Γράφει ο
Νεκτάριος Καλογήρου
«Μάζευε κι ας είναι ρόγες» είναι η λαϊκή ρήση που επαναλαμβάνεται καθημερινά από τους παράγοντες της μικρής λιανικής και της εστίασης των τουριστικών περιοχών, που για φέτος πια δεν προσδοκούν κάτι περισσότερο από «ρόγες» στα ταμεία τους. Μάλιστα, μετά και τη χθεσινή ανακοίνωση της Celestyal Cruises ότι παρατείνει την αναστολή των δρομολογίων της μέχρι 30/07/2020, είναι πια ξεκάθαρο ότι ο φετινός Ιούλιος, θα μοιάζει με Απρίλιο παλαιοτέρων σεζόν.
Ακόμα και σήμερα εξακολουθεί να υπάρχει μια μεγάλη μερίδα ξενοδόχων που δεν έχει αποφασίσει για το εάν τελικώς φέτος θα δουλέψει. Κι αν μέχρι πρότινος όλοι εμφανιζόντουσαν αποφασισμένοι «πάσει θυσία ν’ ανοίξουν τις πύλες των μονάδων τους» τώρα πια όλα έχουν αλλάξει. Τις τελευταίες δέκα ημέρες οι ακυρώσεις κρατήσεων για Ιούλιο και Αύγουστο έρχονται η μία πίσω από την άλλη και ο παράγοντας αυτός είναι υπολογίσιμος.
Ευθύνες υπάρχουν, ωστόσο, ακόμα δεν έχει έρθει η στιγμή για τον καταλογισμό τους. Προς το παρόν όλοι λογαριάζουν για να υπολογίσουν το πόσο θα κοστίσει το «μάρμαρο» και αυτό φάνηκε ξεκάθαρα χθες, στη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης «Ιδού η Ρόδος, Ιδού και η σεζόν. Αρχίζουμε! Πότε και πώς;»
Η κρουαζιέρα ίσως
από τον Αύγουστο,
με μια εξαίρεση…
Χθες χάθηκε η μία από τις δύο πιθανότητες για την εκκίνηση της κρουαζιέρας εντός του Ιουλίου.
Η εταιρεία Celestyal Cruises είχε προγραμματισμένες εννέα προσεγγίσεις στη Ρόδο με τα κρουαζιερόπλοια «Crystal» και «Olympia». Αυτές ακυρώθηκαν και οι επιβάτες θα λάβουν πίστωση που αντιστοιχεί στο 120% των χρημάτων που έχουν πληρώσει. Η πίστωση θα αφορά στην αγορά νέου πακέτου κρουαζιέρας για φέτος, ή του χρόνου. Ενώ εκείνοι που θα ζητήσουν τα χρήματά τους πίσω, θα πρέπει να περιμένουν έως τη λήξη της δυνατότητας αυτής. Δηλαδή χρήματα, δεν θα λάβουν πριν τις 31 Δεκεμβρίου 2021.
Πάρα ταύτα, στη διάρκεια του Ιουλίου εξακολουθεί να υπάρχει πιθανότητα να εμφανιστούν κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι της Ρόδου. Αυτά θα προέρχονται από το λιμάνι της Χάιφα και θα αφορούν την κυκλική κρουαζιέρα Ισραήλ, Κύπρος, Ρόδος, πιθανώς Κως ή Ηράκλειο και επιστροφή.
Τα μικρότερα νησιά, όπως η Πάτμος, ή ακόμα και η βασίλισσα των προορισμών Σαντορίνη, ίσως να μη δουν προσεγγίσεις μέχρι το τέλος του έτους, ως μη έχοντα σημαντικές νοσοκομειακές υποδομές.
Τι ετοιμάζουν Norwegian, Carnival, TUI
και οι άλλες μεγάλες εταιρείες Cruises
Η εταιρεία – γίγαντας Carnival Cruises ανακοίνωσε μόλις πριν λίγες ημέρες πως από τα 27 της κρουαζιερόπλοια θα ξεκινήσουν πλόες τα οκτώ. Με πρώτο να ξεκινά τις κρουαζιέρες το Carnival Breeze τον Αύγουστο, θα πλέει σε λιμάνια μόνο της ανατολικής ακτής των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής. Αντίστοιχη πλεύση θ’ ακολουθήσουν και τα υπόλοιπα επτά καράβια της Carnival που θα ξεκινήσουν τον Αύγουστο. Το πλάνο της εταιρείας έχει καθοριστεί μέχρι τις 15 Νοεμβρίου και ενώ προβλέπει τη σταδιακή εκκίνηση των περισσότερων καραβιών της, δεν υπάρχει πρόβλεψη για κρουαζιέρες προς την Ευρώπη, παρά μόνο πέριξ των ΗΠΑ.
