Τοπικές Ειδήσεις

«Κραυγή» αγωνίας για την διάσωση του καρνάγιου της Ρόδου

Προθεσμία μέχρι τον Ιούνιο 2025, έδωσε το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου στους ιδιοκτήτες του καρνάγιου της Ρόδου, για να φύγουν από τον χώρο, όπου συντηρούνται και επισκευάζονται πάνω από 200 σκάφη!
Αυτό δήλωσαν χτες, σε ρεπορτάζ της ‘δ’ ο πρόεδρος του καρνάγιου, (εταιρεία ΝΗΡΕΥΣ Α.Ε.) κ. Γιώργος Χαλκίτης –ναυπηγός / μηχανολόγος και ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, κ. Ηλίας Χατζηνικολάου –ηλεκτρολόγος / μηχανικός, εκφράζοντας την αγωνία τους για το τι θα γίνει το καρνάγιο και βεβαίως, πού θα μεταφερθούν τα σκάφη εάν, γίνει πράξη η ειδοποίηση από το Λ.Τ.
Το καρνάγιο της Ρόδου, λειτουργεί από το 1946. Εξυπηρετεί τα Λιμεναρχεία Ρόδου, Σύμης, Καρπάθου και Καστελλορίζου όπου συντηρούνται και γίνονται επισκευές στα μικρά σκάφη (έως 25 μέτρα) καθώς και στα σκάφη της Frontex.

Για το θέμα, παρενέβη το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (σχετικά έγραψε η ‘δ’ με εκτενές ρεπορτάζ) με στόχο την διάσωση των καρνάγιων -περιλαμβανομένου και αυτού της Ρόδου- με πρωτοβουλία της κας Αντωνίας Μοροπούλου, ομότιμης καθηγήτριας ΕΜΠ, Α’ αντιπροέδρου της Διοικούσας Επιτροπής ΤΕΕ και μέλος συμβουλίου Διοίκησης Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Τα καρνάγια, οι ταρσανάδες, οι καραβομαραγκοί και τα παραδοσιακά ξύλινα σκάφη είναι απαραίτητο να διασωθούν από τις πιέσεις των εξελίξεων, ως συστατικό στοιχείο της ελληνικής ταυτότητας, των στρατηγικών στόχων της χώρας και της ναυπηγικής τέχνης. Σύμφωνα με την κα Μοροπούλου, το ζήτημα είναι σοβαρό και λαμβάνει, πλέον, διαστάσεις εθνικής εμβέλειας, ενώ η σχετική πρωτοβουλία περιλαμβάνει και το καρνάγιο της Ρόδου.


«Η νυν δημοτική αρχή Ρόδου, μέσω του Λ.Τ. μας έδωσε προθεσμία να φύγουμε μέχρι τον Ιούνιο 2025. Οι εκάστοτε δημοτικές αρχές, μέσω των διοικήσεων των Λ.Τ. τους, έδιναν στις εγκαταστάσεις του καρνάγιου, χρόνο διαρκείας έως και τρία χρόνια. Το 2024, μας έδωσαν προθεσμία μόνον ένα έτος, υπό την προϋπόθεση να υπογράψουμε την αποχώρηση από τον χώρο αυτό. Είναι μια πολύ δύσκολη υπόθεση, αφενός επειδή είναι τεράστιος ο όγκος των σκαφών που πρέπει να μετακινηθούν, αφετέρου, γιατί δεν υπάρχει καμία εναλλακτική πρόταση για την μετακίνηση όλων των σκαφών αυτών. Εξ όσων γνωρίζουμε, δεν υπάρχει σχέδιο της περιοχής για να γίνουν κάποια έργα» ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Χαλκίτης.
Οι λόγοι παραμένουν ασαφείς και προς το παρόν, η μοναδική παρέμβαση για την διάσωση του καρνάγιου της Ρόδου, έγινε σε κεντρικό επίπεδο από το ΤΕΕ ενώ, η εταιρεία έχει προσφύγει στο ΣτΕ.
Στην Ρόδο, δεν υπάρχει χώρος πανομοιότυπος που να έχει τη δυνατότητα να φιλοξενήσει όλα αυτά τα σκάφη, τα μηχανήματα και τον εξοπλισμό για τις κατασκευές και συντηρήσεις τους. Επιπρόσθετα, εάν σταματήσει η λειτουργία του καρνάγιου Ρόδου, οι ιδιοκτήτες σκαφών (συν το Λιμενικό Σώμα) θα είναι υποχρεωμένοι να απευθύνονται στην γείτονα χώρα (!)

