Δύσκολη και απαιτητική προβλέπεται η νέα τουριστική σεζόν, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, Μανώλη Μαρκόπουλο. Σε μία εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη που παραχώρησε στη «δ» ο κ. Μαρκόπουλος αναφέρεται στις νέες προκλήσεις που θα κληθεί να αντιμετωπίσει η τουριστική βιομηχανία και σημειώνει ότι μόλις ξεκίνησε το πρώτο ημίχρονο ενός αγώνα που θα κριθεί στο 90′ και που απαιτεί αφοσίωση και προσήλωση στο στόχο.
«Νομίζω παρόλα αυτά ότι θα βρούμε το δρόμο μας, όμως σε αυτό το δρόμο θα υπάρχουν και φέτος αγκάθια. Δυστυχώς θα είναι δύσκολη και η φετινή σεζόν, καλύτερη από την προηγούμενη σε επίπεδο προορισμού, μπορεί όμως να είναι πιο δύσκολη για κάποια ξενοδοχεία. Υπάρχουν παράγοντες που δεν μπορείς εύκολα να προβλέψεις και να εκτιμήσεις. Θα πορευτούμε βήμα-βήμα με στόχο πάντα το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Ξεκίνησε μόλις το πρώτο ημίχρονο. Κάθε αγώνας τελειώνει στο 90′. Απαιτείται αφοσίωση και προσήλωση στο στόχο», τονίζει ο κ. Μ. Μαρκόπουλος.
Αναλυτικά η συνέντευξη:
• Κύριε Μαρκόπουλε, ποια είναι η εικόνα που επικρατεί αυτή τη στιγμή για την επικείμενη τουριστική σεζόν; Πώς εξελίσσονται τα πράγματα, έχει αυξηθεί η ροή των κρατήσεων μετά τις επίσημες εξαγγελίες για το άνοιγμα του τουρισμού στα μέσα Μαΐου;
Τη δεδομένη στιγμή, η ροή κρατήσεων είναι χαμηλή, γεγονός που δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας. Δεν μπορούμε να προβλέψουμε τι θα γίνει στην πορεία, καθώς η κατάσταση είναι ακόμη ρευστή.
Με ρωτούν συχνά εάν η φετινή σεζόν θα είναι καλύτερη ή χειρότερη από την περσινή. Σε μακροοικονομικό επίπεδο-σε επίπεδο προορισμού-μπορεί και να είναι καλύτερη… Δεν θα είναι όμως καλύτερα τα πράγματα για τα ξενοδοχεία. Θα υπάρχει μεγαλύτερη προσφορά κλινών αυτή τη φορά, καθώς περισσότερα ξενοδοχεία θα ανοίξουν. Παράλληλα θα υπάρξει μεγαλύτερος ανταγωνισμός μεταξύ των προορισμών σε Ελλάδα και εξωτερικό. Μπορεί λ.χ. ένα ξενοδοχείο να κατάφερε να λειτουργήσει με καλές πληρότητες το 2020 και να αποφύγει τη μεγάλη οικονομική ζημιά, δύσκολα όμως θα την αποφύγει φέτος.
Σε γενικές γραμμές, δεν θα πολυδιαφέρει η φετινή σεζόν από την περσινή. Θα είναι παρόμοια τα χαρακτηριστικά τους… Θα κυριαρχούν οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, θα δούμε αγορές να ανοίγουν, να κλείνουν και να ξανανοίγουν, θα καθυστερήσει το opening, θα συνεχισθεί η εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων…
Νομίζω παρόλα αυτά ότι θα βρούμε το δρόμο μας, όμως σε αυτό το δρόμο θα υπάρχουν και φέτος αγκάθια. Δυστυχώς θα είναι δύσκολη και η φετινή σεζόν, καλύτερη από την προηγούμενη σε επίπεδο προορισμού, μπορεί όμως να είναι πιο δύσκολη για κάποια ξενοδοχεία. Υπάρχουν παράγοντες που δεν μπορείς εύκολα να προβλέψεις και να εκτιμήσεις. Θα πορευτούμε βήμα-βήμα με στόχο πάντα το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
• Είχε ο κλάδος της ξενοδοχίας την αναμενόμενη στήριξη από το Κράτος; Απαιτούνται επιπλέον μέτρα στήριξης και χρηματοδοτικά εργαλεία;
Η αλήθεια είναι ότι υπήρξαν πολλά χρηματοδοτικά εργαλεία. Ακόμη και εταιρείες, για τις οποίες οι κάνουλες θα ήταν κλειστές υπό άλλες συνθήκες, είχαν πρόσβαση σε χρηματοδότηση. Μη ξεχνάμε όμως ότι δόθηκαν επιδοτήσεις υπό τη μορφή δανείου, έστω και με καλά επιτόκια. Ακόμη και η επιστρεπτέα προκαταβολή έχει χαρακτηριστικά δανειοδότησης. Όλα αυτά τα χρήματα θα πρέπει να επιστραφούν, πράγμα δύσκολο έπειτα από μία παρατεταμένη περίοδο απραξίας και έχοντας μπροστά μας μία μικρότερης διάρκειας σεζόν απ’ ότι θα ελπίζαμε.
