«Η τουριστική περίοδος 2024 κλείνει με θετικότατο πρόσημο», δηλώνει σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «δ» ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ Ανδρέας Φιορεντίνος και σημειώνει πώς στο ποιοτικά χαρακτηριστικά που διαφοροποιούν την τουριστική περίοδο 2024 από τα προηγούμενα έτη, μπορεί να συμπεριληφθεί η σημαντική επιμήκυνση της σεζόν.
Ο κ. Φιορεντίνος αναφέρεται στις προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει και να διαχειριστεί ο ελληνικός τουρισμός και στους στόχους που θέτει ο ΕΟΤ για την ανάδειξη και προώθηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, το οποίο όπως χαρακτηριστικά αναφέρει έχει εμπλουτιστεί τα τελευταία χρόνια με όρους ποιότητας.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του γ. γραμματέα ΕΟΤ, Ανδρέα Φιορεντίνου:
• Κύριε Φιορεντίνε έχετε υπηρετήσει τον ελληνικό Τουρισμό μέσα από διάφορες θέσεις ευθύνης. Αναλάβατε πριν λίγο καιρό καθήκοντα ως γενικός γραμματέας του ΕΟΤ. Ποιοι οι στόχοι που θέτετε;
Μετά από μια δεκαετία περίπου, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τίμησε με την επιλογή της και την τοποθέτησή μου στη θέση αυτή. Με βαθύ αίσθημα ευθύνης και με την διάθεση να εργαστώ συστηματικά, επιστρέφω στον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού ως γενικός γραμματέας.
Βλέπετε, ο Οργανισμός είναι για εμένα γνώριμο περιβάλλον, εφόσον, πριν από δέκα περίπου χρόνια υπηρέτησα στη θέση του αναπληρωτή γενικού γραμματέα και ως μέλος του Δ.Σ. του ΕΟΤ.
Από την πρώτη ημέρα που ανέλαβα τα νέα μου καθήκοντα, κινούμαι σε δύο κατευθύνσεις. Η πρώτη μου στόχευση ήταν η ενημέρωση για το σύνολο των αλλαγών που έχουν μεσολαβήσει στην προηγούμενη δεκαετία στις διαδικασίες που ακολουθεί ο Ε.Ο.Τ., καθώς και στις ανάγκες για παρεμβάσεις που έχουν προκύψει και χρήζουν άμεσης ρύθμισης για την βέλτιστη απόδοση του Οργανισμού. Εφόσον οι συνθήκες το απαιτούν, θα ακολουθήσει η απαραίτητη αναδιοργάνωση της ιστορικής αυτής υπηρεσίας.
Ο δεύτερος στόχος αφορά στην ουσιαστική παρακολούθηση, καταγραφή και αποκωδικοποίηση των τάσεων της ζήτησης και του ανταγωνισμού. Με απώτερο σκοπό την επίτευξη υψηλού βαθμού στην απόδοση του Οργανισμού ως εθνικού φορέα προώθησης και προβολής του Ελληνικού Τουρισμού και ενίσχυσης της εικόνας της χώρας διεθνώς.
Με εφαλτήριο το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης του Υπουργείου Τουρισμού που αναπτύσσει επιμέρους πολιτικές για την διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος της Ελλάδας και την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού αναλαμβάνει να σχεδιάσει και να υλοποιήσει με μετρήσιμα αποτελέσματα στοχευμένες καμπάνιες προώθησης και προβολής στις παραδοσιακές και νέες αγορές ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για την Ελλάδα.