«Η Norwegian Cruises έχει αρχίσει να συζητά για την πιθανότητα κρουαζιέρων των Αύγουστο προς τα νησιά μας» αποκάλυψε χθες προς τη “δημοκρατική” ο πράκτορας κ. Τσαμπίκος Χατζημιχάλης, διατηρώντας ωστόσο πολλές και σοβαρές επιφυλάξεις για το πότε και υπό ποιες προϋποθέσεις θα γίνει κάτι τέτοιο. Την αναφορά του αυτή επιβεβαίωσε και ο ίδιος ο πρόεδρος της Norwegian Cruises κ. Frank Del Rio σε δηλώσεις που έκανε την περασμένη Δευτέρα στο Vanity Fair προσθέτοντας μάλιστα ότι «οι Ευρωπαίοι [σε σύγκριση με τους Αμερικανούς] έχουν ένα πιο ενοποιημένο σχέδιο για το σταδιακό άνοιγμα των συνόρων. Αυτό είναι πολύ χρήσιμο και ενθαρρυντικό».
Ολες οι εταιρείες κρουαζιέρας υποστηρίζουν ότι είναι ξεκάθαρο πως τα κρουαζιερόπλοια δυναμικότητας ανώτερης των 1000 επιβατών θ’ αργήσουν να επανεμφανιστούν στον ορίζοντα. Είναι χαρακτηριστική η αναφορά που έκανε η διευθύνουσα σύμβουλος της TUI Cruises κα. Wybcke Meier σε συνέντευξη προς την «The Telegraph»: «θα δούμε τη ζήτηση για κρουαζιέρες να επιστρέφει στην προ κρίσης εποχή εντός 12 έως 18 μηνών».
Προς το παρόν, ο αγώνας όλων των εταιρειών κρουαζιέρας στρέφεται στην ανατροπή της αίσθησης που είχε προκαλέσει ο Guardian που σε άρθρο του περασμένου Απριλίου είχε χαρακτηρίσει τα κρουαζιερόπλοια ως «πλωτά μπουντρούμια και ιδανικούς επωαστές μολυσματικών ασθενειών». Ηταν μια αψυχολόγητη και άδικη αναφορά για ένα κλάδο που έχει τα πιο υψηλά πρωτόκολλα ασφαλείας.
Αυτά τα πρωτόκολλα θα γίνουν ακόμα πιο αυστηρά, έτσι ώστε το κρουαζιερόπλοιο να λάβει το χαρακτήρα ενός ασφαλούς τρόπου διακοπών.
«Είναι φανερό τώρα, εκ των υστέρων, ότι ολόκληρος ο κόσμος έπρεπε να είχε ενεργήσει νωρίτερα και να είχε λάβει διαφορετικά μέτρα για να μετριάσει την εξάπλωση του Covid-19», λέει στο Cruise Advisor ο Andy Harmer, διευθυντής Ηνωμένου Βασιλείου και Ιρλανδίας της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας (Clia). «Οι κρουαζιέρες ανέλαβαν άμεση και επιθετική δράση ως απάντηση σε αυτήν την κρίση με πολιτικές και πρωτόκολλα που ξεπέρασαν τις ενέργειες άλλων βιομηχανιών».
«Ιδού η Ρόδος, ιδού
και η σεζόν.
Ανοίγουμε!!
Πότε; Πώς;»
Ένα μεγάλο εύρος απαντήσεων στα επίμαχα ερωτήματα που αφορούν στην εκκίνηση της σεζόν δόθηκαν χθες το απόγευμα, στη μεγάλη τηλεδιάσκεψη που οργάνωσε ο σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου με τη συμμετοχή εκπροσώπων tour operators και φορέων.
Μεταξύ των άλλων ο εκπρόσωπος Ελλάδος της Cristal Standars International κ. Θεόδωρος Αργυρίου ανέλυσε το εύρος των υγειονομικών μέτρων που θα κληθεί να υιοθετήσει κάθε ξενοδόχος στις μονάδες του. Από τις υπόλοιπες εισηγήσεις αναμενόταν με εξαιρετικό ενδιαφέρον εκείνες των Ορέστη Ραξενίδη (Der Touristik), Nina Hornewall και Γιάννη Φραγκίσκου (Apollo) και Δημήτρη Χαριτίδη από τον TEZ Tours. Οι ανακοινώσεις τους επρόκειτο να παρουσιάσουν την πλήρη εικόνα των αγορών της βορείου Ευρώπης.
Στην ημερίδα επρόκειτο να συμμετάσχουν επίσης εκπρόσωποι από το Δήμο Ρόδου, την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, την Ενωση Ξενοδόχων Ρόδου, ο κ. Αντώνης Στάμνας από τον όμιλο Grecotel, ο καθηγητής – αντιπρύτανης του Bournemouth University Δημήτρης Μπούχαλης και ο κ. Γιάννης Φώτης από την Novus Mind. Τη συζήτηση συντόνισε ο πρόεδρος του συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου κ. Γιώργος Ματσίγκος.