• «Η αύξηση των αφίξεων δεν αποτυπώθηκε στα ταμειακά αποτελέσματα», εκτιμά ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου Κώστας Σπανός • Το εμπορικό κέντρο της πόλης έχει υψηλή επισκεψιμότητα, όμως τα σωρευμένα προβλήματα του κυκλοφοριακού, αποτελούν μέρος του φαινομένου των στάσιμων ταμειακών αποτελεσμάτων
Τελευταίες ημέρες για φθηνές αγορές από τους καταναλωτές, αφού οι θερινές εκπτώσεις οδεύουν προς τη λήξη τους, με την κούρσα των εκπτώσεων να οδηγούν για ακόμη μία φορά οι μεγάλες αλυσίδες. Η κίνηση κορυφώνεται τον Αύγουστο όμως συνολικά -συγκεκριμένες κατηγορίες, όπως τροφίμων, εστίασης σημείωσαν άνοδο- η δυναμική αύξηση των αφίξεων δεν αποτυπώθηκε στα ταμειακά αποτελέσματα των εμπορικών επιχειρήσεων, τονίζει ο προέδρος του ΕΣΡ Κώστας Σπανός.
Οι κύριες αγορές απ΄ όπου αντλούμε τους επισκέπτες μας έχουν πληγεί και αυτές από την ακρίβεια και τον πληθωρισμό, οπότε οι προϋπολογισμοί τους είναι συγκρατημένοι, ενώ το πακέτο του επισκέπτη επιβαρύνει και το τέλος ανθεκτικότητας που χάνεται από την αγορά. Αρνητικός παράγοντας και η εικόνα στο κέντρο της πόλης -που έχει υψηλή επισκεψιμότητα- όμως τα σωρευμένα προβλήματα του κυκλοφοριακού και της αταξίας αποτελούν μέρος του φαινομένου των στάσιμων ταμειακών αποτελεσμάτων.
«Η αγορά κινείται, αλίμονο αν δεν υπήρχε κίνηση στο ζενίθ της σαιζόν, αλλά η δυναμική αύξηση των αφίξεων δεν αποτυπώθηκε στα ταμειακά αποτελέσματα των εμπορικών επιχειρήσεων» όπως δηλώνει στη «δ» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου Κώστας Σπανός.
«Οδεύουμε προς την ολοκλήρωση της καλοκαιρινής εκπτωτικής περιόδου που ως γνωστόν εκ του νόμου έχει καταληκτική ημερομηνία την 31η Αυγούστου. Μία εκπτωτική περίοδος που είχε τις δικές της ιδιαιτερότητες και προκλήσεις. Ιδιαιτερότητες καθώς οι αυξημένες ροές επισκεπτών, δημιούργησαν προσδοκίες για άνοδο της αγοράς, που όμως δεν επαληθεύτηκαν στην πορεία. Και για να μην παρεξηγούμαι, η αγορά κινείται, αλίμονο αν δεν υπήρχε κίνηση στο ζενίθ της σαιζόν, αλλά η δυναμική αύξηση των αφίξεων δεν αποτυπώθηκε στα ταμειακά αποτελέσματα των εμπορικών επιχειρήσεων. Ίσως ο πιο δόκιμος όρος για να περιγραφεί η κατάσταση είναι υποαπόδοση».
Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος των εμπόρων «στα ποιοτικά στοιχεία των πωλήσεων, αποτυπώνεται μεσοσταθμική καθήλωση των τζίρων στα περσινά επίπεδα, με παράλληλη μείωση του όγκου των πωληθέντων τεμαχίων. Αν σε κάποιες οι τζίροι είναι βελτιωμένοι αυτές είναι η εξαίρεση και όχι ο κανόνας, καθώς η αγορά πάντα κινείται με διαφορετικές ταχύτητες ανάλογα τον κλάδο και το είδος. Το φαινόμενο έχει εξήγηση καθώς οι κύριες αγορές απ΄ όπου αντλούμε τους επισκέπτες μας έχουν πληγεί και αυτές από την ακρίβεια και τον πληθωρισμό, οπότε οι προϋπολογισμοί τους είναι συγκεκριμένοι και συγκρατημένοι».
Ο κ. Σπανός προσθέτει ότι χρήματα επίσης που θα λείψουν από την αγορά, είναι το ποσοστό αύξησης του κόστους του τουριστικού πακέτου, αλλά και τα επιπλέον 50-60 εκατομμύρια του μη ανταποδοτικού για τον τόπο τέλους ανθεκτικότητας. «Θα πρέπει να τονίσουμε ότι στην φετινή σαιζόν ανάσα στην αγορά έχουν προσφέρει οι επισκέπτες από την Τουρκία, με υψηλό καταναλωτικό προφίλ, που χάρις στην 7ήμερη visa, επισκέπτονται κατά εκατοντάδες χιλιάδες τα νησιά. Δεν είμαστε οι μόνοι που παρατηρούμε τέτοια φαινόμενα. Υπάρχουν δηλώσεις και από άλλους φορείς και κλάδους της οικονομίας που μιλούν για μείωση της κατά κεφαλήν δαπάνης, μείωση του χρόνου παραμονής και φρένο στα χρήματα που ξοδεύουν, με μία πρώτη επαλήθευση να έρχεται από την ΤτΕ οπού αποτυπώνει την μείωση της κατά κεφαλήν δαπάνης» αναφέρει.