Δεν ξέρω εάν το κράτος έχει άλλες αντοχές για άλλα μέτρα ρευστότητας. Ναι, θα απαιτηθούν μέτρα ρευστότητας αλλά η φύση τους θα είναι μάλλον διαφορετική. Θα αφορούν ενδεχομένως τη δραστηριότητα, την επιδότηση εργοδοτικών εισφορών…
Υπάρχουν συγκεκριμένα μέτρα που μπορούν να εφαρμοστούν για τη στήριξη και ανακούφιση του κλάδου. Επισημαίνουμε διαρκώς την ανάγκη για τη μείωση του ΦΠΑ διαμονής. Πρόκειται για ένα πάγιο αίτημα, η ικανοποίηση του οποίου είναι επιτακτική. Είναι όμως αμφίβολο αν μπορούμε να ελπίζουμε σε ένα τέτοιο μέτρο, έστω και σε μία μικρή μείωση. Κανείς δεν γνωρίζει εάν θα ευδοκιμήσει στο τέλος η πίεση, εάν η αναβολή της έναρξης της σεζόν θα μπορούσε να συντελέσει στη λήψη μίας τέτοιας απόφασης.
• Η είδηση για την ενδεχόμενη παράταση απαγόρευσης ταξιδιών από τη Μ. Βρετανία μέχρι τον Ιούλιο, έχει προκαλέσει αναστάτωση στον κόσμο του τουρισμού. Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις εάν συμβεί αυτό;
Θα ήταν πραγματικά αρνητικό, καθώς πρόκειται για τη βασική μας αγορά. Οι Βρετανοί δίνουν το πρόσταγμα, αυτοί σέρνουν το «άρμα» και ακολουθούν οι υπόλοιποι… Δεν έχουν όλες οι αγορές την ίδια βαρύτητα. Όταν η βρετανική αγορά, όπου οι εμβολιασμοί σημειώνουν σημαντική πρόοδο, ξεκινήσει με καθυστέρηση τα ταξίδια, αναρωτιέται κανείς τι θα γίνει με τις υπόλοιπες… Αναμένουμε τις νέες ανακοινώσεις της Βρετανικής Κυβέρνησης στις 12 Απριλίου για το πότε ακριβώς θα ξαναρχίσουν οι διεθνείς πτήσεις, μένουμε προς το παρόν στην ημερομηνία που ήδη έχει ανακοινωθεί και δεν είναι άλλη από την 17η Μαΐου.
Προφανώς και είναι θετικό το γεγονός ότι η σεζόν ανοίγει με επισκέπτες από το Ισραήλ. Δεν έχουν όμως όλες οι αγορές την ίδια βαρύτητα. Καθεμία είναι σημαντική, το κενό όμως των βασικών μας αγορών, δύσκολα αναπληρώνεται.
• Πέρυσι φθάσαμε πολύ κοντά στο στόχο της επιμήκυνσης της τουριστικής σεζόν, κάτι που δεν επετεύχθη τελικά λόγω του lockdown. Είναι εφικτός ο στόχος αυτή τη χρονιά, θα μπορούσε να διαρκέσει η τουριστική περίοδος μέχρι τα τέλη Νοέμβρη;
Ναι, θα μπορούσε να παραταθεί η σεζόν μέχρι το Νοέμβριο πράγμα που σημαίνει ότι θα μπορούσαμε να έχουμε έναν Οκτώβριο με αυξημένες πληρότητες, όπως συνέβη και πέρυσι. Βέβαια δεν είναι εφικτό να παραταθούν οι αφίξεις απ’ όλες τις αγορές… Πιστεύω ότι τρεις ή τέσσερις χώρες θα συνεχίσουν. Συνεπώς ξενοδοχεία ή περιοχές που δεν δουλεύουν με τουρίστες οι οποίοι ταξιδεύουν τν Νοέμβριο, δεν θα έχουν κόσμο… Υπάρχουν επίσης ξενοδοχεία που δεν μπορούν να λειτουργήσουν τον Νοέμβριο καθώς δεν διαθέτουν την αναγκαία υποδομή… Δεν είναι μία απλή κουβέντα η επιμήκυνση… Ναι, μπορεί να παραταθεί η διάρκεια της σεζόν, αλλά όχι για όλο το νησί και για όλες τις επιχειρήσεις.
