«Παρέμβαση του Δημήτρη Γάκη στη Βουλή για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού στη Δωδεκάνησο και τη χρήση του λιμένα Ρόδου ως Home Port για κρουαζιέρες»
Ο βουλευτής Δωδεκανήσου του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Γάκης, κατάθεσε στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων σχετικά με την μη-επιλογή του λιμανιού της Ρόδου ως λιμένα home port κρουαζιέρας.
Στην Ερώτησή του ο βουλευτής Δωδεκανήσου, αναδεικνύει την «επικοινωνιακή» και χωρίς ουσία τακτική της κυβέρνησης σε θέματα θαλάσσιου τουρισμού, που υποβαθμίζει τις αναπτυξιακές δυνατότητες της Δωδεκανήσου, αυτή τη φορά, με την προοπτική της μη-επιλογής της Ρόδου ως home port κρουαζιέρας.
Ο Δημήτρης Γάκης υπογραμμίζει, ότι η ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού (θεματικές κρουαζιέρες μικρής κλίμακας, ιστιοπλοΐα, γιότινγκ, καταδύσεις αναψυχής, θαλάσσιο σκι, αλιευτικός τουρισμός κ.λπ.), αποτελεί μια στρατηγική επιλογή του ΣΥΡΙΖΑ για τη βιώσιμη ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος στη Δωδεκάνησο και κρίσιμο μοχλό για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου στη νησιωτική χώρα.
Το ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
***
<Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της κατατεθείσης Ερώτησης & ΑΚΕ>
Αθήνα, 28 Μαρτίου 2014
ΕΡΩΤΗΣH
&
ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς
Τουρισμού
Ναυτιλίας & Αιγαίου
Εξωτερικών
Θέμα: «Ο στρατηγικός σχεδιασμός για τη χρήση του λιμένα Ρόδου ως Home Port για κρουαζιέρες»
Η Ρόδος, αποτελεί ένα σημαντικό διεθνή τουριστικό προορισμό. Οι αφίξεις τουριστών-επισκεπτών στον Κρατικό Αερολιμένα «Διαγόρας», ξεπέρασαν το 1,7 εκατομμύρια άτομα για το 2013. Μια θετική εξέλιξη, που θα ενεργοποιήσει εντονότερα όλα τα συμπληρωματικά αναπτυξιακά σχέδια που αφορούν στην αύξηση του εισερχόμενου τουρισμού όπως είναι η επιλογή του λιμανιού της Ρόδου ως λιμένα home port κρουαζιέρας.
Η ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού (θεματικές κρουαζιέρες μικρής κλίμακας, ιστιοπλοΐα, γιότινγκ, καταδύσεις αναψυχής, θαλάσσιο σκι, αλιευτικός τουρισμός κ.λπ.), αποτελεί μια στρατηγική για τη βιώσιμη ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος και κρίσιμο μοχλό για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Ειδικά, η κρουαζιέρα, αποτελεί ένα από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους τομείς τουρισμού, με την Ελλάδα, κυρίως τα νησιά της, να βρίσκονται μεταξύ των κορυφαίων προορισμών της Μεσογείου. Τα έσοδα όμως από τις κρουαζιέρες στη χώρα, είναι σημαντικά χαμηλότερα σε σύγκριση με τους κύριους ανταγωνιστικούς προορισμούς, γεγονός που αποδίδεται στη λαθεμένη και πρόχειρη ανάπτυξη της δραστηριότητας home porting.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το λιμάνι της Ρόδου. Η χρήση του λιμένα ως home port κρουαζιέρας, θα αναδείξει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα (φυσικοί και πολιτιστικοί πόροι) του νησιού και θα βελτιώσει τη διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, προσελκύοντας στη Ρόδο νέες κατηγορίες τουριστών– επισκεπτών.
Την ίδια στιγμή, δημοσιεύματα στον Τύπο και δηλώσεις της αρμόδιας υπουργού τουρισμού για το «σχέδιο δράσης για τον τουρισμό κρουαζιέρας», όσον αφορά στο θέμα του λιμένα Ρόδου ως home port, προκαλούν έντονη ανησυχία στην τοπική κοινωνία και την επιχειρηματική κοινότητα της Ρόδου για την αναπτυξιακή προοπτική του θαλάσσιου τουρισμού στη Ρόδο και ευρύτερα σε όλη τη Δωδεκάνησο.
Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, που ανάμεσα στα άλλα αναφέρουν και την απάντηση της υπουργού Τουρισμού σε ερώτηση του βουλευτή Δωδεκανήσου κ. Βασίλη Υψηλάντη σχετικά με τη μελέτη για τα Home Ports στην Ελλάδα, αφήνονται ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα και τίθενται υπό αμφισβήτηση οι επενδύσεις και τα αναπτυξιακά σχέδια των φορέων τουρισμού και της τοπικής αυτοδιοίκηση στη Ρόδο. Όπως χαρακτηριστικά σημειώνεται, «το λιμάνι της Ρόδου, προτείνεται να είναι λιμένας προσέγγισης/προορισμού (Port of Call) και πουθενά δεν διαφαίνεται ότι το λιμάνι της Ρόδου επιλέγεται στρατηγικά ως Home Port». Δεικτικά δημοσιεύματα αναφέρουν, ότι «θα απομείνει στο λιμάνι της Ρόδου η τέντα που κατασκευάστηκε για τις ανάγκες της κρουαζιέρας για να μας θυμίζει την υποβαθμισμένη συμπεριφορά της υπουργού Τουρισμού απέναντι στη Ρόδο και υπέρ λιμένων της ιδιαίτερης πατρίδας της».
Επειδή, το υπουργείο Τουρισμού για να καταρτίσει το τελικό σχέδιο για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, που ανάμεσα στα άλλα θα συμπεριλαμβάνει την επιλογή λιμένων ως Home Ports, θα πρέπει να λάβει υπόψη τις τεκμηριωμένες προτάσεις και τα αναπτυξιακά σχέδια σε τουριστικές υποδομές (μαρίνες), τον πολιτισμό και τις μεταφορές (λιμάνια, δίκτυα) των τοπικών φορέων τουρισμού της Δ/νήσου.
Επειδή, είναι υποχρέωση και ευθύνη της πολιτείας, να αξιοποιεί όλες τις τεχνικές υποδομές με στόχο τόσο την ευρύτερη προβολή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, όσο και την ποιοτική του αναβάθμιση, προς όφελος των τοπικών νησιωτικών οικονομιών και κοινωνιών.
Επειδή, δεν αρκούν τα «διθυραμβικά» λόγια και οι επικοινωνιακές φιέστες για την έμφαση που υποτίθεται ότι δίνει η κυβέρνηση στον κρίσιμης σημασίας για την οικονομία τομέα του τουρισμού, αλλά απαιτούνται ουσιαστικά μέτρα που να ενισχύουν τις πιο ποιοτικές μορφές του ισχυρού αναπτυξιακού «κεφαλαίου» της νησιωτικής χώρας, που λέγεται θαλάσσιος τουρισμός.
Κατόπιν των ανωτέρω,
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
Αληθεύουν τα δημοσιεύματα που θέλουν στα συμπεράσματα/προτάσεις της μελέτης, την μη-επιλογή του λιμένα Ρόδου ως Home Port κρουαζιέρας; Αν ναι, με ποιά αιτιολογία; Θα γίνει αποδεκτή η πρόταση αυτή από την κυβέρνηση;
Με ποια κριτήρια και στη βάση ποιών προδιαγραφών έγινε η επιλογή των λιμένων ως Home Ports κρουαζιέρας; Αξιοποιήθηκαν στη μελέτη τα στοιχεία και η εμπειρία των τοπικών τουριστικών φορέων της Δωδεκανήσου;
Σε ποιες άμεσες ενέργειες προτίθενται να προβούν, προκειμένου να εξαλειφθούν οι όποιες αρνητικές συνέπειες στο διεθνές τουριστικό προφίλ και στην οικονομία της Ρόδου από τη δημοσίευση των συμπερασμάτων της μελέτης για τη μη-επιλογή του λιμένα Ρόδου ως Home Port κρουαζιέρας;
Σε ποιά μέτρα, σε ποιές ενέργειες και με ποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα έχουν σχεδιάσει να προβούν για τη διασφάλιση της πρόσβασης στα ελληνικά νησιά των τουριστών από τα κρουαζιερόπλοια που χρειάζονται βίζα, απλουστεύοντας και τις διαδικασίες για την είσοδό τους στα νησιά που επισκέπτονται;
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
Καλείται η αρμόδια υπουργός Τουρισμού να μας κοινοποιήσει τα παρακάτω έγγραφα στο πλαίσιο της κοινοβουλευτικής διαδικασίας Αίτησης Κατάθεσης Εγγράφων:
Το πλήρες σώμα – όχι απόσπασμα – της μελέτης «Σχέδιο δράσης για τις προοπτικές ανάπτυξης του τουρισμού κρουαζιέρας με δυνατότητες βελτίωσης της οικονομικής δραστηριότητας των αντίστοιχων τουριστικών περιοχών», που σύμφωνα με το Α.Π. ΓΡ.Κ.Ε.: 56/06.02.2014, με ημερομηνία 14.03.2014 έγγραφό του γραφείου υπουργού Τουρισμού, ανατέθηκε στην Ένωση Νομικών Προσώπων «ΚΕΝΤΡΟ ΕΡΕΥΝΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ – NIMERTIS CONSULTANTS».
Ο ερωτών και αιτών βουλευτής:
Δημήτρης Γάκης