• Το ρεπορτάζ της «δημοκρατικής» που αναπαρήχθη τόσο τοπικά όσο και πανελλαδικά άνοιξε εκ νέου τη συζήτηση για τα σοβαρά προβλήματα εξαιτίας της απουσίας γιατρού σε έναν από τους μεγαλύτερους αερολιμένες της χώρας
Το ρεπορτάζ της «δημοκρατικής» για το κλειστό ιατρείο στο αεροδρόμιο «Διαγόρας» της Ρόδου ήδη από τις 31 Ιανουαρίου 2025 που αναπαρήχθη τόσο τοπικά όσο και πανελλαδικά άνοιξε εκ νέου τη συζήτηση για τα σοβαρά προβλήματα εξαιτίας της απουσίας γιατρού σε ένα από τους μεγαλύτερους αερολιμένες της χώρας.
Υπενθυμίζεται ότι το 2024 το αεροδρόμιο «Διαγόρας» έσπασε το φράγμα των έξι εκατ. επιβατών στις διεθνείς πτήσεις (6.015.507) καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση μεταξύ των 14 αεροδρομίων που διαχειρίζεται η Fraport, και προσέγγισε τα επτά εκατ. (6.921.748 εκατ. επιβάτες) στο σύνολο της επιβατικής κίνησης.
Η εκ νέου ανάδειξη του θέματος από τη «δημοκρατική», διατήρησε τη συζήτηση γι’ αυτό το μείζον θέμα που αποτελεί τη μεγάλη πληγή της λειτουργίας του αεροδρομίου της Ρόδου.
Προσφάτως, ο επικεφαλής εταιρικής επικοινωνίας της Fraport Greece κ. Σάββας Καραγιάννης, μιλώντας στον topfm υποστήριξε μεταξύ άλλων ότι «η λειτουργία και η διαχείριση του ιατρείου δεν ανήκει στη δική μας δικαιοδοσία. Υπάρχει, βάσει υπουργικής απόφασης, ο πήχης των επτά εκατομμυρίων επισκεπτών για να έχει γιατρό ένα αεροδρόμιο, η Ρόδος απέχει ελάχιστα από το όριο αυτό,` αλλά δεν ξέρω αν αυτό είναι το μόνο πρόβλημα για να καλυφθεί η ανάγκη τοποθέτησης γιατρού από την Υγειονομική Περιφέρεια, σε αεροδρόμιο νησιωτικής περιοχής. Από την πλευρά μας, για να συμβάλουμε όσο περισσότερο μπορούμε στην ιατρική κάλυψη των επισκεπτών που έρχονται ή φεύγουν από το αεροδρόμιο, πέρα από την παραχώρηση 14 ασθενοφόρων, ένα σε κάθε Δήμο που διαθέτει αεροδρόμιο, εκπαιδεύουμε το προσωπικό μας σε τακτικά χρονικά διαστήματα ώστε να είναι σε θέση να προσφέρει άμεση βοήθεια, είτε με ΚΑΡΠΑ είτε αν χρειαστεί η χρήση απινιδωτή σε κάποιο περιστατικό μέχρι να έρθει το ασθενοφόρο. Οποτε χρειάστηκε, σε αυτά τα χρόνια που έχουμε τη διαχείριση του αεροδρομίου, το προσωπικό ανταποκρίθηκε με επιτυχία. Η εκπαίδευσή των ανθρώπων αυτών ανανεώνεται συνεχώς προκειμένου να εμπλουτίζονται και οι γνώσεις τους γύρω από τις άμεσες πρώτες βοήθειες που χρειάζεται να προσφέρουν».
Οι δηλώσεις αυτές του επικεφαλής εταιρικής επικοινωνίας της Fraport Greece, προκάλεσαν την παρέμβαση του κ. Γιάννη Βασιλάκη, προέδρου του Πρώτου Τομέα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, ο οποίος σε δημόσια δήλωσή του στο προφίλ του στο facebook, αναφέρει τα εξής:
«Με αφορμή τα σημερινά δημοσιεύματα στα ΜΜΕ σχετικά με τη στελέχωση του αεροδρομίου “Διαγόρας” και την λειτουργία των ιατρείων στα αεροδρόμια της χώρας σύμφωνα με την Εφημερίδα της Κυβερνήσεως 10/2/2017, τεύχος δεύτερο, αρ. φύλλου 769, που αναφέρεται στην στελέχωση και τον ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό των ιατρείων στα αεροδρόμια της χώρας, στο κεφάλαιο 15 περί ΙΑΤΡΙΚΟΥ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ, στην παράγραφο 15.4. Ιατρείο Α’ βοηθειών, στην υποπαράγραφο 15.4.2 αναφέρονται τα εξής: Η στελέχωση των ιατρείων Α’ βοηθειών αποτελεί υποχρέωση του φορέα λειτουργίας/διαχείρισης εκάστου αερολιμένα. Η στελέχωση πραγματοποιείται α) από κατάλληλο εκπαιδευμένο προσωπικό με ευθύνη του φορέα λειτουργίας-διαχείρισης ή β) με ιατρικό προσωπικό, επίσης με ευθύνη του φορέα λειτουργίας-διαχείρισης και εξαρτάται από την επιβατική κίνηση ενός εκάστου αερολιμένα, καθώς και από τις περιόδους αιχμής της αεροπορικής επιβατικής κίνησης, όπως αναλύεται στον Πίνακα 5.1. Κατά τα λοιπά, ισχύει η υπ’ αριθμόν Δ3/Γ/35526/8161/01/09/2008 απόφαση Διοικητή ΥΠΑ, ΦΕΚ 1810Β/09/09/2008, όπως ισχύει».
Η διάσταση των απόψεων για την ευθύνη λειτουργίας του ιατρείου στο αεροδρόμιο της Ρόδου αναδεικνύει μια σοβαρή συζήτηση γύρω από την κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσουν οι αρμόδιοι φορείς για τη διασφάλιση της υγειονομικής κάλυψης. Από τη μία πλευρά, η Fraport Greece φαίνεται να επισημαίνει τις περιορισμένες ευθύνες της όσον αφορά τη ιατρική στελέχωση, ενώ από την άλλη, η παρέμβαση του κ. Γιάννη Βασιλάκη υπογραμμίζει την ανάγκη για συνεργασία και ευθύνη από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Η παρέμβαση του κ. Γ. Βασιλάκη δημιουργεί ένα νέο επίπεδο συζήτησης και τονίζει την ανάγκη για ολοκληρωμένη λύση, που να καλύπτει τις ανάγκες της αυξημένης τουριστικής κίνησης, ενώ η πολιτική ευθύνη της Υγειονομικής Περιφέρειας καθίσταται ακόμη πιο επιτακτική. Ο διάλογος που έχει ανοίξει για το ζήτημα αυτό είναι ενδεικτικός της ανάγκης για συνεργασία και ξεκάθαρες ευθύνες στον τομέα της υγειονομικής κάλυψης στα αεροδρόμια.
Την ίδια ώρα, να επαναφέρουν το θέμα της λειτουργίας ιατρείου στον Διεθνή Αερολιμένα Ρόδου «Διαγόρας», αποφάσισαν οι τουριστικοί πράκτορες, κατά την πρόσφατη γενική συνέλευση που πραγματοποίησαν. Το θέμα γνωστοποίησε στην κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου, ο πρόεδρος κ. Χρήστος Μιχαλάκης.
Όπως επισήμανε μεταξύ άλλων, η εταιρεία (Fraport Greece) που διαχειρίζεται τον αερολιμένα, είναι υποχρεωμένη να διαθέτει ιατρείο σε 24ωρη βάση, μέσα στο χώρο ενός αεροδρομίου όταν αυτό, έχει καταγράψει κίνηση άνω των επτά εκατομμυρίων επιβατών.
Υπενθυμίζεται ότι το 2007 με κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών, Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Μεταφορών και Επικοινωνιών συνεστήθησαν τα ειδικά περιφερειακά ιατρεία σε κρατικά αεροδρόμια.
Μετά την παραχώρηση αεροδρομίων στη Fraport, η εταιρεία το 2020 ολοκλήρωσε την ανακαίνιση του αερολιμένα «Διαγόρας» και μεταξύ άλλων ανακαίνισε και το ιατρείο του, εξοπλίζοντάς το με τον προβλεπόμενο υλικοτεχνικό εξοπλισμό ως όφειλε. Από τότε μέχρι και σήμερα το ιατρείο παραμένει κλειστό χωρίς μόνιμο γιατρό, αφού το θολό τοπίο για το ποιος έχει την ευθύνη τελικά για τη στελέχωση του ιατρείου του αεροδρομίου, ευνοεί την απραξία και τη στασιμότητα για ένα τόσο σοβαρό θέμα, που ανά πάσα στιγμή μπορεί να εκθέσει τη χώρα μας -και όχι μόνο τη Ρόδο- διεθνώς.