, εφόσον εν τέλει δεν δικαιωθούν.
Άλλωστε, η υπηρεσία αυτή συστάθηκε από την ΑΑΔΕ μετά από καταδίκη της χώρας μας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για μεγάλη καθυστέρηση στην έκδοση των αποφάσεων από τα διοικητικά δικαστήρια για φορολογικές διαφορές πολιτών και φοροελεγκτικών αρχών.
Ωστόσο, όπως αναφέρθηκε και πριν, στις μισές περιπτώσεις φορολογουμένων τη λύση τη δίνει η διεύθυνση επίλυσης διαφορών προσπερνώντας τον τύπο και δικαιώνοντας φορολογούμενους.
Τα στατιστικά στοιχεία μιλούν από μόνα τους, καθώς σχεδόν οι μισές ενδικοφανείς προσφυγές φορολογουμένων καταλήγουν υπέρ τους.
Έτσι, ενώ το 2014 υποβλήθηκαν 717 ενδικοφανείς προσφυγές έγιναν δεκτές 1.346 (περιλαμβάνονταν και προσφυγές παλαιότερων ετών), το 2015 υποβλήθηκαν 1.947 ενδικοφανείς προσφυγές εκ των οποίων οι 490 ήταν υπέρ των φορολογουμένων, το 2016 υποβλήθηκαν 2.514 ενδικοφανείς προσφυγές φορολογουμένων με 1.381 από αυτές να γίνονται δεκτές.
Περιπτώσεις δικαίωσης φορολογούμενων από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών
- Σε φορολογούμενο επιβλήθηκε πρόστιμο για λάθος στον ΑΜΚΑ των προστατευόμενων τέκνων του. Έκανε τροποποιητική δήλωση διόρθωσης. Η ορθή δήλωση του ΑΜΚΑ είναι υποχρεωτική για την εκκαθάριση των δηλώσεων φορολογίας μισθωτών, συνταξιούχων, αγροτών καθώς το ύψος της έκπτωσης φόρου(λόγω του αφορολογήτου) εξαρτάται και από τον αριθμό των τέκνων. Όπως επίσης για το επίδομα τέκνων. Η διεύθυνση επίλυσης διαφορών της ΑΑΔΕ διέγραψε το πρόστιμο.
- Διόρθωση το αριθμού τραπεζικού λογαριασμού (ΙΒΑΝ) στη φορολογική δήλωση ώστε να κατατεθεί τυχόν επιστροφή φόρου.
- Υποβολή εκπρόθεσμης φορολογικής δήλωσης όχι με υπαιτιότητα του φορολογουμένου καθώς ο εργοδότης ο ασφαλιστικός φορέας δεν είχαν εκδώσει εγκαίρως τη βεβαίωση αποδοχών. Διαγράφηκε το πρόστιμο και οι τόκοι που επιβλήθηκαν στον φορολογούμενο για υποβολή εκπρόθεσμης φορολογικής δήλωσης.