Ούτως ή άλλως το καρνάγιο της Κω, δεν μπορεί να φιλοξενήσει παραπάνω σκάφη, ενώ κινδυνεύει και ο θαλάσσιος τουρισμός, της Ρόδου.
«Χρειαζόμαστε επέκταση των χώρων του καρνάγιου, και όχι να κλείσει. Υπάρχουν πάρα πολλά σκάφη, που έρχονται εδώ για συντηρήσεις και επισκευές -τόσο αλιευτικά, τουριστικά, ιδιόκτητα όσο και του Λιμενικού Σώματος. Πού θα πάνε όλα αυτά; Είναι πολύ πιεστικός ο χρόνος κι ελπίζουμε σε μια παρέμβαση που θα δώσει μια οριστική λύση» -είπε μεταξύ άλλων, ο κ. Χαλκίτης.
Όπως είχε δηλώσει και η κα Μοροπούλου, εκφράζοντας γι ακόμη μια φορά ανησυχία και προβληματισμό:
«Στην πορεία αυτή όπου διαβουλεύονται τα υπουργεία μεταξύ τους για να καταλήξουν στις απαραίτητες θέσεις, αποφασίστηκε να πραγματοποιηθεί στις 12 Φεβρουαρίου 2025, μια ευρεία σύσκεψη στο ΤΕΕ (Αθήνα) με οργανωτική συμμετοχή, του Συλλόγου των Ναυπηγών Μηχανικών και του Πανελληνίου Συλλόγου Ταρσανάδων, ενώ είναι προσκεκλημένη η Ένωση Λιμένων της χώρας, τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, οι Οργανισμοί Λιμένων και φυσικά, οι δήμαρχοι. Σε αυτή την εκδήλωση έχει προσκληθεί και το Υπουργείο Εσωτερικών, δεδομένου ότι έχει δημιουργηθεί πρόβλημα και στο πλαίσιο των δικών τους αποφάσεων καθώς, χρησιμοποιούν τη δυνατότητα στο πλαίσιο που τους δίνει ο νόμος, για έως τριετείς παραχωρήσεις χρήσης του αιγιαλού σε απλές χρήσεις και διαλαμβάνουν και τα καρνάγια σε αυτές –ενώ δεν πρέπει.
Αυτό είναι το θέμα που θέλουμε να συζητήσουμε καθώς θα κλείσουν πολλά καρνάγια σε όλη την χώρα, μεταξύ των οποίων και αυτό της Ρόδου. Εμείς, θεωρούμε ότι έχοντας πλέον τη μεγάλη εικόνα θα αντιληφθούν όλοι τη στρατηγική σημασία των καρνάγιων. Αν κλείσουν τα καρνάγια του Αιγαίου είναι φανερό, ότι μόνο ο αλιευτικός στόλος ή τα τουριστικά ξύλινα πλοία (που είναι πλέον πάρα πολλά στο Αιγαίο) αλλά και όλα όσα θέλουν ναυπηγοεπισκευή, θα προσανατολίζονται στην… Τουρκία.


Συνεπώς, θεωρούμε ότι έχοντας την μεγάλη εικόνα και διαλαμβάνοντας την στρατηγική σημασία των καρνάγιων που λειτουργούν τόσα χρόνια. Το καρνάγιο της Ρόδου, λειτουργεί από την εποχή της Ενσωμάτωσης με τη σημερινή ιδιοκτησία του και έχει διαγράψει μία σημαντική ιστορία. Είναι πλέον θέμα να αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους, να σώσουμε τα καρνάγια και να διασφαλίσουμε την εθνική μας ακεραιότητα –και από αυτή την πλευρά».
Κατόπιν τούτων, κρίνεται πλέον αναγκαία η παρέμβαση ώστε να μην πάει χαμένη η ιστορία περίπου 80 ετών καθώς το ιστορικό καρνάγιο της Ρόδου, βρίσκεται αντιμέτωπο με οριστική έξωση από τον χώρο όπου στεγάζεται –στην είσοδο του εμπορικού λιμένα Ρόδου.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου