Συνέντευξή του κ. Μάνου Κόνσολα στον σημερινό “Ελεύθερο Τύπο”
1. Τα νέα μέτρα που προτείνει η κυβέρνηση προκειμένου να υπάρξει συμφωνία με τους δανειστές, στοχεύουν ευθέως τον τουρισμό. Ποιες πιστεύετε ότι θα είναι οι επιπτώσεις;
Τα νέα μέτρα που προτείνει η κυβέρνηση του κ. Τσίπρα δεν στοχεύουν, αλλά στοχοποιούν τον τουρισμό μας. Του αφαιρούν τα στοιχεία που τον καθιστούσαν ανταγωνιστικό.
Όταν οι ανταγωνίστριες χώρες έχουν ένα ΦΠΑ στο τουριστικό πακέτο μεταξύ 7-10% εμείς αυξάνουμε το ΦΠΑ στη διαμονή στο 13% και στην εστίαση στο 23%, την ίδια στιγμή που υπάρχουν αυξήσεις στις μεταφορές, στις ασφαλιστικές και εργοδοτικές εισφορές αλλά και στο φορολογικό συντελεστή των επιχειρήσεων.
Οι αρνητικές επιπτώσεις θα γίνουν ορατές άμεσα, στα συμβόλαια που κλείνονται για το 2016 αφού το τουριστικό μας προϊόν καθίσταται πιο ακριβό σε σχέση με άλλους προορισμούς.
Είναι μία καρικατούρα μιας δήθεν ταξικής πολιτικής, αυτή η νέα φοροεπιδρομή στον τουρισμό, στο μόνο κλάδο που στάθηκε όρθιος στην κρίση. Στην πραγματικότητα ο τουρισμός δεν είναι οι μεγαλοξενοδόχοι, οι πολυεθνικοί όμιλοι. Είναι οι χιλιάδες ατομικές και μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις. Το 80% και πλέον των τουριστικών καταλυμάτων είναι μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, αυτούς στοχοποιεί και οδηγεί σε αδιέξοδο η κυβέρνηση.
2. Η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, πόσο θα επηρεάσει τον τουρισμό στα νησιά του Αιγαίου;
Δεν θα επηρεάσει μόνο τον τουρισμό, θα συρρικνώσει και τη νησιωτική οικονομία.
Θεωρώ δεδομένο ότι δεν θα επιτευχθεί ο στόχος είσπραξης των 370 ευρώ από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου. Πέρα από τον εξωπραγματικό και αυθαίρετο αυτό υπολογισμό, θα υπάρξει μείωση εσόδων.
Το τουριστικό προϊόν στα νησιά του Αιγαίου θα καταστεί το ακριβότερο αφού θα πρέπει να υπολογίσουμε και την αύξηση του μεταφορικού κόστους αλλά και του κόστους ζωής στα νησιά, που θα υπερβεί το 20%.
Οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ, που ισχύουν στα νησιά του Αιγαίου, αποτελούν ένα μέσο οικονομικής και κοινωνικής εξισορρόπησης απέναντι στο υψηλό κόστος μεταφοράς προϊόντων, υπηρεσιών και προσώπων από και προς τα νησιά.
Δεν ήταν και δεν είναι προνόμιο αφού και σε άλλες νησιωτικές περιοχές της Ε.Ε υπάρχουν μειωμένοι ή και μηδενικοί ακόμα φορολογικοί συντελεστές. Η κυβέρνηση Σαμαρά είχε δεχθεί ανάλογες πιέσεις και αντιστάθηκε σθεναρά. Η κυβέρνηση του κ. Τσίπρα χρειάστηκε 2 μήνες για να απεμπολήσει τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ και να καταδικάσει σε ύφεση και υστέρηση τα νησιά του Αιγαίου.
3. Εδώ και αρκετά έτη στοίχημα για τον ελληνικό τουρισμό αποτελεί η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει τίποτα και όσο μοντέλα υιοθετήθηκαν απέτυχαν. Βλέπουμε επί θύραις κάποιες πιλοτικές συμφωνίες από τη νέα υπουργό. Εσείς τι προτείνετε προς αυτή την κατεύθυνση ;
Θεωρώ ότι χρειάζεται ένας ορθολογικός σχεδιασμός και να αξιοποιήσουμε ότι θετικό έγινε τα δύο προηγούμενα χρόνια.
Η αύξηση των επισκεπτών στην Αθήνα αναδεικνύει την ανάγκη ενίσχυσης του αστικού τουρισμού και του City Break και σε άλλες μεγάλες πόλεις.
Η επιμήκυνση είναι προϊόν ανάπτυξης και των άλλων εναλλακτικών μορφών τουρισμού αλλά και ανταγωνιστικών τελών και κινήτρων στα αεροδρόμια μας για τη λεγόμενη χαμηλή περίοδο.
Θα έλεγα, επίσης, ότι συνδέεται και με κίνητρα προς τις τουριστικές επιχειρήσεις αλλά και τους εργαζόμενους. Για παράδειγμα, έχω προτείνει το επίδομα εργασίας που δίνεται στους ξενοδοχοϋπαλλήλους να μετατραπεί σε επίδομα απασχόλησης, στην κατεύθυνση του στόχου της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου.
4. Γιατί καθυστερεί δραματικά η ανάπτυξη του Ιατρικού Τουρισμού. Πολλά λόγια στο παρελθόν. Το υπουργείο Υγείας από τα μέσα του 2014 και μετά ανέκρουσε πρύμναν. Γιατί ;
Το πολιτικό σύστημα χρειάζεται μια νέα κουλτούρα συνεργασίας, κάθε κυβέρνηση πρέπει να χτίζει πάνω σε ότι θετικό βρίσκει από την προηγούμενη κυβέρνηση.
Υπάρχει έτοιμο ένα ολοκληρωμένο νομοθετικό πλαίσιο για την ανάπτυξη του ιατρικού τουρισμού και το επόμενο βήμα που πρέπει να γίνει είναι η δημιουργία μητρώου και ειδικού σήματος αλλά και το κανονιστικό πλαίσιο για την πιστοποίηση των μονάδων που θα προσφέρουν υπηρεσίες ιατρικού τουρισμού.
Αυτό το βήμα καλείται να το κάνει η νέα κυβέρνηση αλλά έχουν περάσει 5 μήνες χωρίς να γίνει το παραμικρό. Δεν χρειάζεται να επισημάνω τις τεράστιες προοπτικές που διανοίγονται αφού ο τζίρος του ιατρικού τουρισμού, σε παγκόσμιο επίπεδο για το 2015, υπερβαίνει τα 130 δις δολάρια και θεωρείται από τις μορφές τουρισμού με σταθερή ανοδική τάση.
5. Πιστεύεται ότι λόγω της συμβολής του κλάδου στη διαμόρφωση του ΑΕΠ της χώρας, αλλά και εξ αιτίας του πλήθους των συναρμοδιοτήτων του, ο Τουρισμός πρέπει να είναι παρά τον πρωθυπουργό ;
Πιστεύω ότι πρέπει να αποτελεί αυτόνομο υπουργείο με κυρίαρχες και αποφασιστικές αρμοδιότητες. Αυτή τη στιγμή, το Υπουργείο Τουρισμού ουσιαστικά λειτουργεί ως γενική γραμματεία, μετά την ένταξη του στο Υπουργείο Οικονομίας αλλά και το δικυβερνητικό οργανόγραμμα.
Σημασία δεν έχει ο τίτλος του Υπουργού αλλά να υπάρχει μια δομή, ένα υπουργείο με σαφείς και κυρίως αποφασιστικές αρμοδιότητες.
Ένα μόνο χαρακτηριστικό παράδειγμα θα σας δώσω: γνωρίζετε ότι μια εταιρεία κρουαζιέρας που ενδιαφέρεται να συμπεριλάβει στους προορισμούς της την Ελλάδα, πρέπει να έρθει σε επαφή με 4 διαφορετικά υπουργεία;
Γιατί να μην έρχεται σε επαφή μόνο με το Υπουργείο Τουρισμού που πρέπει να έχει όλες τις αρμοδιότητες που σχετίζονται με την κρουαζιέρα και εντός του Υπουργείου Τουρισμού να υπάρχουν οι σύνδεσμοι με τα άλλα υπουργεία για την επίλυση όλων των ζητημάτων;
6. Η νέα υπουργός επιχειρεί τη διαμόρφωση εθνικού στρατηγικού σχεδίου στον τουρισμό. Μάλιστα ήδη έχει ανακοινώσει τους κύριους άξονες του. Προτίθεστε να συμβάλλεται στην αναδιαμόρφωση του ;
Είμαι φορέας μιας άλλης αντίληψης. Πιστεύω, όπως ανέφερα, σε μια νέα πολιτική κουλτούρα συνεργασίας και συνεννόησης.
Αν υπάρχει ένας τομέας στον οποίο επιβάλλεται η συνεργασία και η συνεννόηση όλων των πολιτικών δυνάμεων, αυτός είναι ο τουρισμός.
Εθνική Πολιτική για τον Τουρισμό. Αυτός πρέπει να είναι ο στόχος.
Η Εθνική Πολιτική χαράσσεται και υλοποιείται συλλογικά, μαζί με τους φορείς και τους ανθρώπους του τουρισμού, με τόλμη και ρεαλισμό.
Είναι αυτονόητο ότι είμαι ανοιχτός στη συνεργασία και στη συνεννόηση όχι μόνο με τη σημερινή υπουργό αλλά και με όλες τις πολιτικές δυνάμεις, την αυτοδιοίκηση αλλά κυρίως με τους εκπροσώπους των φορέων που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό.
7. Η κα. Όλγα Κεφαλογιάννη, ως Υπουργός Τουρισμού, προώθησε νομοσχέδια που έδιδαν αναπτυξιακή πνοή στον τουρισμό. Παρ’ όλα ταύτα, ελάχιστες επενδύσεις προχώρησαν αφού οι συμπληγάδες της γραφειοκρατίας παρέμεναν παρά τις δηλώσεις περί του αντιθέτου και οι συναρμοδιότητες έπνιγαν τις προθέσεις του υπουργείου. Ποιες οι σκέψεις σας για την άρση της γραφειοκρατίας ;
Χρειάζονται τολμηρές και αποφασιστικές κινήσεις.
Πέρα από την απλοποίηση και κωδικοποίηση του νομοθετικού πλαισίου, απαιτείται η δημιουργία ενός φορέα υποδοχής επενδύσεων στον τομέα του τουρισμού, εντός του Υπουργείου και με την τοποθέτηση στο Υπουργείο Τουρισμού συνδέσμων που θα επιλύουν τα ζητήματα που προκύπτουν με όλο το φάσμα των φορέων και της δημόσιας διοίκησης.
Με ευελιξία και fast track διαδικασίες.
Οι συναρμοδιότητες τροφοδοτούν τη γραφειοκρατία. Η ευελιξία και η απλοποίηση των διαδικασιών την υπερβαίνουν.
8. Πως μπορεί η Ελλάδα να εισέλθει στο χάρτη του ποιοτικού τουρισμού;
Αυτό είναι ένα ζήτημα που δεν μπορεί να απαντηθεί σε μία ερώτηση και σε λίγες γραμμές.
Χρειαζόμαστε Εθνική Πολιτική με επιμέρους στρατηγικές και επιλογές που θα στοχεύουν στον ποιοτικό τουρισμό.
Οι επιλογές αυτές έχουν συγκεκριμένα προαπαιτούμενα: αναβαθμισμένο δίκτυο μεταφορών, νέες υπηρεσίες σε λιμάνια και αεροδρόμια, νέες λιμενικές υποδομές με υψηλά standards για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, δίκτυο μαρινών και πολλά άλλα.
Η χώρα μας δεν υστερεί σε τίποτα, έχει μοναδικά συγκριτικά πλεονεκτήματα και όλες τις δυνατότητες για να προσελκύσει ποιοτικό τουρισμό και επισκέπτες υψηλού εισοδηματικού επιπέδου.