Η παγκόσμια βιομηχανία τουρισμού των $1,7 τρισ. συνεχίζει να υποφέρει. Ενα χρόνο μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, η τουριστική ανάκαμψη αποτελεί στοίχημα παρά τη ζήτηση και τις αυξημένες προσδοκίες
Παρόλα αυτά, υπάρχουν λόγοι για αισιοδοξία, τόσο για τη βιομηχανία όσο και για τους ταξιδιώτες. Οι καταναλωτές ήδη κλείνουν ταξίδια για τους επόμενους μήνες ή τα επόμενα έτη. Μερικοί προορισμοί, όπως η Αφρική και η Ανταρκτική τα πάνε σχετικά καλά. Αλλοι, ήδη επιδεικνύουν ανάπτυξη.
Δείτε για παράδειγμα τις ΗΠΑ και ειδικότερα το Μαϊάμι. Λόγω των περιορισμών των διεθνών μετακινήσεων, η Φλόριντα με τον καλό καιρό της ακόμη και το χειμώνα, αποτελεί θελκτικό προορισμό για τους Αμερικανούς. Από την άλλη, ο δήμαρχος της πόλης Φράνσις Σουάρεζ ήδη προσελκύει τους τεχνολογικούς γίγαντες στην πολιτεία η οποία έχει περιορισμένη φορολογία σε σχέση με την Καλιφόρνια. Οι κανόνες περιορισμού μετακίνησης στη Φλόριντα είναι πολύ χαλαροί, κάτι το οποίο επιτρέπει την ελεύθερη μετακίνηση σε ολόκληρη την πολιτεία, αφού τα πάντα είναι ανοικτά. Οι αεροπορικές έχουν αυξήσει τις πτήσεις τους προς τη Φλόριντα. Το Μαϊάμι είχε 90000 ταξιδιώτες που κατεύθαναν καθημερινά σε σχέση με τα προ-πανδημίας επίπεδα των 105000-115000.
Ήδη κ των 15 πεντάστερων ξενοδοχείων του Μαϊάμι στη λίστα της Expedia, τα 11 ήταν υπερπλήρη. Τα μόνα δωμάτια των υπόλοιπων τεσσάρων ήταν τα πιο ακριβά, όπως στο St. Regis Bal Harbour με τις σουίτες των $3500 ημερησίως και το 1 Hotel South Beach της προεδρικής σουίτας των $50617 για κάθε νύχτα διαμονής. Η μεγαλούπολη έχει τόσο μεγάλη ζήτηση για διάφορους λόγους.
Για τους αμερικανούς πολίτες η πόλη αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση για την επιστροφή στην κανονικότητα. Οι ίδιοι ταξιδιώτες ανέφεραν πως οι προορισμοί που θα προτιμούσαν στην Ευρώπη και την Αυστραλία, είναι υπό καθεστώς lockdown και είναι πολύ πιθανόν φέτος πολλά ταξίδια τους να πραγματοποιηθούν εντός ΗΠΑ.
Η παγκόσμια βιομηχανία τουρισμού των $1,7 τρισ., βέβαια, συνεχίζει να υποφέρει. Η πληρότητα των δωματίων στα αμερικανικά ξενοδοχεία βρισκόταν μόλις στο 40% τον Ιανουάριο, σύμφωνα με στοιχεία της STR. Το τέταρτο τρίμηνο του 2020, η American Airlines και η United Airlines είχαν ζημίες περίπου $2 δισ η καθεμία, με την γενικότερη βιομηχανία των αεροπορικών να χάνει περίπου $118 δισ μέσα στο 2020.
Ψάχνοντας τον ήλιο το 2021
Αν και οι Αμερικανοί είχαν μέχρι τώρα περιοριστεί στον εγχώριο τουρισμό το 2020 λόγω του κλεισίματος των συνόρων, για το 2021 προσβλέπουν σε μακρινότερους προορισμούς, όπως η Καραϊβική Τα στοιχεία του TripAdvisor υποδεικνύουν πως οι αναζητήσεις για προορισμούς αφορούν μακρινούς. Παρομοίως, η εφαρμογή Hopper αναφέρει την αύξηση των ταξιδιών σε Κανκούν, Κάμπο, Πουέρτα Βαγιάρτα, Σαν Χουάν, Πουέρτο Ρίκο και στις Παρθένους Νήσους.
