H γερμανική οικονομική εφημερίδα Handelsblatt αναφέρεται σε άρθρο της στον στόχο της ελληνικής κυβέρνησης να οδηγήσει τα νησιά στην κλιματική ουδετερότητα, μέσω χρήσης ηλιακής και αιολικής ενέργειας, καθώς και της ηλεκτροκίνησης. Παράλληλα, αναφέρεται στην κριτική που ασκείται από τον ξενοδοχειακό κλάδο και από περιβαλλοντικές οργανώσεις για αυτές τις πολιτικές.
Ολόκληρο το δημοσίευμα του Handelsblatt:
«Ορισμένοι παραθεριστές στην Ελλάδα είναι εξοικειωμένοι με τον βαρετό θόρυβο που μπορεί να σας στερήσει τον ύπνο σε πολλά νησιά. Προέρχεται από τους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με ντίζελ, των οποίων οι γεννήτριες βρυχώνται μέρα και νύχτα για να παρέχουν ηλεκτρική ενέργεια.
Σε πολλά μικρότερα νησιά, ο ελεγχόμενος από το κράτος προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας ΔΕΗ λειτουργεί αυτούς τους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με ντίζελ. Στα μεγαλύτερα νησιά, η ηλεκτρική ενέργεια προέρχεται κυρίως από σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με βαρύ μαζούτ. Μόνο στην Κρήτη, τη Ρόδο και τη Χίο υπάρχουν πέντε από αυτούς, με εγκατεστημένη ισχύ 630 μεγαβάτ (MW).
Οι ημέρες των περισσότερων από αυτούς τους αναποτελεσματικούς και περιβαλλοντικά επιβλαβείς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με καύση πετρελαίου είναι μετρημένες. Η Ελλάδα θέλει να μετατρέψει τα νησιά της σε κλιματικά ουδέτερες περιοχές. Σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), το ελληνικό Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας δημιούργησε τον Νοέμβριο ένα ταμείο απαλλαγής από τον άνθρακα για την επιδότηση επενδύσεων στον «πράσινο μετασχηματισμό» των νησιών.
Πράσινη ηλεκτρική ενέργεια και για κρουαζιερόπλοια
Το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί μεταξύ 2025 και 2032. Προβλέπει κυρίως την κατασκευή φωτοβολταϊκά πάρκα, αιολικών σταθμών παραγωγής ενέργειας στην ξηρά και στη θάλασσα και συστημάτων αποθήκευσης μπαταριών στα νησιά. Η δικτύωση νησιωτικών ομάδων, όπως τα Δωδεκάνησα και οι Κυκλάδες, αποσκοπεί στη σταθεροποίηση της παροχής ηλεκτρικής ενέργειας.
Το πρόγραμμα επικεντρώνεται επίσης στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης στα νησιά, στην επέκταση των σταθμών φόρτισης και στο ψυχρό σιδέρωμα στα λιμάνια. Αυτό αναφέρεται στην παροχή ρεύματος από την ξηρά για τα πλοία κατά τη διάρκεια του ελλιμενισμού τους. Τα πορθμεία και τα κρουαζιερόπλοια μπορούν να συνδέσουν την παροχή ρεύματος των πλοίων τους στο δίκτυο ηλεκτροδότησης της ξηράς και να απενεργοποιήσουν τις ντιζελογεννήτριες που βρίσκονται στα λιμάνια. Η τροφοδοσία ρεύματος από την ξηρά μειώνει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των καυσαερίων και του θορύβου. Ένα κρουαζιερόπλοιο μπορεί να καταναλώνει τόση ηλεκτρική ενέργεια όσο μια μικρή πόλη.
Η έξυπνη χρήση των υδάτινων πόρων αποτελεί επίσης μέρος του προγράμματος. Ως αποτέλεσμα της κλιματικής αλλαγής και της αύξησης του τουρισμού, το πόσιμο νερό αποτελεί ολοένα και πιο πολύτιμο αγαθό στα νησιά. Όλο και περισσότερα νησιά κατασκευάζουν μονάδες αφαλάτωσης θαλασσινού νερού για να εξασφαλίσουν την παροχή.
Ωστόσο, η κατανάλωσή τους σε ηλεκτρική ενέργεια είναι υψηλή. Ως εκ τούτου, η κυβέρνηση επιδιώκει να προωθήσει την κατασκευή υβριδικών ταμιευτήρων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο ως ταμιευτήρες πόσιμου νερού όσο και ως σταθμοί αντλησιοταμίευσης για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Επενδύσεις έως €7 δισ.