• Θα υπάρξουν και φέτος ξενοδοχεία καραντίνας στο νησί; Πόσο σημαντική ήταν η λειτουργία τους στον προορισμό κατά την περσινή σεζόν;
Σύμφωνα με την πληροφόρηση που έχουμε, θα υπάρξουν covid hotels στους προορισμούς με διεθνή αεροδρόμια και προφανώς στη Ρόδο. Στις υπόλοιπες περιοχές θα μειωθεί, όπως φαίνεται, ο αριθμός τους. Όμως αυτή η μείωση θα συμβάλει στην αύξηση της αποζημίωσης για τα καταλύματα που θα μισθωθούν για την κάλυψη έκτακτων αναγκών δημόσιας υγείας που συνδέονται με την αντιμετώπιση του κορωνοϊού COVID-19 και προφανώς θα αναβαθμισθεί το επίπεδο των ξενοδοχείων αυτών. Θέλω με την ευκαιρία να ευχαριστήσω δημόσια τους ξενοδόχους, αυτούς τους τρεις ήρωες στη Ρόδο οι οποίοι ανταποκρίθηκαν το 2020 στη σχετική πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος του Υπουργείου Τουρισμού για τη μίσθωση των covid hotels. Και τους ευχαριστώ όχι εκ μέρους των ξενοδόχων μόνο, αλλά εκ μέρους όλων των Ροδιτών που μπήκαν σε αυτή τη διαδικασία και επιτέλεσαν ένα σπουδαίο έργο. Μάλιστα, το έκαναν με αγάπη, με αυταπάρνηση, με θυσίες και μέχρι σήμερα δεν έχουν εισπράξει ένα μεγάλο μέρος της αποζημίωσής τους. Ήταν καθοριστικής σημασίας η συμβολή τους στην περσινή επιτυχία. Χωρίς τα Covid Hotels ενδεχομένως να μη μπορούσε να συνεχιστεί η σεζόν. Δεν υπήρξαν εστίες υπερμετάδοσης στα ξενοδοχεία και δεν ξέρω πόσο εύκολο θα ήταν αυτό χωρίς τα ξενοδοχεία αναφοράς.
Όσοι υποστηρίζουν ότι θα μπορούσαν να υπάρχουν δωμάτια/ζώνες καραντίνας εντός ξενοδοχείων, βρίσκονται εκτός πραγματικότητας. Δεν γνωρίζουν πώς λειτουργούν τα ξενοδοχεία.
• Έχει ανοίξει μία μεγάλη κουβέντα γύρω από τον εμβολιασμό των εργαζόμενων στον τουρισμό… Μπορεί να τεθεί ως προαπαιτούμενο για την πρόσληψή τους;
Δεν μπορεί να αποτελέσει ο εμβολιασμός των εργαζόμενων προαπαιτούμενο για την πρόσληψή τους. Άλλωστε δεν έχει τεθεί τέτοιο ζήτημα σε κανένα άλλο κλάδο, ούτε καν για το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό των νοσοκομείων και κέντρων υγείας. Ζούμε όμως σε μία χώρα, σε ένα προορισμό που βιοπορίζεται αποκλειστικά από τον τουρισμό.
Με τους εμβολιασμούς θα θωρακιστεί η ξενοδοχειακή βιομηχανία και κατ’ επέκταση η οικονομία και αν μη τι άλλο θα αισθάνονται και θα είναι σαφώς πιο ασφαλείς οι εργαζόμενοι. Η απόφαση όμως ανήκει στον καθένα ξεχωριστά. Ελπίζω να μην αρνηθεί μεγάλο ποσοστό των εργαζόμενων τα εμβόλια… Όσοι δεν εμβολιαστούν, θα χρειαστεί προφανώς να υποβάλλονται σε τακτικά rapid tests.
• Θα δοθεί όμως προτεραιότητα στον εμβολιασμό των εργαζόμενων στον τουρισμό; Ποιες είναι οι πληροφορίες που έχετε;
Έχουμε εδώ και καιρό κάνει παρεμβάσεις στα κέντρα λήψης αποφάσεων και έχει προχωρήσει το ζήτημα. Σύμφωνα με την ενημέρωση που έχουμε, θα δοθεί προτεραιότητα στους εργαζόμενους στον τουρισμό. Έχει άλλωστε ανακοινωθεί ότι θα ανοίξει σύντομα η πλατφόρμα για τα ραντεβού. Απλά το ζήτημα των εμβολιασμών επαφίεται στην ατομική ευθύνη και στην βούληση κάθε εργαζόμενου, όπως σας εξήγησα πριν. Προσωπικά, καλώ όλους τους ξενοδοχοϋπαλλήλους της Ρόδου να ενεργοποιήσουν την άυλη συνταγογράφιση, ώστε να γίνει πιο απλή η διαδικασία των ραντεβού.