Ο προέδρος του ΕΣΡ αναλύει την κατανομή της πίτας της αγοράς και στιγματίζει την απογοητευτική εικόνα της πόλης. «Την κούρσα των εκπτώσεων οδηγούν για ακόμη μία φορά οι μεγάλες αλυσίδες, με αρκετή διαφορά από την υπόλοιπη αγορά, έπονται τα τοπικά καταστήματα, αλλά πλέον σημαντικό και υπολογίσιμο μέγεθος έχουν και οι διαδικτυακές πωλήσεις. Υπολογίζονται στο 20% των πωλήσεων που πραγματοποιούν οι μόνιμοι κάτοικοι του νησιού. Το εμπορικό κέντρο της πόλης έχει υψηλή επισκεψιμότητα, όμως τα σωρευμένα προβλήματά του, κυκλοφοριακή συμφόρηση, μεγάλος φόρτος, βαρέα οχήματα, παράνομα παρκαρισμένα, περιορισμένες για τον αριθμό των οχημάτων θέσεις στάθμευσης, την κατάληψη των θεσμοθετημένων θέσεων φορτοεκφόρτωσης από ΙΧ, τις καταλήψεις θέσεων στάθμευσης από ταμπέλες και γλάστρες, τις ακατάστατες ώρες διανομών, εμπορευμάτων και τροφοδοσίας, την κατάσταση των δρόμων, την υπερβολική ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων στους πεζοδρόμους, τα φαινόμενα άγρας πελατών, και επαιτείας, και άλλα δεινά, δεν συντελούν στο να είναι η εμπειρία αγοράς στο κέντρο η καλύτερη δυνατή και αποτελεί μέρος του φαινομένου των στάσιμων ταμειακών αποτελεσμάτων.
Αν τολμούσαμε να κάνουμε μία εκτίμηση για τους κερδισμένους και τους χαμένους αυτής της περιόδου, στους κερδισμένους είναι σίγουρα τα καταστήματα τροφίμων, super market αλλά και συνοικιακά mini market, λόγω ανάπτυξης της βραχυχρόνιας μίσθωσης, ίσως κάποια συγκεκριμένα καταστήματα εστίασης – διασκέδασης, η ταχυεστίαση, καφές, παγωτά, φαγητό στο χέρι, καθώς και οι πολυεθνικές αλυσίδες. Στους στάσιμους ή χαμένους, σχετικό είναι αυτό, είναι σίγουρα τα κλασικά τοπικά καταστήματα ένδυσης και υπόδησης. Και κάτι τελευταίο. Η εκπτωτική περίοδος όμως είναι μακρά και ναι μεν δίνει την δυνατότητα στους καταναλωτές να ψωνίσουν όταν τα οικονομικά τους το επιτρέπουν, αλλά ταυτόχρονα ευνοεί και την αναβλητικότητα στις αγορές. Μία τόσο εκτεταμένη περίοδος εξυπηρετεί καλύτερα τα συμφέροντα των μεγάλων πολυεθνικών αλυσίδων με τις στρατηγικές που ακολουθούν, καταφέρνουν να δημιουργούν κίνηση στα καταστήματά τους, φυσικά και διαδικτυακά, αποκτώντας πλεονέκτημα έναντι των φυσικών τοπικών επιχειρήσεων, χωρίς ο καταναλωτής να απολαμβάνει κάποια εξαιρετικά οφέλη σε επίπεδο τιμής και ποιότητας.
Γι’ αυτό πάγιο αίτημα του εμπορικού συλλόγου, τώρα που και οι προσφορές, ελέω υπουργείου έχουν απελευθερωθεί καθ’ όλη την διάρκεια του χρόνου, είναι η σύμπτυξη της εκπτωτικής περιόδου σε διάστημα κάτω των 30 ημερών αλλά και την επαναφορά της επιλογής του χρόνου διενέργειας των εκπτώσεων τοπικά, καθώς οι αγορές ανά την χώρα παρουσιάζουν ιδιαιτερότητες, δεν απευθύνονται σε ομοιογενές καταναλωτικό κοινό, δεν κινούνται με τους ίδιους ρυθμούς, ούτε έχουν τις ίδιες απαιτήσεις και κανείς δεν γνωρίζει καλύτερα την αγορά και τις ανάγκες της από τους τοπικούς φορείς.
Έχουμε λίγες μέρες ακόμη μπροστά μας, οι τιμές είναι καλές, υπάρχει επάρκεια και κάποιες εξαιρετικές ευκαιρίες, οπότε προτρέπουμε τους καταναλωτές να κάνουν τα ψώνια τους, από τα τοπικά καταστήματα προτιμώντας τις τοπικές επιχειρήσεις» καταλήγει ο κ. Σπανός.