Ειδικότερα, το Υπουργείο Τουρισμού, σύμφωνα με το ετήσιο σχέδιο δράσης που υλοποιεί, προωθεί την βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, ενισχύοντας την ανάπτυξη θεματικών και ειδικών μορφών τουρισμού με στόχο την επέκταση της τουριστικής περιόδου καθόλη την διάρκεια του έτους. Αξιοποιεί την προστιθέμενη αξία των δεξιοτήτων των απασχολούμενων στον Τουρισμό, στοχεύει στην ανάπτυξη των τουριστικών λιμένων της χώρας μας, στις προσβάσιμες παραλίες για όλους και πολλά άλλα έργα τα οποία αναβαθμίζουν την τοποθέτηση της Ελλάδας, σε ακόμα υψηλότερη θέση, στην κατάταξη των δημοφιλέστερων προορισμών της διεθνούς τουριστικής αγοράς.
• Η αντίστροφη μέτρηση για τη λήξη της τουριστικής σεζόν έχει ξεκινήσει. Θα ήθελα το σχόλιο σας για την έκβαση και τα …ποιοτικά χαρακτηριστικά της φετινής σεζόν.
Σύμφωνα με τις επίσημες μετρήσεις, η τουριστική περίοδος 2024 κλείνει με θετικότατο πρόσημο. Υπήρξαν διακυμάνσεις στις κρατήσεις αλλά οφείλονται σε λόγους που όλοι γνωρίζουμε. Όπως είναι γνωστό, οι τάσεις της ζήτησης χαρακτηρίζονται από μεγάλη ευαισθησία μετά την πανδημία. Δίνουν μεγάλη σημασία στις βιώσιμες πρακτικές των προορισμών και των τουριστικών επιχειρήσεων.
Στα ποιοτικά χαρακτηριστικά της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού, τοποθετώ αφενός μεν τα έσοδα που ουσιαστικά καθορίζουν την έκταση της επιτυχίας ενός τουριστικού προορισμού. Οι αφίξεις εκατομμυρίων τουριστών, δεν μεταφράζονται απαραίτητα σε υψηλά έσοδα. Επίσης, θεωρώ ότι στα ποιοτικά χαρακτηριστικά που διαφοροποιούν την τουριστική περίοδο 2024 από τα προηγούμενα έτη, είναι η σημαντική επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου που καταγράφεται.
• Η Ρόδος σημειώνει για μία ακόμη φορά εντυπωσιακές επιδόσεις, φτάνοντας φέτος τα 3 εκατ. τουριστικές αφίξεις. Γενικότερα, ποιοι ελληνικοί προορισμοί είχαν ….πρωταγωνιστικό ρόλο τη φετινή σεζόν; Ποιες τουριστικές αγορές “κινήθηκαν ανοδικά”;
Τα Δωδεκάνησα, η Κρήτη, τα Ιόνια Νησιά, η Αθήνα, η Πελοπόννησος κατέγραψαν σημαντική αύξηση στις αεροπορικές αφίξεις φέτος. Οι τουριστικές αγορές που κινήθηκαν ανοδικά φέτος προς την Ελλάδα, είναι: η Γερμανία, η Μεγάλη Βρετανία, η Γαλλία, η Ιταλία.
Επίσης, κατά το 2024, κατεγράφη σημαντική αύξηση και στον οδικό τουρισμό.
• Ποιοι είναι οι στόχοι του ΕΟΤ; Ποια νέα εργαλεία θα αξιοποιηθούν στο επόμενο διάστημα για την τουριστική προβολή; Σε ποιες συνέργειες /συνεργασίες προσανατολίζεστε;
Οι στόχοι του ΕΟΤ συνοψίζονται στην προώθηση και προβολή στις παραδοσιακές μας αγορές με στόχο την αύξηση του μεριδίου μας, σε νέες αγορές όπως Ιαπωνία, Ινδία όπως και σε αγορές από τις οποίες έχουμε προσδοκίες όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Αυστραλία. Το ετήσιο στρατηγικό σχέδιο προβολής εξειδικεύεται σε επιμέρους στόχους που συνδέονται με τις θεματικές μορφές τουρισμού. Για την υλοποίηση της τουριστικής προβολής για το επόμενο έτος, θα αξιοποιηθούν όλες οι υπερσύγχρονες δυναμικές πλατφόρμες επικοινωνίας σε συνδυασμό με παραδοσιακά μέσα για συγκεκριμένα κοινά-στόχους.