• Η Ρόδος-και το Νότιο Αιγαίο-απέκτησαν πέρυσι ενιαίο πρόσωπο και φωνή στα εθνικά και διεθνή ΜΜΕ. Ποιο είναι το αποτέλεσμα της πρωτοβουλίας αυτής και ποιο είναι το μέλλον της;
Αποτελεί απαραίτητο συστατικό η σύμπνοια και η συνεργασία όλων των φορέων, κάτι που απεδείχθη περίτρανα πέρυσι. Το αποτέλεσμα της προσπάθειας αυτής κατά την περσινή σεζόν ήταν απτό και ουσιαστικό. Πιστεύω ότι θα έχουμε ακόμη καλύτερα αποτελέσματα φέτος.
Λόγω της περσινής μας εμπειρίας μπορούμε να βοηθήσουμε πολύ περισσότερο τους εκπροσώπους της πρωτοβουλίας, καθώς γνωρίζουμε πλέον καλά τι θέλουν και τι χρειάζονται από εμάς… Είναι πολύ σημαντικό που συνεχίζεται αυτή η πρωτοβουλία. Αυτός ο μηχανισμός που δημιουργήθηκε σε μία τόσο δύσκολη συγκυρία θα μείνει στον τόπο ως ένας μηχανισμός διαχείρισης κρίσεων. Και οι κρίσεις, είναι συχνές στον τουρισμό, όπως μας έχει διδάξει η ιστορία. Είναι μία προίκα για τον τόπο μας αυτή η πρωτοβουλία.
• Συμμετέχετε ως πρόεδρος στο διοικητικό συμβούλιο του ΠΡΟΤΟΥΡ, που φαίνεται πως επανέρχεται δυναμικά στο προσκήνιο… Ποιες είναι οι δράσεις που σχεδιάζετε;
Τρέχουν ήδη δράσεις προώθησης και προβολής αυτή τη στιγμή που μιλάμε και άλλες επανασχεδιάζονται και προσαρμόζονται στα τρέχοντα δεδομένα. Το όπλο του ΠΡΟΤΟΥΡ ήταν πάντα η ευελιξία του, η οποία ήταν απαραίτητη όλα αυτά τα χρόνια, πολύ περισσότερο σήμερα κάτω από τις δύσκολες αυτές συνθήκες που βιώνουμε… Όλες οι δράσεις είναι προσανατολισμένες στον πελάτη. Δεν μας ενδιαφέρει να υλοποιήσουμε δράσεις για να τις δει μόνο ο Ροδίτης και να μας επιβραβεύσει.
Μας ενδιαφέρει να τις δει ο επισκέπτης, ο συνεργάτης και να μας συγχαρεί στο τέλος της χρονιάς, έχοντας δει το αποτέλεσμα της δουλειάς που έχει προηγηθεί.
Ο ΠΡΟΤΟΥΡ περιβάλλεται από νέους, καταρτισμένους ανθρώπους και έμπειρα στελέχη του τουρισμού, όπως ο πρόεδρος του οργανισμού, Αλέξανδρος Κολιάδης. Πορευόμαστε με σύμπνοια αποσκοπώντας στην παραγωγή έργου προς όφελος του τόπου μας. Ξεκίνησε μόλις το πρώτο ημίχρονο. Κάθε αγώνας τελειώνει στο 90′. Απαιτείται αφοσίωση και προσήλωση στο στόχο.
• Να κλείσουμε με το πιλοτικό πρόγραμμα διακοπών Ολλανδών τουριστών στη Ρόδο που απασχολεί τις τελευταίες ημέρες μεγάλα ΜΜΕ του εξωτερικού. Θα ήθελα ένα σχόλιό σας.
Η μεγάλη δημοσιότητα που υπάρχει γύρω από τη συγκεκριμένη δράση ξεπερνά κάθε προσδοκία. Μέχρι και στο BBC υπήρξαν σχετικά ρεπορτάζ, όπως επίσης σε άλλα μεγάλα μέσα του εξωτερικού!
Η προβολή και μόνο που γνωρίζει ο προορισμός μέσα από αυτό το πιλοτικό πρόγραμμα διακοπών της Sunweb, το οποίο ως γνωστόν έχει την υποστήριξη της ολλανδικής κυβέρνησης, είναι ύψιστης σημασίας. Δεν πρέπει να το αντιμετωπίζουμε στενόμυαλα να στεκόμαστε μόνο στο τι θα κερδίσουμε από τη διαμονή των 200 περίπου ατόμων που θα φιλοξενηθούν για οκτώ ημέρες στη Ρόδο…
Ούτε καν το resort που θα τους φιλοξενήσει θα κερδίσει κάτι, το αντίθετο μάλιστα. Το κέρδος όμως που θα έχει το νησί απ΄ όλη αυτή τη διαφήμιση είναι αυτό που μετράει! Η όλη αυτή δράση αποτελεί ένα να τέλειο παράδειγμα buzz marketing!