Τη διατήρηση των σχολικών επιτροπών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δήμου Ρόδου που καταργούνται αυτοδικαίως την 29η Ιουνίου 2024 σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 28, πρόκειται να εισηγηθεί στη σημερινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Ρόδου ο αντιδήμαρχος Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης, κ. Σταύρος Τσούβαλης.
Οι αρμοδιότητές των υπό …κατάργηση σχολικών επιτροπών θα ασκούνται από την 30ή Ιουνίου 2024 από τον οικείο Δήμο. Ωστόσο οι διατάξεις του νέου νόμου δίνουν τη δυνατότητα στους Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού να διατηρήσουν, κατ’ εξαίρεση των προαναφερόμενων αυτοδίκαιων καταργήσεων/λύσεων, νομικά τους πρόσωπα, ύστερα από απόφασή τους και με την έκδοση προβλεπόμενης στο νόμο σχετικής πράξης. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 5 του άρθρου 28 του ν. 5056/2023, «5. με διαπιστωτική πράξη του γραμματέα της οικείας αποκεντρωμένης διοίκησης, ύστερα από απόφαση του οικείου δημοτικού συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται έως τις 31.3.2024, μπορούν να εξαιρούνται από την εφαρμογή του παρόντος σχολικές επιτροπές σε δήμους στους οποίους λειτουργούν συνολικά περισσότερες από εκατό (100) σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, πράγμα που ισχύει στη Ρόδο.
Σύμφωνα με την εισήγηση του κ. Τσούβαλη, οι σχολικές επιτροπές του Δήμου Ρόδου έχουν καταφέρει να επιτελούν το έργο τους με ιδιαίτερα αποτελεσματικό τρόπο, όπως καταδεικνύει ο δείκτης σχεδόν μηδενικών παραπόνων ή/και προβλημάτων που αναφέρθηκαν εκ μέρους τόσο των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου, όσο και των διευθυντών και διευθυντριών του συνόλου των 153 σχολικών μονάδων που λειτουργούν στον Δήμο Ρόδου, κατά τη 13χρονη λειτουργία τους.
Σημαντικό στοιχείο της εύρυθμης λειτουργίας τους αποτέλεσε η διοικητική ευελιξία που εξασφαλίζει η σύστασή τους και το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία τους, με αποτέλεσμα οι όποιες ανάγκες που εντάσσονται στις αρμοδιότητές τους να ικανοποιούνται άμεσα και αποτελεσματικά. Το γεγονός αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, αν ληφθεί υπόψη η πολύ μεγάλη ηλικία των σχολικών υποδομών του νησιού και ιδιαίτερα της πόλης της Ρόδου (λειτουργεί σχολική μονάδα που εγκαινιάστηκε το 1870, καθώς και πολλά και μεγάλα σχολεία που κατασκευάστηκαν στις αρχές του προηγούμενοι αιώνα ή κατά την περίοδο της Ιταλοκρατίας).
Σήμερα, η οικονομική λειτουργία των σχολικών επιτροπών ελέγχεται από τη Δημοτική Επιτροπή Παιδείας και εγκρίνεται από το οικείο δημοτικό συμβούλιο, ενώ είναι υποκείμενες στον έλεγχο του επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Σύμφωνα πάντα με την εισήγηση του αντιδημάρχου, αν καταργηθεί το σύνολο των δραστηριοτήτων των σχολικών επιτροπών και οι αρμοδιότητές τους ενταχθούν στο δήμο, θα υποβαθμιστούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες τους, τουλάχιστον σε επίπεδο αμεσότητας στην εξυπηρέτηση των αναγκών των σχολικών μονάδων για δύο, κυρίως λόγους:
α) τα διοικητικά συμβούλια των σχολικών επιτροπών είναι ολιγομελή και είναι πολύ ευκολότερη η σύγκλησή τους και η λήψη αποφάσεων/εγκρίσεων.