Το ταμείο απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές θα επιδοτεί τις ιδιωτικές επενδύσεις έως και κατά 60 τοις εκατό. Το ταμείο θα χρηματοδοτηθεί από τα αναμενόμενα έσοδα από τον πλειστηριασμό 25 εκατομμυρίων πιστοποιητικών από το σύστημα εμπορίας εκπομπών (ETS). Η αξία τους εκτιμάται επί του παρόντος σε 1,6 δισεκατομμύρια ευρώ. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναμένει ότι αυτό θα κινητοποιήσει επενδύσεις συνολικού ύψους 3,8 δισεκατομμυρίων ευρώ μέχρι το τέλος του 2032.
Εάν ληφθούν υπόψη οι προβλέψεις για την άνοδο των τιμών των πιστοποιητικών, θα μπορούσαν να προστεθούν επιπλέον 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ στον όγκο του ταμείου. Αυτό θα αύξανε το ποσό της επένδυσης σε περισσότερα από επτά δισεκατομμύρια ευρώ.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρος Σκυλακάκης εκτιμά ότι το πρόγραμμα θα μπορούσε να εξοικονομήσει έως και 15 εκατομμύρια τόνους CO2 καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής των σχεδιαζόμενων μονάδων. Αυτό αντιστοιχεί στο ένα τέταρτο των ετήσιων εκπομπών CO2 της χώρας. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης βλέπει το πρόγραμμα απαλλαγής από τον άνθρακα ως «μια ολιστική ιδέα που αποτελεί κλειδί για την ανάπτυξη των νησιών μας». Ο πρωθυπουργός υπόσχεται στους νησιώτες «φθηνό ηλεκτρικό ρεύμα, βιώσιμο τουρισμό και προστασία του περιβάλλοντος».
Φόβοι για «ανεπανόρθωτες ζημιές» από τα αιολικά πάρκα
Ωστόσο, τα σχέδια δεν τυγχάνουν αμέριστης αποδοχής. Σε πολλά μέρη υπάρχει αντίσταση από τον τοπικό πληθυσμό και τους τοπικούς πολιτικούς. Οι ανεμογεννήτριες είναι ιδιαίτερα αντιδημοφιλείς. Ωστόσο, είναι ακριβώς τα αιολικά πάρκα που πρόκειται να επιδοτηθούν επειδή, σε αντίθεση με τα ηλιακά πάρκα, μπορούν να παρέχουν ηλεκτρική ενέργεια και τη νύχτα και έτσι να συμβάλλουν στην ασφάλεια του εφοδιασμού.
Ωστόσο, πολλοί φοβούνται ότι οι ανεμογεννήτριες θα χαλάσουν το μοναδικό νησιωτικό πανόραμα του Αιγαίου. Τα σχεδιαζόμενα υπεράκτια αιολικά πάρκα είναι ιδιαίτερα αμφιλεγόμενα. Πρωτοβουλίες πολιτών, επιχειρηματικές ενώσεις και τοπικοί πολιτικοί εκφράζουν την αντίθεσή τους. Η ένωση ξενοδόχων του Λασιθίου στην Κρήτη φοβάται «ανεπανόρθωτες ζημιές» για τον τουρισμό. Οι περιβαλλοντολόγοι βλέπουν τις περιοχές προστασίας της φύσης σε κίνδυνο. Οι πολέμιοι του αιολικού πάρκου θέλουν τώρα να προσφύγουν στα δικαστήρια. Αυτό θα μπορούσε να καθυστερήσει την κατασκευή των υπεράκτιων αιολικών πάρκων για χρόνια.
Οι ακροδεξιοί και οι εθνικιστές πολιτικοί, ειδικότερα, αναλαμβάνουν τον αγώνα κατά των ανεμογεννητριών. Ο πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης εκφράζει, τονίζοντας ότι η “ρητορική κατά των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είναι επιζήμια και αντιπατριωτική. Δεν είναι πατριωτικό να εισάγουμε πετρέλαιο και φυσικό αέριο αντί να αξιοποιούμε τις δικές μας ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, που μπορούν να μας κάνουν αυτόνομους“.»
Πηγή: Reporter.gr