Επιφυλάσσομαι να σας δώσω περισσότερες λεπτομέρειες, όταν θα έχει ήδη προχωρήσει ο ΕΟΤ στην υλοποίηση.
• Πιστεύετε πώς η Ελλάδα έχει καταφέρει να «χτίσει» τελικά μία στιβαρή τουριστική ταυτότητα; Πόσο έχει εξελιχθεί και έχει εμπλουτιστεί το ελληνικό τουριστικό προϊόν στα τελευταία χρόνια κατά τη γνώμη σας; Ποια είναι τα ανταγωνιστικά του πλεονεκτήματα;
Είναι βέβαιο ότι η Ελλάδα είναι ένας από τους πέντε πιο αναγνωρίσιμους μεσογειακούς τουριστικούς προορισμούς διεθνώς. Επί σειράν ετών, η πορεία του Ελληνικού Τουρισμού είναι ανοδική, ενώ η πρόσφατη πανδημία απέδειξε ότι ο τομέας του Τουρισμού έχει ταχύτητα αντανακλαστικά και μεγάλη ανθεκτικότητα.
Στο σύντομο χρονικό διάστημα που η Ελλάδα άνοιξε τα σύνορά της, οι τουρίστες την επέλεξαν ως ασφαλή υγειονομικά προορισμό αλλά και ως τουριστικό προορισμό αξιώσεων με ασύγκριτους τουριστικούς πόρους, όπως οι θάλασσες, τα νησιά, το φυσικό κάλλος, η αυθεντικότητα κάθε προορισμού εντός της χώρας, η πληθώρα επιλογών που έχει ο επισκέπτης, το πολιτιστικό μας απόθεμα, η γαστρονομία, και πολλά άλλα στοιχεία που συνθέτουν την τουριστική μας προσφορά.
Τα τελευταία χρόνια έχει εμπλουτισθεί το ελληνικό τουριστικό προϊόν με όρους ποιότητας. Τα ξενοδοχεία υψηλής κατηγορίας έχουν υπερδιπλασιαστεί σε σχέση με το παρελθόν. Ο χώρος της εστίασης αποσπά διακρίσεις συνεχώς. Οι εργαζόμενοι στις τουριστικές επιχειρήσεις έχουν δυνατότητες άμεσης ανάπτυξης των δεξιοτήτων τους. Αν προσθέσετε σε αυτά τα πραγματικά στοιχεία, την παραδοσιακή φιλοξενία του λαού μας, το μείγμα της προσφοράς μας είναι ακαταμάχητο.
• Ποιες θα λέγατε πως είναι νέες προκλήσεις για τον Τουρισμό και ποιες νέες τάσεις θα αναδυθούν στο μέλλον; Είναι έτοιμη η Ελλάδα να ανταποκριθεί στις νέες αυτές προκλήσεις;
Η νέα πρόκληση είναι η κλιματική αλλαγή που επηρεάζει σημαντικά τις τάσεις της ζήτησης. Αντιμετωπίζεται με επένδυση σε βιώσιμες πολιτικές στους τουριστικούς προορισμούς. Με την οργάνωση των τουριστικών προορισμών μέσω των DMMOς για την αποφυγή φαινομένων που απομειώνουν την ικανοποίηση του επισκέπτη και φυσικά με την αλλαγή φιλοσοφίας σε κάθε τόπο προκειμένου, τόσο οι τοπικές αρχές όσο και οι κοινότητες να συντονιστούν με τις νέες κατευθύνσεις. Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει εξασφαλίσει τα κατάλληλα εργαλεία για την μετάβαση στη βιωσιμότητα, τώρα οι τοπικές κοινωνίες καλούνται να τα αξιοποιήσουν.
Σας ευχαριστώ.