β) οι διαδικασίες εξυπηρέτησης των αναγκών μικροσυντηρήσεων και λειτουργικών εξόδων (π.χ. προμήθεια απορρυπαντικών, χαρτιού Α4 ή τόνερ για εκτυπωτές ή φωτοτυπικά) θα εντάσσονται στο σύστημα προμηθειών του Δήμου, το οποίο είναι πολυπλοκότερο και πολύ απαιτητικότερο σε χρόνο, ενώ θέματα μικροεπισκευών, ηλεκτρολογικών, υδραυλικών κ.λπ., θα πρέπει να εξυπηρετούνται από την Τεχνική υπηρεσία του Δήμου, και στην πιθανή αδυναμία της να τις εκτελέσει θα πρέπει να ακολουθήσει διαδικασία δημοσίων συμβάσεων, λαμβάνοντας υπόψη όμοιες και ομοειδείς δαπάνες όλου του Δήμου, γεγονός που συνεπάγεται -για το μέγεθός μας- χρονοβόρους διαγωνισμούς.
Επιπλέον, η υιοθέτηση του θεσμού της Πάγιας Προκαταβολής για τους διευθυντές θα προκαλέσει περισσότερα προβλήματα και θα οδηγήσει μαθηματικά σε μη αναγνώριση επιλέξιμων δαπανών από την οικονομική υπηρεσία και σε μη εκκαθάρισή τους.
Για την εκκαθάριση μίας δαπάνης από την Πάγια Προκαταβολή η Οικονομική υπηρεσία τηρεί ανελαστικά τα αυστηρότερα προαπαιτούμενα, απαιτώντας έγγραφα που όχι μόνον αποδεικνύουν έκτακτη ανάγκη για δαπάνη μέσω Παγίας Προκαταβολής, αλλά και γραπτώς αδυναμία ή ανεπάρκεια του Δήμου να προμηθεύσει αγαθά και υπηρεσίες.
Να σημειωθεί ότι η Τεχνική υπηρεσία του Δήμου Ρόδου ταυτόχρονα θα πρέπει να εξυπηρετεί τις ανάγκες ενός μη συνεκτικού και 9ου σε μέγεθος -στην Ελλάδα- δήμου, όπως είναι ο Δήμος Ρόδου, ο οποίος επιπλέον έχει να αντιμετωπίσει προβλήματα υποστελέχωσης και έλλειψης προσωπικού συγκεκριμένων ειδικοτήτων.
Σύμφωνα με τον ίδιο νόμο, η οικονομική λειτουργία των διατηρούμενων σχολικών επιτροπών εποπτεύεται υποχρεωτικά από τον προϊστάμενο οικονομικών υπηρεσιών του οικείου δήμου, αντικαθιστώντας, κατά τη λειτουργία αυτή, την καταργούμενη Δημοτική Επιτροπή Παιδείας και το δημοτικό συμβούλιο, ρύθμιση που απλοποιεί τις ελεγκτικές διαδικασίες, ενώ ταυτόχρονα τις αναθέτει σε ex officio αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες, καθιστώντας τον έλεγχο αμεσότερο και αποτελεσματικότερο.
Λαμβάνοντας λοιπόν υπόψη ότι στον Δήμο Ρόδου λειτουργούν 153 σχολικές μονάδες (114 πρωτοβάθμιες και 39 δευτεροβάθμιες), η δημοτική αρχή εισηγείται τη διατήρηση των Σχολικών Επιτροπών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δήμου Ρόδου, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στην 5η παράγραφο του 28ου άρθρου του Ν. 5056/2023, ώστε να εξασφαλιστεί η συνέχεια της εύρυθμης, άμεσης και αποτελεσματικής λειτουργίας τους, ενώ ταυτόχρονα ο αρμόδιος υπηρεσιακός μηχανισμός θα έχει τον άμεσο έλεγχο και εποπτεία της οικονομικής τους διαχείρισης.
https://www.dimokratiki.gr/28-02-2024/o-antidimarchos-paideias-eisigeitai-ti-diatirisi-ton-scholikon-epitropon/
Σχολιασμός Άρθρου
Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
Σχολιασμός άρθρου
Υπενθύμιση:
Για την μερική αναπαραγωγή της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η χρήση του παρακάτω παρεχόμενου συνδέσμου παραπομπής προς το άρθρο της Δημοκρατικής.