Σε εξέλιξη βρίσκεται o δεύτερος γύρος αναβαθμίσεων και επέκτασης των ελληνικών αεροδρομίων. Ο λόγος για τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια που δεν έχουν ιδιωτικοποιηθεί, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι της Κρήτης αλλά και την επόμενη φάση για το διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας. Ξεκινώντας από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, η εκδήλωση ενδιαφέροντος για το οποίο εκπνέει σε δύο εβδομάδες έπειτα από παράταση που δόθηκε στον σχετικό διαγωνισμό κατόπιν αιτημάτων υποψηφίων επενδυτών, το Υπερταμείο προχωράει με ταχείς ρυθμούς την αξιοποίηση και των υπολοίπων 22 περιφερειακών αεροδρομίων.
Ειδικότερα, στις αρχές Δεκεμβρίου θα δημοσιεύσει διεθνή πρόσκληση για την επιλογή οικονομικού και τεχνικού συμβούλου που θα το συνδράμει στη διαγωνιστική διαδικασία για τη μακροχρόνια παραχώρησή τους. Πρόκειται για τα αεροδρόμια Καρπάθου, Χίου, Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Λήμνου, Ιωαννίνων, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Ικαρίας, Κυθήρων, Λέρου, Σητείας, Νέας Αγχιάλου, Καλύμνου, Σκύρου, Σύρου, Αστυπάλαιας, Καστελλόριζου, Καστοριάς, Κάσου και Κοζάνης. Τα περισσότερα εξ αυτών χρειάζονται εκτεταμένες επενδύσεις τόσο σε τερματικούς σταθμούς όσο και στους διαδρόμους, αλλά και στον ηλεκτρονικό και μηχανολογικό εξοπλισμό τους. Ο εκσυγχρονισμός τους θα αναβαθμίσει τον τουρισμό στις συγκεκριμένες περιοχές, βοηθώντας στη διάχυση των οικονομικών ωφελειών από τον τουρισμό σε όλη την Ελλάδα, αλλά και στην αποσυμφόρηση άλλων κορεσμένων προορισμών. Παράλληλα, θα βελτιώσει την καθημερινότητα των κατοίκων και των τοπικών κοινωνιών.
Ωστόσο, το οικονομικό αντικείμενο των περισσοτέρων εξ αυτών των αεροδρομίων θεωρείται αμελητέο και είναι δύσκολο για τον λόγο αυτό να προσελκυσθούν επενδυτές που θα είναι διατεθειμένοι να επενδύσουν γενναία σε αυτά. Αν εξαιρεθούν τα αεροδρόμια στην Καλαμάτα (που βγαίνει πρώτη και μόνη της σε διαγωνισμό), στην Πάρο, στη Νάξο αλλά και στην Αλεξανδρούπολη, για τα υπόλοιπα υπάρχουν επιφυλάξεις κατά πόσον ακόμα και σε πλήρη ανάπτυξη μπορούν να στηρίξουν μεγάλα επενδυτικά προγράμματα. Για τον λόγο αυτό οι σύμβουλοι του Υπερταμείου έχουν εισηγηθεί την παραχώρησή τους en bloc. Και των 22 δηλαδή μαζί. Οι σχετικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί ακόμη από την κυβέρνηση, ωστόσο στις πρώτες παρουσιάσεις που της έγιναν στο τέλος του καλοκαιριού, έγινε σαφές πως θα καταβληθούν προσπάθειες ώστε οι παραχωρήσεις να γίνουν σύντομα και να είναι επιτυχημένες, αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές.
Σε αυτό το πλαίσιο εξετάζεται πακέτο κινήτρων για τους υποψήφιους επενδυτές, που ενδεχομένως θα περιλαμβάνει φορολογικά, αδειοδοτικά και άλλα κίνητρα προκειμένου να γίνουν οι επενδύσεις που απαιτούνται. Ωστόσο, έχει εκδηλωθεί ήδη ενδιαφέρον από περισσότερους του ενός μεγάλους ξένους ομίλους για τη διεκδίκηση της παραχώρησης-πακέτου και των 22 υποδομών. Οι σχετικές αποφάσεις και η δημοσίευση πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος δεν αναμένονται πάντως πριν από τα τέλη του πρώτου τριμήνου του επόμενου έτους.
Εν τω μεταξύ, έχουν ολοκληρωθεί ήδη σε ποσοστό 20% οι εργασίες για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι του Ηρακλείου της Κρήτης από την κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την ινδική GMR. Το εν λόγω σχήμα αναμένεται να είναι εκ των διεκδικητών για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας αλλά και των 22 αεροδρομίων. Αλλοι όμιλοι που αξιολογούν τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό για την Καλαμάτα –και κάποιοι προοπτικά και για τα 22 υπόλοιπα περιφερειακά αεροδρόμια– είναι η μητρική της Fraport-Greece, η γερμανική Fraport AG, η ΤΕΜΕΣ του ομίλου Κωνσταντακόπουλου, που λειτουργεί το συγκρότημα της Costa Navarino στη Μεσσηνία και έχει άμεσο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη του αεροδρομίου της Καλαμάτας, και αεροπορικές εταιρείες και άλλοι ξένοι όμιλοι διαχείρισης αεροδρομίων.
Νωρίτερα από τα περιφερειακά αεροδρόμια πάντως αναμένεται να έχει προχωρήσει η διαδικασία εισαγωγής του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) στο Χρηματιστήριο. Αυτές τις μέρες προχωρούν οι διαπραγματεύσεις του Δημοσίου με τις Avi Alliance (26,7%) και Avi Alliance Capital (13,3%), αμφότερες συμφερόντων του καναδικού ασφαλιστικού ταμείου PSP Investments, που ελέγχουν και το μάνατζμεντ και οι οποίες πρέπει να συναινέσουν για να γίνει η συναλλαγή (συμβατικό δικαίωμα). Το ΤΑΙΠΕΔ θα διαθέσει το 30% που έχει στο χαρτοφυλάκιό του, ενώ το άλλο 25% που κατέχει το Υπερταμείο θα παραμείνει στο Δημόσιο. Ο προγραμματισμός θέλει τη δημόσια εγγραφή να ολοκληρώνεται στο πρώτο εξάμηνο του 2023.
Πηγή kathimerini.gr