Η Μπρουκ Λάβερι, της Local Foreigner αναφέρει πως “κανείς δε φαίνεται να καταλαβαίνει πως η Ευρώπη είναι ακόμη κλειστή”. Μέχρι πρότινος υπολόγιζε πως τα ταξίδια στη Μεσόγειο θα αυξάνονταν μέχρι το Μάιο, αλλά τώρα πια, οι υπολογισμοί αυτοί επιμηκύνονται χρονικά. Υπογραμμίζει πως η Καραϊβική είναι πιο ασφαλής επιλογή από τη Μεσόγειο. Με τις τοπικές οικονομίες να υποφέρουν και λόγω των τυφώνων ακόμη και πριν την πανδημία, η περιοχή έχει προχωρήσει σε στρατηγικά βήματα για τη σταδιακή επαναλειτουργία της βιομηχανίας τουρισμού της.
Το Ισραήλ
Υπάρχει, βέβαια, και η αύξηση ζήτησης των προορισμών όπου ο εμβολιασμός προχωρά γοργά. Αυτό επεξηγεί και το φαινόμενο που καταγράφει η Αbercrombie&Kent με τεράστια ζήτηση ταξιδιών προς το Ισραήλ, όπου πολύ μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού έχει εμβολιαστεί. Οπως και να έχει, όταν η χώρα ανοίξει και πάλι τα σύνορά της, η καμπάνια εμβολιασμού της χώρας θα της έχει δώσει και τεράστια ώθηση στον τουρισμό.
Αύξηση καταγράφεται και στο ρεύμα προς Αφρική. Η Go2Africa ανέφερε πως μετά τη μείωση κατά 90% των αναζητήσεων το 2020, μέχρι τον Ιανουάριο το ποσοστό αυτό έφτασε στο μόλις -20%. “Είναι η στιγμή της Αφρικής” υποστηρίζει η Πάμελα Λάσερς, εκπρόσωπος της Αbercrombie&Kent. “Τα σαφάρι προσφέρουν τεράστιους, ανοικτούς χώρους και μικρές, περιορισμένες κατασκηνώσεις για τους καταναλωτές, ενώ η Αίγυπτος είναι το μεγαλύτερο ‘open-air’ μουσείο του κόσμου”.
Το ίδιο συμβαίνει και με την Ανταρκτική. Η TravelStride έχει επιδείξει αύξηση ζήτησης στην ήπειρο κατά 25% σε σχέση με τα προ-πανδημίας στοιχεία. Ακόμη και στη Google, οι αναζητήσεις των αμερικανών για την Ανταρκτική έχουν επιδείξει τεράστια αύξηση. Η White Desert, η οποία προσφέρει αεροπορικά ταξίδια (αντί για κρουαζιέρες) στην Ανταρκτική έχει ήδη δύο sold-out ταξίδια για το 2021, με μέσο κόστος $100.000 /άτομο.
Οι Μαλδίβες επιδεικνύουν παρόμοια αύξηση, σύμφωνα με τα στοιχεία της Google και μερικών από των μεγαλύτερων resorts της όπως το Soneva Fushi.
Θα δείξει η πορεία
Ο Πίτερ Μπέιτς, πρόεδρος και ιδρυτής της Strategic Vision κρατά, πάντως, μικρό καλάθι. Αναφέρει πως το νέο κύμα των lockdowns έκανε τους προορισμούς απαγορευτικούς. “Η κατάσταση άλλαξε, και μπορεί να αλλάξει ξανά”, ανέφερε χαρακτηριστικά και υπογράμμισε πως “το κύριο πρόβλημα με τα ταξίδια στην Αφρική είναι η νοτιοαφρικανική μετάλλαξη η οποία μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα”. Αυτά τα προβλήματα μπορούν να ξεπηδήσουν παντού. Μια άλλη ανησυχία είναι η μακροπρόθεσμη αποτελεσματικότητα των εμβολίων, ή τα μέτρα που πρόκειται να ληφθούν για τα ταξίδια ανά χώρα.