Συνέντευξη στον
Δημ. Γκαρτζώνη
«Το ελληνικό τουριστικό πακέτο είναι υπερφορολογημένο. Οι συντελεστές ΦΠΑ σε διαμονή, εστίαση και μεταφορά επιβατών είναι υψηλότεροι κατά 7 με 8 μονάδες σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό η ανταγωνιστικότητα του τουρισμού, ο οποίος είναι κατά βάση μια εξαγωγική δραστηριότητα», δηλώνει σε συνέντευξή του στη «δημοκρατική» ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, κ. Γιάννης Ρέτσος και σημειώνει ότι ο φόρος διαμονής που έχει επιβληθεί από την 1η Ιανουαρίου 2018 είναι ένα εισπρακτικό μέτρο, χωρίς ανταποδοτικότητα για τον ελληνικό τουρισμό που κινείται προς την λάθος κατεύθυνση.
Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, σημειώνει παραπέρα ότι υπάρχει σημαντική αύξηση των διεθνών αφίξεων, θα πρέπει όμως τα τουριστικά έσοδα να κινηθούν με υψηλότερους ρυθμούς αύξησης ώστε τα οφέλη να διαχέονται σε ολόκληρη την κοινωνία.
Διαβάστε παρακάτω αναλυτικά τη συνέντευξη του προέδρου του ΣΕΤΕ, κ. Γιάννη Ρέτσου.
• Κύριε Πρόεδρε, ποιες θα είναι οι επιπτώσεις από το φόρο διαμονής; Τοπικοί φορείς αναφέρουν ότι δεν ταιριάζει στα ελληνικά νησιά ένας τέτοιος φόρος…
Ο φόρος διαμονής είναι ένα εισπρακτικό μέτρο, χωρίς ανταποδοτικότητα για τον ελληνικό τουρισμό, το οποίο κινείται προς την λάθος κατεύθυνση. Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων προσπάθησε να πείσει τα αρμόδια όργανα για την μη επιβολή του. Κατέθεσε, ακόμη και εναλλακτικά σενάρια για την αποφυγή, έστω, της εφαρμογής του καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους. Το μέτρο δεν επηρεάζει μόνο τα νησιά αλλά ολόκληρη τη χώρα. Μπορεί σε μεγάλες τουριστικές περιοχές τους μήνες αιχμής, Ιουλίου – Αυγούστου, να μην έχει τεράστια επίπτωση,ωστόσο, όλη την υπόλοιπη χρονιά, η ποσοστιαία επιβάρυνση σε μια μέση ξενοδοχειακή μονάδα ή επιχείρηση ενοικιαζόμενου δωματίου είναι 6%.
• Η υψηλή φορολογία σε συνδυασμό με το φόρο διανυκτέρευσης σε τι βαθμό πλήττει τελικά την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος;
Το έχουμε δηλώσει σε κάθε ευκαιρία και σε κάθε τόνο. Το ελληνικό τουριστικό πακέτο είναι υπερφολογημένο. Οι συντελεστές ΦΠΑ σε διαμονή, εστίαση και μεταφορά επιβατών είναι υψηλότεροι κατά 7 με 8 μονάδες σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό η ανταγωνιστικότητα του τουρισμού, ο οποίος είναι κατά βάση μια εξαγωγική δραστηριότητα. Θεωρούμε λοιπόν ότι αυτό πρέπει να αλλάξει, διότι σε διαφορετική περίπτωση δεν θα μπορέσουμε να αναπτυχθούμε περαιτέρω, ούτε να συμβάλλουμε τα μέγιστα στην ελληνική οικονομία και στις τοπικές κοινωνίες.
• Ποια είναι η εικόνα που έχετε για την επικείμενη τουριστική σεζόν; Με την αναμενόμενη αύξηση των τουριστικών αφίξεων θα αυξηθούν τα έσοδα;
Oι κρατήσεις από τις βασικές μας αγορές κινούνται με αυξητικούς ρυθμούς. Οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις παρά τις αυξημένες οικονομικές τους υποχρεώσεις, έχουν προετοιμαστεί προκειμένου να παράσχουν ποιοτικές υπηρεσίες στα εκατομμύρια των τουριστών που επιλέγουν την χώρα μας ως τόπο διακοπών.
Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε μία σημαντική αύξηση των διεθνών αφίξεων. Στην εξέλιξη αυτή έχουν βοηθήσει και οι γεωπολιτικές συνθήκες στην ευρύτερη περιοχή μας. Σε ότι αφορά τα έσοδα, παρατηρούμε ανοδικές, τάσεις, αλλά με σαφώς χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης. Στόχος μας είναι τα τουριστικά έσοδα να κινηθούν με υψηλότερους ρυθμούς αύξησης και τα οφέλη να διαχέονται σε ολόκληρη την κοινωνία. Επίσης, θα πρέπει να βελτιωθούν και οι επιδόσεις άλλων δύο βασικών μεγεθών του ελληνικού τουρισμού.Η μέση παραμονή των επισκεπτών και η μέση δαπάνη ανά ταξίδι. Ειδικά, στην περίπτωση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι, η χώρα μας, μετά την υποχώρηση των τελευταίων ετών, υπολείπεται σημαντικά των ανταγωνιστών της.
• Αναφέρεστε συχνά στην ανάγκη της μετάβασης του ελληνικού τουρισμού από την ποσότητα στην ποιότητα. Με ποιο τρόπο μπορούν προορισμοί μαζικού τουρισμού, όπως είναι π.χ. η Ρόδος, να κάνουν αυτή τη «στροφή»;
Οι εξελίξεις του τομέα σε παγκόσμιο επίπεδο, η δυνατότητά του να επιλέγει ανάμεσα σε προορισμούς με μικρές τιμολογιακές διαφορές, τον έχει κάνει πολύ πιο απαιτητικό. Αναζητά την καλύτερη εμπειρία, άρα η ποιότητα έχει πάρα πολλές παραμέτρους. Έχει να κάνει με τις δημόσιες υποδομές, με την εστίαση, με το κατάλυμα, με την ίδια την κοινωνία, με τον πολιτισμό. Ο ΣΕΤΕ πραγματοποιεί ένα φάσμα ενεργειών με στόχο να αναπτύξει συνέργειες μεταξύ των υπόλοιπων τομέων της ελληνικής οικονομίας, με αιχμή την αγροδιατροφή και τον πολιτισμό. Εκεί εστιάζουμε το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα. Αυτά τα δύο πεδία δράσης μπορούν άμεσα να ενισχύσουν ποιοτικά την εμπειρία που προσφέρει η χώρα μέσω των προϊόντων και των υπηρεσιών του τουρισμού.
Παράλληλα, καταρτίζουμε ένα πρόγραμμα που θα ενισχύει τη δημιουργία και ανάπτυξη τοπικής γαστρονομικής ταυτότητας σε επιλεγμένες περιοχές της χώρας. Με την πρωτοβουλία αυτή, επιχειρούμε να αναδείξουμε τον πλούτο και την ιδιαιτερότητα των τοπικών προϊόντων και της τοπικής κουζίνας. Ταυτόχρονα, ο ΣΕΤΕ υποστηρίζει την λειτουργία της Marketing Greece και ενισχύει το Ινστιτούτο του (ΙΝΣΕΤΕ). Για το 2018, το ΙΝΣΕΤΕ έχει σχεδιάσει σημαντικό αριθμό νέων δράσεων, σε επίπεδο εκπαίδευσης και κατάρτισης, αλλά και παραγωγής μελετών, συνεχίζοντας με εντατικούς ρυθμούς την υλοποίηση έργων. Από την πλευρά της, η Marketing Greece, στο πλαίσιο χάραξης του νέου σχεδιασμού της, έχει θέσει ως στόχο να ενισχύσει και να διευρύνει την συμβολή της στη δημιουργία υπεραξίας των ελληνικών προορισμών και κατά προέκταση, των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται άμεσα ή έμμεσα στον τουρισμό. Παράλληλα, επιδιώκει να επιτύχει τον διαμοιρασμό της τεχνογνωσίας της με τις μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του ελληνικού τουρισμού. Στην στρατηγική της εταιρείας περιλαμβάνεται και η περαιτέρω ενίσχυση και αναβάθμιση της ψηφιακής πλατφόρμας του discovergreece.com, ούτως ώστε να καταστεί ο κοινός τόπος ψηφιακής προβολής για όλη την τουριστική κοινότητα της χώρας.